Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Systeemcamera

    Welke systeemcamera prijs kwaliteit is best?
    Straatfotografie en natuur fotografie.

  • #2
    Re: Systeemcamera

    Ik heb zelf de Sony A7 III en ben er heel tevreden over.

    Comment


    • #3
      Re: Systeemcamera

      Prijs/kwaliteit is altijd een moeilijk begrip. Een prul dat niks kost, een verschrikkelijk dure super camera en welke heeft de beste p/k verhouding.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Systeemcamera

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Prijs/kwaliteit is altijd een moeilijk begrip. Een prul dat niks kost, een verschrikkelijk dure super camera en welke heeft de beste p/k verhouding.
        Mee eens. De p/k verhouding is heel subjectief.

        Ik raad altijd aan om naar een echte fysieke fotowinkel te gaan en eens een paar modellen die binnen je budget liggen in de hand te nemen. Een toptoestel waar je geen "feeling" mee hebt zal misschien in de kast blijven liggen en wat is dan de p/k verhouding ?
        In een goede fotowinkel zal de verkoper je ook raad kunnen geven adhv het soort fotografie waar het voor moet dienen.
        Sony, Canon, Nikon, .... ze maken allemaal schitterende toestellen.
        Mvg Philip

        Comment


        • #5
          Re: Systeemcamera

          Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
          Mee eens. De p/k verhouding is heel subjectief.

          Ik raad altijd aan om naar een echte fysieke fotowinkel te gaan en eens een paar modellen die binnen je budget liggen in de hand te nemen. Een toptoestel waar je geen "feeling" mee hebt zal misschien in de kast blijven liggen en wat is dan de p/k verhouding ?
          In een goede fotowinkel zal de verkoper je ook raad kunnen geven adhv het soort fotografie waar het voor moet dienen.
          Sony, Canon, Nikon, .... ze maken allemaal schitterende toestellen.
          Die goede fotowinkel bestaat niet.
          Natuurlijk ga je voor aanschaf van een camera naar een fysieke winkel waar je even met zo'n ding kan spelen. En verder is elke camera geschikt voor straatfotografie, zelfs polaroid camera's worden daar nog vaak voor gebruikt. Straatfotografie is een breed begrip. Voor natuurfotografie is het belangrijkste welke objectieven je gebruikt. Even een tip: bekijk eens op foto site's zoals Zoom waar dagelijks honderden foto's geplaatst worden met technische gegevens van welke camera en optiek gebruikt worden.
          Last edited by Binnenuit; 6 april 2022, 11:14.

          Comment


          • #6
            Re: Systeemcamera

            Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
            Die goede fotowinkel bestaat niet.
            Natuurlijk ga je voor aanschaf van een camera naar een fysieke winkel
            Toch even reageren hierop want ik ben het niet helemaal eens met je.
            Aanschaf via een webwinkel is soms goedkoper en ik hoor toch wel redelijk vaak mensen die dit doen op basis van een foto en wat recensies (of die nu echt zijn of niet) - met het risico natuurlijk dat je een product koopt van de "grijze markt" zonder EU garantie.

            Die goede fotowinkel bestaat toch nog wel. Al verdwijnen ze snel uit het straatbeeld.
            In Antwerpen ben ik al meer dan 30 jaar klant bij dezelfde winkel en nog nooit slecht advies gekregen. Als ik bij de schoonfamilie in Italië ben koop ik bij een kleine zelfstandige die ook weet wat hij verkoopt en correct advies geeft. Trouwens, ook hier speelt garantie een grote rol voor mij. Producten van Nikon voor de Italiaanse markt komen met 4 jaar garantie. Koop je hetzelfde product online via een Italiaanse webwinkel, maar komt het bijvoorbeeld uit Nederland, dan heb je de standaard 2 jaar.

            Enfin, dit is mijn persoonlijke ervaring.
            Last edited by philitalia; 6 april 2022, 11:54.
            Mvg Philip

            Comment


            • #7
              Re: Systeemcamera

              Hallo,

              een camera "kiezen" is altijd een beetje moeilijk ...
              "Waarvoor ga je de camera gebruiken?" hoor je vaak, maar dat kan slechts een gedeeltelijke indicatie zijn. Je interesses kunnen namelijk snel veranderen.
              Straatfotografie en natuur liggen erg ver uit elkaar. Voor het eerste heb je aan bv. een 35mm lens genoeg, voor natuur zou dat al een flinke tele kunnen zijn.
              Je zou eigenlijk toch wel een lijstje moeten opstellen van minimale vereisten.
              DSLR of systeemcamera of compact? (je geeft al systeemcamera aan), verwisselbare lenzen of niet? Video belangrijk of niet? Prijs? Gewicht? ....
              Op basis daarvan kan je al een eerste ruime keuze maken.
              Lees dan reviews, zo veel mogelijk en wees kritisch want vaak is het een naar de hemel prijzen van een camera.
              En als je dan toch een keuze hebt gemaakt uit enkele camera's, stel dan de vraag hier opnieuw en krijg zo commentaar van "echte" gebruikers die hun camera kennen.
              Uiteraard heb je steeds een gekleurde mening van iedere gebruiker, maar het nuttige overstijgt hier toch wel vaak de "kleur".
              Succes in je keuze ...

