Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitvergroten vs inzoemen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uitvergroten vs inzoemen ?

    Wat biedt in de uiteindelijke afdruk de beste kwaliteit :
    - een foto gemaakt met een toestel met een hoog aantal pixels (bv. 5 Mega of meer) en daarna digitaal uitvergroot op de PC
    - of een foto gemaakt met een toestel met minder pixels maar met een sterke optische zoom waarbij je de uitvergroting al op voorhand inschat (bv. Nikon Coolpix 4800 met 8,3 X zoom of Canon Powershot S1 IS met 10 X optische zoom) ?
    Ik ga ervan uit dat een digitale uitvergroting op PC altijd gepaard gaat met kwaliteitsverlies. Bij een optische uitvergroting via een zoomlens (van behoorlijke kwaliteit uiteraard) hoef je op de PC niet meer verder uit te vergroten en blijft de pixelkwaliteit van de foto ten volle behouden, of ben ik mis ?
    Ik zie ook dat professionele fotografen met dure digitale reflextoestellen ook nog gebruikmaken van superzooms, wellicht vanuit dezelfde overweging ???

  • #2
    Re: Uitvergroten vs inzoemen ?

    Hallo,

    Het is altijd beter meer in te zoemen dan eerst een crop te maken en daarna het resultaat te gaan vergroten tot gewenst formaat. Zo verlies je VEEL kwaliteit. Maar soms is het niet mogelijk. Even ter verduidelijking 2 voorbeelden:

    vb1: Ik wil een kikker trekken die in het midden van een vijver ligt. Ik kan niet dichter dan de kant komen dus moet ik wel maximaal inzoemen en de rest croppen.

    vb2: Ik wil een A3 maken van de wagen van Schumacher. Maar ik kan maar tot aan de omheining met maximale zoom en de rest weer wegcroppen.

    Hoop dat dit een antwoord wan op je vraag.

    mvg Sven Michiels

    Comment


    • #3
      Re: Uitvergroten vs inzoemen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels
      Hallo,

      Het is altijd beter meer in te zoemen dan eerst een crop te maken en daarna het resultaat te gaan vergroten tot gewenst formaat. Zo verlies je VEEL kwaliteit.

      mvg Sven Michiels
      Dat dacht ik ook zoal een beetje, maar waarom stellen de fabrikanten dan zo weinig belang aan dat zoemformaat, er zijn toch relatief weinig toestellen (buiten de reflexen) met een voldoende sterke zoem (8 X, 10 X) en heel veel toestellen met een optische zoem van maar 3 X of 4 X ?
      Koop je vanuit diezelfde redenering dan niet beter een
      - 3 Megapixel met een optische zoem van 10 X
      - dan een 5 Megapixel met een optische zoem van 3 X
      (en nog een pak beterkoop ook) ???

      Comment


      • #4
        Re: Uitvergroten vs inzoemen ?

        Wel daar zijn meerdere redenen voor:

        - de 10x zoom lenzen zijn nooit zo goed als de 3x lenzen. Bij gelijke bouwkwaliteit.

        -kostprijs ligt hoger.

        - je 5MP heb je altijd tot je beschikking om grote prints te maken de 3MP kan enkel gaan wedijveren als je de 5MP moet beginnen croppen.

        - Mensen kopen vaak graag een camera met veel pixels want dan denken ze dat het een betere camera is.

        Maar vermits zowat elke fabrikant wel minimum 1 model heeft met een superzoom kan je nu toch moeilijk beweren dat ze er geen aandacht aan besteden ook niet he. Dat ze dit niet in elk model steken tja waarom zouden ze.

        Comment


        • #5
          Re: Uitvergroten vs inzoemen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
          - de 10x zoom lenzen zijn nooit zo goed als de 3x lenzen. Bij gelijke bouwkwaliteit.
          - je 5MP heb je altijd tot je beschikking om grote prints te maken de 3MP kan enkel gaan wedijveren als je de 5MP moet beginnen croppen.
          Dank u Kevlar,
          dat vind ik nu eens een afdoend antwoord sè

          Comment


          • #6
            Re: Uitvergroten vs inzoemen ?

            Hallo,

            Ik begrijp de theoretische reden waarom de vraag gesteld wordt maar volgens mij is dit in de praktijk vrij moeilijk uit te voeren.

            Stel: je hebt een 4Mp camera met zuperzoom tot 400 mm en een 6Mp tot 200 mm. en je wil een beeld construeren dat overeenstemt met 300 mm zoom.
            Wat is het beste ?

            Als je het formaat van de sensor neemt, bv:
            6Mp = 3008 x 2000
            4Mp = 2464 x 1632
            De verhouding tussen de (horizontale) pixels: 3008/2464 = 1,22

            Dus: 1,22 x 300mm = 366mm. Vanaf 366mm heeft de 4Mp een voordeel (tegenover de 6Mp croppen).

            Belangrijk is dus te weten welke camera's je met elkaar vergelijkt en op welke brandpuntsafstand. Neem daarbij nog dat het vrij moeilijk is te kunnen bepalen hoeveel je juist moet croppen om een 300mm beeld te bekomen, en dat zoals gezegd er kwaliteitsverschillen zijn tussen lenzen en je begrijpt dat de hele discussie vrij theoretisch is en praktisch moeilijk uitvoerbaar is.
            Saluti,

            Pascal

            Comment

            Working...
            X