Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Bedoel je de fuji kleuren? Daar heb ik nooit iets aan miszien.

    Puerte probeert je uit te lokken Rudy..
    Laat u daar maar niet aan vangen.

    Kleuren zijn Top.. jPegs wow.
    De jarenlange ervaring van Fuji kleuren vervang je niet door een filtertje op een andere camera... complete onzin.
    Het is niet omdat je een camera hebt met platte kleuren... dat die kleuren daarom ook goed overkomen.
    De jPegs recht uit de camera zijn dikwijls zo goed dat je er eigenlijk niks aan wil veranderen (maar kan wel natuurlijk)

    Als je de kleuren neutraler wilt kan je in plaats van de STD Provia bv voor Classic Chrome kiezen.

    Ik heb nu ook enkele jaren met Olympus achter de rug (en een beetje Panasonic)
    Olympus kleuren zijn ook heel goed (neutraler)
    Single AF is supersnel.

    De Pen F is een supermooie camera... en de afwerking is ver boven gemiddeld.
    De beeldkwaliteit is idem met de andere modellen (buiten de resolutie) en high iso zie ik geen noemenswaardig verschil.
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #17
      Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Hoe optimaliseer je eigenlijk een toestel voor portret (of voor een ander soort fotografie)?
      Is het dan niet zo dat het raw bestand een cijferweergave bevat van wat elke lichtgevoelige cel (die geen "besef" heeft van kleur) heeft geregistreerd?
      Ik dacht dat de kleurweergave gewoon een interpretatie van het opgevangen licht was, en dat je die interpretatie dus zelf kan bepalen door de raw af te werken met je favoriete editor, of door een jpeg profiel te kiezen...
      Aan de reacties hier te zien, zijn er ofwel extreem veel liefhebbers van onnatuurlijke kleuren, ofwel ligt het aan jouw eigen smaak.
      Maak eens een landschap opname kijk eens naar het groen, nog eenvoudiger, maak eens een opname van je achterlichten van je wagen, vergelijk dat rood eens, maak eens een opname van de lucht terwijl ze nog blauw is maar juist voordat de zon ondergaat etc etc.
      Daar bestaan voldoende filterkes als je mooie portretten wil van jpegskes die dat voor jou doen als je zelf niet over de nodige skills beschikt, contrast verzachten wat meer magenta, saturatie wat aanpassen ... vraag het aan JaJa die gebruikt filters.
      Natuurlijke kleuren ogen het minst mooi maar je kunt er alle kanten mee uit, het is als een rechte draad krom maken, dat is heel eenvoudig maar hem terug recht maken.

      Comment


      • #18
        Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        Maak eens een landschap opname kijk eens naar het groen [...]
        Zoiets dan...?



        Ik zie het probleem niet...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #19
          Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

          't Probleem is duidelijk! Zo'n mooie kleuren dat je er naar blijft kijken

          Comment


          • #20
            Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

            Alles wat geen Sony is deugt niet bij Puerte, wie dat nu nog niet weet is naïef.

            Comment


            • #21
              Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Alles wat geen Sony is deugt niet bij Puerte, wie dat nu nog niet weet is naïef.
              Maar het is een Sony sensor!
              (Fuji heeft hem alleen wat verbeterd )
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #22
                Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                Voor portretekkes
                Hier kom je weer uit de kast. Je andere bijdragen zijn van hetzelfde niveau?
                ...leeg...

                Comment


                • #23
                  Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  Zoiets dan...?



