Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 56

Standaard Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

Iemand ervaring met een of beide? Hoofddoel, street, portrait en vakantie.
    Ik zoek een setje, niet te groot, met prime fotokwaliteit, jpg uit de camare, zo weinig mogelijk menu gestuurde functie, en een paar lenzen.
    Momenteel overweeg ik een van de volgende sets:
    X-pro2 kit met 35mm 2.0 aangevuld met de 18-135
    Pen f met de 17mm 1.8 aangevuld met de Olympus 12-40 2.8 pro
    Zoals ik het nu zie:
    Pro Olympus:
    cool design, iets goedkoper, ibis, touchscreen, kompakter,...
    Pro fuji:
    Meer knoppen, betere iq bij low light, betere af, meer controle over dof, weatherproof

Eigenlijk is er 1 ding wat me het meest bezighoud, het verschil in ruis bij high iso. Beter bij fuji, maar zonder stabilisatie is het verschil van 1 stop ook weer snel verdwenen.

Alle meningen zijn welkom 😀

Standaard Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

Zelf heb ik de x-pro2, ook de 35mm f2. Dit is een topcombinatie. Jpeg's van fuji zijn super, daarvoor zijn ze gekend. Komende van de 5DIII, naar fuji, geen spijt van. Compact en super

zijn die kleuren nu al verbetert , want landschap en architectuur etc was toch niet echt te doen in jpeg met vorige generatie

Bedoel je de fuji kleuren? Daar heb ik nooit iets aan miszien.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
    zijn die kleuren nu al verbetert , want landschap en architectuur etc was toch niet echt te doen in jpeg met vorige generatie
    Wat een rare opmerking, Fuji is al jaren bekend voor zijn goeie films, zijn goeie fotopapier (één van de laatste producenten trouwens), en voor de uitstekende jpg-simulaties.
    De kleuren zijn dus niet verbeterd, die zijn al altijd top geweest.

de xpro2 is nogal groot vergeleken met de pen-f. Zelf zegt die pen-f me niet zo veel, vind die nogal duur eigenlijk. Nu ja, de xpro2 eigenlijk ook.
    Voor straatfotografie zou ik de grotere xpro2 nemen omwille van 2 eigenschappen :
    1) de joystick om snel je autofocus punt te verzetten
    2) als je op manuele focus werkt, dat je toch door op de AE-L knop te drukken vlug kunt autofocussen (en dan eventueel verfijnen met manuele focus)

en de acros mode (voor de jpgs) vind ik echt heel mooi.
    Ik mis het ontbreken van een uitklapbare scherm op de xpro2 wel soms bij straatfotografie moet ik toegeven.

en de opmerking hierboven ivm kleuren van fuji snap ik niet ... je moet wel instellen wat je mooi vindt, als je niet van de saturated kleuren houdt kun je best geen velvia instellen maar kies je bv classic chrome of zo ...smaken verschillen ..aan de kleuren van de fuji vind ik niets mis ..dat is net wat ik er mooi aan vind.

ja ik begrijp die bemerking ook niet, ik ben precies met Fuji bezig voor die (voor mij) prachtige kleurmogelijkheden...
    nikon coolpix s9100

Ik zou voor de X-Pro2 gaan. Ik kan vergelijken met een olympus om-d em-5 van mijn vriendin. Moeilijk en ingewikkelde interface,menu bij olympus. Beeldkwaliteit Fuji toch wel beter hoor vind ik.
    Fuji is subliem ivm met kleuren.

Ik zou ook voor de Xpro2 gaan gezien de 2 opties.
    Maar ik heb er al 3 Fuji's

Het enige wat mij weerhoud is geen tilt scherm.
    Ik heb een voorkeur voor tilt ipv articuleer, zeker voor straat-fotografie.
    Waarschijnlijk hebben ze het concept van de Xpro willen behouden.
    Toch zien vele ook de gemiste kans voor dat niet te integreren en touchscreen evt.

