Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tweedehands camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Tweedehands camera

    Nikon vs Sony vs Canon....
    DSLR vs systeemcamera....
    Eye detection of niet....
    IBIS of niet....

    Wat maakt het eigenlijk allemaal uit voor de beginnende liefhebber? De tweedehandsmarkt is perfect om koopjes te scoren wanneer je als beginneling met een beperkt budget aan de slag wilt. Als ik naar mijn eigen ervaring kijk: al mijn materiaal heb ik tweedehands aangekocht. Na een beetje snuffelen een Nikon D700 met weinig clicks gevonden en ook een paar goedkope prime-lenzen. Meer dan voldoende om mee aan de slag te gaan. En ook al is het niet het nieuwste van het nieuwste: het volstaat absoluut om een steile leercurve mee te beklimmen. En ik beleef er al jarenlang veel plezier mee, en dat voor (relatief) belachelijk weinig geld.

    Dus heb je weinig centjes? Zoek een "klassieker" binnen het DSLR-segment (zoals bijvoorbeeld een Nikon D700) met niet al te veel clicks, probeer er op te letten of de sensor niet beschadigd of vuil is ... and shoot away!

    Alle toeters en bellen op de laatste nieuwe systeemcamera's zijn natuurlijk mooi meegenomen (en misschien zijn systeemcamera's inderdaad de toekomst en zullen DSLR's meer en meer een kleine niche worden), maar het plezier om met zo'n oude DSLR aan de slag te gaan, blijft toch onbetaalbaar.
    Nikon D700 en een paar oude AI-primes

    Comment


    • #32
      Tweedehands camera

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Waar gaat het hier of merken Luc ??
      TS kan uit deze discussie leren of hij dslr zou nemen of mirrorless, dus lijkt me wel van toegevoegde waarde
      Vooral dan door ervaringen te lezen van anderen kan hij zijn keuze nog beter bepalen

      grts
      Sieg
      Voila, dacht ik ook Sieg, TS ging op 24/08 naar het toestel gaan kijken en heeft sindsdien ook helemaal niets meer laten horen,
      waarom zouden wij dan geen discussie mogen verder zetten,
      zo valt er tenminste nog iets te lezen over de huidige camera technologie.
      Last edited by Guest42; 2 september 2021, 17:22.

      Comment


      • #33
        Re: Tweedehands camera

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Voila, dacht ik ook Sieg, TS ging op 24/08 naar het toestel gaan kijken en heeft sindsdien ook helemaal niets meer laten horen,
        waarom zouden wij dan geen discussie mogen verder zetten,
        zo valt er tenminste nog iets te lezen over de huidige camera technologie.
        De vraag is alleen wat heeft de laatste stand van techniek te maken met een tweedehands toestel dat dus juist niet die laatste stand heeft? Misschien dat het juist daarom verkocht wordt omdat een amateur denkt dat als het toestel nog een beetje meer in zijn plaats doet dat hij helemaal niet meer moet nadenken.

        Want eerlijk gezegd:
        - IBIS? Zelfs met mijn antiek geval ben ik met iso 6400 prima.
        - gezichts of oog herkenning? Ik heb nog nooit van mijn leven een portret genomen en denk er niet aan om het te doen.
        - 20 foto's per seconde? Van wat? Dat landschap? Datligt er enkele honderduizend jaar en zal echt niet veranderen in die paar milliseconden.
        - de laatste soort geheugenkaart? Ja, die is duurder.
        - GPS en wifi? Ik weet echt wel waar ik een foto genomen heb en op enkele meter na komt het niet. En wifi? Zelfs op mijn laptop is dat slechts als het echt niet anders kan
        - social media? Niks sociaal aan en ik heb er geen account en zeker geen plannen om dat te hebben.
        - systeemcamera? Eerlijk gezegd, nog geen enkele elektronische zoeker gezien die het haalt van een optische zoeker. Kijks een naar het matglas van een 4x5.
        - lenzen? Och ja, je hebt ze nodig. Maar eerlijk gezegd.... als het beeld er niet is gaat de lens geen bal helpen.

        Iedereen moet zijn eigen ding zoeken. Eerlijk gezegd 80% van mijn materiaal is tweedehands. Soms koopjes omdat er zijn die altijd het laatste nieuwe snufje willen hebben. En weet je, die foto's die ik met mijn camera van 1936 neem zijn even slecht als die met mijn smartphone (van het werk). Denk dat Peter hierboven het het beste zegt. Zie dat je iets koopt waar je plezier aan kan beleven.

        Comment


        • #34
          Re: Tweedehands camera

          Ik zou TS aanraden voor een setje systeemcamera + lens/lenzen te gaan van een of ander merk...

