Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 29

Standaard Spiegelreflex of systeem camera ?

Hallo, mijn apparatuur is een beetje verouderd, vandaag of morgen geeft mijn canon 60D er misschien de geest aan. Een telelens 70-300 is nu ook al geruime tijd stuk.

wil ik mijn hobby verderzetten (en dat wil ik wel, want zonder camera op een of ander concertje voel ik mij als een roker zonder sigaret..)

Ik moet opnieuw investeren maar stel me de vraag hoe het met de kwaliteit gesteld is met name de systeemcameras (sorry ik ben er even uit en volg het allemaal niet meer zo op de voet als vroeger).

Met name concertjes en muziekfestivals zou ik verder willen gaan maar deze discipline (gezien lichtomstandigheden) verreist toch wel wat deftig materiaal.

Wat kun jullie me aanbevelen en kunnen jullie je ervaringen delen, wat betreft de systeemcamera versus spiegelreflex?

Dank!
    Groeten Sensor

Standaard Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sensor Bekijk bericht
    Hallo, mijn apparatuur is een beetje verouderd, vandaag of morgen geeft mijn canon 60D er misschien de geest aan. Een telelens 70-300 is nu ook al geruime tijd stuk.

wil ik mijn hobby verderzetten (en dat wil ik wel, want zonder camera op een of ander concertje voel ik mij als een roker zonder sigaret..)

Ik moet opnieuw investeren maar stel me de vraag hoe het met de kwaliteit gesteld is met name de systeemcameras (sorry ik ben er even uit en volg het allemaal niet meer zo op de voet als vroeger).

Met name concertjes en muziekfestivals zou ik verder willen gaan maar deze discipline (gezien lichtomstandigheden) verreist toch wel wat deftig materiaal.

Wat kun jullie me aanbevelen en kunnen jullie je ervaringen delen, wat betreft de systeemcamera versus spiegelreflex?

Dank!
    je spreekt over concertjes, over fotograven met systeemcamera in concertjes heb ik nog geen ervaring maar wel in studio en wat mij daar is opgevallen dat door het gebrek aan spiegel bij slechte lichtomstandigheden zeg donker en dat je zou willen inflitsen op manueel en bv voor een instelling kiest van bv iso 100 1/250 en f 8 de camera het beeld als onderbelicht beschouwd en op het scherm een zwart beeld laat zien, pas nadat je het beeld hebt gemaakt kan je het zien.
    Nu weet ik dat je ook kan fotograven zonder flitser en de de iso optrekken maar dit gaat altijd ten koste van de kwaliteit ( ruis ), ik wou alleen dit aantonen als nadeel tegenover spiegel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
    je spreekt over concertjes, over fotograven met systeemcamera in concertjes heb ik nog geen ervaring maar wel in studio en wat mij daar is opgevallen dat door het gebrek aan spiegel bij slechte lichtomstandigheden zeg donker en dat je zou willen inflitsen op manueel en bv voor een instelling kiest van bv iso 100 1/250 en f 8 de camera het beeld als onderbelicht beschouwd en op het scherm een zwart beeld laat zien, pas nadat je het beeld hebt gemaakt kan je het zien.
    Nu weet ik dat je ook kan fotograven zonder flitser en de de iso optrekken maar dit gaat altijd ten koste van de kwaliteit ( ruis ), ik wou alleen dit aantonen als nadeel tegenover spiegel.
    In de instellingen van je camera kan je dit aanpassen

Ik denk persoonlijk voor niet commercieel gebruik (lees voor de normale mens) dat een systeemcamera op de meeste vlakken even goed scoort als een DSLR.
    Beiden hebben hun sterktes en het is toestellen naast mekaar vergelijken en de dingen die voor jou belangrijk zijn zullen de balans moeten laten overslaan.
    Discussiemanager
    een non-conformist op een non-conformistische wijze
    *** member of the Belgium Strobist Group ***

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
    In de instellingen van je camera kan je dit aanpassen

Ik denk persoonlijk voor niet commercieel gebruik (lees voor de normale mens) dat een systeemcamera op de meeste vlakken even goed scoort als een DSLR.
    Beiden hebben hun sterktes en het is toestellen naast mekaar vergelijken en de dingen die voor jou belangrijk zijn zullen de balans moeten laten overslaan.
    instellingen aanpassen, vertel me eens hoe? en over welk merk heb je het?