OK, momenteel duidelijk veel fuji aanhangers. Was ook mijn eerste keuze, tot ik de pen f getest heb. Maar de x pro 2 heb ik dus nog niet gebruikt.
    Van die kleuren, laat ons daar niet over beginnen, die zijn voor mij prima. Bij beide hoor.

Hallo,

Als er één ding is met de Fuji, dan zijn het wel de kleuren - beter dan mijn A6000 van nu ...

Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    OK, momenteel duidelijk veel fuji aanhangers. Was ook mijn eerste keuze, tot ik de pen f getest heb. Maar de x pro 2 heb ik dus nog niet gebruikt.
    Van die kleuren, laat ons daar niet over beginnen, die zijn voor mij prima. Bij beide hoor.
    Bedenk ook het aantal beschikbare lenzen, voor elk wat wils, van 8mm tot 400mm.

Voor portretekkes zijn die kleuren goed , maar voor landschap of andere doeleinden een klein drama.
    De kleuren zijn gewoon geoptimaliseerd voor portret, maar dat kun je met elk toestel verkrijgen door gewoon een filterke te gebruiken.
    Het groen in landschap, zoals gras, komt meestal heel onnatuurlijk over en je krijgt ook heel vlug magenta in de lucht etc...
    Als je van onnatuurlijke kleuren houd ok, iedere zijn smaak, heb je wat meer ervaring met kleuren.....

Voor portretekkes zijn die kleuren goed , maar voor landschap of andere doeleinden een klein drama.
    De kleuren zijn gewoon geoptimaliseerd voor portret, maar dat kun je met elk toestel verkrijgen door gewoon een filterke te gebruiken.
    Het groen in landschap, zoals gras, komt meestal heel onnatuurlijk over en je krijgt ook heel vlug magenta in de lucht etc...
    Als je van onnatuurlijke kleuren houd ok, iedere zijn smaak, heb je wat meer ervaring met kleuren.....
    Hoe optimaliseer je eigenlijk een toestel voor portret (of voor een ander soort fotografie)?
    Is het dan niet zo dat het raw bestand een cijferweergave bevat van wat elke lichtgevoelige cel (die geen "besef" heeft van kleur) heeft geregistreerd?
    Ik dacht dat de kleurweergave gewoon een interpretatie van het opgevangen licht was, en dat je die interpretatie dus zelf kan bepalen door de raw af te werken met je favoriete editor, of door een jpeg profiel te kiezen...
    Aan de reacties hier te zien, zijn er ofwel extreem veel liefhebbers van onnatuurlijke kleuren, ofwel ligt het aan jouw eigen smaak.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Eigenlijk is er 1 ding wat me het meest bezighoud, het verschil in ruis bij high iso. Beter bij fuji, maar zonder stabilisatie is het verschil van 1 stop ook weer snel verdwenen.
    Ik bekijk het eerder omgekeerd: wat levert die stabilisatie mij op met brandpunten van 35mm en korter? In de praktijk is het vaak een kwestie van geen tragere sluitertijd te willen (dan pakweg 1/50s) omdat er iets in beeld is dat kan bewegen. En wanneer ik dan toch trager wil gaan, kan ik mijn arm en toestel waarschijnlijk wel ergens voldoende steun geven om een goeie foto te krijgen met 1/15s (desnoods met een poging of 4 om zeker te zijn dat er minstens 1 bewegingsvrij is). Een goed belichte hoge iso foto is bovendien veel nuttiger dan een ruisvrije foto met bewegingsonscherpte. (En op die 18-135 heb je dan weer wel OIS, zodat je die ook gerust op 1/50s kan schieten.)

De Olympus Pen ken ik op zich niet. Als het voor straatfotografie is, denk ik wel dat je met de lenzen die je vermeldt een uiterst compacte set hebt. Op dat vlak moet de Fuji zeker de duimen leggen.
    Maar goed, elk fotografeert op zijn manier, en ik gebruik zelfs graag mijn X-T1 met 55-200 omdat ik liefst candid straatfoto's maak.
    Pieter
    --

Bedoel je de fuji kleuren? Daar heb ik nooit iets aan miszien.

