Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toestel voor bergsport

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Toestel voor bergsport

    Hallo,


    ik ben veel in de bergen onderweg en dan maak ik foto's met een klein, goedkoop compact toestelletje. Gewicht is een belangrijke factor en dus ben ik nooit aan een dslr begonnen. De foto's die ik maak zijn leuk als herinnering voor mezelf, maar de kwaliteit is zo beroerd dat het daar eigenlijk bij blijft. Een tijd terug echter op pad geweest met een vriend en die had een lumix mee met een pancake lens. Qua grootte net ok voor mij, en de kwaliteit van de foto's is dermate veel beter dat ik nu serieus overweeg ook te investeren in een beter toestel.

    Ik heb al wat rondgekeken en ben ook in winkels geweest waar ik verschillende toestellen heb kunnen vasthouden. Het pakketje moet ten allen tijde kleiner blijven dan bv. nex-6+16-50 of lumix g5+14-42 lens. Wat bv. met een sony rx100? Maar ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb ondertussen voor mezelf wel wat aandachtspunten die ik belangrijk vind:
    • Klein
    • Geschikt voor actie: skiën. Dus geen afdrukvertraging.
    • Scherp en mooie kleuren
    • Klimmen/skiën gebeurt soms 's ochtends of op plekken waar weinig licht is, bv. een zonsopgang.
    • Weinig toeters en bellen, point and shoot. Geen zin om tijdens een tocht met instellingen te gaan spelen.


    Iets waar ik nog niet helemaal over uit ben is bv. een viewfinder. Momenteel trek ik soms foto's blind omdat de reflectie van de zon het scherm onzichtbaar maakt. Is het scherm op duurdere camera's beter waardoor ze minder reflecteren? Camera's waar ik naar kijk zijn bv. de Sony NEX-6 + 16-50PZ of RX100. Een NEX-5+16-50 lens zou natuurlijk ook kunnen. Reden voor de NEX-6 zou de viewfinder zijn. Dus waarom zou ik dan voor de combinatie NEX-5+16-50lens gaan als die minder compact is als de RX100. Is de kwaliteit van een NEX-5 dan zoveel beter?

    Bovendien lijk ik vast te zitten in een Sony verhaal. Er zijn vast nog meer merken die goede camera's maken en ben dus niet gebonden aan Sony. Welke camera's zou ik nog meer in mijn vizier moeten nemen?

  • #2
    Re: Toestel voor bergsport

    Volgens mij moet je ook eens naar de Nikon 1 kijken. Dat zijn leuke, kleine
    toestellen die snel zijn en een goede beeldkwaliteit hebben.

    Comment


    • #3
      Re: Toestel voor bergsport

      De Nikon V1 heb ik bekeken. Maar die wordt met 10-30mm lens weer redelijk groot. Met pancake wel weer ok, maar dan valt de zoom weg. Prijs is ongeveer vergelijkbaar met bv. een Sony RX100 en volgens Youtube-link vind ik de kwaliteit van de RX100 beter. Voordeel van de V1 zou de zoeker zijn.

      Hoe zit het eigenlijk met de afdrukvertraging van een high-end compact (RX100) vs. systeemcamera's (Nikon 1, NEX, ...). Is dit nog steeds een probleem, of kan dit goed opgevangen worden door ee burst-mode van het toestel?

      Comment


      • #4
        Re: Toestel voor bergsport

        Ik denk dat je inderdaard in de Olympus Pen reeks moet gaan kijken: de pen lite en mini ook eens bekijken, die zijn nog compacter. Daarnaast de Panasonic GX1 of GF3 of dergelijke met pancake of kleine zoomlens.
        Bekijk ook eens de Canon G1X, daar zit een nog grotere sensor in, die dus beter is van kwaliteit. Je kan wel geen lenzen wisselen maar hebt wel een lens met mooi zoombereik.
        Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
        BLOG

        Comment


        • #5
          Re: Toestel voor bergsport

          De RX100 produceert scherpere foto's dan een Nikon 1 maar ik denk voor actie dat deze laatste dan weer in het voordeel is. De AF vd RX100 is goed voor een compact maar de Nikon 1 heeft ook fasedetectie AF wat hem beter geschikt maar voor bewegende onderwerpen.

          Beeldkwaliteit van een Nex is toch een hele klets beter dan een Nikon 1. Een Nex-5R of Nex-6 hebben ook fasedetectie AF waardoor die ook geschikt zijn om wat actie vast te leggen.

          De vraag is of je genoeg hebt aan de kitlens, 16-50/10-30 enz.. .
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Toestel voor bergsport

            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            Beeldkwaliteit van een Nex is toch een hele klets beter dan een Nikon 1.
            Je zult wel gelijk hebben. Maar ik bekijk ook een beetje de werkelijkheid. Ik
            heb hier een map met een paar honderd foto's. Een deel ervan is genomen
            met een Nex 5, een ander deel met de Nikon 1.
            Dat waren allemaal foto's in Brugge genomen, ten tijde van de kerstmarkt,
            en van op de schaatsbaan, en van een paar monumenten.
            Gewoon op het scherm is de werkelijkheid is dat je goede ogen moet hebben
            om die hele klets te zien. Mijn lichtelijk versleten ogen zijn zelfs niet meer in
            staat om achteraf te zeggen wat met wat getrokken is. Maar dat zal dan wel
            volledig aan mij liggen...