          In die camera's wordt nog volop geïnvesteerd en ga je nog het meeste evolutie krijgen. Dan kan je alvast ook binnen 5 jaar je lenzen nog efficiënt gebruiken, zonder een of andere adapter. Zelf heb ik dslr ruim 5 jaar geleden achter me gelaten, tot 200% tevredenheid. Er zullen nog wel een paar niches zijn waar je een fractie beter af bent met een top-dslr, dus aan jou om te bepalen of je in zo'n niche zit en er de (10-) duizenden euro's voor op tafel gaat leggen [emoji6]

          In elk geval: je vindt voor aanvaardbare prijs al systeemcamera's met technologie die je in dlsr nooit gaat hebben, zoals eye-AF (dus voor portret/dieren geen gedoe meer met scherp stellen op de juiste plaats wanneer het snel moet gaan).
          Aan jou om te kiezen wat voor foto's je wil gaan maken.


          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          DSLR is zeker en vast niet uit de markt, absoluut niet wat de toptoestellen betreft
          Is TS op zoek naar een toptoestel ? Ik dacht van niet maar kan het fout hebben.

          Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
          Last edited by K-2; 4 september 2021, 08:39.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #35
            Re: Tweedehands camera

            Waarom worden we naar die spiegeloze toestellen geduwd ??
            De enige echte reden is dat een spiegeloze camera goedkoper is om te bouwen en dat er dus meer winst kan gemaakt worden door de fabrikanten.
            De rest is marketing.

            Mijn bescheiden mening.

            Johan

            Comment


            • #36
              Re: Tweedehands camera

              Als je zin hebt om bij dslr te blijven doe je dat toch gewoon Johan.

              Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #37
                Re: Tweedehands camera

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                zo valt er tenminste nog iets te lezen over de huidige camera technologie.
                Er valt niks te lezen over cameratechnologie, maar slechts over de resultaten ervan.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #38
                  Re: Tweedehands camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                  Als je zin hebt om bij dslr te blijven doe je dat toch gewoon Johan.
                  Het zal in de toekomst voornamelijk bij blijven blijven.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #39
                    Re: Tweedehands camera

                    Waar heb ik geschreven dat ik bij DSLR wil blijven ??

                    Jongens toch ... Ik zwijg alweer

                    Johan

                    Comment


                    • #40
                      Re: Tweedehands camera

                      Jongens toch ... Als je niet naar spiegelloos wil en evenmin dslr, doe dan iets ander hé. Mij is het helemaal om het even.

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
                      Last edited by K-2; 5 september 2021, 01:17.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #41
                        Re: Tweedehands camera

                        pas op: momenteel ligt alles stil in de verkoop door de druppelsgewijze aanvoer van nieuw materiaal. Ik heb potentieel een aantal EF-L objectieven te koop maar ik kan ze niet verkopen want de meeste RF-objectieven zijn (nog steeds) onbeschikbaar. Dus gebruik ik mijn EF-objectieven nog steeds met de RF-EF adapter (wat veel voldoening geeft).
                        Ik denk dat ooit, als de RF-objectieven-toevoer weer op gang komt, er een overvloed zal zijn op de tweedehandsmarkt.
                        In afwachting van die periode vrees ik dat de prijzen op de tweedehandsmarkt een beetje zullen stijgen.
                        Ik bekijk de prijzen op https://www.fotoversicherung.com/fot...isliste-canon/ en die geven naar mijn mening een correct beeld van de waarde
                        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                        Comment


                        • #42
                          Re: Tweedehands camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                          pas op: momenteel ligt alles stil in de verkoop door de druppelsgewijze aanvoer van nieuw materiaal. Ik heb potentieel een aantal EF-L objectieven te koop maar ik kan ze niet verkopen want de meeste RF-objectieven zijn (nog steeds) onbeschikbaar. Dus gebruik ik mijn EF-objectieven nog steeds met de RF-EF adapter (wat veel voldoening geeft).
                          Ik denk dat ooit, als de RF-objectieven-toevoer weer op gang komt, er een overvloed zal zijn op de tweedehandsmarkt.
                          In afwachting van die periode vrees ik dat de prijzen op de tweedehandsmarkt een beetje zullen stijgen.
                          Ik bekijk de prijzen op https://www.fotoversicherung.com/fot...isliste-canon/ en die geven naar mijn mening een correct beeld van de waarde
                          Nou als ik die prijzen zie van o.a. supertelelenzen en andere L lenzen, wel die koop ik onmiddellijk op en verkoop ze met een pak winst
                          Er staan zelfs lenzen tussen die nog amper te koop zijn van het RF systeem en al met veel verlies
                          Hoop dat niemand zich aan deze prijzen houd, want dan ben je er wel opgelegd als verkoper
                          Als koper heb je dan uiteraard de deal van je leven gedaan.
                          Maar het zou uiteraard ook niet logisch zijn om af te gaan op prijzen van een fotoverzekering

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #43
                            Re: Tweedehands camera

                            Moet je vooral eens proberen Sieg.
                            Ga uw gang zou ik zeggen.
                            Probeer maar eens de boel op te kopen en dan te verkopen met winst.
                            Je zal je ten eerste in regel moeten stellen inzake fiscaliteit, garantie, btw en zo, je krijgt het een stuk meer moeilijk dan je zou denken.

