Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

update: colormailer antwoordde...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • update: colormailer antwoordde...

    Omdat ik de laatste tijd niet zo tevreden meer ben over Pixum bekijk ik enkele alternatieven en ik ga colormailer eens een kans geven.

    Ik mail hen met enkele specifieke vragen en wat blijkt, ze werken met sRGB kleurbereik (tot zoveer geen verrassingen) maar zij gaan wel omgekeerd te werk als het op kleurreproductie aankomt.

    Ze hebben een bestand op hun website staan, en wolgens hun uitleg kan je dit bestand openen op je computer "om je scherm af te regelen" zoadat de kleuren overeenkomen met wat zij afprinten ... ???

    Dit is wel de omgekeerde wereld, normaal calibreert men z'n scherm, pas met een ICC profiel toe en als dat overeenstemt met dat van het labo ga je van de verwachting uit dat je foto's grotendeels matchen.

    Neen dus, niet bij Colormailer, die drukken af en jij past dus je scherm aan, ofdat je er nu naast zit of niet, als de kleuren maar kloppen met die van hen. Tja, het is ook een manier natuurlijk.

    Desondanks heb ik hun voorbeeld eens geprint om min geprofileerde i950. Input sRGB, output i950.ICC profiel en het mag gezegd, very, very close, enkel het rood van hen is ietjes dieper.

    Ik ga het erop wagen en eens een proefreeks laten drukken, maar ik kon het niet laten deze reactie met jullie te delen.

    mvg

  • #2
    Photoways.com

    Voor mij leveren zij subliem werk............

    Comment


    • #3
      Phille, waarom ben je niet meer zo tevreden over Pixum ?
      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

      Comment


      • #4
        Originally posted by Dirtyharry71
        Phille, waarom ben je niet meer zo tevreden over Pixum ?
        Ja, dat vraag ik mij nu ook af zie
        Ikzelf ben bij Colormailer weggebeleven omwille van een gele kleurzweem. Vooral huidtinten waren opvallen flets.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Misschien ben ik een uitzondering maar:

          - laatste twee leveringen hadden 'banding' op mijn 10x15 prints. Witte bandjes van 8mm over de ganse foto, steeds te herkennen op vlakken met egale kleuren (blauwe lucht bv)

          - laatste drie leveringen was altijd iets mis mee, dan enkele foto's die mankeerden, dan een A3 die er niet bij was, dan geplooide hoeken (fout mss niet pixum, maar toch stel ik hen verantwoordelijk als ik geplooide foto's toekrijg)

          Wat de missingen betreft en geplooide foto's waren ze steeds billijk en stuurden me de zaken opnieuw of na, zelfs met enkele 'dubbels' ter comensatie, je moet er uiterard eerst even voor mailen.

          De banding ontkennen ze, zeggen dat ik eerst maar alles op mijn kosten moet terugsturen en als het zo is, ik terug opnieuw afdrukken krijg. Toen ik meldde dat desondanks alles ik na 3 a 4 keer mistoestanden in welke vorm ook toch best eens uitkeek naar een ander labo, kreeg ik doodleuk te horen dat :

          1) de meeste labo's dezelfde apparatuur gebruiken en ik dus vergelijkbaar resultaat mag verwachten.

          2) de snelle groei en aanvragen inherent zijn aan groeipijnen en zij daar klantvriendelijk oplossingen voor zoeken.

          Afin, mijn verhaal, eerst was ik pro, nu met bedenking, ik sluit pixum nog niet volledig uit. Maar toch wik ik colormailer eens proberen. Ook Igofrit leek laatst kleurafwijking bij pixum teondervinden, voor mij zijn de foto's altijd wat 'warm' getint, maar ik leerde er mee leven.

          Eerlijk gezegd, thuis heb ik nog steeds de beste resultaten, maar grotere oplages doe ik voorlopig ook nog via labo.

          mvg

          Comment


          • #6
            Phille, you got mail !

            Ik heb je een paar bestandjes gestuurd ter vergelijking van kleurtonen en contrast. Zie wat je ermee kan doen.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Phille,
              heb je al eens gekeken bij photobox.uk
              ben er heel tevreden over. Snelle/correcte service en mooie prints.

              Kleurencalibratie is hetzelfde systeem als bij colormailer. Wel krijg je , indien gewenst , een test foto gratis thuis toegestuurd voor calibratie/vergelijking

              Jo(han)
              Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

              Comment


              • #8
                tnx voor reacties. Pieter, heb ze eens bekeken, lijkt me duidelijk, heb je dit meer dan één keer of was het een toeval.

