Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

terug van weggeweest maar welke camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • terug van weggeweest maar welke camera

    tot enkele jaren geleden eigenaar geweest van een Olympus e500
    prachtige momenten ermee beleefd tot hij in de kast geraakte en daarna verkocht aan nichtje

    nu de kriebels terug komen, welke camera?

    twijfel tussen Canon 1100D, 100D, 600D of de 700D

    gistern een brochure gaan halen in speciaalzaak en die raadde mij de 100D af omdat alles is ingesteld en dat de gebruiker blijkbaar geen instelmogelijkheden heeft.

    Ik ben wel wel van plan om een volledige kit te kopen: body, lens + zoomlens
    Van tweedehands ben ik wat bang alhoewel dit wat vriendelijker zou zijn voor de beurs
    Nikon D3100 18-55 VR lens
    http://www.flickr.com/photos/102305253@N04/
    https://www.facebook.com/groups/867440223266618/

  • #2
    Re: terug van weggeweest maar welke camera

    Een 100D kan net zo goed manueel ingesteld worden als eender welk ander toestel.
    Een budget vermelden is niet slecht.
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: terug van weggeweest maar welke camera

      max 800euro

      tegen dat ik dan mijn tas + geheugenkaart heb zit ik al aan 1000 euro
      Nikon D3100 18-55 VR lens
      http://www.flickr.com/photos/102305253@N04/
      https://www.facebook.com/groups/867440223266618/

      Comment


      • #4
        Re: terug van weggeweest maar welke camera

        Tracht ergens in een winkel wat te "spelen" met die toestellen. Persoonlijk laat ik dergelijke dingen demonstreren, dan weet je onmiddellijk wat hij bedoelt. Je kan elke DSLR ook manueel instellen, maar bij de iets duurdere lukt het meestal praktischer omdat die dingen groter zijn, en wat knoppen meer hebben (bv. een scrolwiel voor en achteraan om f-waarde en belichtingstijd apart in te stellen, wat met 2 knoppen veel sneller gaat). Niet dat ik dit eigenlijk zo belangrijk vind, want echt manueel gebruik ik niet...
        Heb vroeger ook nog een E-500 gehad (die ik zelf vakkundig om zeep heb geholpen), heb nu een E-30. Maar bij Olympus kan je inderdaad niet meer terecht voor een betaalbare DSLR.
        Je kan ook eens op Dpreview kijken om meer info van camera's te krijgen.
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: terug van weggeweest maar welke camera

          Ondanks dat ik de 100D nog nooit in handen heb gehad durf ik wel met zekerheid te stellen dat de verkoper onzin uitkraamt. De 100D is een gewoon een moderne spiegelreflexcamera die volledig manueel instelbaar is. Wel zal het zo zijn dat je redelijk vaak het menu zult moeten duiken om instellingen aan te passen aangezien er niet zoveel knoppen op de body zitten...

          Maar eh.. om een gericht advies te krijgen hier zul je wel aan moeten geven welke tak(ken) van fotografie je wilt gaan beoefenen....
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: terug van weggeweest maar welke camera

            Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
            Ondanks dat ik de 100D nog nooit in handen heb gehad durf ik wel met zekerheid te stellen dat de verkoper onzin uitkraamt. De 100D is een gewoon een moderne spiegelreflexcamera die volledig manueel instelbaar is. Wel zal het zo zijn dat je redelijk vaak het menu zult moeten duiken om instellingen aan te passen aangezien er niet zoveel knoppen op de body zitten...

            Maar eh.. om een gericht advies te krijgen hier zul je wel aan moeten geven welke tak(ken) van fotografie je wilt gaan beoefenen....
            Eigenlijk vermoed ik, dat hij het gewoon wil houden bij een body + standaardlens + telelens in 1 pack. Bij Canon is dat dan gewoonlijk de 18/55IS en 55/250 IS. Als ik bij het fotokeun kijk is dat blijkbaar 748 euro. 250 euro voor een geheugenkaart en een tas : dat moet wel lukken. De 700D in dezelfde uitvoering kost een 60euro meer blijkbaar. Maar wat de verschillen juist zijn tussen die 100D, 600D en 700D zijn me ook niet zo duidelijk (behalve dat de 700D nieuwer is dan de 600D zeker...). Maar op Dpreview zou je normaal wijzer moeten worden... Voor dat prijsverschil zou ik het waarschijnlijk bij de 700D houden...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: terug van weggeweest maar welke camera

