Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

    Ik wil overstappen van mijn bridge naar een DSLR.
    Op dit moment zit ik te denken aan het aanschaffen van de volgende combinatie
    - Sony A300
    - Tamron 17-50mm f2.8
    - Olympus TCON-17

    Mijn doel is een draagbare, lichtgevoelige allround zoom combinatie met veel scherpte, om te fotograferen uit de hand of met een licht (dus windgevoelig) statief. Ik denk dat ik een fotomoment eerder laat schieten dan dat ik verwissel van lens. Vooral omdat ik het stof in de camera wil beperken. Live view i.c.m. met een kantelbaar scherm vind ik een belangrijk voordeel van de Sony A300.

    Ik heb mijn recente fotocollectie bestudeerd (gemaakt met 28-300mm zoom, 35mm eq.) en geconcludeerd dat ik vrijwel altijd fotografeer met groothoek, dus het 35mmeq bereik van 26-75mm van de tamron lens is meestal voldende. Echter, een enkele keer maak ik ook weleens een foto tussen 100 en 150mm waarbij geen mogelijkheid is om dichterbij het onderwerp te komen (zoals bij dieren of foto's over het water).

    De ingebouwde sensor shift van de A300 i.c.m. met de f2.8 lens lijkt me perfect voor fotograferen onder moeilijke omstandigheden.
    De TCON-17 voorzet lens lijkt me een goed compromis om toch die enkele shots rond 125mm te kunnen maken zonder de lens van de camera af te hoeven halen.

    Echter, de ingbouwde beeldstabilisatie van de A300 zal wel rekening met het andere brandpunt moeten houden. Is dat in te stellen in deze camera, of kan ik dat wel vergeten? Als dat niet bij deze camera is in te stellen, zijn er dan andere camera/lens combinaties waarbij de IS wel aan te passen is aan een voorzet lens? Een lens met groter zoom bereik zie ik niet zitten ivm verlies van kwaliteit en/of grote toename formaat/gewicht.

    Groeten, Jeroen
    Fuji S9600 + Fujinon 6.2-66.7mm F1/2.8-4.9 + Cokin P121S&F + lin Pola F. + Metz32CT3 + 8GB CF + lensdop + schoudertas + USB kabel

  • #2
    Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

    De TCON 17 op de Tamron is imo geen goed idee.
    1) De kwaliteit gaat sterk omlaag gaan(is niet gemaakt voor DSLR's maar prosumers met een kleine sensor)
    2) Je gaat een stepdown ring moeten kopen, van 67mm(Tamron) naar 55mm(TCON)
    3) Door die stepdown ring ga je vrij veel vigneting krijgen, waardoor je van je foto misschien nog de helft zal moeten wegcroppen(weer kwaliteits verlies)

    Het gene je zal jammer vinden is dat je voor een TC voor DSLR, deze voor de lens moet zetten, wat met een lenswissel overeen komt. Hij zal echter minder nadelen hebben dan de TCON(minder kwaliteits verlies)

    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

      Misschien mis ik technische informatie, maar hoe kom je erbij dat de IS rekening houdt met de brandpuntsafstand?
      Mijn foto's en fractals
      Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

      Comment


      • #4
        Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

        Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
        Misschien mis ik technische informatie, maar hoe kom je erbij dat de IS rekening houdt met de brandpuntsafstand?
        Ik kan je niet precies vertellen hoe de IS van de Sony A300 werkt. Ik zou dat zelf ook graag willen weten.
        Het beeld verschuift meer bij dezelfde beweging met een langere brandpuntsafstand. Daarom heb je IS juist harder nodig bij langere brandpunten. Volgens mij werken alle IS systemen met gyroscopen die de draaing van de camera registreren in 2 of 3 assen. Meer weten ze niet. Om draaiing om te zetten naar de juiste verschuiving van het beeld moet je de vergroting weten. Als je het beeld 1.7x vergroot met een voorzetlens zonder dat het IS systeem dit weet, dan compenseert het te weinig voor de bewegingen en gaat de IS effectiviteit achteruit. Tenminste, dat denk ik, maar wellicht zie ik het verkeerd?
        Fuji S9600 + Fujinon 6.2-66.7mm F1/2.8-4.9 + Cokin P121S&F + lin Pola F. + Metz32CT3 + 8GB CF + lensdop + schoudertas + USB kabel

