Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spiegelreflex of systeem camera ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

    Ik heb een Canon 5D MKIII met grip, een Fujifilm X-T1 met grip en een Fujifilm X-E2s.
    Het was aanpassen van DSLR naar een systeem camera, maar eens je gewoon bent dan heeft voor mij een systeem camera vele voordelen.
    Die is compacter, lichter en daardoor grijp ik nu meer naar mijn X-T1 en de X-E2s voor straatfotografie met de kleine 27mm op.
    Conclusie: qua kwaliteit heb ik geen voorkeur, qua hanteerbaarheid zeker mijn Fujifilm toestellen.
    Ik zou zeggen ga eens een winkel binnen en neem eens een systeem camera vast om die te ontdekken.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #17
      Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
      JIn veel shops die ik geef (fotografie, ...) merk ik steeds weer dat velen zelfs niet weten dat er een handleiding beschikbaar is, of brengen hun handleiding mee in nog originele gesloten verpakking. Soms raakt je geduld dan wel eens op.
      Als je geduld zo snel op is zou je misschien beter geen workshops geven?
      Leuke sfeer hier op het forum tegenwoordig....

      Comment


      • #18
        Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
        Als je geduld zo snel op is zou je misschien beter geen workshops geven?
        Leuke sfeer hier op het forum tegenwoordig....
        't Ja, uw bijdrage is toch ook naast de kwestie.
        Maar TS stelt hier een vraag en direct wordt er compleet naast de kwestie geantwoord.
        Zou men niet beter antwoorden op de vraag in plaats van zich af te vragen of het om de 100 of een dierenarts op te roepen is?
        Dan die meningen zonder enige ondervinding vind ik godgeklaagd.
        Maja wie ben ik hé?
        Last edited by Red Falcon; 22 mei 2019, 16:02.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #19
          Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

          Beste Adrie, inderdaad een indrukwekkende combinatie, maar toch...


          De M5 heeft een elektronische zoeker, dus dat zal wel minder verbruiken dan het scherm...

          Op mijn Canon M5 werken al mijn objectieven, zowel de primes als al mijn zooms tot zelfs mijn 70-200 f2.8 IS
          De enige die niet scherpstelt is de Tamron 150-600 (eerste versie) - die werkt wel perfect op mijn 5DIII.
          Mij is verteld dat dat aan de batterijcapaciteit van de M5 lag.
          Vandaar mijn opmerking...
          Last edited by philippeDeli; 22 mei 2019, 18:49.
          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

          Comment


          • #20
            Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            't Ja, uw bijdrage is toch ook naast de kwestie.
            Ook? Zeg ik daar dan iets van?

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Maar TS stelt hier een vraag en direct wordt er compleet naast de kwestie geantwoord.
            Zou men niet beter antwoorden op de vraag in plaats van zich af te vragen of het om de 100 of een dierenarts op te roepen is?
            Dan die meningen zonder enige ondervinding vind ik godgeklaagd.
            Iemand gaf een antwoord ivm weinig zicht in donkere omstandigheden om TS te helpen...Hoezo compleet naast de kwestie?

            Als je het antwoord van Zunoel leest, dan valt op dat dit probleem wel bij meerdere gebruikers voorkomt...

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Maja wie ben ik hé?
            Zal ik maar niet op antwoorden LOL

            Comment


            • #21
              Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

              Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
              Uw 2e opmerking is een tekort aan uw kennis...
              Mijn Nikon Z7 heeft eenzelfde batterij/accu dan de grotere spiegelreflexen van Nikon, de EN-EL15.
              Met mijn vorige camera (Nikon D850) maakte ik ±600 à 650 foto's, met mijn huidige camera (Nikon Z7) 300 à 350.
              Ik ben niet mee. Er stond dat systeemcamera's minder foto's nemen met een batterij en jij zegt dat het een tekort aan kennis is. Daarna geef je zelf als voorbeeld dat een D850 twee maal meer foto's neemt dan een Z7 met dezelfde batterij. Dus het dubbel aantal foto's is geen noemenswaardig verschil?

              Comment


              • #22
                Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

                Naar mijn ervaring maak je veel minder opnamen wanneer je veel naar het scherm kijkt.
                Bij een DSLR is dat niet nodig opnamen te maken, de optische zoeker gebruikt geen stroom.

                Bij een systeemcamera is er altijd de EVF of het scherm achteraan in gebruik.
                Idem bij een DSLR met liveview (waarschijnlijk gebruikt scherpstellen op die manier ook meer stroom dan het AF-systeem van een DSLR).
                Er zijn doorgaans ook minder knopjes, zodat je voor het minste dat scherm nodig hebt.

                Bij continu "doortrekken" heb ik al 2200 opnamen gemaakt met één batterij (notabene met een 10 jaar oude 7D, E6 van 1800mA), maar ook 700 met een M6 in eco-modus (E17 van 1040mA).
                In beide gevallen meer dan het dubbele van de specificaties.

                Op beide toestellen haal ik doorgaans het aangeven aantal opnamen (ong 1000 en 300).

                Comment


                • #23
                  Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
                  Beste Adrie, inderdaad een indrukwekkende combinatie, maar toch...


                  De M5 heeft een elektronische zoeker, dus dat zal wel minder verbruiken dan het scherm...