                Jo, tnx, we zien wel waar we uitkomen, normaliter print ik alles zelf, enkel bij grotere oplages of A3 en A2 moet ik elders ...

                mvg

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Phille
                  tnx voor reacties. Pieter, heb ze eens bekeken, lijkt me duidelijk, heb je dit meer dan één keer of was het een toeval.
                  Wat jij van mij gezien hebt, zijn twee willekeurige voorbeelden. De resultaten zijn vrij constant, maar dus vrij constant ernaast. Ik heb toen een paar actions gemaakt om zelf de correctie te doen; daarmee bedoel ik dus dat ik mijn foto's om zeep moest helpen om van Colormailer degelijke prints te krijgen. Met correctie vooraf ging het vrij goed, maar huidtinten bleven heel erg tricky. Pixum was voor mij een openbaring.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    whoow, dat is wel frapant hoor. Raar dat ik niemand anders hierover heb horen klagen. Ach, een setje proefafdrukjes gun ik ze wel, en pixum, ik dump het idee niet, maar heb er toch ook reeds nare ervaringen mee. Telkens toch spijtig dat zulke zaken te lijden hebben onder 'grootconsumptie' waarbij kwaliteit dreigt onder te doen voor kwantiteit ...

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Phille
                      Raar dat ik niemand anders hierover heb horen klagen.
                      Inderdaad. Er zijn dus twee mogelijke verklaringen daarvoor: ofwel is/was er iets aan de hand met de calibratie van hun apparatuur, wat toch niet echt logisch zou zijn, ofwel is er iets aan de hand met mijn eigen workflow. Dat laatste ligt wellicht meer voor de hand, maar waarom drukt Pixum dan wel dingen af die heel dicht aanleunen bij wat ik op het scherm zie?

                      Enige verandering in mijn workflow: mijn JPEGs worden volledig ZONDER kleurprofiel opgeslagen. Vroeger was dat de standaard sRGB, zoals dat uit de camera wordt meegestuurd. Ik heb mij ook al afgevraagd of het cameratype een rol kan spelen; met de 10D heb ik nog niets uitgeprobeerd bij Colormailer.

                      Nog een bedenking: sommigen beweren dat bij het afdrukken van foto's bepaalde exif informatie in rekening kan worden gebracht. Ik denk dan in eerste instantie aan WB als mogelijke probleemfactor. Vroeger had ik Photoshop 5.5, die de exif gewoon verwijderde, en had ik geen problemen, weliswaar bij een andere centrale. Met Photoshop 7 wordt de exif dus wel bewaard, en bovendien ben ik vanaf dat ogenblik de kleurprofielen beginnen te gebruiken. Heeft het hiermee te maken? Ik weet het niet, maar nu bij Pixum is het in elk geval in orde. Van banding heb ik nog geen spoor gezien tot nu toe.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Phille,

                        Verwijs je hier naar de testfoto "colormailertestimage.jpg" ?
                        Gebruikt Colormailer een FRONTIER_LP2000_370 o.i.d ?

                        Robert


                        ...Ze hebben een bestand op hun website staan, en wolgens hun uitleg kan je dit bestand openen op je computer "om je scherm af te regelen" zoadat de kleuren overeenkomen met wat zij afprinten ... ???

                        CANON 1Ds III | CANON 24-105 IS |CANON 85 1.2 |CANON 17-40 |CANON 70-300 DO IS | Canon 270 EX

                        Comment


                        • #13
                          Phille heb je al eens naar de Professional versie van colormailer gekeken.

                          http://pro.colormailer.com

                          Hier gaan ze ook uit van een srgb profiel maar vereisen ze wel dat je hen een srgb gecalibreerde file gebruikt ipv gewoon jouw scherm op hun bestand te volgen.

                          Bestaat eigenlijk nog nit specifiek voor Belgie maar ik vermoed dat je wel zal kunnen bestellen voor Belgie in Frankrijk of duitsland. Misschien een oplossing voor jou.

                          Comment


                          • #14
                            moet ik zeker eens bekijken. Er zijn frontier machines die geprofileerd zijn en waarvan er één in Leuven staat. Want je kan natuurlijk altijd een target print laten afdrukken bij bv colormailer of pixum en dan deze laten profileren. Alleen, van zodra er iets in hun proces verandert, is het weer noppes.

                            Comment


                            • #15
                              Farbprofil
                              Das System benützt das sRGB Farbprofil. Für mehr Info besuchen Sie http://www.color.org/sRGB.html

                              Es ist also sehr wichtig, dass eingescannte oder überarbeitete Bilder im RGB- und nicht im CMYK-Modus gespeichert werden, um die dabei entstehenden Farbabweichungen zu vermeiden.

                              Zur Zeit gibt es mit Foto-Finishing Maschinen keine Möglichkeit ICC Profile zu unterstützen, deswegen ist es für eine präzise Farbwiedergabe wichtig, dass jede Datei mit dem sRGB Profil abgespeichert wird. Bis Ende 2002 wird ein neues System eingeführt, das ICC Profile unterstützen wird.
                              Ja, en we zijn nu al 2003
                              http://www.pro.colormailer.de/faq.html#07

                              Mep
                              http://users.skynet.be/mep
                              No colors, no business!
                              “Our Inks Are Service”

                              Comment

                              Working...
                              X