Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sterrennacht. Maar ook rode en blauwe sterren??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sterrennacht. Maar ook rode en blauwe sterren??

    Gemaakt m.b.v. tripod.
    Lens: KM 18-70 AF DT

    EXIF-info:
    30 mm
    F22
    123 seconden
    ISO 100

    Met het menselijk oog zag ik het sterrenbeeld "Kleine Beer", de camera zag in 123 seconden veel meer dan ik (wat niet zo vreemd is). Wat mij verbaasde zijn de rode en blauwe stipjes op de foto. Ik ga er even van uit dat dat ook sterren zijn, misschien heel ver weg of zo, maar eerlijk gezegd kan ik niet verklaren wat die rode en blauwe puntjes nu precies zijn (en waarom de overige sterren lichtgroen lijken te zijn...).

    Heeft iemand daar misschien een antwoord op??

    Konica Minolta Dynax 5D + KM 17-35/F2.8-4 (D) + KM 28-75/F2.8 (D) + KM Program Flash 3600HS (D) + KM 18-70 AF DT + KM 28-80 AF + KM 75-300 AF + Lowepro Minitrekker AW + Hama Profil Mono + Vosonic VP2160

    http://www.reversedigital.nl

  • #2
    Re: Sterrennacht. Maar ook rode en blauwe sterren??

    Volgens mij noemen ze dit hotpixels? Toevallig heb ik hier ergens over gelezen in een van mijn magazines. Zal het eens opzoeken.
    Groetjes, Jörgen
    www.beautyshoot.nl

    Comment


    • #3
      Re: Sterrennacht. Maar ook rode en blauwe sterren??

      Inderdaad, dit is een hel, heel, heel erge vorm van hot-pixels.
      Er bestaat freeware om die op te sporen, evenals het opsporen van dead-pixels.
      Indien ik er zoveel had, ging mijn toestel zonder boe of ba terug nar de winkel.
      Je kan die ook opzoeken door een foto te nmen in een complete duisternis, met zelfs best je dop op de lens en een heel, heel lange belichtingstijd ...
      Dan in PS bewerken ...
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Sterrennacht. Maar ook rode en blauwe sterren??

        Oorspronkelijk geplaatst door purlut
        Inderdaad, dit is een hel, heel, heel erge vorm van hot-pixels.
        Er bestaat freeware om die op te sporen, evenals het opsporen van dead-pixels.
        Indien ik er zoveel had, ging mijn toestel zonder boe of ba terug nar de winkel.
        Je kan die ook opzoeken door een foto te nmen in een complete duisternis, met zelfs best je dop op de lens en een heel, heel lange belichtingstijd ...
        Dan in PS bewerken ...
        Yep, stante pede naar de winkel daarmee, een paar hotpixels, dat kan, maar dit ???
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Sterrennacht. Maar ook rode en blauwe sterren??

          Ik heb net even op Internet wat rondgekeken nu het hotpixels blijken te zijn (bedankt voor die tip overigens, weer wat geleerd!!). Uit de pagina's die ik heb gelezen maak ik er uit op dat als je na een sluitertijd van bijv. 6 tot 8 seconden zoveel hotpixels hebt, dat er dan inderdaad iets niet goed is met je lens. En dat daar inderdaad software voor is om die hotpixels te verwijderen.

          Maar als je in de bijgevoegde EXIF-info kijkt, dan kun je zien dat de lens 123 seconden open heeft gestaan (wat dus aanzienlijk meer is dan 8 seconden). Volgens mij valt het aantal hotpixels met die sluitertijd dan weer reuze mee en hoef ik niet stante pede met m'n lens terug naar de winkel (zoals purlut en elsan hierboven beweren). Sterker nog, als ik het goed begrijp zou ik elke lens zo wel willen hebben, of zie ik dat verkeerd?