                  Op mijn Canon M5 werken al mijn objectieven, zowel de primes als al mijn zooms tot zelfs mijn 70-200 f2.8 IS
                  De enige die niet scherpstelt is de Tamron 150-600 (eerste versie) - die werkt wel perfect op mijn 5DIII.
                  Mij is verteld dat dat aan de batterijcapaciteit van de M5 lag.
                  Vandaar mijn opmerking...
                  De capaciteit van de accu is inderdaad maar een goede helft, maar de spanning is dezelfde.
                  Heb je "continu scherp stellen" al eens afgezet op de M5, ik kan me voorstellen dat dat stroom vreet.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    De capaciteit van de accu is inderdaad maar een goede helft, maar de spanning is dezelfde.
                    Heb je "continu scherp stellen" al eens afgezet op de M5, ik kan me voorstellen dat dat stroom vreet.
                    Spanning op zichzelf zegt niets. Het is de inwendige weerstand die bepaald of zoiets goed komt. En bij lage capaciteiten is die dikwijls groter (dus slechter).

                    Comment


                    • #25
                      Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                      Ook? Zeg ik daar dan iets van?


                      Iemand gaf een antwoord ivm weinig zicht in donkere omstandigheden om TS te helpen...Hoezo compleet naast de kwestie?

                      Als je het antwoord van Zunoel leest, dan valt op dat dit probleem wel bij meerdere gebruikers voorkomt...


                      Zal ik maar niet op antwoorden LOL
                      Ik zal eens rechtuit zijn, je kunt daar kwaad of blij om zijn.
                      Als BD je niet meer aanstaat dan kan je een ander forum opzoeken. En het antwoord van Leon was op een probleem die ander stelde en niet TS.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Spanning op zichzelf zegt niets. Het is de inwendige weerstand die bepaald of zoiets goed komt. En bij lage capaciteiten is die dikwijls groter (dus slechter).
                        Als je een camera, in mijn geval, de NikonD850 gebruikt alsof hij een systeemcamera is, namelijk in lifeview is er nagenoeg geen verschil in levensduur (lees aantal foto-opnames) tussen een de D850 en de Zx....
                        Ooit heb ik het uitsluipen van een libel gevolgd, lifeview op de D3s .... Na 2 uur kon ik boel afsluiten en had ik zo'n 200 foto's. Was vergeten lifeview uit te schakelen en getimede automatische opname ... Je had op de D3s nog geen stille modus bij LifeView, dus, bij iedere opname ... Lifeview effen uit, sensor belichte, spiegel naar beneden, spiegel ogenblikkelijk naar boven, lifeview op en wachten tot de volgende opname. 't was alsof mijn accu lek was.

                        Dus, graag appelen met appelen vergelijken. Gebruik je de DSLR als spiegelcamera en gebruik je de zoeker, dan heb je inderdaad een pak meer opnames.
                        Waar wel een punt zit, is dat je met de DSLR, steeds naar een onderwerp kan kijken en eventueel kan beslissen de foto te nemen. Dit vergt een minimum aan energie. Bij een systeemcamera moet het toestel functioneel volledig op staan, aktief zijn en vergt het kijken door de evf ook energie. Maw, wil je de camera ook als een soort verrekijker gebruiken dan is de DSLR mijlen voorop qua snelheid en qua energieverbruik.
                        Nu, we mogen hier nog zoveel uitleg geven als mogelijk, je zal zelf moeten oordelen. Laat je niet leiden door een andere. Probeer even beide systemen in de hand te hebben en doe een paar testen, goed wetende dat je kennis met een DSLR een pak groter is dan het gebruik van de systeemcamera. Er zijn nu ook eenmaal gewoontes die een mens niet snel of makkelijk af leert.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #27
                          Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                          Bij een systeemcamera moet het toestel functioneel volledig op staan, aktief zijn en vergt het kijken door de evf ook energie. Maw, wil je de camera ook als een soort verrekijker gebruiken dan is de DSLR mijlen voorop qua snelheid en qua energieverbruik..

                          Voor die specifieke toepassing zal een systeemcamera inderdaad niet beter zijn.. je kan enkel door de lens kijken als de sensor in werking is...
                          Kan je wel deels oplossen/omzeilen door eventueel een powerbank/grip te gebruiken (als die ondersteund wordt door de systeemcamera) maar als je dat veel doet is een systeemcamera gewoon een slechte keuze volgens mij op deze moment...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

                            Ik heb zelf geen echte ervaring met systeemcamera's, ik hoor van collega concertfotografen dat de Zreeks van nikon zeer goede resultaten haalt zeker als je ook wilt filmen. Van andere hoor ik veel positiefs van fuji over de kleuren en contrasten vooral met korte lenzen met lange lenzen ligt de balans minder goed. Zelf werk ik met een D700 met grip (een oud beestje dus) en daar gaan alle FF systeemcemera's boven gaan. Maar op dit moment lijkt mij een D750 voor mij een de meest logische opvolger. Ik maak nu met een batterijlading gemiddeld meer dan 1200 foto's dus met de 2de batterij in de grip ben ik wel een eindje op weg. Er zijn erg veel instellingen die je kunnen helpen om batterij te besparen, die zullen ook op de systeemcamera's ook wel helpen om de batterijduur te verlengen.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Spiegelreflex of systeem camera ?

                              He hebt een privébericht

                              Mvg
                              Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                              schitterende maltwhisky op de kast

                              Comment

                              Working...
                              X