Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toebehoren Canon G3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Toebehoren Canon G3

    Ik heb een Canon G3 en ben daar zeer blij mee. Nu heb ik de teleconverter en de wideangleconvertor (zo heettie geloof ik) te leen, beide van Canon, speciaal voor G3.Ook is er volgens mij nog een macroobj. in de handel, ook van Canon. Wat ik me nu afvraag, bij het doorlezen van dit forum krijg ik het idee dat er, buiten deze Canonacces. nog meer mogelijkheden zijn voor dit toestel. Wie heeft er extra's bij zijn G3 (of 5) die echt iets toevoegen aan de camera en wil deze info met mij delen ?
    Alvast bedankt.
    Groetjes
    Brigje
    Canon EOS 300D

  • #2
    Sommige mensen nemen graag infrarood foto's met de Canon Powershots. Je hebt dan filters nodig. Zoek in het forum (en vooral archief) anders even op infrarood filters. En hier kan ja al onmiddellijk terecht : http://tedfelix.com/IR/

    Comment


    • #3
      Brigje, van de G3 mag je me alles vragen.
      Als je van plan bent met je G3 voort te werken is het verantwoord daar de nodige uitbreidingen voor aan te schaffen temeer daar je deze nu regelmatig vindt in tweedehandsaanbiedingen. Ze vergroten de creatieve mogelijkheden en dus ook het plezier dat je beleefd aan jou toestel. Gedenk wel dat sommige toebehoren uitsluitend kunnen dienen voor de G3 of G5, indien je dus binnenkort van plan bent over te schakelen naar een DSLR zoals velen nu doen is het een beetje verloren geld.
      Persoonlijk vind ik echter dat je mooie kwaliteit kunt halen uit die G3 en dat het dus verantwoord is om wat te investeren in toebehoren.
      Zeg me wat je interesseerd en ik vertel je er met plezier meer over.

      Vuur er maar op los, fredje.

      Comment


      • #4
        Originally posted by fredjefriet
        Brigje, van de G3 mag je me alles vragen.
        Als je van plan bent met je G3 voort te werken is het verantwoord daar de nodige uitbreidingen voor aan te schaffen temeer daar je deze nu regelmatig vindt in tweedehandsaanbiedingen. Ze vergroten de creatieve mogelijkheden en dus ook het plezier dat je beleefd aan jou toestel. Gedenk wel dat sommige toebehoren uitsluitend kunnen dienen voor de G3 of G5, indien je dus binnenkort van plan bent over te schakelen naar een DSLR zoals velen nu doen is het een beetje verloren geld.
        Persoonlijk vind ik echter dat je mooie kwaliteit kunt halen uit die G3 en dat het dus verantwoord is om wat te investeren in toebehoren.
        Zeg me wat je interesseerd en ik vertel je er met plezier meer over.

        Vuur er maar op los, fredje.
        Nou, dat vind ik dus een toffe reactie. Wilde eerst niet op het forum vragen, want ik kan natuurlijk ook naar een goede fotozaak zijn, maar ja, hier zijn misschien mensen die ervaring hebben met diverse spullen, en dat is mij meer waard. Ik vind DSLR heel mooi, maar voorlopig nog geen centjes voor (en waarschijnlijk ook niet genoeg fotoervaring ). Waar ben ik in geinteresseerd ? Oke, ik doe graag landschappen, dieren en ook macrofotografie lijkt me leuk om me in te gaan verdiepen. Portret/model vind ik niks (behalve snapshots van m'n kinderen). Ik heb nu de groothoek en telelens te leen van iemand die speciaal voor de G3 zijn, vroeg me af of er nog andere opties zijn. Ook een polarisatiefilter zou ik graag hebben (had ik vroeger bij mijn analoge Canon ook), vind ik een fantastisch filter. Ik heb al gezien dat er van Cokin een soort verlengstukken of zoiets zijn, maar dat lijkt me erg onhandig. Oke, je weet nu mijn interesses ik zou zeggen brand maar los. Het gaat mij niet om prijzen , die kan ik zelf opzoeken, maar meer merken/typenummers ofzo en of het daadwerkelijk iets toevoegt aan de G3.

        Alvast heel erg bedankt.
        Gr
        Brigje
        Canon EOS 300D

        Comment


        • #5
          Hallo,

          Ik sluit me aan bij dit topic. Ik heb een G5 en ben benieuwd naar de uitbreidingsmogelijkheden hiervan. Het schijnt dat er veel meer merken converters kunnen worden gemonteerd dan alleen degene die officeel van canon zijn (die hele dure ).

