Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof door zoeker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stof door zoeker

    Dag allemaal,

    Zoals in de titel al gezegd is heb ik vuil of stof als ik door de zoeker kijk. Nu op foto's vind ik hiervan niks terug, zal dus op de spiegel zitten (corrigeer mij indien nodig). Laat ik dit best zitten en maakt het niets uit ofwat. Mijn tweede vraag is hoe dat er komt, ik heb niet gewisseld van lens!
    D70s + D50 | AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED | SIGMA 70-200mm f/2.8 EX DG APO MACRO HSM
    http://www.jarrepics.be

  • #2
    Re: Stof door zoeker

    Ik zie dat je toch verschillende lenzen hebt, dan zal je af en toe toch wel eens wisselen??
    Maar ook zonder lenswissel kan er stof in een camera komen, zeker wanneer je zoomlenzen gebruikt. Tijdens het zoomen krijg je steeds een luchtverplaatsing, en daardoor kan er ook stof binnenkomen.

    Stof dat niet zichtbaar is op de foto, dat laat ik zelf gewoonlijk zitten.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Stof door zoeker

      Als je gaat blazen op je spiegel, ga je geheid stof op je sensor blazen.
      Dus laten zitten.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Stof door zoeker

        De 70/200 zat er al even op zonder het wisselen, en hebben jullie hier ook wel eens last van?
        D70s + D50 | AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED | SIGMA 70-200mm f/2.8 EX DG APO MACRO HSM
        http://www.jarrepics.be

        Comment


        • #5
          Re: Stof door zoeker

          stof zal waarschijnlijk niet op de spiegel zitten, maar op je matglas. Daar wordt het beeld via de spiegel op geprojecteerd. (Er zal waarschijnlijk ook wel wat stof ok je spiegel zitten, maar dat zie je niet).
          Maar ook dan geldt, als je het niet op de foto ziet, niets aan doen. Wet van Murphy gaat ook hier op: als het van je matglas af is, zit het op je sensor.
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

          Comment


          • #6
            Re: Stof door zoeker

            Wat niet te zien is op de foto zou ik gewoon laten zitten, ik denk dat de meesten vroeg of laat wel een stofje hebben dat zichtbaar is in de zoeker, akkoord kan een beetje storend zijn, maar het maakt uiteindelijk geen verschil voor het maken van de foto.

            Comment


            • #7
              Re: Stof door zoeker

              Het meeste stof dat je in de zoeker ziet komt van het mat glas. Heb het al verschillende malen gekuist, maar binnen de kortste keren zit er terug stof op, dus als het niet te erg is, laat het zitten zou ik zeggen.
              Groetjes!

              Comment


              • #8
                Re: Stof door zoeker

                Even na mijn aanschaf van de D70 had ik al prijs
                Zat dus in het camerahuis: vervelend ja maar het kan geen kwaad.

                Toen ik dit jaar mijn camera aanbood voor reparatie (BGLOD)
                werd dit stof ook verholpen.

                Heeft te maken met een mindere goede "sealing" of dichting.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Stof door zoeker

                  Ik had zonet hetzelfde probleem. Bij mij was het een redelijk groot stofje in het midden van de zoeker, echt wel irritant dus. Na het verwijderen van de lens kon ik op het matglas duidelijk het stofje zien. Na wat rondgezocht te hebben op het forum besoten om het met een blaaspeer proberen te verwijderen (wat door sommigen wordt afgeraden en door anderen wordt aangeraden ). Na 2 keer blazen is het euvel bij mij echter opgelost.
                  Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

                  Comment

                  Working...
                  X