Dit is de instelling bij een Fuji X-H1 :

PRVW belichting/Witbalans in handmatige modus.

Als je deze parameter op "uit" zet, dan werkt het "zoals in een DSLR".

Bij Sony is er een gelijkaardige parameter, maar die ken ik niet (heb enkel een Fuji)
    Fujifilm X-H1 ; XF 16-55 mm 2.8 WR ; XF 50-140 mm 2.8 WR

Hoi,
    Mijn zoeker of scherm van mijn Nikon Z7 laat absoluut geen zwart beeld zien als het licht wat minder of veel minder wordt.
    Je ziet gewoon zoals de foto zal worden als je deze maakt op dat moment.
    Het zogenaamde “ Wysiwyg” (What you see is what you get) principe.
    Dát is beduidend anders bij een spiegelreflex.
    Daar zie je in je zoeker niet hoe de foto zal worden met jouw instellingen.
    Echter, je moet al een bijna topklasse systeemcamera hebben om eenzelfde accurate AF te hebben als de AF van een gemiddelde spiegeldoos.
    Zeker als de lichtomstandigheden wat moeilijker worden.
    Maar bij “concertjes”, waar bij ik nu aanneem dat het popconcerten betreft, is over het algemeen een overdaad aan licht.
    Heel veel wisselend licht, dát wel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
    Hoi,
    Mijn zoeker of scherm van mijn Nikon Z7 laat absoluut geen zwart beeld zien als het licht wat minder of veel minder wordt.
    Je ziet gewoon zoals de foto zal worden als je deze maakt op dat moment.
    Het zogenaamde “ Wysiwyg” (What you see is what you get) principe.
    Dát is beduidend anders bij een spiegelreflex.
    Daar zie je in je zoeker niet hoe de foto zal worden met jouw instellingen.
    Echter, je moet al een bijna topklasse systeemcamera hebben om eenzelfde accurate AF te hebben als de AF van een gemiddelde spiegeldoos.
    Zeker als de lichtomstandigheden wat moeilijker worden.
    Maar bij “concertjes”, waar bij ik nu aanneem dat het popconcerten betreft, is over het algemeen een overdaad aan licht.
    Heel veel wisselend licht, dát wel.
    Het zogenaamde “ Wysiwyg” (What you see is what you get) principe.dat is nu net wat ik bedoel, wat ik zei was wel in een studio waar alle licht uit is en alleen de lamp van de studio flitser brand wat eigelijk een onderbelichte foto geeft en wat je dan ook op het scherm ziet pas als de flits afgaat en de foto gemaakt wordt kan je die zien
    Maar inderdaad bij concert is er normaal genoeg licht en als je zonder flitser werkt krijg je het beeld dat de camera op het ogenblik ziet.
    bv hij een huwelijk feest is dat weer een ander verhaal

Systeemcamera moet tegenwoordig niet in veel dingen het onderspit delven tov een spiegelreflex.
    Enig ding dat mij geweldig stoort is de batterij. De gebruiksduur is beduidend minder dan een spiegelreflexbatterij!

Tweede minpunt aan batterij is dat het vermogen ook minder is, wat problemen geeft bij gebruik van bvb een tamron 150-600 (af werkt niet), maar ik geef toe: dat is ook geen zicht, zo een toeter op een systeemcamera!

Voor de rest: ik gebruik crop systeemcamera tegenwoordig zelfs meer dan mijn 5DIII.
    Canon 5D mk III + een spiegelloze (M5) + paar Lensjes van 16 naar 200 mm en tamron 150-600

Hoi,
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
    Systeemcamera moet tegenwoordig niet in veel dingen het onderspit delven tov een spiegelreflex.
    Enig ding dat mij geweldig stoort is de batterij. De gebruiksduur is beduidend minder dan een spiegelreflexbatterij!