            Comment


            • #7
              Re: Toestel voor bergsport

              Bedankt voor de tips. Ik heb in de afgelopen week weer een hoop geleerd en heb weer wat vragen. Wat denken jullie van de lumix lx7? Ik zat laatst op een website (kan 'm niet meer terugvinden...) waar de autofocus tijden te vergelijken zijn. In zijn categorie was hij de snelste, en bijna net zo snel als een systeemcamera. Zijn die getallen te vertrouwen, of sterk afhankelijk van omstandigheden en dus met een stevige korrel zout te nemen?

              De lichtsterkte van de goede compactcamera's (lx7, rx100, g15) is vaak een stuk beter dan die van een powerzoom kitlens. Is dit iets om op te letten? Of valt dit in de werkelijkheid niet te zien?

              Comment


              • #8
                Re: Toestel voor bergsport

                ik heb zelf de rx100 en ben nog altijd verbaasd wat dat ding kan en doet, ik heb al een paar compacts gehad, de grootste een canon g9
                er zit geen vertraging op de afdruksnelheid wat vroeger wel was
                mvg Wilfried

                7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                Comment


                • #9
                  Re: Toestel voor bergsport

                  Oorspronkelijk geplaatst door les alpes Bekijk bericht
                  Bedankt voor de tips. Ik heb in de afgelopen week weer een hoop geleerd en heb weer wat vragen. Wat denken jullie van de lumix lx7? Ik zat laatst op een website (kan 'm niet meer terugvinden...) waar de autofocus tijden te vergelijken zijn. In zijn categorie was hij de snelste, en bijna net zo snel als een systeemcamera. Zijn die getallen te vertrouwen, of sterk afhankelijk van omstandigheden en dus met een stevige korrel zout te nemen?

                  De lichtsterkte van de goede compactcamera's (lx7, rx100, g15) is vaak een stuk beter dan die van een powerzoom kitlens. Is dit iets om op te letten? Of valt dit in de werkelijkheid niet te zien?
                  Als je echt supersnelle autofocus wil, is er geen betere optie dan een nikon 1. Deze is ook nog zeer compact en heeft uitstekende beeldkwaliteit.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Toestel voor bergsport

                    Beeldkwaliteit RX100 is zeer goed en is te vergelijken met bvb nikon d300(s) maar beeldkwaliteit van de nex5n nex5r of nex6 is toch nog wel een heel stuk beter.
                    Bij zonnig weer en sneeuw kan LCD scherm minder zichtbaar worden, is allemaal al veel verbeterd maar heb geen idee hoe de verschillende toestellen hier reageren, EVF is hier waarschijnlijk beter voor geschikt maar je moet toch ook rekening houden dat je ogen zich een beetje moeten aanpassen om van heel helder licht over te schakelen naar meer normaal lichtintensiteit van EVF. Nu je kunt de intensiteit van EVF wel instellen.
                    Met sneeuw in belgie was LCD of EVF totaal geen probleem wat de nexen betreft maar hier was het licht ook eerder beperkt in die periode.

                    nex5n en nex5r hebben geen ingebouwde EVF maar je kunt die wel optioneel bijkopen indien het zou blijken dat LCD scherm niet voldoet, maar dan kom je wel duurder uit dan met een NEX6. (beeldkwaliteit van deze toestellen is ongeveer hetzelfde)
                    nex met 16-50mm is heel compact. nex5r en nex6 beschikken over phase detection af en bieden ook een object tracking functie.

                    Ik zou kiezen tussen nex6 of pana g5 dan zit je heel goed, en als je het compact wil houden zou ik kiezen voor de Rx100, dan heb je nog goede beeldkwaliteit maar wel geen zoeker.
                    Je moet wel rekening houden met een leercurve als je de nex6 of G5 optimaal wenst te gebruiken.
                    Last edited by puerte; 8 februari 2013, 11:07.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Toestel voor bergsport

                      Nikon 1. Goed bedienbaar met een hand in rots, mixte en ijs. RX100 geeft geen 100% weer van wat je fotografeerd + nog eens verschoven. Nadien dus meer cropwerk...
                      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Toestel voor bergsport

                        Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                        + nog eens verschoven....
                        hier wil ik wat meer uitleg bij
                        mvg Wilfried

                        7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                        Comment


                        • #13
                          Re: Toestel voor bergsport

                          Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
                          hier wil ik wat meer uitleg bij
                          Hetgeen kpas komt te schrijven zijn verzinsels daar is niets van aan, je ziet volledig het beeld op het scherm zoals het uiteindelijk opgenomen wordt.
                          Dit probleem kun je wel hebben met de Canon en Nikon DSLR die nog gebruik maken van optische zoeker en waar je niet het volledig beeld te zien krijgt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Toestel voor bergsport

                            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            Hetgeen kpas komt te schrijven zijn verzinsels daar is niets van aan, je ziet volledig het beeld op het scherm zoals het uiteindelijk opgenomen wordt.
                            Dit probleem kun je wel hebben met de Canon en Nikon DSLR die nog gebruik maken van optische zoeker en waar je niet het volledig beeld te zien krijgt.
                            dat laatste weet ik ook, maar verschuiven?
                            mvg Wilfried

                            7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

                            Comment


                            • #15
                              Re: Toestel voor bergsport

                              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              Hetgeen kpas komt te schrijven zijn verzinsels daar is niets van aan, je ziet volledig het beeld op het scherm zoals het uiteindelijk opgenomen wordt.
                              Dit probleem kun je wel hebben met de Canon en Nikon DSLR die nog gebruik maken van optische zoeker en waar je niet het volledig beeld te zien krijgt.
                              Als ik mijn camera op statief zet en een compositie maak en onmiddelijk na het trekken van de foto op mijn pc-scherm kijk naar het "verschil", valt dit niet te bespeuren.

                              Comment

                              Working...
                              X