              De 700 D heeft een kantelbaar schermpje en alle AF-punten zijn "cross type" wat die camera meer geschikt maakt voor actiefotografie (de 100D heeft een vast scherm en alleen het middelste AF-punt is cross-type).
              Je kan bij een 100D net hetzelfde instellen als bij een 700D, en de beeldkwaliteit is ook helemaal hetzelfde (er zit dezelfde sensor en dezelfde beeldprocessor in).
              Je kiest dus voor de meest compacte (100D) met wat kleine beperkingen (vast scherm en wat mindere autofocus) of voor de grotere die het kantelbare scherm en de betere autofocus heeft.
              Voor mij was vooral de betere autofocus bepalend voor de keuze tussen die twee.

              Het kitlensje, de EF-S 18-55 IS STM is behoorlijk goed, en er komt heel binnenkort ook nog een nieuwe EF-S 55-250 IS STM.
              Die STM scherpstelmotor is snel en geluidloos, die is wel speciaal ontwikkeld voor scherpstellen tijdens het filmen, maar voor foto's werkt die ook heel goed.
              Die nieuwe kitlens is optisch nog wat verbeterd tegenover de vorige.
              Ik heb nu zelf de 700D + kitlens ook al een paar keer gebruikt, en dat is een licht, compact setje dat een prima beeldkwaliteit levert (de 18-135 heb ik nog niet gebruikt).

              Een 1100D zou ik niet kopen, dat is echt een low-budget toestel.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: terug van weggeweest maar welke camera

                Kijk ook eens naar de 60d die staat momenteel zeer laag geprijsd heeft kantelbaar scherm plus heel veel directe instelmogelijkheden

                Comment


                • #9
                  Re: terug van weggeweest maar welke camera

                  Ik zou alleen al om het feit dynamischbereik en ruisprestaties in het door jouw genoemde budget, eens naar de buren kijken Nikon dan wel Sony of Pentax... Nikon biedt het totaal pakketje, Pentax bied een iets minder groot maar wel kwalitatief goed aanbod objectieven en goede sensoren met zo ongeveer het grootste dynamischbereik op de markt van APS-C. Sony weet ik niks van maar ze schijnen na Canon en Nikon de grootste te zijn.

                  Het is jouw keuze, maar ik bedoel te zeggen als je toch vanaf 0 moet beginnen, zou ik me niet beperken tot alleen Canon.

                  Comment


                  • #10
                    Re: terug van weggeweest maar welke camera

                    1100d is verouderde brol.

                    2e hands kan je nog wel goeie dingen vinden, bv 500D etc.
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #11
                      Re: terug van weggeweest maar welke camera

                      en wat met de 600D?
                      Nikon D3100 18-55 VR lens
                      http://www.flickr.com/photos/102305253@N04/
                      https://www.facebook.com/groups/867440223266618/

                      Comment


                      • #12
                        Re: terug van weggeweest maar welke camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door luukt Bekijk bericht
                        Ik zou alleen al om het feit dynamischbereik en ruisprestaties in het door jouw genoemde budget, eens naar de buren kijken Nikon dan wel Sony of Pentax... Nikon biedt het totaal pakketje, Pentax bied een iets minder groot maar wel kwalitatief goed aanbod objectieven en goede sensoren met zo ongeveer het grootste dynamischbereik op de markt van APS-C. Sony weet ik niks van maar ze schijnen na Canon en Nikon de grootste te zijn.

                        Het is jouw keuze, maar ik bedoel te zeggen als je toch vanaf 0 moet beginnen, zou ik me niet beperken tot alleen Canon.
                        welke Nikon in gedachten?
                        Nikon D3100 18-55 VR lens
                        http://www.flickr.com/photos/102305253@N04/
                        https://www.facebook.com/groups/867440223266618/

                        Comment


                        • #13
                          Re: terug van weggeweest maar welke camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Belgiumman Bekijk bericht
                          welke Nikon in gedachten?
                          De D3200 en D5200 zijn goede camera's vergelijkbaar geplaatst in de line-up met de camera's waar je nu naar zit te kijken, en presteren sensor technisch veel beter.
                          Voor +/- 600 euro koop je een D7000 (voorloper van de D7100), deze is iets ouder, maar heeft wel een (semi-)professionele interface en mogelijkheden. Dat is een mooie camera om mee bezig te gaan.

