Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trage autofocus?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Trage autofocus?

    Hej,

    Ik had eens een vraagje, ik trek al langer foto's met een Nikon D40. Nu vind ik precies dat zijn autofocus zo traag reageert of traag werkt, aan wat kan dit liggen?
    Mijn broer trekt graag foto's van exclusievere auto's en doet dit altijd en overal...
    't Is zo dat dit probleem niet uitmaakt als een auto geparkeerd staat ofzo maar als er eentje voorbij rijd moet hij precies altijd te lang wachten vooraleer hij fatsoenlijk scherp stelt. Aan wat kan dit liggen? Hoe kan ik zien bij een camera of hij een snelle AF heeft ofzo?

    Mvg,

    Cooper_be

  • #2
    Re: Trage autofocus?

    Oorspronkelijk geplaatst door cooper_be Bekijk bericht
    Hej, Ik had eens een vraagje, ik trek al langer foto's met een Nikon D40. Nu vind ik precies dat zijn autofocus zo traag reageert of traag werkt, aan wat kan dit liggen?
    Mijn broer trekt graag foto's van exclusievere auto's en doet dit altijd en overal...
    't Is zo dat dit probleem niet uitmaakt als een auto geparkeerd staat ofzo maar als er eentje voorbij rijd moet hij precies altijd te lang wachten vooraleer hij fatsoenlijk scherp stelt. Aan wat kan dit liggen?
    De D40 is een instapcamera. Daarvan mag je niet de snelle focus verwachten van bijvoorbeeld een D700. Dat zit 'm in de software die - bij de hogere modellen - sneller en accurater is bij het scherpstellen.
    Een tweede factor is het objectief. Hoe meer lenzen een objectief bevat, hoe meer glas de Silent Wave Motor inwendig moet verplaatsen. Een prime objectief (vast brandpunt) zal daarom sneller scherpgesteld zijn dan een zoom.

    Ik durf dus te stellen dat de snelheid van de autofocus evenredig is met de prijs van camerahuis en objectief.

    Interessant leesvoer.

    Oorspronkelijk geplaatst door cooper_be Bekijk bericht
    ... Hoe kan ik zien bij een camera of hij een snelle AF heeft ofzo?
    Proefondervindelijk.
    Last edited by Jos Vanhengel; 31 januari 2009, 05:23. Reden: Toevoegingske
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Trage autofocus?

      koop een lens met een betere autofocus motor erin
      dat gaat ook veel doen ivm sneller scherp te stellen
      en zet je toestel op continu autofocus, dat helpt ook al wat

      Comment


      • #4
        Re: Trage autofocus?

        is je autofocus traag of gaat de lens zgn hunten?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Trage autofocus?

          Welke lens gebruik je?

          Comment


          • #6
            Re: Trage autofocus?

            Oorspronkelijk geplaatst door cooper_be Bekijk bericht
            Hej,

            Ik had eens een vraagje, ik trek al langer foto's met een Nikon D40. Nu vind ik precies dat zijn autofocus zo traag reageert of traag werkt, aan wat kan dit liggen?
            Mijn broer trekt graag foto's van exclusievere auto's en doet dit altijd en overal...
            't Is zo dat dit probleem niet uitmaakt als een auto geparkeerd staat ofzo maar als er eentje voorbij rijd moet hij precies altijd te lang wachten vooraleer hij fatsoenlijk scherp stelt. Aan wat kan dit liggen? Hoe kan ik zien bij een camera of hij een snelle AF heeft ofzo?

            Mvg,

            Cooper_be
            Met een D40 zit je waarschijnlijk met een 18-55mm kitlensjes. Qua glas zeer degelijke lensjes en er staat AF-S op de lens en de doos, maar eigenlijk is het een mini AF-S en is de AF pak minder snel dan bijv. een 17-55mm of zelf 18-70mm. Kostenbesparingen...

            Niet vergeten, AF kan geen mirakels doen: zorgt dat één van je focuspunten op een contrastrijk deel of op een patroon of figuur ligt en normaal moet focus relatief snel volgen. Focussen op een witte muur gaat dus niet, daar "ziet" de AF-computer niets in.

            Bij weinig licht gaat de AF snelheid ook naar omlaag, wat normaal is.

            Comment


            • #7
              Re: Trage autofocus?

              Bedankt voor deze uitleg en tips! Ik zal eens wat uitproberen..

              -> Lennert:
              Mijn lenzen zijn: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro en het 18-55 kitlensje.

              -> Bouk:
              Bedoel je met hunten dat m'n lens er redelijk lang over doet voor hij iets vindt om scherp te stellen? Dan ja, dat doet hij soms...

              Comment


              • #8
                Re: Trage autofocus?

                Oorspronkelijk geplaatst door cooper_be Bekijk bericht
                -> Lennert:
                Mijn lenzen zijn: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro en het 18-55 kitlensje.
                Oplossing:
                70-200VR
                17-55/2.8

                Heb niet gezegd dat het een goedkope oplossing is

                Comment


                • #9
                  Re: Trage autofocus?

                  -> Bouk:
                  Bedoel je met hunten dat m'n lens er redelijk lang over doet voor hij iets vindt om scherp te stellen? Dan ja, dat doet hij soms... [/QUOTE]

                  minder scherpstelpunten instellen.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Trage autofocus?

                    De Sigma 70-300 en een "18-55 kitlensje" staan niet bekend om hun supersnelle autofocus...

                    Als er voldoende licht is, dan kan het nog wel meevallen, maar bij actiefotografie zal vooral de continu of servo-af het heel moeilijk krijgen om de actie te volgen.

                    Er is dus een oplossing voor je probleem, maar lichtsterke objectieven met een snelle AF zijn niet goedkoop.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Trage autofocus?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      minder scherpstelpunten instellen.
                      grt,bouk.
                      een nikon D40 heeft al weinig scherpstelpunten (drie als ik het me goed voorheb)
                      dus dat is nu ook niet echt een oplossing
                      ik zou zeggen koop u een sigma 70-200hsm 2.8 lens
                      en een tamron 17-50 2.8 lens
                      dat zijn prijs/kwaliteit schitterende lensen
                      plus stel je toestel in op continu focussen dat is te vinden in een van de menu instellingen van je toestel (af-c)
                      Last edited by Gert1971; 31 januari 2009, 11:50.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Trage autofocus?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                        plus stel je toestel in op continu focussen dat is te vinden in een van de menu instellingen van je toestel (af-c)
                        Dat is niet voor alle foto's de beste oplossing, die continu-AF gebruik je vooral bij actie, bij stilstaande objecten is dat zeker geen goede keuze.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Trage autofocus?

                          Stel eens in 'optimale" condities vast of de snelheid nu werkelijk zo laag is. Dus veel licht en contrast, centrale focus punt en proberen.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Trage autofocus?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Dat is niet voor alle foto's de beste oplossing, die continu-AF gebruik je vooral bij actie, bij stilstaande objecten is dat zeker geen goede keuze.
                            ik heb daar toch geen problemen mee
                            voor 99% van de tijd staat die bij mij op continue
                            en de ts had vooral problemen met scherpstellen bij Bewegende Objecten

                            Comment


                            • #15
                              Re: Trage autofocus?

                              In de 'betere' omstandigheden werkt het natuurlijk wel iets beter, vooral die continu af werkt wel goed. Ik zal wel eens wat opzoeken over die andere lenzen die jullie voorstelden...

                              Alvast bedankt voor de tips!

                              Comment

                              Working...
                              X