        Comment


        • #5
          Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

          Als je voor repatief weinig geld wat meer milimeters wilt is wellicht de 55-200 mm van tamron een aanrader. Een budget lens, maar echt heel scherp voor zijn geld. Dat geeft betere resultaten dan een converter. Hij is te koop voor iets meer dan eur 100 geloof ik.
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

          Comment


          • #6
            Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
            De TCON 17 op de Tamron is imo geen goed idee.
            Mee eens...
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
              Mee eens...
              Het ding is bedoeld voor een compact met een klein lensje.
              Onbruikbaar op een lens voor een reflex....

              Comment


              • #8
                Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

                Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                Het ding is bedoeld voor een compact met een klein lensje.
                Onbruikbaar op een lens voor een reflex....
                Ik waardeer jullie advies over de keuze van apparatuur heel erg, en dat zal zeker bepalend kunnen zijn bij mijn uiteindelijke keuze. Maar dan moet het wel onderbouwd zijn door logica of persoonlijke ervaring.

                Ik zie zelf geen redenen waarom de TCON minder goed zou werken op de tamron dan op een compact lens. Bij tele gebruikt de tamron ook maar een klein deel van het totale oppervlak van het glas, en de hoek die achter de lens nodig is om de grotere CCD te beschijnen wordt door de tamron geregeld, daar heb je aan de voorkant van de lens volgens mij weinig mee te maken.

                Hoe beter de basis lens, hoe beter het resultaat icm een voorzet lens. En naar mijn idee is de scherpte en lichtgevoeligheid van de tamron in die zin juist beter geschikt dan de lens van een compact.
                Fuji S9600 + Fujinon 6.2-66.7mm F1/2.8-4.9 + Cokin P121S&F + lin Pola F. + Metz32CT3 + 8GB CF + lensdop + schoudertas + USB kabel

                Comment


                • #9
                  Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

                  Oorspronkelijk geplaatst door JeroenL Bekijk bericht
                  Bij tele gebruikt de tamron ook maar een klein deel van het totale oppervlak van het glas
                  Mijn foto's en fractals
                  Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

                    De olympus converter is bedoeld voor compactcamera's en videocamera's. Niet voor DSLR's.
                    Als je deze converter op de tamron schroeft zul je sterke vignettering krijgen. de tamron heeft een filtermaat van 67 mm, en de olympus een schroefdraad van 55. Je gaat dus het buitenste gedeelte van het objectief afschermen.
                    Als je niet wilt wisselen, en toch zo af en toe wat tele wilt kun je ook kijken naar de sony 16-105 mm of de 18-250 van tamron. dan heb je ook meer bereik, en hoef je niet te wisselen.
                    Met je 1,7 converter kom je overigens ook nog maar tot 85 mm.
                    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

                      Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                      De olympus converter is bedoeld voor compactcamera's en videocamera's. Niet voor DSLR's.
                      Als je deze converter op de tamron schroeft zul je sterke vignettering krijgen. de tamron heeft een filtermaat van 67 mm, en de olympus een schroefdraad van 55. Je gaat dus het buitenste gedeelte van het objectief afschermen.
                      Als je niet wilt wisselen, en toch zo af en toe wat tele wilt kun je ook kijken naar de sony 16-105 mm of de 18-250 van tamron. dan heb je ook meer bereik, en hoef je niet te wisselen.
                      Met je 1,7 converter kom je overigens ook nog maar tot 85 mm.
                      Zou de vignettering echt niet te voorkomen zijn door de tamron op 50mm te zetten en een wat kleiner diafragma te nemen? 85mm is voor mij namelijk voldoende om het grootste deel van de situaties te dekken die buiten de 50mm vallen. Aangezien het overgrootste deel van mijn foto's met groothoek wordt genomen is het belangrijk dat daar de kwaliteit het hoogst is. Als het wat softer is voor die paar foto's met 85mm is dat geen ramp. Maar de lenzen met grotere zoom bereiken gaan mij denk ik wel teleurstellen bij het grootste deel van mijn foto's (met groothoek).
                      Fuji S9600 + Fujinon 6.2-66.7mm F1/2.8-4.9 + Cokin P121S&F + lin Pola F. + Metz32CT3 + 8GB CF + lensdop + schoudertas + USB kabel