Tweede minpunt aan batterij is dat het vermogen ook minder is, wat problemen geeft bij gebruik van bvb een tamron 150-600 (af werkt niet), maar ik geef toe: dat is ook geen zicht, zo een toeter op een systeemcamera!

Voor de rest: ik gebruik crop systeemcamera tegenwoordig zelfs meer dan mijn 5DIII.
    Philippe, voor het eerste gedeelte heb je gelijk, een systeemcamera verbruikt meer stroom. De zoeker is ook een scherm.
    Uw 2e opmerking is een tekort aan uw kennis...
    Mijn Nikon Z7 heeft eenzelfde batterij/accu dan de grotere spiegelreflexen van Nikon, de EN-EL15.
    Met mijn vorige camera (Nikon D850) maakte ik ±600 à 650 foto's, met mijn huidige camera (Nikon Z7) 300 à 350.
    De Sony A7RIII schijnt ook een CIPA aantal van ergens rond de 600 à 650 te hebben...
    Wat het zicht betreft...
    Een Nikon D5600 is kleiner en lichter dan mijn Z7... Canon EOS R verschilt nauwelijks met een EOS 80D...
    Ook een Nikon D5 of Canon 1DX valt in het niet met een grote toeter telelens van meerdere kilo's eraan.
    Hier een plaatje van extreem spelen... 2 stuks 1.4x extender tussen de camera en lens gekoppeld... met werkende AF.
    playtime by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr

Mijn Nikon Z7 heeft eenzelfde batterij/accu dan de grotere spiegelreflexen van Nikon, de EN-EL15.
    Met mijn vorige camera (Nikon D850) maakte ik ±600 à 650 foto's, met mijn huidige camera (Nikon Z7) 300 à 350.
    Ik gebruik de D850 uitsluitend bij macrofotografie en dan spreken we over LifeView. Ook daar is het accuutje leeg na zo'n 300 à 350 opnames. Ik zou zelfs durven zeggen dat hij de 300 niet haalt indien je LifeView nit op 'stil' zet. De spiegel klapt dan bij iedere opname hoorbaar naar beneden om dan weer op te klappen en dat verbruikt ook energie.
    https://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Hoi,

Goed voorbeeld, Wim.
    Dat wist ik niet. Je gebruikt de D850 dan op eenzelfde wijze dan je een systeemcamera gebruikt..

Wat maakt het of een pro of amateur, bv voetbal, fotografeert?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Hoeveel opnames je maakt per sessie.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
    Het zogenaamde “ Wysiwyg” (What you see is what you get) principe.dat is nu net wat ik bedoel, wat ik zei was wel in een studio waar alle licht uit is en alleen de lamp van de studio flitser brand wat eigelijk een onderbelichte foto geeft en wat je dan ook op het scherm ziet pas als de flits afgaat en de foto gemaakt wordt kan je die zien
    Maar inderdaad bij concert is er normaal genoeg licht en als je zonder flitser werkt krijg je het beeld dat de camera op het ogenblik ziet.
    bv hij een huwelijk feest is dat weer een ander verhaal
    Welke camera heb je?
    Dan zal ik je handleiding een keertje lezen en je laten weten welke instelling je moet aanpassen

Op onze workshops hebben we steeds deelnemers met systeemcamera's en na aanpassen van hun instellingen kunnen ze perfect hun zoeker gebruiken net als een DSLR.
    Discussiemanager
    een non-conformist op een non-conformistische wijze
    *** member of the Belgium Strobist Group ***

Welke camera heb je?
    Dan zal ik je handleiding een keertje lezen en je laten weten welke instelling je moet aanpassen