                  Ik zie het probleem niet...
                  sorry maar dat is niet goed, je hebt niet voldoende contrast, je hebt de gevreesde hallo effecten door over verscherping of zwakke lens (zie koterij in de weide) , je hebt CA (zie witte lijntjes rond de takken van de bomen), zit een donkere sluier op het beeld (zit geen leven in), etc.. dat er hier magenta in het blauw zit is min of meer normaal , maar indien je deze foto met licht mee zou maken zou je zien dat er magenta verschijnt dat er in werkelijkheid niet is.
                  als dit volgens jou criteria goed is, ja dan zijn we uitgepraat denk ik, moet je dringend is gaan bijscholen voor je over beeldkwaliteit begint te discussiëren, maar als je die jpeg beschikbaar maakt in een zo hoog mogelijke resolutie wil ik wel eens tonen hoe het volgens mij wel moet, of als je een RAW versie hebt is dat zelfs nog beter.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    sorry maar dat is niet goed, je hebt niet voldoende contrast, je hebt de gevreesde hallo effecten door over verscherping of zwakke lens (zie koterij in de weide) , je hebt CA (zie witte lijntjes rond de takken van de bomen), zit een donkere sluier op het beeld (zit geen leven in), etc.. dat er hier magenta in het blauw zit is min of meer normaal , maar indien je deze foto met licht mee zou maken zou je zien dat er magenta verschijnt dat er in werkelijkheid niet is.
                    Toch wel straf he dat jij de enige bent die erin slaagt om al die problemen te vinden. Deze foto is nauwelijks opgescherpt, enkel om het verkleinen wat te compenseren. Die halo's zie je waarschijnlijk op 800 procent. Kleurweergave, contrast en hetgeen er al dan niet was op het moment dat de foto werd genomen, dat is zeer sterk afhankelijk van wat je beeldscherm toont en vooral wat je zelf denkt te zien.

                    Waar zitten al jouw medestanders die ook vinden dat deze zeer gewone foto technisch zo ontzettend slecht is? Ik hoor niemand klagen. En je begint trouwens over totaal andere beeldeigenschappen, want je vroeg naar de (ondermaatse) weergave van groen in een landschapsfoto.

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    als dit volgens jou criteria goed is, ja dan zijn we uitgepraat denk ik, moet je dringend is gaan bijscholen voor je over beeldkwaliteit begint te discussiëren, maar als je die jpeg beschikbaar maakt in een zo hoog mogelijke resolutie wil ik wel eens tonen hoe het volgens mij wel moet, of als je een RAW versie hebt is dat zelfs nog beter.
                    Inderdaad, jij en ik zijn al enkele maanden uitgepraat, maar dat heeft niets met dit topic te maken.
                    Ik ben zeker tevreden over de beeldkwaliteit van mijn materiaal. Zoals je ziet, ben ik maar een zeer bescheiden amateurfotograaf en een Sony onwaardig. Na 30 jaar fotograferen heb ik nog steeds niet begrepen hoe ik de kwaliteit van een foto moet inschatten, dus een Fuji is meer dan goed genoeg voor mij.

                    Speciaal voor jou een raw of jpg ter beschikking stellen? Nee daar maak ik geen tijd voor.
                    Maar aangezien jij alles weet over wat er op de markt te vinden is, neem ik aan dat je makkelijk toegang hebt tot eender welk toestel of objectief, en dat je zelf wel enkele voorbeeldfoto's kan maken ter illustratie van hetgeen je vertelt.

                    Bij voorbaat bedankt voor je constructieve bijdrage. Ik kijk ernaar uit !!

                    Edit: Voor de andere lezers wil ik toch nog even meegeven dat ik het jammer vind dat dit soort topics al te vaak om zeep worden geholpen en dat nieuwkomers in de fotografie op het verkeerde been worden gezet door merkendiscussies en haantjesgedrag. Ik had misschien beter moeten weten en gewoon testfoto's van DPreview posten in plaats van dingen te willen tonen vanuit mijn eigen ervaring...
                    Last edited by Pieter G.; 14 april 2016, 14:01.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                      Als ik vergelijk met mijn nikon weet Fuji gras echt wel mooi groen weer te geven in gelijk welke situatie. Hoe de kleuren weergegeven worden hangt ook veel af van de film simulatie die je gebruikt bij Fuji
                      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                      Comment


                      • #26
                        Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                        Vandaag even met de pro2 kunnen spelen. Maar eerlijk gezegd, wat een grote camera. Ik vrees dat ik die niet dikwijls ga meenemen. De pen daarentegen, is toch echt veel kleiner.
                        En wat me ook tegenviel, is het vaste lcd scherm.
                        Dus, beste mededenkers, waarschijnlijk ga ik toch die pen eens uitproberen.
                        En, die heeft ook mooie jpgs recht uit de camera.��

                        Comment


                        • #27
                          Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                          Het compactste systeem van zowel camera's als lenzen is Olympus. Fuji valt inderdaad wat groter uit. Persoonlijk ervaar ik de x-pro2 als handzamer ondanks groter dan bvb een olympus om-d em-5. Een camera kan té klein ook zijn. Body, knopjes,draaiwieltjes. Ik vind dat niet prettig om handig mee te werken. Voor mijn handen ligt de x-pro2 dan beter in de hand maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. Fuji heeft ook kleinere en lichtere camera's in het gamma.