                          Je zou zelfs een D90 kunnen overwegen die kost helemaal niks meer, deze loopt op film een flink stuk achter maar qua sensor prestaties nog steeds vergelijkbaar of beter dan het aanbod van Canon waar je naar zit te kijken. En dit is ook een semi-pro model, iets lager geplaatst dan D7000. Wel een stukje ouder.

                          Ik vind niet dat je voor perse voor Nikon moet gaan hoor, maar omdat je toch vanaf 0 begint. Zou ik me de mogelijkheden bij de overige merken niet onthouden.
                          Ik werk zelf met Pentax en Nikon. Analoog met Pentax en Hasselblad.

                          Comment


                          • #14
                            Re: terug van weggeweest maar welke camera

                            Ben zelf een Canon gebruiker maar als ik nu vanaf nul opnieuw zou beginnen zou de kans best groot zijn dat ik voor Nikon zou gaan. Betere beeldsensoren en tegenwoordig ook goedkoper, tenminste wel segment wat ik gebruik (full frame body's en o.a. de f2.8 standaard lenzen zoals de 24-70 en 70-200)...
                            www.indetailfotografie.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: terug van weggeweest maar welke camera

                              Kiezen tussen Canon en Nikon is niet zo heel erg belangrijk.
                              Beiden zijn fantastische merken, met goede produkten.
                              We kunnen links en rechts voor en nadelen opsommen, maar dat helpt je niet vooruit.
                              Als je toch vanaf nul moet beginnen, hou dan ook je ogen open voor Sony en Olympus (een E620 in 2de hands?).

                              Los daarvan, laat ik in de Canon-sfeer blijven. Daar ken ik iets vanaf.

                              Een keuze xxD - xxxD - xxxxD - 100D mag je maar maken nadat (!) je de toestellen in de handen hebt gehad.
                              Ik vind mijn 60D prachtig, en daar werk ik 90% mee, en technisch is hij uiteraard beter, maar ik werk eerlijk gezegd liever met mijn 400D.
                              In niet veeleisende situaties neem ik dus de 400D mee. De grootte ligt me meer, en de controle vind ik zelfs beter, zelfs al heb ik maar één draaiwiel.
                              Los daarvan.

                              Mijn basis-advies zou zijn: voor 800 euro koop je jezelf toch gewoon een nieuwe Canon 600D + 18-135 kit?
                              Klaar is kees. Dit is toch een schitterende combinatie om te beginnen?

                              Ga je 2de hands, dan is dat ook een prima idee. Er lopen voldoende mensen die toestellen werkloos in de kast hebben liggen en plots verkopen. En er zijn voldoende mensen die overstappen op full-frame, waardoor een massa EF-S lenzen op markt komen. Dat is een gunstig gegeven voor hobbyisten. Bovendien is de 2de handsmarkt voor Canon levendig, en iets groter dan die van Nikon (toch een punt van verschil! ;-) )

                              Je kan dan proberen bijvoorbeeld een 50D of 60D + 18-135 te strikken. Vergeet dan ook niet te kijken naar een Sigma 17-50 2.8 - tussen de 250 en 400 euro - of een Sigma 17-70 - 2.8/4.0 - tussen 300 en 400 euro. Iets minder zoombereik dan de Canon 18-135 maar m.i. betere lenzen en dan heb je misschien nog wat zakgeld voor een extra batterij, tasje, ... Wil je nog meer investeren in beter glas (een prima idee), koop dan een spotgoedkope body zoals de 1100D (goede sensor is de basis) of een oude 400D of 450D en ga dan wat verder met je lenzen.

                              Overigens: de 100D is wel degelijk een schitterend toestelletje. Gisteren eindelijk eens in mijn handen gekregen. Alle instellingen zijn aanwezig. Hier en daar wat beknot (ik heb bijvoorbeeld toevallig gezien dat je RAW niet met JPEG kan combineren, wat voor 99% van de mensen irrelevant is). Ik zie me zo met 100D werken in combinatie met een kleine lens zoals de nieuwe 28mm IS USM.

                              Succes.
                              Last edited by JuLi; 15 september 2013, 08:30.
                              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                              Comment

                              Working...
                              X