Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

terug fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • terug fotograferen

    Beste fotografen,
    ik ben nieuw hier.
    Na 15 jaar inactief te zijn wil ik terug de draad opnemen met fotograferen.
    Mijn laatste toestellen waren de Fm en de F401x van Nikon.
    Ondertussen heb ik een Sony DC-W55(compact) aangeschaft en heb de microbe terug te pakken.
    Ik wou graag terug pers/journalistieke foto's schieten en had graag info gekregen...

    Kan ik weg met een D40-,D60 of een D80 body van Nikon,zonder naar de pro-modellen te kijken?

  • #2
    Re: terug fotograferen

    Of je een professioneel toestel nodig hebt, dat hangt af van de omstandigheden waarin het toestel gebruikt moet worden.
    Als je tijdens een bui gewoon verder wil werken, zonder je zorgen te moeten maken over het fototoestel, dan zal je een professioneel toestel + de daarbij horende spatwaterdichte objectieven moeten kopen. Een professioneel toestel kan ook beter tegen een stootje, maar de gewone DSLR's vallen ook niet bij het minste uit elkaar.

    Met een D40 en D60 moet je opletten dat je objectieven gebruikt waar de AF-motor is ingebouwd (anders heb je geen autofocus), vanaf de D80 (wordt vervangen door de D90) en hoger zit er ook een AF-motor in de camerabody.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: terug fotograferen

      Beste
      Voor 2 jaar was ik er ook bijna 15 jaar tussenuit.
      Ik werkte tussen mijn 14 en 28 met een canon AE-1. Oerdegelijk en loodzwaar.
      Ik ben terug ingetreden met een Canon 5D omdat ik vertrouwd en tevreden was van het merk.
      Wanneer ik dan een 350 vast had, was mijn eerste indruk: "speelgoed".
      De lenzen zijn er op verbeterd, groter en zwaarder geworden. Maar ook daar, als ik de plastiek reeks vastneem: "speelgoed".
      Mocht ik in jou plaats zijn, zou ik ook eens naar pentax kijken (zie ook ander artikel).
      Koen
      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

      Comment


      • #4
        Re: terug fotograferen

        aangezien je Nikon gewoon bent zou ik in dit geval gaan voor de D80 omdat deze toch een ingebouwde AF-motor heeft. Andere mogelijkheden zijn zeker een 2de hands D200 of D300 die hier regelmatig worden aangeboden.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: terug fotograferen

          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
          aangezien je Nikon gewoon bent zou ik in dit geval gaan voor de D80 omdat deze toch een ingebouwde AF-motor heeft. Andere mogelijkheden zijn zeker een 2de hands D200 of D300 die hier regelmatig worden aangeboden.
          En waarom geen D90 ipv een D80
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: terug fotograferen

            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
            En waarom geen D90 ipv een D80
            Ook een mogelijkheid maar hij heeft dit toestel in zijn openingspost niet vernoemd voor een NIEUWE aankoop en 't zou me verwonderen als je die al 2de hands vindt, de D200 en de D300 zijn een stuk professioneler en redelijk goedkoop 2de hands.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: terug fotograferen

              Voor pers en journalistiek zou ik toch kijken naar een betere camera D300 die goed presteert op hogere iso's ; een wat hoger aantal fps heeft en dergelijke..
              Ook uitkijken voor een goed objectief..

              Mvg
              Canon eos 5D mark II- EF 24-70 f2.8 L USM - EF 85 1.8 USM -Sigma 12-24MM - Canon speedlite 580EX - lowepro Computrekker AW -Vanguard supreme hardcase - Vanguard alta PRO 263 - Cactus triggers

              Comment


              • #8
                Re: terug fotograferen

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Of je een professioneel toestel nodig hebt, dat hangt af van de omstandigheden waarin het toestel gebruikt moet worden.
                Als je tijdens een bui gewoon verder wil werken, zonder je zorgen te moeten maken over het fototoestel, dan zal je een professioneel toestel + de daarbij horende spatwaterdichte objectieven moeten kopen.
                Of er een plastic zak omheen kopen... werkt ook prima. Ik ga met mijn semi pro toch echt niet in een hele fikse bui staan zonder bescherming hoor.
                ---------------- Ik doe niet meer mee

                Comment


                • #9
                  Re: terug fotograferen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                  Mocht ik in jou plaats zijn, zou ik ook eens naar pentax kijken (zie ook ander artikel).
                  Koen
                  Ik kan bevestigen dat de spatwaterdichtheid van m'n Pentax erg handig is in ons Belgisch weer. Laat die regen maar vallen, m'n K20D (en DA* objectieven) blijft zonder problemen fotograferen.

                  Maar... ik moet eerlijk zeggen dat ik de TS eerder zou aanraden bij Nikon te blijven, of deze toch eerst te proberen voor de anderen. Allicht zullen de Nikon's een minder grote leercurve vereisen door de vertrouwdheid in het verleden met het merk? Bovendien is het flitssysteem van Nikon toch net iets beter, allicht ook belangrijk bij persfotografie.

                  Bij Nikon zou ik in elk geval de D200 (tweedehands) of D300 aanraden indien spatwaterdichtheid van belang is.

                  Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: terug fotograferen

                    Ik ben 14 jaar oud, en trek al van mijn 7-8 jaar graag foto's. Ik heb nu een aantal dagen geleden besloten een 40D te kopen, van canon. met het objectief 17-85. Ik was al vertrouwd met een compactje van canon en heb ook een aantal dagen m'n tante haar 40D geleend, en ben zeer tevreden over het merk canon. Ik kan niet zeggen of je canon of beter nikon zou kopen, want met het merk nikon ben ik niet vertrouwd... M'n tante haar 40D, alls ik naar haar ga kan ik tog niet van de camera blijven en zit er een hele dag mee te spelen... . Het is een zeer groot verschil met een compactje foto's maken of met een 40D hoor, super leuk(40D)! Als je het goed bekijkt is een compactje eigenlijk een speelgoedje! Misschien kun je ook overwegen om eens de 40D te kopen en eens uit te proberen in de winkel ofzo.

                    Groetjes Cédric

                    Comment

                    Working...
                    X