                          Olympus geeft zoals jezelf al aangaf ook mooie jpegs.
                          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                          Comment


                          • #28
                            Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            Vandaag even met de pro2 kunnen spelen. Maar eerlijk gezegd, wat een grote camera. Ik vrees dat ik die niet dikwijls ga meenemen. De pen daarentegen, is toch echt veel kleiner.
                            En wat me ook tegenviel, is het vaste lcd scherm.
                            Dus, beste mededenkers, waarschijnlijk ga ik toch die pen eens uitproberen.
                            En, die heeft ook mooie jpgs recht uit de camera.��
                            De X-T10 is niet groter dan de Pen F.. is een heel pak goedkoper en heeft de door velen geliefde Fuji output.

                            De Pen F is bloedmooi.
                            Met de 17 mm 1.8 (heb ik gehad) is het interessanter .. kost dan samen 1500 euro... voor die prijs heb je ook de X-T10 en de 23 1.4 maar die set is groter (door het 1.4 objectief)

                            Olympus camera's hebben snellere Single AF dan de Fuji's en ook de Sony's.. ook de A6300 (de A6300 C-AF is daarentegen wel superieur)
                            Alleen Panasonic single AF is ook razendsnel... en vooral nu met de DFD maar Panasonic heeft minder mooie jPegs (is belangrijk voor jou)

                            Ik heb met de A6300 te weinig ervaring (lees : niet in het bezit) om daar een gedacht van te geven... maar ik heb geen enkele twijfel dat dit technisch de beste camera is.

                            Maar een camera kiezen is meer dan technisch vertoon..
                            Ik voel nu al dat je een voorkeur hebt naar die Pen en ... ik denk als je deze gaat uitproberen dat deze camera je buikgevoel alleen maar kan stimuleren
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #29
                              Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              ? Hoofddoel, street, portrait en vakantie.
                              Ik zoek een setje, niet te groot, met prime fotokwaliteit, jpg uit de camare, zo weinig mogelijk menu gestuurde functie, en een paar lenzen.

                              Pro Olympus:
                              cool design, iets goedkoper, ibis, touchscreen, kompakter,...
                              Pro fuji:
                              Meer knoppen, betere iq bij low light, betere af, meer controle over dof, weatherproof


                              Alle meningen zijn welkom ��
                              ok Rudy, naast uw vraag ; maar omdat alle meningen welkom zijn :

                              setje, niet te groot ( lees : echt klein ) : overweeg eens Panasonic GM5 met 12-32mm ( of 15 mm) en 45 mm 1.8 Olympus.

                              dit is echt broekzak-klein (of onmerkbaar in de sjakos als je dat hebt), of in een klein zakje ( crumpler) om aan broeksriem of rugzak te hangen.

                              met de 12-32 heb je groot bereik, en met de 45mm kun je echt met beperkte scherptediepte ( ik weiger het woord DOF of Bokeh (komt van Bucket uit een fantastische Engelse serie) te gebruiken ( old-school- obliged) ) spelen, en die optie ( 45 mm en 1.8) maakt het verschil met een compact-camera met vaste lens.

                              de zoeker is weliswaar niet om naar huis over te schrijven ; maar hij is er ( je kunt fotograferen met uw toestel aan het oog, niet met gestrekte armen als een derderangs-toerist die z'n camera verkeerd houdt voor een selfie)

                              de instelmogelijkheden en de personalisering ( bv bracketing met diverse filters ( jpegs met neutraal,vivid ( velvia klinkt beter) en z-w met geelfilter bv) zijn interessant.

                              Als je daarnaast ( meer camera, betere zoeker) een olympus pen ( in mijn geval een OM) aanschaft heb je met dezelfde lenzen een toestel dat meer comfort ( betere zoeker, ev beter in de hand, tilt screen) biedt.

                              met m43 kun je als je wilt zeer klein, met fuji niet ( al zijn ze prachtig en blijkbaar zeer goed ( behalve de onnatuurlijke kleuren natuurlijk ) )

                              wat ruis bij high iso betreft : een poosje geleden werd kodachrome 25 (!!) asa en z-w Ilford maximum 125 asa gebruikt, omdat de ruis ( korrel) bij 400 asa nauwelijks te verteren was. nu zitten we aan 800 of meer asa, èn stabilisator. Het is haast niet te geloven dat er nog matige foto's gemaakt worden .

