Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof stof stof ... --> CCD "stofzuiger" ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stof stof stof ... --> CCD "stofzuiger" ?

    Beste
    De laatste tijd ben ik gepest door stof die zich steeds opnieuw op m'n ccd'dje komt vestigen. Kleine stukjes stof is niets en daar stoor ik mij niet aan, maar brokken zoals deze hier zijn iets te groot naar mijn goesting en dus té storend.
    Intussen heb ik al op een week tijd, enkele sensor swabs doorgejaagd, heb ik een luchtspuitbus om de sluiterkamer volledig uit te blazen (met de kamer naar beneden gericht om stofdeeltjes naar omlaag te laten vallen enzo, dus ook NIET de sensor blazen, zo zot ben ik niet )
    Intussen is de sluiterkamer dus helemaal proper, maar dagelijks komt er opnieuw zo'n 'mega'pluisje zich terug vestigen op m'n CCD (wie weet is 't misschien diezelfde steeds? ).
    De D200 is een super pracht camera, jammer dat er geen CCD shake inzit...
    Nu overweeg ik om zo'n "Green Clean Mini Vac" stofzuiger systeem aan te schaffen om er korte metten mee te maken.
    Heeft iemand ervaringen daarmee? Efficiënt? Kwatsch? Veilig? Gevaarlijk?
    Alle bedenkingen en ideeën welkom!
    ---------------------------------------------
    Nikon D750 + wat glasservies

  • #2
    Re: Stof stof stof ... --> CCD "stofzuiger" ?

    De greenclean werkt goed en met plastic zal je denk ik geen glas kunnen beschadigen, de lowpass voor je sensor.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Stof stof stof ... --> CCD "stofzuiger" ?

      Die grote kan je er perfect met een blaaspeer afhalen Wel een krachtige nemen
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: Stof stof stof ... --> CCD "stofzuiger" ?

        Hoe voorkom je stof.

        Ga eens op zoek naar een stof afstotende foto tas. De meeste tassen zijn van kunststof en trekken juist stof aan. En daar leg jij dan weer je camera in.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

        Comment


        • #5
          Re: Stof stof stof ... --> CCD "stofzuiger" ?

          Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
          Die grote kan je er perfect met een blaaspeer afhalen Wel een krachtige nemen
          Die van Canon op de site van Otto (www.sdcard.be) is een kanjer, werkt uitstekend.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Stof stof stof ... --> CCD "stofzuiger" ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
            Hoe voorkom je stof.

            Ga eens op zoek naar een stof afstotende foto tas. De meeste tassen zijn van kunststof en trekken juist stof aan. En daar leg jij dan weer je camera in.
            Akkkoord, maar dat lost de originele poster zijn probleem niet op. Bovendien is het vrij normaal dat je bij een DSLR stof binnenkrijgt bij het wisselen van lenzen.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Stof stof stof ... --> CCD "stofzuiger" ?

              Zoals sommigen hier wel weten, ben ik iemand die graag nogal wat zelf maakt, zo heb ik in de tijd ook enkele verloopringen gemaakt voor Hans Braakhuis, die in de handel niet verkrijgbaar waren, toen hij aan het experimenteren was met zijn opstelling waar hij een EL150mm vergroterobjectief (DUUR) op een PB3 balg wilde monteren, dit is nog steeds de meest indrukwekkende opstelling die ik ooit zag, op gebied van beeldkwalliteit, en bovendien bruikbaar van in het 5X macrogebied tot oneindig dacht ik (Hans kan dat hier beamen)
              Nu ben ik voor mijzelf bezig om iets te maken waarmee ik mijn CCD's op een snelle en doeltreffende mannier zelf kan ontstoffen.
              Volgens mij is blazen uit den boze,dus heb ik gekozen om het stof op te zuigen, maar dan niet met een venturi systeem, maar met een echte vacuumpomp, maar ik wilde ook nog het vastzittende stof op een doeltreffende mannier gaan losmaken, vibreren of lostrillen zou wel de oplossing kunnen bieden, maar waarmee zou ik dat oplossen, eerst dacht ik om het trilmechanisme uit Bv. een GSM te halen, en dat te gebruiken, tot ik op tv een reklame zag van Gillette, (scheren met trillende mesjes) ik dacht om eventueel daar het trilmechanisme uit te kunnen halen, dan heb ik maar zo een ding gekocht, toen ik dit eens probeerde kwam ik tot de bevinding, dat zij eigenlijk die ganse meshouder deden trillen op een redelijk hoge freqwentie, deze meshouders zijn gemonteerd via een soort snelkoppeling op de houder, zo heb ik dan een stukje gedraait en gefreest met dezelfde snelkoppeling en met binnenin een kanaal waar ik vacuum door kon zuigen, natuurlijk heb ik eerst de diepte nagemeten (afstand voorkant camera tot CCD) om te weten hoe lang dat stukje moest worden, na wat rekenwerk kom ik uit dat de snelheid in dat kanaal (bij een onderdruk van ongeveer -800 mbar) ongeveer 4 meter per seconde bedraagt, nu hoef ik op het vlak met het aanzuiggaatje alleen nog een stukje velours (zelfde materiaal als op die schilderrolletjes) te bevestigen, dat zou ik het liefste doen met een soort velcro bevestiging, zo is dat gemakkelijk vervangbaar, maar dat heb ik momenteel nog niet gevonden.
              Zo zal ik met een kortharig trillend en zuigend borsteltje mijn CCD's kunnen reinigen, ik kan ook een stukje ciliconeslang op mijn vacuumpompje aansluiten om zo mijn ganse spiegelkamer proper te zuigen, het is ook de bedoeling om een opstelling te maken met een nikon bajonetkoppeling, waarop mijn toestel vast staat, met daarboven een grote loupe met ledverlichting eventueel zelfs ingebouwd in een stofvrije kast voorzien van gefilterde inlaatlucht, alleen ontbreekt het mij momenteel wat aan tijd
              Ik heb hier eens een foto bijgevoegd, om eens een idee te geven hoe het ding er uitziet, het rood omcirkelde vlakje is een vlakje van 13mm vierkant, waar het kortharig velours opkomt, natuurlijk voorzien van een aanzuiggaatje.