                            De prijzen die Philipe hier naar voor brengt zijn idd erg realistische prijzen.
                            Het is ook bij benadering wat ik bereid ben te betalen bij aankoop.
                            Ga vooral ook eens een nieuw toestel gaan kopen in de winkel en vraag wat je krijgt voor overname van uw oude spullen.
                            Het zal echt serieus meer tegenvallen dan je denkt.

                            Tevens is het ook zo dat die oude spullen niet goed meer van de hand gaan.
                            Die tijden zijn voorbij want het aanbod is te groot. Technologie veranderd te snel ook waardoor veroudering zeer snel intreed.

                            Er zijn nog een paar uitzonderingen voor zeldzaam spul. Daar gaat de prijs soms flink in de hoogte.

                            Je stelt dat het niet logisch is om af te gaan op de prijzen van een verzekering. Kan je dit beter argumenteren waarom je die mening toegedaan bent? (lees ook eens mij vorig betoog hieromtrend)

                            Comment


                            • #44
                              Re: Tweedehands camera

                              Ik heb hier nog o.a. een EF-S 10-22 en 17-55 f:2.8 liggen en zou heel blij zijn als ik de prijs van deze lijst kreeg.

                              (geïnteresseerden mogen altijd een redelijk bod doen)

                              Comment


                              • #45
                                Re: Tweedehands camera

                                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                                Moet je vooral eens proberen Sieg.
                                Ga uw gang zou ik zeggen.
                                Probeer maar eens de boel op te kopen en dan te verkopen met winst.
                                Je zal je ten eerste in regel moeten stellen inzake fiscaliteit, garantie, btw en zo, je krijgt het een stuk meer moeilijk dan je zou denken.

                                De prijzen die Philipe hier naar voor brengt zijn idd erg realistische prijzen.
                                Het is ook bij benadering wat ik bereid ben te betalen bij aankoop.
                                Ga vooral ook eens een nieuw toestel gaan kopen in de winkel en vraag wat je krijgt voor overname van uw oude spullen.
                                Het zal echt serieus meer tegenvallen dan je denkt.

                                Tevens is het ook zo dat die oude spullen niet goed meer van de hand gaan.
                                Die tijden zijn voorbij want het aanbod is te groot. Technologie veranderd te snel ook waardoor veroudering zeer snel intreed.

                                Er zijn nog een paar uitzonderingen voor zeldzaam spul. Daar gaat de prijs soms flink in de hoogte.

                                Je stelt dat het niet logisch is om af te gaan op de prijzen van een verzekering. Kan je dit beter argumenteren waarom je die mening toegedaan bent? (lees ook eens mij vorig betoog hieromtrend)
                                Bert, ik heb het vooral over de professionele lenzen die in het lijstje staan die wel erg goedkoop zijn
                                Bvb een lens die nieuw 9000€ kost staat in het lijstje voor een 3600€, en zo staan er nog wel enkele eigenaardige dingen in.
                                Zo zou een 5DMkIV bvb de helft meer waard zijn dan een 1Dx, ik zou wel weten welke te nemen als ik zou moeten kiezen

                                Zelfs nieuwe RF lenzen die bijna aan de helft van de prijs staan vermeld in die lijst, tjah
                                En dan heb ik het net op die Rf lenzen dat ik doelde, die kan je voor die prijs makkelijk duurder verkopen omdat ze amper te krijgen zijn
                                Er wordt op bepaalde sites zoals Ebay bvb zelfs meer geboden voor bepaalde Canon R body's en RF lenzen dan dat ze nieuw kosten in de winkel.
                                Zo kan je nu op ogenblik dus makkelijk 50% winst maken op EF-RF adapters

                                En afgaan op de prijzen van een verzekering, je weet zelf goed genoeg Bert dat een verzekering je altijd zo weinig mogelijk zal geven, dat is de normaalste zaak van de wereld

                                En als je echt wil dan kan je dat aankopen en verkopen, er zijn genoeg bedrijven die er hun grootste winst op maken !

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X