          Patrick
          "Canon Powershot G5 + 1Gig Microdrive"

          Comment


          • #6
            Oké, dus je wilt alles weten wat mogelijk is met de G3 of G5 want dat is hetzelfde toestel.
            Ik geef je een opsomming -
            -G3
            -Adapter52mm
            -Adapter58mm
            -Groothoekvoorzet Canon, geeft je 24mm brandpuntafstand
            -Teleconverter Canon, geeft je 250mm brandpuntafstand
            -Fisheyeconverter Raynox
            -Macrolenzen, diopter+10 geeft een mooie vergroting
            -Macrolenzen, setje diopter+1,+2,+4 - spelen met vergrotingsfactor
            -Pentax50mm1.4, is omgekeerd te gebruiken - extreme macro
            -UV of skylightfilter, voornamelijk ter bescherming van de lens
            -Polarisatiefilter, ken je reeds.
            -ND-filter, sluitertijdverlenging. Ook ingebouwd maar soms te weinig
            -Flitsers Canon 420EX of 550EX, 550 is groot
            -ST-E2, zender voor flitser of flitsers op afstand (ETTL)
            Ik denk dat ik zowat rond ben, je vindt zelf wel wat interessant is voor jou. Wil je meer over iets weten, vraag het dan maar.
            fredje

            Comment


            • #7
              Het schijnt dat er veel meer merken converters kunnen worden gemonteerd dan alleen degene die officeel van canon zijn (die hele dure).
              Myth, met mindere kwaliteit haal je altijd de goede kwaliteit van de lens onderuit. Ga voor origineel als dat kan, je vindt ze regelmatig tweedehands.
              fredje

              Comment


              • #8
                Oke, da's een hele waslijst. Ik neem aan dat ik voor een polarisatiefilter ook zo'n adapter nodig heb ? Want ik zie zo standaard geen schroefdraad (vergeef me mijn evt. hele stomme vragen). En kan ik dan willekeurig welke polafilter kopen, waar moet ik op letten ? Daar ik deze zomer naar Noorwegen ga (veel water en natuur) wil ik geloof ik die polafilter wel alvast kopen....

                En macro diopter10(geen idee wat het betekent) is dat de macroaccesoire van Canon ? (de handleiding heeft het over een close-uplens 250D).

                En begrijp ik uit je verhaal dat je voor tele/groothoek toch de originelen van Canon adviseert ?

                Hoop, dat je me niet lastig vind....

                Groetjes
                Brigje
                Canon EOS 300D

                Comment


                • #9
                  -Als je de Canonconverters te leen hebt dan beschik je ook over een adapter 58mm, anders kan je deze niet bevestigen. Kijk een goed, ze zijn waarschijnlijk op de lenzen geschroeft.
                  Er bestaat echter ook een 52mm adapter, ik zou aanraden deze aan te schaffen en altijd op je toestel te laten met een UV of skylight, dit om je lens te beschermen maar ook het pivoterend mechanisme. Een stoot tegen de lens kan genoeg zijn om dat mechanisme te beschadigen en dat kost heeeeel veel euro's om te herstellen. Meteen kan je dan een pol. van 52mm kopen welke goedkoper is dan een 58mm.
                  -Ik zou de 250Canon-macrolens niet kopen wegens een mindere vergroting dan een Diopter10. De Canon geeft een beeldvlak van 37x27 terwijl een diopter10 22x17 geeft. Je vindt een diopter10 bij Hoya of Tiffen. Ik heb ze beiden gehad en de canon doorverkocht, ze heeft wel een zeer goede kwaliteit, aan u de keuze.
                  -Ik zou alvast de originele converters kopen.
                  -Wanneer ga jij naar Noorwegen? Dat ben ik ook van plan.
                  fredje

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by fredjefriet
                    -Als je de Canonconverters te leen hebt dan beschik je ook over een adapter 58mm, anders kan je deze niet bevestigen. Kijk een goed, ze zijn waarschijnlijk op de lenzen geschroeft.
                    Er bestaat echter ook een 52mm adapter, ik zou aanraden deze aan te schaffen en altijd op je toestel te laten met een UV of skylight, dit om je lens te beschermen maar ook het pivoterend mechanisme. Een stoot tegen de lens kan genoeg zijn om dat mechanisme te beschadigen en dat kost heeeeel veel euro's om te herstellen. Meteen kan je dan een pol. van 52mm kopen welke goedkoper is dan een 58mm.
                    -Ik zou de 250Canon-macrolens niet kopen wegens een mindere vergroting dan een Diopter10. De Canon geeft een beeldvlak van 37x27 terwijl een diopter10 22x17 geeft. Je vindt een diopter10 bij Hoya of Tiffen. Ik heb ze beiden gehad en de canon doorverkocht, ze heeft wel een zeer goede kwaliteit, aan u de keuze.
                    -Ik zou alvast de originele converters kopen.
                    -Wanneer ga jij naar Noorwegen? Dat ben ik ook van plan.
                    fredje