              Geert.

              Comment


              • #8
                Re: Stof stof stof ... --> CCD "stofzuiger" ?

                zo das veel werk om je sensor proper te krijgen
                You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
                www.koendd.be

                FZ50

                Comment


                • #9
                  Re: Stof stof stof ... --> CCD "stofzuiger" ?

                  Indrukwekkend
                  wanneer ga hem proberen ?
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stof stof stof ... --> CCD "stofzuiger" ?

                    Ja ben ook benieuwd.alvast veel succes mvg duindistel

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stof stof stof ... --> CCD "stofzuiger" ?

                      Reg, wees voorzichtig dat je sensor en al niet meehebt bij de eerste poging
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stof stof stof ... --> CCD "stofzuiger" ?

                        Let op dat je het filterglaasje niet van je sensor af zuigt
                        Voor de rest: wel benieuwd welk resultaat dat geeft.
                        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                        MySite - All your base are belong to us - What you say

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stof stof stof ... --> CCD "stofzuiger" ?

                          zo das veel werk om je sensor proper te krijgen
                          Eenmaal het ding werkt zou dat véél werk moeten uitsparen, de bedoeling is om met een slaagkans van 99% de sensor te reinigen in één beurt

                          Het maken van het zuigstuk met koppeling was ongeveer een tweetal uur werk, de machienes om de stukken aan te maken zoals een digitaal uitgelezen Deckel freesmachiene en draaibank, heb ik hier toch zelf staan, dat is trouwens een tweede hobby van mij, Toch mooi als je twee hobby's met elkaar kan combineren
                          Ik maakte trouwens ook reeds een volledige Automatische stuurinstalatie om een telescoop volgend te maken, om sterren te fotograferen met belichtingen tot meer dan 30 minuten, de ruis wordt daar beperkt tot een minimuum, door de CCD te koelen tot - 20°C in een met helium gevulde omgeving.
                          Dat is pas véél werk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stof stof stof ... --> CCD "stofzuiger" ?

                            Reg, wees voorzichtig dat je sensor en al niet meehebt bij de eerste poging
                            Let op dat je het filterglaasje niet van je sensor af zuigt
                            Voor de rest: wel benieuwd welk resultaat dat geeft.
                            In alle bescheidenheid, beroepshalve ben ik Vacuumtechnicus, werktuigkundige bij Vishay (ex Philips Roeselare) dus veel bezig met CCD cameraopstellingen in folieopdampmachienes

                            Comment


                            • #15
                              Re: Stof stof stof ... --> CCD "stofzuiger" ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              In alle bescheidenheid, beroepshalve ben ik Vacuumtechnicus, werktuigkundige bij Vishay (ex Philips Roeselare) dus veel bezig met CCD cameraopstellingen in folieopdampmachienes
                              Cool, da zal wel goe lopen

                              "Foliedampmachines" -> dat doet me nu plots denken aan foliecondensatoren.... juist ?
                              Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                              MySite - All your base are belong to us - What you say

                              Comment

                              Working...
                              X