              Flickr is ook een goede bron, je kan er foto's zoeken op basis van cameramodel.

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: Systeemcamera

                Kijk niet enkel naar prijs en hypes.
                Er staat echt super veel zever op internet. Zeker op verkoopsites of bij mensen die banden hebben met merken.

                Volgens prijs is tegenwoordig bij alle merken echt goed spul te koop.

                Maar het is een beetje opletten met zaken zoals uitbreidbaarheid.
                Als je bv van plan bent om te gaan werken met flitsen (in studio) later. Dan ben je het beste af bij merken zoals Canon en Nikon.
                Zowat elke studio heeft daar triggers voor dat passen op die toestellen.
                Bij andere merken is dat soms een groot probleem.
                Daar stopt het niet.
                Er kunnen andere wensen zijn naar uitbreiding.
                Handig als je toestel zeer polyvalent inzetbaar is.

                Iets wat mij ook erg belangrijk is is de ergonomie.
                Je kan toestellen kopen waar de meest absurde instelling mee mogelijk is.
                Allemaal verscholen in diepe krochten van menu´s.
                Maar de vraag is of je dat ook nodig hebt.
                In de praktijk kom je meestal wel toe met een goede basis functionaliteit. Ook stukken minder complex om te bedienen.
                Het is ook belangrijk dat de functie die je nodig hebt super snel toegankelijk zijn.
                Zeker als je later eventueel van plan bent reportage te gaan doen.

                Moet je ook weten dat prijs bij benadering gelijk staat aan mogelijkheden.
                Ik bedoel dan niet de complexe opties waar ik het eerder over had. Maar eerder beperkingen die ze opleggen aan lager geklaste modellen.
                Zo kan bv de maximale sluitertijd beperkt zijn op goedkope toestellen. En zo zijn er nog wel een paar dingen.

                Komt het er ergens op neer om niet te zuinig te zijn met je budget.
                Er is een reden waarom bepaalde toestellen duurder zijn.
                Zowat alle merken staan in zeer stevige concurrentie met elkaar. Ze volgen elkaar op de voet.
                Het verschil zit hem vooral in de accenten die ze leggen.

                Laat je vooral goed informeren.
                Zoals Jaques zegt.

                Comment


                • #9
                  Re: Systeemcamera

                  Zoals hierboven al gezegd: ga om te beginnen eens langs bij een degelijke fotozaak, zeker als je geen eerdere ervaring of info hebt over het soort materiaal waarnaar je denkt op zoek te zijn.

                  In Antwerpen denk ik dan bv. aan Grobet, maar er zijn er zo wel meer in Vlaanderen.

                  Als je enkel met een forum en met de vele online reviews en commentaren verder wil, dan vrees ik dat je je te pletter gaat lezen en aan het eind van de rit nog steeds geen idee zal hebben van welke kant je nu best op gaat.

                  Hier op het forum vind je bv. gebruikers van verschillende merken en modellen, sommigen met full frame sensor, anderen met (iets) kleinere sensoren, sommigen met een reusachtige set lenzen en andere toebehoren erbij, andere met slechts een paar lenzen, sommigen met enkel zoomlenzen, anderen met enkel primes, en een heel aantal met een mix van de twee.
                  En het merendeel van deze mensen zijn supertevreden met hun keuzes, hoe verschillend die keuzes onderling ook zijn.

                  Belangrijker dan merk of model vind ik dat je je camera goed leert kennen, qua functionaliteit en mogelijkheden zowel als qua beperkingen zodat je het onderste uit de kan kan halen maar je ook de mogelijkheden niet overschat en met een resem (half) mislukte opnames te komt te zitten wanneer dat net niet mocht gebeuren. Om het even welk merk of model je kiest, dit zal altijd van toepassing zijn.
                  Last edited by K-2; 6 april 2022, 17:54.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Systeemcamera

