Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spat-U-Swab ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spat-U-Swab ?

    Gisteren heb ik voor het eerst mijn 10D CMOS geswabt... met succes. Uiteraard heb ik geen zin om sensor swabs te gebruiken, aangezien ze schandalig veel geld kosten en eigenlijk te slap zijn om hun werk naar behoren te doen.

    Ik heb dus zelf een Spat-U-Swab gemaakt van een rubberen spateltje. Ik heb hem zo smal mogelijk gesneden, maar hij is eigenlijk nog te breed om makkelijk te kunnen werken. Vandaar mijn vraag: heeft iemand van jullie al een heel klein, smal spateltje gezien in een of andere supermarkt? Het handvatje zou niet breder dan 1 cm mogen zijn, zodat ik het rubbergedeelte tussen 10 en 15 mm breed kan maken. Als je zoiets al gevonden hebt, of weet waar ze zo een klein exemplaar in voorraad hebben, laat het mij dan weten. Ik heb hier bij ons al de Delhaize, GB en dergelijke platgelopen, maar zo een klein dingetje hebben ze hier in elk geval niet.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

  • #2
    ik gebruik een stukje plastic dat ik uit het deksel van een regenton (ja, je neemt wat voorhanden is hé) gesneden heb: redelijk stijf maar toch een beetje meebuigend.
    www.vildaphoto.net

    Comment


    • #3
      Pieter, ik hoor ook van sommigen dat ze een plastieken mes (zo van die campeerdingen) gebruiken en bijsnijden/afvijlen tot het juiste tooltje dat dan omwikkeld wordt met die speciale stof en een tweetal druppels eclyps. Als mijn spateltes op zijn ga ik dit ook proberen ...

      Comment


      • #4
        Originally posted by JeroenM
        ik gebruik een stukje plastic dat ik uit het deksel van een regenton (ja, je neemt wat voorhanden is hé) gesneden heb: redelijk stijf maar toch een beetje meebuigend.
        Krijg je dat mooi glad aan het topje? Ik veronderstel dat je best geen oneffenheden meer hebt tegen het sensoroppervlak, ook al wikkel je daar een pecpad rond. Het is vooral om die reden dat ik het liefst rubber zou gebruiken in plaats van plastic.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Originally posted by Phille
          Pieter, ik hoor ook van sommigen dat ze een plastieken mes (zo van die campeerdingen) gebruiken en bijsnijden/afvijlen tot het juiste tooltje dat dan omwikkeld wordt met die speciale stof en een tweetal druppels eclyps. Als mijn spateltes op zijn ga ik dit ook proberen ...
          Ja, dat zou ik ook nog overwegen, maar met dezelfde bedenking als bij Tom's oplossing: als ik het goed glad kan schuren of snijden. Ik had ook al gedacht aan van die irritante houten stokjes die de huisdokter gebruikt om je tong tegen te houden als hij (of in mijn geval zij) in je keel kijkt. Mijn vrouw stelde voor om veel "frisko's" te eten, maar ik weet niet of ik zo een platgesabbeld dingetje in de buurt van een CMOS wil brengen.

          Ik weet niet of het bij de D100 beter is, maar ik kan je in elk geval verzekeren dat het bij een 10D niet eenvoudig is om goed bij de sensor te komen. Je kan het spateltje niet helemaal recht naar beneden houden, omdat de sensor iets naar boven toe ligt ten opzichte van de rechthoekige opening van de sensorruimte. Het is dus niet voldoende om de spatel tussen de wanden te krijgen; je moet hem ook nog een klein beetje schuin kunnen houden. 10 tot 12mm breed lijkt mij ideaal.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Originally posted by Pieter G.
            Originally posted by JeroenM
            ik gebruik een stukje plastic dat ik uit het deksel van een regenton (ja, je neemt wat voorhanden is hé) gesneden heb: redelijk stijf maar toch een beetje meebuigend.
            Krijg je dat mooi glad aan het topje?
            bwa ja.
            schoon met een breekmesje snijden tot het glad is.
            lukt niet meteen maar er is dan ook heel veel plastic aan zo'n ton. ;-)
            www.vildaphoto.net

            Comment


            • #7
              Originally posted by JeroenM
              lukt niet meteen maar er is dan ook heel veel plastic aan zo'n ton. ;-)
              ROTFL
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Pieter, welke vloeistof gebruik je? Ik dacht om isopropanolalcohol te gebruiken (bij de apotheker voor een € of zo).



                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Hombre
                  Pieter, welke vloeistof gebruik je? Ik dacht om isopropanolalcohol te gebruiken (bij de apotheker voor een € of zo).
                  Ik gebruik Eclipse. Ik geloof dat Frederic(Rom) toegang heeft tot een labo, en de vloeistof eventueel eens zou kunnen testen om de samenstelling te achterhalen. Het zou naar het schijnt 100% methanol zijn. 12 euro voor 59ml is niet weinig, maar het doet in elk geval waar het voor bedoeld is. En met twee flesjes zal ik wel een tijdje kunnen doorgaan met swabben, want met twee druppeltjes per doekje gaat het ook niet echt hard.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Thanks Pieter.
                    Heeft iemand goede/slechte ervaringen met de isopropanolmethode die hier op de BD-homepage beschreven wordt?
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment

                    Working...
                    X