Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tele-convertor met nikon vatting

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tele-convertor met nikon vatting

    Nu mijn nieuwe lens in aantocht is (nikon 80-200 2.8) zit ik reeds uit te kijken naar een teleconvertor (nooit genoeg hé!)
    Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met de kwaliteit van teleconvertors: neem ik er best een van nikon zelf of behaal ik met de sigma EX reeks de zelfde kwaliteit? En welke reden heeft jullie de keuze laten maken tussen een 1.4x of 2.0x convertor?

    Thanks voor de reacties

  • #2
    Ik heb zoals je misschien al wel gelezen hebt een Tamron convertor 2X.
    Waarom Tamron wel om de simpele reden, ik ga geen 500€ betalen voor een TC-20 van Nikkon voor iets wat je toch niet zo heel vaak gebruikt.
    De Tamron AF 2X kost maar 177€ wat een pak scheelt natuurlijk.
    Voor sport is een convertor zo vertragend dat je hem in continuous AF toch zo goed als niet meer kan gebruiken...
    Over de Sigma Konverter 2.0X AF EX die ongeveer 199€ kost kan ik me niet uitspreken omdat ik die niet ken.
    Take care ! - Fuji S2 Pro - http://www.tribal69.be

    Comment


    • #3
      Bedankt Luc,
      Wist niet dat er zo'n prijsverschil was, keuze is hier dan snel gemaakt. Het wordt een tamron of een sigma, maar als ik het goed begrijp moet ik niet geloven wat reclames (sigma) beloven nl een convertor waarbij je bijna niet aan snelheid qua scherpstelling inboet?

      Comment


      • #4
        Hallo Joxy,

        Ik heb de Sigma 2xconvertor in gebruik en die doet het prima.
        Ik gebruik hem met de 28-135mm lens van Canon, de 100mm Canon macro lens en de Sigma 50-500mm.
        Zoals in een eerdere reply gezegd, de autofocus wordt dan wel heel moeilijk te gebruiken en zelfs onmogelijk als je onder de minimum f-waarde van de autofocus zakt.
        Maar qua beeld doet de Sigma het goed.

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Hallo Joxy,

          Ook ik ben van plan een converter aan te schaffen en heb mijn oog laten vallen op die van Tamron 2x (reden zie argument Tribal). Persoonlijk zou ik de 1,4 x converter laten liggen, omdat ik de winst te beperkt acht; een of twee stapjes dichter op het onderwerp en je hebt m.i. hetzelfde effect!
          even simpel gesteld: 1,4x200=280 mm en 2x200=400 mm!

          Succes en veel plezier.

          Jan
          You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

          Comment


          • #6
            vertel uw verhaal verder als ge die 2* hebt he , kben benieuwd
            EOS 300D / REBEL kitlens + SIGMA 70-300 F4-5.6 II APO macro SUPER + EF 50 MM 1.8 + SiGMA ef 500 super dg + BG-01

            Comment


            • #7
              Allemaal bedankt voor de uitleg en het delen van jullie ervaring.
              Dit maakt het kiezen toch een stuk makkelijker. Ik laat nog weten wat ik aankoop en laat mijn bevindingen (met foto's) op jullie los.

              Comment


              • #8
                Graag Joxy,
                Ben ook zeer benieuwd
                a picture is just a moment of life, enjoy each of them

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jaja
                  Hallo Joxy,

                  Ik heb de Sigma 2xconvertor in gebruik en die doet het prima.
                  Ik gebruik hem met de 28-135mm lens van Canon, de 100mm Canon macro lens en de Sigma 50-500mm.
                  Zoals in een eerdere reply gezegd, de autofocus wordt dan wel heel moeilijk te gebruiken en zelfs onmogelijk als je onder de minimum f-waarde van de autofocus zakt.
                  Maar qua beeld doet de Sigma het goed.

                  Jaja
                  Hoi Jaja, waar ligt de af grens eigenlijk??? ik heb een 100-300 5.6, en zoals altijd, mag het wat meer zijn hé. En, de Tamron zou zo goed zijn, wel de 7 elements hé, enige ervaring?

                  R

                  Comment


                  • #10
                    Hierbij aansluitend heb ik 3 vragen:

                    Hoeveel stops gaat de belichting achteruit met een 2x convertor?
                    Is een 2x convertor = 2 maal de oppervlakte groter (1.41 per zijde)?
                    Is er iemand die twee of meerdere fabrikaten getest heeft zodat ook een kwaliteit/prijsverhouding kan gegeven worden, want bijna iedereen is natuurlijk tevreden met wat hij heeft.

                    Als ik bovenstaande besluiten lees is het eerder de laagste in prijs die de beste is. Ik zou in de toekomst ook een convertor wensen aan te kopen maar als je goede lenzen hebt zou ik die kwaliteit niet willen verkrachten omdat ik een convertor gekozen heb enkel op basis van prijs. Wat niet wil zeggen dat het daarom altijd moet de duurste zijn.

                    Frans

                    Comment


                    • #11
                      Hallo Rudy,

                      Bij de D60 (en ik denk ook de D30) ligt de grens bij f5.6.
                      De Sigma 50-500mm heeft op 500mm maximaal f6.3 waardoor autofocussen eigenlijk niet kan, maar met een "trucje" wordt aan de camera wijsgemaakt dat het f5.6 is en dus is autofocussen op f6.3 toch perfect mogelijk ...
                      Maar in de exif-info lees je dan f5.6 terwijl dat dus niet kan .
                      En met Tamron heb ik persoonlijk geen ervaring. Kan er dus niet veel van vertellen ...

                      Jaja

                      Originally posted by Rudy
                      [
                      Hoi Jaja, waar ligt de af grens eigenlijk??? ik heb een 100-300 5.6, en zoals altijd, mag het wat meer zijn hé. En, de Tamron zou zo goed zijn, wel de 7 elements hé, enige ervaring?

                      R
                      [/quote]
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #12
                        Heb vandaag de Tamron-F AF teleconverter met Nikon-vatting aangeschaft; de 2x N-AFd MC7 (179 euro). Gelet op de paar testfotootjes die ik snel gemaakt heb (vel papier met daarop wat tekst en een tabelletje), ben ik hierover dik tevreden: wat mij betreft een goed prijs/kwaliteit verhouding.

                        Jan
                        You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

                        Comment

                        Working...
                        X