                    Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                    Belangrijker dan merk of model vind ik dat je je camera goed leert kennen, qua functionaliteit en mogelijkheden
                    Moet wel mogelijk zijn! Nikon: bij de D70 de manual heel goed doorgenomen(en niks van gesnapt) maar door dat ik wist wat er in stond en de handige links van trefwoorden naar de goede pagina iedere keer probleem opgelost, bij de andere Nikons D200 tm D800 de handleiding even bekeken op afwijkingen.
                    Olympus(PEN en OMD) manual onleesbaar, kwa begrijpelijke tekst en geen papier, geen goede index enz.. Ik heb 3 Oly's 2 dezelfde, type I en II, en het zijn steeds kompleet andere camera's kwa bediening, plaats van de knopjes enz. De iso van Oly kan misschien heel goed zijn, maar je hebt er niks aan want voor dat de camera stopt moet ik stoppen, doordat de knoppen niet meer afleesbaar zijn.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Systeemcamera

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      De iso van Oly kan misschien heel goed zijn, maar je hebt er niks aan want voor dat de camera stopt moet ik stoppen, doordat de knoppen niet meer afleesbaar zijn.
                      Schitterend
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Systeemcamera

                        Wil toch even reageren op de kritiek op Olympus hierboven. Ik heb verschillende OM-D E-M1 Mark III body’s en nu recent een OM-1. Ik vind Olympus absolute topcamera’s. Héél ergonomisch, zeker ook door hun lage gewicht van body èn lenzen. Zéér goede beeldstabilisatie waardoor je uit de hand kan fotograferen op 1/60ste met een telelens van 400mm (800mm FF eq.). Fantastische autofocus, ook voor vogels in de vlucht. Zeker de OM-1 behoord op dat vlak tot de allerbeste op de markt. Toch zie je vrij weinig fotografen met Olympus werken in België. Onbekend is onbemind zal wel de voornaamste reden zijn. Eén link om te illustreren dat je best toch even kijkt naar Olympus als je overweegt om een systeemcamera aan te schaffen.https://www.sulasula.com/en/olympus-gear/
                        Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                        Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                        Comment


                        • #13
                          Re: Systeemcamera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wike Bekijk bericht
                          Wil toch even reageren op de kritiek op Olympus hierboven. Ik heb verschillende OM-D E-M1 Mark III body’s en nu recent een OM-1. Ik vind Olympus absolute topcamera’s. Héél ergonomisch, zeker ook door hun lage gewicht van body èn lenzen. Zéér goede beeldstabilisatie waardoor je uit de hand kan fotograferen op 1/60ste met een telelens van 400mm (800mm FF eq.). Fantastische autofocus, ook voor vogels in de vlucht. Zeker de OM-1 behoord op dat vlak tot de allerbeste op de markt. Toch zie je vrij weinig fotografen met Olympus werken in België. Onbekend is onbemind zal wel de voornaamste reden zijn. Eén link om te illustreren dat je best toch even kijkt naar Olympus als je overweegt om een systeemcamera aan te schaffen.https://www.sulasula.com/en/olympus-gear/
                          Je hebt het niet goed gelezen. Ik zeg niets over de kwaliteit van Oly, maar over consequent ontwerpen, logica en handleiding. Daarvoor zouden eens bij Nikon moeten kijken. Ik heb een F90 en die is kwa bediening eigenlijk bijna hetzelfde als een D800, grootste verschil: bij de F90 kan de achterkant open......uitzondering F70 rampzalig experiment met instellen via een niet verlicht display, zit je in een concertzaal maak je een foutje maar je kan het niet herstellen in het donker.....
                          Wat is nut van de blauwe opdruk op sommige knopjes bij Oly? Zeker niet de leesbaarheid bevorderen
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Systeemcamera

                            Ik had het wel goed gelezen hoor, maar mijn reactie was eerder algemener. De topicstarter vroeg naar een systeemcamera voor straatfotografie en natuurfotografie. Laat dat nu net, samen met macro, de sterkste punten zijn van Olympus, zeker als hij onder natuurfotografie dieren in het wild en vogels bedoeld. Door jouw reactie te lezen met wat minpunten op Olympus die niet echt van belang zijn voor straat en natuurfotografie zou de topicstarter kunnen denken ‘Olympus daar moet ik niet naar kijken” en zo misschien de meest ideale camera voor hem over het hoofd zien.

                            (Ik heb trouwens geen enkele moeite met de camera in te stellen in het donker. Een druk op de OK knop en het LCD scherm veranderd in een bedieningspaneel waar zowat alle instellingen kunnen gedaan worden. Het menu van de OMD Olympus toestellen is inderdaad soms wat zoeken, maar eens je hem gewend bent. Het menu van de nieuwe OM-1 is een grote verbetering.)
                            Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                            Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

                            Comment


                            • #15
                              Re: Systeemcamera

                              Op dpreview zijn ze nogal te spreken over de Fujifilm X-T3
                              https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

                              Comment

                              Working...
                              X