          Overigens, bij een sluitertijd van 30 seconden had ik vannacht (jammer genoeg, het was de bedoeling dat sterrenbeeld op de plaat te krijgen) een zo goed als zwarte foto, geen hotpixel te zien en heel zwakjes een paar lichte puntjes, vandaar die test met die extreem lange sluitertijd van 123 seconden. Voor een kit-lens vind ik het een goede ding, althans, ik ben er heel erg tevreden mee, zeker als ik op Internet lees dat na een zogenaamde 'extreem lange' sluitertijd van 6 tot 8 seconden al veel hotpixels zouden kunnen ontstaan (zie ook: http://www.mediachance.com/digicam/hotpixels.htm ).

          En MadMax, heb je toevallig nog wat kunnen vinden over hotpixels? Ik ben wel erg benieuwd, dit onderwerp is helemaal nieuw voor mij.

          P.S.: de door mij geposte foto is niet zo heel erg bewerkt: een beetje gecropt, wat ingezoomd, een levels-layer aangelegd (met hoofdzakelijk een kleine verschuiving van de wit-tinten) en een klein beetje Smart Sharpen ingesteld, verder niets.

          En o ja, m'n UV-filter zat ook nog op de lens zag ik vanochtend...
          Last edited by Reverse; 29 april 2006, 22:30.
          Konica Minolta Dynax 5D + KM 17-35/F2.8-4 (D) + KM 28-75/F2.8 (D) + KM Program Flash 3600HS (D) + KM 18-70 AF DT + KM 28-80 AF + KM 75-300 AF + Lowepro Minitrekker AW + Hama Profil Mono + Vosonic VP2160

          http://www.reversedigital.nl

          Comment


          • #6
            Re: Sterrennacht. Maar ook rode en blauwe sterren??

            Hotpixels hebben niks met lenzen te maken.
            Heb je je eigen link gelezen?

            Comment


            • #7
              Re: Sterrennacht. Maar ook rode en blauwe sterren??

              Ik kan het alleen maar erger maken door te zeggen dat de groene stipjes ook geen sterren zijn. de eigenlijke sterren die je zou moeten zien zijn de heel flauwe witte streepjes op het beeld, ze zijn bijna niet zichtbaar. Wanneer je langer dan 30 seconden belicht heb je sowieso al het effect dat de sterren streepjes worden door het draaien van de aarde.
              Om sterren te fotograferen moet je de gevoeligheid opdrijven en het diafragma volledig openzetten!
              Canon R3 en gLas
              http://www.torekefoto.be

              Comment


              • #8
                Re: Sterrennacht. Maar ook rode en blauwe sterren??

                Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
                Hotpixels hebben niks met lenzen te maken.
                Heb je je eigen link gelezen?
                Die had ik gelezen ja, het ligt aan de CCD. Ik kwam de link tegen nadat ik de tekst al had ingetypt. Was vergeten dat stukje uit m'n post te verwijderen, dat ga ik zometeen alsnog doen. Foutje bedankt...
                Konica Minolta Dynax 5D + KM 17-35/F2.8-4 (D) + KM 28-75/F2.8 (D) + KM Program Flash 3600HS (D) + KM 18-70 AF DT + KM 28-80 AF + KM 75-300 AF + Lowepro Minitrekker AW + Hama Profil Mono + Vosonic VP2160

                http://www.reversedigital.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Sterrennacht. Maar ook rode en blauwe sterren??

                  Oorspronkelijk geplaatst door Bartman
                  Ik kan het alleen maar erger maken door te zeggen dat de groene stipjes ook geen sterren zijn. de eigenlijke sterren die je zou moeten zien zijn de heel flauwe witte streepjes op het beeld, ze zijn bijna niet zichtbaar. Wanneer je langer dan 30 seconden belicht heb je sowieso al het effect dat de sterren streepjes worden door het draaien van de aarde.
                  Om sterren te fotograferen moet je de gevoeligheid opdrijven en het diafragma volledig openzetten!
                  Die groene stipjes ook geen sterren? Inderdaad zeg.... nu ik beter naar de foto kijk zie ik een paar kleine vage streepjes, dat zijn dus de sterren, de rest zijn allemaal hotpixels. Maar waarom zijn ze dan groen, rood en blauw??