Op onze workshops hebben we steeds deelnemers met systeemcamera's en na aanpassen van hun instellingen kunnen ze perfect hun zoeker gebruiken net als een DSLR.
    Ja Zunoel, en spijtig dat ik dit steeds moet op marken, lezen zien en besluiten.
    RTFM is een gouden raad voor iedereen die materiaal koopt. In veel shops die ik geef (fotografie, ...) merk ik steeds weer dat velen zelfs niet weten dat er een handleiding beschikbaar is, of brengen hun handleiding mee in nog originele gesloten verpakking. Soms raakt je geduld dan wel eens op.
    https://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Ik heb een Canon 5D MKIII met grip, een Fujifilm X-T1 met grip en een Fujifilm X-E2s.
    Het was aanpassen van DSLR naar een systeem camera, maar eens je gewoon bent dan heeft voor mij een systeem camera vele voordelen.
    Die is compacter, lichter en daardoor grijp ik nu meer naar mijn X-T1 en de X-E2s voor straatfotografie met de kleine 27mm op.
    Conclusie: qua kwaliteit heb ik geen voorkeur, qua hanteerbaarheid zeker mijn Fujifilm toestellen.
    Ik zou zeggen ga eens een winkel binnen en neem eens een systeem camera vast om die te ontdekken.
    Canon 5D Mark III + GRIP || EF 35mm f/2 IS USM || EF 70-300 f/4.0-5.6 IS USM II (NANO) || EF 17-40mm f/4 L USM || EF 24-70 f/4 IS L USM || Yongnuo Speedlite YN560 IV + YN560-TX.
    Fujifilm X-T1 || X-E2s || Nissin i60A.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    JIn veel shops die ik geef (fotografie, ...) merk ik steeds weer dat velen zelfs niet weten dat er een handleiding beschikbaar is, of brengen hun handleiding mee in nog originele gesloten verpakking. Soms raakt je geduld dan wel eens op.
    Als je geduld zo snel op is zou je misschien beter geen workshops geven?
    Leuke sfeer hier op het forum tegenwoordig....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
    Als je geduld zo snel op is zou je misschien beter geen workshops geven?
    Leuke sfeer hier op het forum tegenwoordig....
    't Ja, uw bijdrage is toch ook naast de kwestie.
    Maar TS stelt hier een vraag en direct wordt er compleet naast de kwestie geantwoord.
    Zou men niet beter antwoorden op de vraag in plaats van zich af te vragen of het om de 100 of een dierenarts op te roepen is?
    Dan die meningen zonder enige ondervinding vind ik godgeklaagd.
    Maja wie ben ik hé?
    Laatst gewijzigd door Red Falcon; 22 mei 2019 om 16:02
    Canon 5D Mark III + GRIP || EF 35mm f/2 IS USM || EF 70-300 f/4.0-5.6 IS USM II (NANO) || EF 17-40mm f/4 L USM || EF 24-70 f/4 IS L USM || Yongnuo Speedlite YN560 IV + YN560-TX.

Beste Adrie, inderdaad een indrukwekkende combinatie, maar toch...

De M5 heeft een elektronische zoeker, dus dat zal wel minder verbruiken dan het scherm...

Op mijn Canon M5 werken al mijn objectieven, zowel de primes als al mijn zooms tot zelfs mijn 70-200 f2.8 IS
    De enige die niet scherpstelt is de Tamron 150-600 (eerste versie) - die werkt wel perfect op mijn 5DIII.
    Mij is verteld dat dat aan de batterijcapaciteit van de M5 lag.
    Vandaar mijn opmerking...
    Laatst gewijzigd door philippeDeli; 22 mei 2019 om 18:49
    Canon 5D mk III + een spiegelloze (M5) + paar Lensjes van 16 naar 200 mm en tamron 150-600

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    't Ja, uw bijdrage is toch ook naast de kwestie.
    Ook? Zeg ik daar dan iets van?