Puerte probeert je uit te lokken Rudy..
    Laat u daar maar niet aan vangen.

Kleuren zijn Top.. jPegs wow.
    De jarenlange ervaring van Fuji kleuren vervang je niet door een filtertje op een andere camera... complete onzin.
    Het is niet omdat je een camera hebt met platte kleuren... dat die kleuren daarom ook goed overkomen.
    De jPegs recht uit de camera zijn dikwijls zo goed dat je er eigenlijk niks aan wil veranderen (maar kan wel natuurlijk)

Als je de kleuren neutraler wilt kan je in plaats van de STD Provia bv voor Classic Chrome kiezen.

Ik heb nu ook enkele jaren met Olympus achter de rug (en een beetje Panasonic)
    Olympus kleuren zijn ook heel goed (neutraler)
    Single AF is supersnel.

De Pen F is een supermooie camera... en de afwerking is ver boven gemiddeld.
    De beeldkwaliteit is idem met de andere modellen (buiten de resolutie) en high iso zie ik geen noemenswaardig verschil.
    X-T4, GFX 50R , GF 32-64, GF 80 1.7, XF 23 2.0, XF 35 1.4, XF 56 1.2, XF 90 2.0, GoPro Hero 5 X100V

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
    Hoe optimaliseer je eigenlijk een toestel voor portret (of voor een ander soort fotografie)?
    Is het dan niet zo dat het raw bestand een cijferweergave bevat van wat elke lichtgevoelige cel (die geen "besef" heeft van kleur) heeft geregistreerd?
    Ik dacht dat de kleurweergave gewoon een interpretatie van het opgevangen licht was, en dat je die interpretatie dus zelf kan bepalen door de raw af te werken met je favoriete editor, of door een jpeg profiel te kiezen...
    Aan de reacties hier te zien, zijn er ofwel extreem veel liefhebbers van onnatuurlijke kleuren, ofwel ligt het aan jouw eigen smaak.
    Maak eens een landschap opname kijk eens naar het groen, nog eenvoudiger, maak eens een opname van je achterlichten van je wagen, vergelijk dat rood eens, maak eens een opname van de lucht terwijl ze nog blauw is maar juist voordat de zon ondergaat etc etc.
    Daar bestaan voldoende filterkes als je mooie portretten wil van jpegskes die dat voor jou doen als je zelf niet over de nodige skills beschikt, contrast verzachten wat meer magenta, saturatie wat aanpassen ... vraag het aan JaJa die gebruikt filters.
    Natuurlijke kleuren ogen het minst mooi maar je kunt er alle kanten mee uit, het is als een rechte draad krom maken, dat is heel eenvoudig maar hem terug recht maken.

Maak eens een landschap opname kijk eens naar het groen [...]
    Zoiets dan...?

Ik zie het probleem niet...
    Pieter
    --

't Probleem is duidelijk! Zo'n mooie kleuren dat je er naar blijft kijken

Alles wat geen Sony is deugt niet bij Puerte, wie dat nu nog niet weet is naïef.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Alles wat geen Sony is deugt niet bij Puerte, wie dat nu nog niet weet is naïef.
    Maar het is een Sony sensor!
    (Fuji heeft hem alleen wat verbeterd )
    Pieter
    --

Voor portretekkes
    Hier kom je weer uit de kast. Je andere bijdragen zijn van hetzelfde niveau?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
    Zoiets dan...?

Ik zie het probleem niet...
    sorry maar dat is niet goed, je hebt niet voldoende contrast, je hebt de gevreesde hallo effecten door over verscherping of zwakke lens (zie koterij in de weide) , je hebt CA (zie witte lijntjes rond de takken van de bomen), zit een donkere sluier op het beeld (zit geen leven in), etc.. dat er hier magenta in het blauw zit is min of meer normaal , maar indien je deze foto met licht mee zou maken zou je zien dat er magenta verschijnt dat er in werkelijkheid niet is.
    als dit volgens jou criteria goed is, ja dan zijn we uitgepraat denk ik, moet je dringend is gaan bijscholen voor je over beeldkwaliteit begint te discussiëren, maar als je die jpeg beschikbaar maakt in een zo hoog mogelijke resolutie wil ik wel eens tonen hoe het volgens mij wel moet, of als je een RAW versie hebt is dat zelfs nog beter.