                              hopelijk heb je hier iets aan,

                              grten, geert. ( m43-gelovige sedert de GF1)
                              Last edited by geert62; 15 april 2016, 01:54.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                                Oorspronkelijk geplaatst door geert62 Bekijk bericht
                                ok Rudy, naast uw vraag ; maar omdat alle meningen welkom zijn :

                                setje, niet te groot ( lees : echt klein ) : overweeg eens Panasonic GM5 met 12-32mm ( of 15 mm) en 45 mm 1.8 Olympus.

                                dit is echt broekzak-klein (of onmerkbaar in de sjakos als je dat hebt), of in een klein zakje ( crumpler) om aan broeksriem of rugzak te hangen.

                                met de 12-32 heb je groot bereik, en met de 45mm kun je echt met beperkte scherptediepte ( ik weiger het woord DOF of Bokeh (komt van Bucket uit een fantastische Engelse serie) te gebruiken ( old-school- obliged) ) spelen, en die optie ( 45 mm en 1.8) maakt het verschil met een compact-camera met vaste lens.

                                de zoeker is weliswaar niet om naar huis over te schrijven ; maar hij is er ( je kunt fotograferen met uw toestel aan het oog, niet met gestrekte armen als een derderangs-toerist die z'n camera verkeerd houdt voor een selfie)

                                de instelmogelijkheden en de personalisering ( bv bracketing met diverse filters ( jpegs met neutraal,vivid ( velvia klinkt beter) en z-w met geelfilter bv) zijn interessant.

                                Als je daarnaast ( meer camera, betere zoeker) een olympus pen ( in mijn geval een OM) aanschaft heb je met dezelfde lenzen een toestel dat meer comfort ( betere zoeker, ev beter in de hand, tilt screen) biedt.

                                met m43 kun je als je wilt zeer klein, met fuji niet ( al zijn ze prachtig en blijkbaar zeer goed ( behalve de onnatuurlijke kleuren natuurlijk ) )

                                wat ruis bij high iso betreft : een poosje geleden werd kodachrome 25 (!!) asa en z-w Ilford maximum 125 asa gebruikt, omdat de ruis ( korrel) bij 400 asa nauwelijks te verteren was. nu zitten we aan 800 of meer asa, èn stabilisator. Het is haast niet te geloven dat er nog matige foto's gemaakt worden .

                                hopelijk heb je hier iets aan,

                                grten, geert. ( m43-gelovige sedert de GF1)

                                Een mooie DOF is iets dat veel gebruikt wordt ... maar is eigenlijk onbestaand.
                                DOF is synoniem voor scherptediepte en is hetzelfde voor elk objectief (bij zelfde brandpunt/diafragma)

                                Als men spreekt van Bokeh (het kind moet een naam hebben) dan is dat de manier waarop de achtergrondonscherpte weergegeven wordt bij een kleine DOF.
                                Zo is bijvoorbeeld de oude Canon 50 1.8 voorzien van 5 lamellen die niet afgerond zijn, wat resulteert in niet al te mooie en dikwijls nerveuze achtergrond onscherpte.
                                Heel dikwijls kan je ook in je foto zien (bv in achtergrondlichtjes) hoeveel lamellen die 50 1.8 heeft... (door de niet afgeronde en slechts 5 lamellen)
                                Men spreekt dan van een minder mooie Bokeh.

                                De GM5 is idd een goede M43 camera.
                                Ik heb hem gehad met de 15 1.7 (deze lens heeft een zeer mooi Bokeh )
                                Hier heb ik een tijdje geleden een korte gebruikerservaring geschreven http://forum.belgiumdigital.com/f9/p...ng-506867.html

                                Ik denk wel niet dat Rudy een superkleine camera wil.
                                Ik probeer me in zijn plaats te zetten en ik vermoed eerder dat een Pen F formaat de "right size" is voor hem.
                                Afmetingen van camera's is persoonlijk.. er zijn redenen genoeg om superklein te gaan en ook genoeg redenen om een grotere camera te kopen.
                                Zoiets moet je uiteraard zelf uitmaken..
                                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                                Comment

                                Working...
                                X