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

                        Vergeet niet dat het niet enkel een verloopring van 67mm naar 55mm betreft (dicht bij het glas), die teleconvertor blijft vrij smal ook verder van de schroefdraad (een soort "tunnel" voor je lens). Ik heb zelf een 17-50, net eventjes wat getest en ik ben vrij zeker dat er vignetting zal zijn zelfs op 50mm.
                        Mijn foto's en fractals
                        Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

                          Oorspronkelijk geplaatst door JeroenL Bekijk bericht
                          Maar de lenzen met grotere zoom bereiken gaan mij denk ik wel teleurstellen bij het grootste deel van mijn foto's (met groothoek).
                          Waarom? Qua kwaliteit of wat? De 16-80 is volgens wat ik al gehoord heb een erg goede lens bijvoorbeeld.
                          Mijn foto's en fractals
                          Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

                            Vigneting zal zeker verminderen op 50mm en met het diafragma dicht geknepen. In hoevere dit een acceptabel beeld zal geven, zal je zelf moeten testen. Ikzelf heb vroeger eens een test gedaan met de NIkon 18-70 en op 18mm, met enkele tussenringen de breedhoek TC(weet zijn naam niet meer, geloof WC 07 of zoiets) van Olympus erop en het resultaat was niet om aan te zien. Keek presies door een wc rolletje in de mist.
                            Vergeet niet dat je ook nog een stepdownring moet kopen(67->55).
                            Wat wel zeker is, is dat de het grootste deel van de voordelen van de Tamron(lichtsterk, scherpte) in de vuilbak zal kieperen.
                            Als je de TCON hebt liggen kun je altijd eens proberen door hem voor de Tamron te houden maar als je hem speciaal hiervoor zou willen kopen, zou ik niet doen.
                            Hou ook rekening dat filterring bij DSLR lenzen bedoeld is om filter op te schroeven(zeker de Tamron die zeer veel plastiek bevat) en dat de TCON vrij zwaar is.

                            Al bij al denk ik dat de TCON met stepdown ring toch gemakkelijk €150 zal kosten en dan denk ik dat je beter wat oplegt voor bv een Tamron 18-200(250). Dat geeft veel meer bereik met toch betere kwaliteit. Je zal waarschijnlijk wel weten bij je uitstapjes of je met de korte lichtgevoelige lens moet gaan of de universelere minder gevoelige moet gaan.
                            Trouwens wen je er maar aan om met een DSLR toch af en toe van lens te moeten verwisselen. Ze zijn daar voor gemaakt.

                            En in hoevere je de adviezen die gegeven worden al dan niet onderbouwd door logica of ervaring vindt, moet je zelf bepalen. Jij doet toch zelf wat je wil. Of het de goede keuze is, zal je zelf wel snel ondervinden.

                            Suc6
                            Hubert
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Stabilisatie i.c.m. teleconverter op Sony A300?

