Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

trekt dit statief op iets?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • trekt dit statief op iets?

    ben aan het zoeken naar het ideale statief "voor mij"

    ik ben uitgekomen bij de
    055SSB TRIPOD
    http://www.manfrotto.com/product/tem...d=2&itemid=818

    deze heeft als voordeel dat hij 5cm groter is maar dat hij tot op 8cm van de grond kan werken. (wat mss wel handig is bij macro's)

    of de

    055PROB
    http://www.manfrotto.com/product/tem...d=2&itemid=812

    deze is 5 cm kleiner kan tot op 11 cm van de grond werken maar bij deze kan je de kollom wel horizontaal zetten.




    met als hoofd de

    Product Code: 488RC4
    MIDI BALL HEAD WITH RC4 RAPID CONNECT SYSTEM

    http://www.manfrotto.com/product/tem...=8&itemid=1956


    dit statief moet dienen voor:

    tele (nikkor 70-200)
    maar ook macro (sigma105)


    nu zit ik nog bij een paar vragen.

    kan het statief en het balhoofd de tele aan qua gewicht? (ben er 99.999% zeker van van wel)
    welke van de 2 statieven zou jij nemen? en waarom?
    heeft die horizontale kollom nut?

    is dit een goed balhoofd?? (er bestaan er natuurlijk betere)

    zijn er nog andere en beter combi's?? (ongeveer dezelfde prijs)


  • #2
    Re: trekt dit statief op iets?

    De 055prob staat ook op mijn verlanglijst, ook omwille van de verstelbare middenkolom icm het lage standpunt. Kan nu ook mijn middenkolom verstellen en gebruik dat inderdaad regelmatig bij macro. Heb er wel zo'n Manfrotto 222 opgezet (zo'n ééngreepsding op een grote kogel, gedaan met draaien voordat je kunt verzetten) en ben daar ongelooflijk content van. Zijn nog te vinden voor ongeveer 80€, maar worden niet meer gemaakt. Het nieuwe model heeft een zijdelingse greep, is duurder en mijns inziens niet zo handig omdat je het maar met of je rechter of je linkerhand kan bedienen. Enige nadeel: weegt redelijk, maar hij gaat er niet meer af bij mij!
    Mvg,
    Eric
    Een bescheiden gallerytje.. en nu ook een blog(je)...

    Comment


    • #3
      Re: trekt dit statief op iets?

      Als je macro doet, kan je volgens mij beter de versie met horizontale kolom nemen. Dicht bij de grond komen volstaat vaak niet, en dan kan het helpen om ook horizontaal dichterbij te komen.

      Ik denk dat zowel het statief als de kop die je in gedachten hebt, een goeie keuze zijn.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: trekt dit statief op iets?

        Hallo immage,
        Zoals je al wel zult gezien hebben ben ik ook volop op zoek naar een degelijk statief. Samen met enkele Gitzo's die wel duurder zijn, zijn deze Manfrotto's ook bij mij als eventuele opties uit de bus gekomen.
        Ik denk echter dat ik een lichte voorkeur heb voor Gitzo o.a. doordat de Manfrotto's met centrale kolom iets minder stabiel zouden zijn dan de Gitzo's. Het model PROB heeft volgens mij meer mogelijkheden bij macro tov de 055SSB omdat hier de centrale kolom horizontaal kan geplaatst worden. Maar zal er dan nog voldoende stabiliteit zijn ?
        Wat de balhoofden betreft :
        Dit is het antwoord van J@n in mijn thread :" Een tijd geleden heb ik een zwaarder balhoofd (Gitzo G1277M) voor mijn Gitzostatief gekocht. Omdat Gitzo nogal duur is heb ik toen verschillende balhoofden van zowel Manfrotto als Gitzo uitgeprobeerd. Doch die van Gitzo functioneerden, zonder uitzondering, soepeler dan de de balhoofden van Manfrotto."
        Dit heb ik nogal gehoord en daarom zou ik eerder geneigd zijn te gaan voor een Gitzo balhoofd, temeer omdat bvb. het model G1377 beschikt over een frictiecontrole.
        Persoonlijk beklaag ik mij niet graag achteraf dat ik niet iets meer heb uitgegeven voor iets meer kwaliteit.

        Groetjes,
        Pol.
        __________________
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: trekt dit statief op iets?

          Voor macro gebruik ik meestal een Benbo 1 statief met RRS BH-55 balhoofd. Waarschijnlijk heeft die Manfrotto een vergelijkbaar systeem. Gitzo heeft dat ook in hun Explorer reeks. Wat betreft dat balhoofd, ik kan niet zeggen als dat een goed is maar ik weet wel dat mijn BH-55 mijn eerste balhoofd is die NIET nog een beetje verder zakt nadat ik hem vastgedraaid heb, en dat is wel belangrijk voor macrowerk.

          Comment


          • #6
            Re: trekt dit statief op iets?

            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
            Voor macro gebruik ik meestal een Benbo 1 statief met RRS BH-55 balhoofd. Waarschijnlijk heeft die Manfrotto een vergelijkbaar systeem. Gitzo heeft dat ook in hun Explorer reeks. Wat betreft dat balhoofd, ik kan niet zeggen als dat een goed is maar ik weet wel dat mijn BH-55 mijn eerste balhoofd is die NIET nog een beetje verder zakt nadat ik hem vastgedraaid heb, en dat is wel belangrijk voor macrowerk.
            Hallo oosterzele,

            Waar is dit balhoofd te koop ? Past dit op een Gitzo stief ?

            Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: trekt dit statief op iets?

              Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
              Waar is dit balhoofd te koop ? Past dit op een Gitzo stief ?
              Te koop bij Really right stuff. Ze hebben daar nog veel meer leuk spul. Alléén die prijzen.

              Geloof wel dat het absolute top kwaliteit is van ze. Die koppen passen, desnoods via een verloopstukje, op alle gangbare statieven.
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment


              • #8
                Re: trekt dit statief op iets?

                Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                Te koop bij Really right stuff. Ze hebben daar nog veel meer leuk spul. Alléén die prijzen.

                Geloof wel dat het absolute top kwaliteit is van ze. Die koppen passen, desnoods via een verloopstukje, op alle gangbare statieven.
                Bedankt voor de info Jan.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: trekt dit statief op iets?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
                  Ik denk echter dat ik een lichte voorkeur heb voor Gitzo __________________
                  ik heb een felle voorkeur voor gitzo. maar de prijs voor het statief is voor mij een beetje te veel . allez in verhouding met het gebruik toch.

                  echt veel gebruik een een statief niet. en om er dan 500-700 euro aan te geven. dit is het niet waard voor mij.

                  ik heb ook al eens naar die koppen van gitzo gekeken. hier vind ik de 1276M balhoofd serie 2 QR magnesium een mogelijheid. ik zou wel een quick release plate willen hebben.
                  Last edited by immage; 21 december 2004, 14:59.

                  Comment


                  • #10
                    Re: trekt dit statief op iets?

                    Oorspronkelijk geplaatst door immage
                    ik heb een felle voorkeur voor gitzo. maar de prijs voor het statief is voor mij een beetje te veel . allez in verhouding met het gebruik toch.

                    echt veel gebruik een een statief niet. en om er dan 500-700 euro aan te geven. dit is het niet waard voor mij.
                    De vraag is denk ik eerder: waar wil je het voor gebruiken ?

                    Als je met lange telelenzen aan de slag gaat heb je een heel ander statief en kop nodig dan dat je af en toe een statief nodig hebt voor groothoek.

                    Lange lenzen en zware apparatuur heb je gewoon een stevig statief nodig. Een te licht statief is in dat geval geld weggooien. En dat zware statief, ja dat wordt duur. Een ieder moet inderdaad voor zichzelf uitmaken wat de beste oplossing is t.o.v. de kosten.
                    Groeten,

                    Albert Jan

                    Website AJH
                    lidnummer: BD0371NL

                    Comment


                    • #11
                      Re: trekt dit statief op iets?

                      Het 1276M balhoofd van Gitzo is een off-center head dat je inderdaad toelaat moeilijke hoeken te bereiken en zelfs je camera rechtop te zetten op een omgekeerde center colom. Dus uiterste geschikt voor macro. MHO is echter dat je dan wel een heel stevig balhoofd zal moeten hebben. Ik denk dat de G1276 als lichtste uit zijn reeks misschien ietsje te weinig stabiel zal uitvallen, vooral bij opstellingen waarbij het zwaartemunt nogal wat uit center is. Men geeft hier als max. gewicht 5kg, terwijl de 1376M 6kg en de 1576M tot 10kg gaat.
                      Bij dit soort van werk maak ik me echter wel de bedenking dat fotograferen met een omgekeerde of schuin naar beneden gerichte centerkolom wel wat acrobatiewerk zal vragen teneinde je tussen de benen van je statief te bewegen.

                      Groetjes,
                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: trekt dit statief op iets?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
                        Ik denk dat de G1276 als lichtste uit zijn reeks misschien ietsje te weinig stabiel zal uitvallen, vooral bij opstellingen waarbij het zwaartemunt nogal wat uit center is.


                        Bij dit soort van werk maak ik me echter wel de bedenking dat fotograferen met een omgekeerde of schuin naar beneden gerichte centerkolom wel wat acrobatiewerk zal vragen teneinde je tussen de benen van je statief te bewegen.

                        Groetjes,
                        Pol.
                        Als reis statief heb ik een Gitzo G1128 Mk2 + G1177M + G1287. Weegt slechts 1.5kg. Ik gebruik daar de korte centerkolom op. Handig & stevig ding.

                        Wat betreft die centerkolom op mijn Benbo voor macro werk. Dat ding zat inderdaad dikwijls in de weg dus heb ik die maar afgezaagd

                        Comment


                        • #13
                          Re: trekt dit statief op iets?

                          ik heb mij de 055prob besteld met de 488rc4 kop.

                          heb met de vertegenwoordiger van manfrotto gesproken en die zei dat deze combinatie zeker sterk genoeg was.
                          ik heb die gekocht bij foto mourion in gent.voor 273 euro
                          de koppen van gitzo waren voor mij te duur. die prijzen varieerde van 204.19 tot 245 exc btw. en dat voor sporadisch een statief te gebruiken dat was het mij niet waard.

                          Comment


                          • #14
                            Re: trekt dit statief op iets?

                            Proficiat met je aankoop en veel succes. Laat eens iets weten.

                            Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: trekt dit statief op iets?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
                              Proficiat met je aankoop en veel succes. Laat eens iets weten.

                              Groetjes,
                              Pol.
                              zal ik zeker doen

                              Comment

                              Working...
                              X