Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade van d7200 naar fullframe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade van d7200 naar fullframe

    Hoi Allemaal,

    Ik fotografeer momenteel alweer 2 jaar met een nikon d7200. Daarvoor een d90 en d300s gehad. Doordat ik steeds vaker wordt gevraagd voor bruiloften en serieuse evenementen wil ik de kwaliteit van mijn foto's voor zover mogelijk met een camerawissel verhogen.

    Budget is er uiteraard, en een beperking ook
    Qua budget?: 2500 euro


    Ik fotografeer nu met:
    • d7200 + Battery grip
    • Sigma 10-20 f4-5.6
    • sigma 17-50 f/2.8 VR
    • Nikon 70-300 VRII
    • Sigma 105mm F2.8 (enige FX lens)



    Ïk merk dat ik met enige regelmaat het gevoel heb dat de DOF/Scherptediepte/bokeh tekort schiet met mijn standaard lens (17-50 f2.8)). Door de grotere sensor van FX camera's zou de DOF beter moeten zijn mits ik ook een bijbehorende lens heb. Ik ben aan het googlen gegaan naar een vergelijkend onderzoek tussen:
    Sigma 17-50 f2.8 op CROP
    vs.
    Nikon 24-120 f4 op Full-frame

    Ga ik er hiermee op vooruit qua kwaliteit mogelijkheid tot DOF/Scherptediepte/bokeh of moet ik beter kijken naar een sigma(?) 24-70 2.8?
    Last edited by tomklerks; 24 september 2019, 18:58.
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

  • #2
    Re: Upgrade van d7200 naar fullframe

    Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
    Ïk merk dat ik met enige regelmaat het gevoel heb dat de DOF tekort schiet met mijn standaard lens (17-50 f2.8)). Door de grotere sensor van FX camera's zou de DOF beter moeten zijn mits ik ook een bijbehorende lens heb.
    Wat bedoel je juist met 'dat de DOF tekort schiet' ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade van d7200 naar fullframe

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Wat bedoel je juist met 'dat de DOF tekort schiet' ?

      grts
      Sieg
      Goede vraag Ik wil minder scherptediepte in de foto hebben. F2.8 op crop geeft bij mij te vaak geen mooie scherptediepte
      Last edited by tomklerks; 24 september 2019, 19:23.
      Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
      My flickr My site

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade van d7200 naar fullframe

        Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
        Goede vraag Ik wil meer scherptediepte in de foto hebben. F2.8 op crop geeft bij mij te vaak geen mooie scherptediepte
        je kan ook je diafragma kleiner maken bv f 8

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade van d7200 naar fullframe

          Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
          je kan ook je diafragma kleiner maken bv f 8

          Ik wil juist minder scherptediepte. F8 doet het omgekeerde
          Last edited by tomklerks; 24 september 2019, 19:23.
          Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
          My flickr My site

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade van d7200 naar fullframe

            Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
            Ik wil juist minder scherptediepte. F8 doet het omgekeerde
            wat wil je nu meer of minder, eerst schrijf je "Ik wil meer scherptediepte in de foto hebben" nu zeg je"Ik wil juist minder scherptediepte"

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade van d7200 naar fullframe

              Ik heb ook een D7200 en ben ook van zin om met de tijd over te schakelen naar full frame omdat ik ondervind dat mijn zwart dicht loopt wanneer ik binnenopname maak. Maar voor je probleem hek ik een 50 mm f1.8, die is niet zo duur en met de crop zit je op 75 mm en heb je een mooi bokeh. Ik gebruik bijna niets anders voor portretfotografie. Voor bruiloften wissel ik tussen 50mm en 18-140mm.

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade van d7200 naar fullframe

                En wat de 24 - 120 f4 betreft, dat is een heel goede walkarround lens.
                Op mijn d750 geeft deze toch redelijk wat vervorming op de breedhoek.

                Als je toch voor kwaliteit gaat, dan denk ik dat een 24 - 70 2.8 van Nikon of een ander merk toch beter is.

                --
                mlap.
                T.T.

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade van d7200 naar fullframe

                  Een 24-120 lost zeker je probleem van scherptediepte niet op, wil je veel verschil, huwelijken?
                  Een fullframe zal hier idd zijn hetgeen je nodig hebt denk ik
                  Bij zooms een 24-70 f2.8 en een 70-200 f2.8
                  Bij primes kan je beter zelf inschatten wat je graag gebruikt qua beeldhoek, 35mm en 85mm word hier vaak gebruikt,
                  Maar als ik bvb wat meer plaats heb combineer ik ook graag 50mm en 105mm

                  Nog een optie kan zijn een 24-70 f2.8 als je graag weinig lenswissels wil, en dan een sigma 135mm 1.8 voor de fotos met erg beperkte scherptediepte (die bokeh is ook érg mooi en karaktervol bij deze lens vind ik)

                  Met 2500€ kan je aan nieuwprijzen zeker niet alles tegelijk doen, maar bvb 2dehands lenzen kunnen vaak al een budget ruimer maken zonder het duurder te maken

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade van d7200 naar fullframe

                    Het is niet alleen het diafragma die je scherptediepte bepaald, maar ook de afstand lens ======> voorwerp.
                    Hier een hulpmiddel, maar er zijn er meer, o.a. de knop op uw toestel (heeft Nikon deze? Zou me verwonderen als ze die niet mochten hebben.)
                    https://www.akker-huis.nl/scherptediepte.php
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment

                    Working...
                    X