                  Dus sterren fotograferen met bijv. ISO 3200 en F5 (groter gaat niet op die lens met ISO3200)? En dan maar hopen dat je met ISO3200 zo min mogelijk ruis hebt zeker... Ik ga er in ieder geval wat meer mee experimenteren!
                  Konica Minolta Dynax 5D + KM 17-35/F2.8-4 (D) + KM 28-75/F2.8 (D) + KM Program Flash 3600HS (D) + KM 18-70 AF DT + KM 28-80 AF + KM 75-300 AF + Lowepro Minitrekker AW + Hama Profil Mono + Vosonic VP2160

                  http://www.reversedigital.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sterrennacht. Maar ook rode en blauwe sterren??

                    Origineel gepost door Reverse
                    Die groene stipjes ook geen sterren? Inderdaad zeg.... nu ik beter naar de foto kijk zie ik een paar kleine vage streepjes, dat zijn dus de sterren, de rest zijn allemaal hotpixels. Maar waarom zijn ze dan groen, rood en blauw??

                    Dus sterren fotograferen met bijv. ISO 3200 en F5 (groter gaat niet op die lens met ISO3200)? En dan maar hopen dat je met ISO3200 zo min mogelijk ruis hebt zeker... Ik ga er in ieder geval wat meer mee experimenteren!
                    Vandaag 13:30
                    Als je het goed wil zien, pas dan in Photoshop eens auto-levels of maximaal contrast toe. Als je dan wat inzoomt, zie je de sterretjes beter als korte witte streepjes.
                    Met ISO3200 krijg je gegarandeerd ruis, maar daar bestaat weer andere SW voor (of je toestel afkoelen).

                    Met de 30 seconden regel toch even oppassen: als je brandpuntsafstand langer dan 50 mm wordt, krijg je sneller streepjes. Indien korter dan 50 mm kun je wat langer gaan. Hou ook rekening met het deel van de hemel dat je fotografeert: sterren dichter bij de hemelpool bewegen trager dan die bij de hemelevenaar. Zoals je zelf zegt: experimenteren maar !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sterrennacht. Maar ook rode en blauwe sterren??

                      1) gebruik NOOIT software om zo'n massa's hotpixels te corrigeren.
                      2) Breng je toestel binnen indien in garantie. Dit kan niet.
                      3) groen, blauw en rood zijn nu juist die pixels die de kleuren maken.

                      Een hotpixel ontstaat door het lekken van de stroom en door opwarmen.
                      probeer maar, ook bij 7 à 8 seconden zal je als hotpixels hebben.

                      Inleveren die boel, die troep. Het gaat nooit verbeteren.

                      Pech voor jou, maar vraag om een degelijk teostel.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sterrennacht. Maar ook rode en blauwe sterren??

                        Oorspronkelijk geplaatst door purlut
                        1) gebruik NOOIT software om zo'n massa's hotpixels te corrigeren.
                        2) Breng je toestel binnen indien in garantie. Dit kan niet.
                        3) groen, blauw en rood zijn nu juist die pixels die de kleuren maken.

                        Een hotpixel ontstaat door het lekken van de stroom en door opwarmen.
                        probeer maar, ook bij 7 à 8 seconden zal je als hotpixels hebben.

                        Inleveren die boel, die troep. Het gaat nooit verbeteren.

                        Pech voor jou, maar vraag om een degelijk teostel.
                        Nieuwsgierig en leergierig als ik ben, ben ik een en ander gaan testen, ik wilde wel eens weten of jouw stellige mening een correcte aanname zou zijn, of ik inderdaad met 'troep' aan het werken ben. De test is gedaan met de lensdop erop en een afgedekte zoeker in een donkere kamer (zodat er geen onbedoelde lichtinval is).

                        Helaas mag ik geen grote bestanden op dit forum plaatsen, maar ik heb op mijn internetsite een pagina gemaakt met m'n hotpixel-test. De eerste paar foto's zijn niet groot, deze zouden hier wel gepost mogen worden maar dat doe ik niet, ik wil even bij het leerzame aspect van dit forum blijven. De laatste drie foto's op m'n pagina zijn de originele, onbewerkte foto's (waarvan de laatste de onbewerkte versie is van de foto (sluitertijd ruim 2 minuten) die ik bij deze post heb gebruikt).