                              Hoi Hubert,
                              Bedankt voor je uitgebreidere toelichting!
                              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                              Vigneting zal zeker verminderen op 50mm en met het diafragma dicht geknepen. In hoevere dit een acceptabel beeld zal geven, zal je zelf moeten testen. Ikzelf heb vroeger eens een test gedaan met de NIkon 18-70 en op 18mm, met enkele tussenringen de breedhoek TC(weet zijn naam niet meer, geloof WC 07 of zoiets) van Olympus erop en het resultaat was niet om aan te zien. Keek presies door een wc rolletje in de mist.
                              Vergeet niet dat je ook nog een stepdownring moet kopen(67->55).
                              Wat wel zeker is, is dat de het grootste deel van de voordelen van de Tamron(lichtsterk, scherpte) in de vuilbak zal kieperen.
                              Als je de TCON hebt liggen kun je altijd eens proberen door hem voor de Tamron te houden maar als je hem speciaal hiervoor zou willen kopen, zou ik niet doen.
                              Dat een voorzet niet werkt bij 18mm, laat staan op een grotere lens, vind ik persoonlijk dan weer wel logisch , maar dat is het compleet andere uiterste. Tele zal ik alleen buiten gebruiken, waar er meestal wel veel licht is. Dus dat ik dan niet meer optimaal van de tamron kan profiteren is niet zo erg, zo lang ik maar uberhaubt iets kan in die situatie zonder de hele lens eraf te halen. Ik ga er wel vanuit dat de beeldkwaliteit met voorzet beter zal zijn dan wanneer je 1.7x digitaal gaat vergroten, anders heeft het geen enkele zin natuurlijk.
                              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                              Hou ook rekening dat filterring bij DSLR lenzen bedoeld is om filter op te schroeven(zeker de Tamron die zeer veel plastiek bevat) en dat de TCON vrij zwaar is.
                              Ja daar maak ik me ook een beetje zorgen over, maar ik las dat de tamron toch wel enigzins solide was.
                              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                              Al bij al denk ik dat de TCON met stepdown ring toch gemakkelijk €150 zal kosten en dan denk ik dat je beter wat oplegt voor bv een Tamron 18-200(250). Dat geeft veel meer bereik met toch betere kwaliteit. Je zal waarschijnlijk wel weten bij je uitstapjes of je met de korte lichtgevoelige lens moet gaan of de universelere minder gevoelige moet gaan.
                              Trouwens wen je er maar aan om met een DSLR toch af en toe van lens te moeten verwisselen. Ze zijn daar voor gemaakt.
                              Ik beperk me tot nu toe niet van tevoren in wat ik ga fotograferen. Maar praktijk zal moeten uitwijzen wat het handigst is. Ik weet niet hoe snel je last gaat krijgen van stof en slijtage als je 10 keer op een dag van lens gaat wisselen. Ik heb het gevoel dat als je toch meerdere (dure en zware) lenzen mee gaat slepen het misschien beter is om een eigen body te hebben voor elke lens (die nauwkeuriger past bij die ene toepassing en dus mogelijk goedkoper of beter), welke je nooit hoeft te verwisselen, dan dat je 1 body hebt die alles tegelijk moet kunnen maar minder lang mee gaat vanwege het gewissel en intensieve gebruik.
                              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                              En in hoevere je de adviezen die gegeven worden al dan niet onderbouwd door logica of ervaring vindt, moet je zelf bepalen. Jij doet toch zelf wat je wil. Of het de goede keuze is, zal je zelf wel snel ondervinden.
                              Of de TCON een oplossing is is inderdaad een kwestie van uitproberen, maar ik zou toch wel graag van tevoren willen weten of je de IS bij de Sony A300 wel handmatig kan afstellen. Zo niet, dan heeft de combinatie A300+voorzet denk ik uberhaubt geen zin, en vind ik de in-body sensor shift van de A300 toch een mindere optie tov andere camera's waar dit wellicht wel kan. Maar ik heb geen idee hoe en of je een IS systeem kunt instellen op welke camera dan ook.
                              Fuji S9600 + Fujinon 6.2-66.7mm F1/2.8-4.9 + Cokin P121S&F + lin Pola F. + Metz32CT3 + 8GB CF + lensdop + schoudertas + USB kabel

                              Comment

                              Working...
                              X