Maar TS stelt hier een vraag en direct wordt er compleet naast de kwestie geantwoord.
    Zou men niet beter antwoorden op de vraag in plaats van zich af te vragen of het om de 100 of een dierenarts op te roepen is?
    Dan die meningen zonder enige ondervinding vind ik godgeklaagd.
    Iemand gaf een antwoord ivm weinig zicht in donkere omstandigheden om TS te helpen...Hoezo compleet naast de kwestie?

Als je het antwoord van Zunoel leest, dan valt op dat dit probleem wel bij meerdere gebruikers voorkomt...

Maja wie ben ik hé?
    Zal ik maar niet op antwoorden LOL

Uw 2e opmerking is een tekort aan uw kennis...
    Ik ben niet mee. Er stond dat systeemcamera's minder foto's nemen met een batterij en jij zegt dat het een tekort aan kennis is. Daarna geef je zelf als voorbeeld dat een D850 twee maal meer foto's neemt dan een Z7 met dezelfde batterij. Dus het dubbel aantal foto's is geen noemenswaardig verschil?

Naar mijn ervaring maak je veel minder opnamen wanneer je veel naar het scherm kijkt.
    Bij een DSLR is dat niet nodig opnamen te maken, de optische zoeker gebruikt geen stroom.

Bij een systeemcamera is er altijd de EVF of het scherm achteraan in gebruik.
    Idem bij een DSLR met liveview (waarschijnlijk gebruikt scherpstellen op die manier ook meer stroom dan het AF-systeem van een DSLR).
    Er zijn doorgaans ook minder knopjes, zodat je voor het minste dat scherm nodig hebt.

Bij continu "doortrekken" heb ik al 2200 opnamen gemaakt met één batterij (notabene met een 10 jaar oude 7D, E6 van 1800mA), maar ook 700 met een M6 in eco-modus (E17 van 1040mA).
    In beide gevallen meer dan het dubbele van de specificaties.

Op beide toestellen haal ik doorgaans het aangeven aantal opnamen (ong 1000 en 300).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
    Beste Adrie, inderdaad een indrukwekkende combinatie, maar toch...

De M5 heeft een elektronische zoeker, dus dat zal wel minder verbruiken dan het scherm...

Op mijn Canon M5 werken al mijn objectieven, zowel de primes als al mijn zooms tot zelfs mijn 70-200 f2.8 IS
    De enige die niet scherpstelt is de Tamron 150-600 (eerste versie) - die werkt wel perfect op mijn 5DIII.
    Mij is verteld dat dat aan de batterijcapaciteit van de M5 lag.
    Vandaar mijn opmerking...
    De capaciteit van de accu is inderdaad maar een goede helft, maar de spanning is dezelfde.
    Heb je "continu scherp stellen" al eens afgezet op de M5, ik kan me voorstellen dat dat stroom vreet.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    De capaciteit van de accu is inderdaad maar een goede helft, maar de spanning is dezelfde.
    Heb je "continu scherp stellen" al eens afgezet op de M5, ik kan me voorstellen dat dat stroom vreet.
    Spanning op zichzelf zegt niets. Het is de inwendige weerstand die bepaald of zoiets goed komt. En bij lage capaciteiten is die dikwijls groter (dus slechter).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
    Ook? Zeg ik daar dan iets van?

Iemand gaf een antwoord ivm weinig zicht in donkere omstandigheden om TS te helpen...Hoezo compleet naast de kwestie?

Als je het antwoord van Zunoel leest, dan valt op dat dit probleem wel bij meerdere gebruikers voorkomt...

Zal ik maar niet op antwoorden LOL
    Ik zal eens rechtuit zijn, je kunt daar kwaad of blij om zijn.
    Als BD je niet meer aanstaat dan kan je een ander forum opzoeken. En het antwoord van Leon was op een probleem die ander stelde en niet TS.

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. systeem of Spiegelreflex ?
    Door T.. in forum Camera's
    Reacties: 29
    Laatste bericht: 9 juni 2018, 08:09
  2. Systeem camera
    Door Oroir in forum Camera's
    Reacties: 71
    Laatste bericht: 30 december 2017, 15:38
  3. Prijs van zg. systeem-camera's