sorry maar dat is niet goed, je hebt niet voldoende contrast, je hebt de gevreesde hallo effecten door over verscherping of zwakke lens (zie koterij in de weide) , je hebt CA (zie witte lijntjes rond de takken van de bomen), zit een donkere sluier op het beeld (zit geen leven in), etc.. dat er hier magenta in het blauw zit is min of meer normaal , maar indien je deze foto met licht mee zou maken zou je zien dat er magenta verschijnt dat er in werkelijkheid niet is.
    Toch wel straf he dat jij de enige bent die erin slaagt om al die problemen te vinden. Deze foto is nauwelijks opgescherpt, enkel om het verkleinen wat te compenseren. Die halo's zie je waarschijnlijk op 800 procent. Kleurweergave, contrast en hetgeen er al dan niet was op het moment dat de foto werd genomen, dat is zeer sterk afhankelijk van wat je beeldscherm toont en vooral wat je zelf denkt te zien.

Waar zitten al jouw medestanders die ook vinden dat deze zeer gewone foto technisch zo ontzettend slecht is? Ik hoor niemand klagen. En je begint trouwens over totaal andere beeldeigenschappen, want je vroeg naar de (ondermaatse) weergave van groen in een landschapsfoto.

als dit volgens jou criteria goed is, ja dan zijn we uitgepraat denk ik, moet je dringend is gaan bijscholen voor je over beeldkwaliteit begint te discussiëren, maar als je die jpeg beschikbaar maakt in een zo hoog mogelijke resolutie wil ik wel eens tonen hoe het volgens mij wel moet, of als je een RAW versie hebt is dat zelfs nog beter.
    Inderdaad, jij en ik zijn al enkele maanden uitgepraat, maar dat heeft niets met dit topic te maken.
    Ik ben zeker tevreden over de beeldkwaliteit van mijn materiaal. Zoals je ziet, ben ik maar een zeer bescheiden amateurfotograaf en een Sony onwaardig. Na 30 jaar fotograferen heb ik nog steeds niet begrepen hoe ik de kwaliteit van een foto moet inschatten, dus een Fuji is meer dan goed genoeg voor mij.

Speciaal voor jou een raw of jpg ter beschikking stellen? Nee daar maak ik geen tijd voor.
    Maar aangezien jij alles weet over wat er op de markt te vinden is, neem ik aan dat je makkelijk toegang hebt tot eender welk toestel of objectief, en dat je zelf wel enkele voorbeeldfoto's kan maken ter illustratie van hetgeen je vertelt.

Bij voorbaat bedankt voor je constructieve bijdrage. Ik kijk ernaar uit !!

Edit: Voor de andere lezers wil ik toch nog even meegeven dat ik het jammer vind dat dit soort topics al te vaak om zeep worden geholpen en dat nieuwkomers in de fotografie op het verkeerde been worden gezet door merkendiscussies en haantjesgedrag. Ik had misschien beter moeten weten en gewoon testfoto's van DPreview posten in plaats van dingen te willen tonen vanuit mijn eigen ervaring...
    Laatst gewijzigd door Pieter G.; 14 april 2016 om 14:01
    Pieter
    --

Als ik vergelijk met mijn nikon weet Fuji gras echt wel mooi groen weer te geven in gelijk welke situatie. Hoe de kleuren weergegeven worden hangt ook veel af van de film simulatie die je gebruikt bij Fuji

Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Fuji X-pro2 info
    Door Kevlar in forum Camera's
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 20 januari 2016, 09:20
  2. Twijfel tussen 2 setjes
    Door svanma in forum Camera's
    Reacties: 16
    Laatste bericht: 3 februari 2012, 11:08
  3. twijfel tussen 24-70 2.8 en 24-105 4.0 IS
    Door Zilverberg in forum Objectieven