                        Mijn mening na het doen van de test is dat het wel meevalt met het 'troep'-gehalte van m'n camera, ik ben er erg tevreden over. Ik kan je mening dus helaas niet delen. Of het moet zijn dat ik de dingen verkeerd c.q. anders zie, maar volgens mij begin ik aardig door te krijgen wat hotpixels nu eigenlijk zijn en wanneer je kunt concluderen of je camera slecht is of niet.

                        De link naar m'n site waar de hotpixel-test staat (dus incl. drie onbewerkte opnames onderaan die pagina) is: http://www.reversedigital.nl/hotpixeltest.html

                        Als je van de drie laatste foto's op de hierboven genoemde link de eerste twee bekijkt, is het dan zo slecht gesteld met m'n camera? Volgens mij valt dat dus wel mee.

                        In het kader van het leerzame aspect van dit forum: hoe denken anderen daar over? En wanneer is een camera slecht te noemen als je het over hotpixels hebt? Zijn er meerdere mensen die een dergelijke test hebben gedaan? Zo ja, wat waren de resultaten? Een beetje vergelijkingsmateriaal zou voor mij wel verhelderend werken denk ik.

                        P.S.: ik weet dat de lens bij een hotpixel-test niet van belang is, maar uit nieuwsgierigheid heb ik toch maar verschillende instellingen getest.

                        P.S. 2: dat de pixels rood, blauw en groen zijn is me nu inderdaad duidelijk, is ook heel logisch eigenlijk ja, het zijn de primaire kleuren van licht...

                        P.S. 3: op http://www.reversedigital.nl/hotpixeltest2.html heb ik zojuist ter vergelijking ook nog een originele onbewerkte opname geplaatst, deze is echter geen ISO 3200 maar ISO 100, F4, 18mm, 30sec.
                        Last edited by Reverse; 29 april 2006, 22:22.
                        Konica Minolta Dynax 5D + KM 17-35/F2.8-4 (D) + KM 28-75/F2.8 (D) + KM Program Flash 3600HS (D) + KM 18-70 AF DT + KM 28-80 AF + KM 75-300 AF + Lowepro Minitrekker AW + Hama Profil Mono + Vosonic VP2160

                        http://www.reversedigital.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sterrennacht. Maar ook rode en blauwe sterren??

                          Die 123 sec. en de iso 3200 doet hem de das om, de censor wordt te warm. Verder een mooie test, waarvan je kan concluderen dat er onder normale omstandigheden niks met je camera aan de hand is.
                          Mvg, drh

                          "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sterrennacht. Maar ook rode en blauwe sterren??

                            Dit is duidelijk een camera-aangelegenheid, vandaar de verplaatsing naar "Camera's".


                            seppuku [mod]

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sterrennacht. Maar ook rode en blauwe sterren??

                              Resultaat van deze opname: hotpixels worden na 2 minuten lensopening,wat extreem lang is, goed zichtbaar. Elke digital camera heeft hier last van. Gelukkig staat die lens praktisch nooit zo lang open.
                              gelukkig kan je jezelf toch nog wat gerust maken.
                              als je zoiets écht wil waar maken dan test je het.

                              zoek een paar mensen met nikon/canon/olympus/... modellen en doe de test.

                              pas dan kan je zeggen dat dit waar is.

                              hoe je het nu hebt staan is het gewoon bull****.

                              "elke camera van mijn type heeft hier last van" past beter, maar zelfs dat heb je toch nog niet getest?

                              je hebt massas dode pixels bij 2 minuten belichting op lage iso! moet je eens nakijken wat Frans doet met zijn D100/D200 op lange belichtingstijd
                              (voor alle duidelijkheid: daar was al duidelijk een onderscheid tussen de verschillende cameras)
                              één raad:
                              wil je je toestel niet binnen brengen, vergeet dan lange belichting!
                              is je toestel binnen garantie, binnen doen.
                              Last edited by parakiet; 30 april 2006, 12:19.
                              foto als spiegel of als venster?

                              Comment

                              Working...
                              X