                    Oke, nu snap ik het. Op beide convertors zit inderdaad een extra ding, ik denk dat mijn kennis voor het gemak twee adapters heeft gekocht om snel op de camera te kunnen zetten. Voor de convertor heb ik dus 58 mm nodig, enfin, ik zal met deze info eens gaan neuzen...
                    Wij gaan laatste 2 juli/1e week aug. naar Noorwegen (kleine kinderen, dus hoogseizoen verplicht ) Met de auto, bungalowrondreis, zuidnoorwegen, Geirangerfjord en omgeving Lillehammer. Volgens mij ga ik heeeeeeeeeel veel foto's maken
                    bedankt voor je info, ik ga op jacht en evt. resultaten kun je dan bewonderen (of niet) in de showcase....

                    Groetjes
                    Brigje

                    Oke ik vergeet nog een ding, kun je dan je polarfilter ook nog op de groothoek gebruiken ? Denk het niet, dat is een joekel van een ding of toch wel ?
                    Canon EOS 300D

                    Comment


                    • #11
                      De groothoek heeft geen schroefdraad, dus dat wordt heel moeilijk (tenzij je een joekel van een filter zou vinden en dan met lijm en zo aan de slag gaat ).

                      Ik heb overigens onlangs een infraroodfiltertje gekocht (Hoya R72) en ben nu volop aan 't experimenteren ... Prachtig ding, die G3!
                      EOS 80D

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by bisebaer
                        De groothoek heeft geen schroefdraad, dus dat wordt heel moeilijk (tenzij je een joekel van een filter zou vinden en dan met lijm en zo aan de slag gaat ).

                        Ik heb overigens onlangs een infraroodfiltertje gekocht (Hoya R72) en ben nu volop aan 't experimenteren ... Prachtig ding, die G3!

                        Dom blondje (alweer een poosje grijsje ) ik geef direct toe dat dit geen intelligente vraag was..... Maar iets anders, misschien een tip voor een polarisatiefilter, want hier vind ik ook zeer uiteenlopende prijzen/benamingen. Je begrijpt, dat ik elke hulp kan gebruiken
                        Canon EOS 300D

                        Comment


                        • #13
                          Ik zou alleszins niet voor de goedkoopste gaan; ik heb zelf een B+W circular en ben er zeer tevreden over (een kennis van mij heeft een goedkopere van Hama en soms zie je wel een verschil, al is het ook niet altijd overdreven hoor; en budget speelt nu eenmaal altijd een rol; ik was op goed geluk een winkel binnengestapt en in mijn 'hoera'-stemming de prijs van die B+W niet gevraagd ... ).
                          Er bestaan ook nog andere merken maar ik moet toegeven dat ik niet zo'n kenner ben ...
                          EOS 80D

                          Comment


                          • #14
                            Ik had een lineaire pol-filter en deze werkte even goed dan de circulaire die ik nu heb. Later las ik ergens dat dit voor de G3 niets uitmaakt en de lineaire zijn een stuk goedkoper.
                            Ik durf dit echter niet met zekerheid te zeggen, het heeft iets te maken met de autofocus. Doe eens navraag. Ik koop echter veel tweedehands, ik denk dat er nu een 58mm circ. in de koopjeshoek staat van zeer goede kwaliteit.
                            Er is een goede kans dat ik in juni ga op avontuurlijke fotoreis. Geheel in mijn eentje, op naar de Lofoten...........als ik zover geraak.
                            fredje.

                            Comment


                            • #15
                              Tja, ik heb dus ook de circulaire gekocht op advies van een andere gebruiker, die beweerde dat de lineaire niet goed werkt met de autofocus; op sommige sites staat ook uitdrukkelijk vermeld dat de lineaire niet voor autofocuscamera's geschikt zijn, maar dat kan natuurlijk ook verkoopspraat zijn.

                              Wat de kwaliteit van de converters betreft, moet ik zeggen dat die van Canon hun geld waard zijn; ik heb ooit een goedkopere Raynox getest, en de resultaten waren niet zo goed als die van de Canon.
                              EOS 80D

                              Comment

                              Working...
                              X