Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony Cyber-Shot DSC-HX1 in aantocht!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony Cyber-Shot DSC-HX1 in aantocht!!!

    Op http://www.letsgodigital.org/nl/2165...rshot-dsc-hx1/ vind je een veelbelovend artikel over de komende DSC-HX1.

    Ik werk al zeer lang met de Sony R1 (voorloper met de Alfa) en daar vooral tevreden van een van de breedste hoeken zodat ik als journalist meest erop krijg, maar toch nog niet voldoende.

    Ook zou dit het eerste toestel zijn dat meteen op 1080pixels HD-video opneemt (geen video bij de echte spiegelreflexcamera's normaal, vandaar het goedkopere segment). Ideale aanvulling op de R1 dus???

    Dit toestel is van een goedkoper gamma en heeft een grotere hoek, maar nu komt het: Heeft een panoramefunctie waarbij je gewoon het toestel kunt draaien en heel de boel meenemen. Het toestel zou zelf zijn plan trekken daarmee. Het is iets lager van resolutie, maar dat stoort mij niet, want zelfs de zoom is hoger. De prijs zou maar iets boven de 500 EUR liggen. Bij Sony zelf staat de info op http://www.sony.be/lang/nl/product/d...TechnicalSpecs.

    Ziet er iemand addertjes onder het gras waar ik niet meteen op let?
    Last edited by VAN BELLE Jean Marc; 25 maart 2009, 21:36. Reden: notificatie aanzetten
    Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen. Ik ben op mijn best als ik zwijg... nooit dus. Als u het niet doet, doe ik het wel. Als ik geliefd zou zijn, zou ik pas echt een slechte journalist zijn.

  • #2
    Re: Sony Cyber-Shot DSC-HX1 in aantocht!!!

    Op papier is het een hele mooie camera, maar omdat er nog geen reviews van zijn is dat moeilijk te bevestigen.
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: Sony Cyber-Shot DSC-HX1 in aantocht!!!

      Ik ben ook aan 't wachten op deze 'all-rounder'...met z'n G-lens(kwaliteit) en z'n groot tele-bereik is deze camera voor mij de geschikte wandel camera.

      Comment


      • #4
        Re: Sony Cyber-Shot DSC-HX1 in aantocht!!!

        Oorspronkelijk geplaatst door VAN BELLE Jean Marc Bekijk bericht
        daar vooral tevreden van een van de breedste hoeken zodat ik als journalist meest erop krijg,
        24 mm is toch weer niet zo wereldschokkend en volgens mij hoef je ook weer geen journalist te zijn om er het meest op te krijgen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Sony Cyber-Shot DSC-HX1 in aantocht!!!

          Mijn idee.....
          [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

          Comment


          • #6
            Re: Sony Cyber-Shot DSC-HX1 in aantocht!!!

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            24 mm is toch weer niet zo wereldschokkend en volgens mij hoef je ook weer geen journalist te zijn om er het meest op te krijgen.
            24 mm???? Je kunt deze camera zelfs voor http://nl.wikipedia.org/wiki/Burj_Dubai ofte het hoogste gebouw ter wereld gewoon 'schudden' en het toestel maakt verschillende foto's die het zelf aan elkaar plakt zonder fouten.

            Dus zal het eerder 10 mm zijn in de praktijk.

            Vind ik wel wereldschokkend hoor, tenzij u iets anders bedoelt.

            Let wel, ik merk aan de specificaties dat het geen vervanging is voor mijn R1, maar een aanvulling. En op een spiegelreflex heb je ook geen High Definition video (tenzij de nieuwste Eos, lees ik in... Eos).
            Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen. Ik ben op mijn best als ik zwijg... nooit dus. Als u het niet doet, doe ik het wel. Als ik geliefd zou zijn, zou ik pas echt een slechte journalist zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Sony Cyber-Shot DSC-HX1 in aantocht!!!

              Het addertje onder het gras!!
              "The maximum resolution is 7152 x 1080 (ultra wide horizontal)."

              Maximaal 1080 pixels hoog dus!!!
              Dat is nu weer iets minder wereldschokkend helaas.

              Comment


              • #8
                Re: Sony Cyber-Shot DSC-HX1 in aantocht!!!

                Dat is toch geen enkel probleem? Probeer maar eens wiskundig een flatgebouw van meer dan 800 meter qua breedte in hogere resolutie te zetten dan dat. Op 1028 pixels kun je zoveel zetten als je wil, als de verhouding maar 7 op 1 blijft. Trouwens als je met een 360°-programma werkt, verlies je toch ook enorm aan hoogteresolutie door de kleurverschillen (panorama's met de zon ergens). Benieuwd hoe dit toestel met de belichting zal omgaan hierin, hopelijk één zelfde belichting voor alle foto's maar uit welke focus zal die dat halen? Echt benieuwd, want technisch komt er toch heel wat meer bij kijken.

                Toch maak je me bang. Normaal maak ik anderen bang (begrotingen en economie vanaf 2011-2015 zie ik al sinds eind vorige eeuw somber in) en hoop ik daarin ongelijk te hebben (zeker van die economie), maar ditmaal hoop ik dat mijn interpreatie van 7 op 1 juist blijft.

                De eerste die zo'n toestel heeft, graag komen vertellen of nog beter een voorbeeld zetten. Ook benieuwd hoe we dat trouwens zullen afdrukken...
                Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen. Ik ben op mijn best als ik zwijg... nooit dus. Als u het niet doet, doe ik het wel. Als ik geliefd zou zijn, zou ik pas echt een slechte journalist zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Sony Cyber-Shot DSC-HX1 in aantocht!!!

                  Ook deze staat voor 'n moeilijke keuze, 'n Nikon Coolpix P90, Canon Powershot SX1 IS of Sony Cybershot DSC-HX1.

                  Bij Foto konijnenberg wordt de DSC-HX1 aangeboden voor € 456,55

                  Iemand al praktijk ervaring met de DSC-HX1

                  Specs zien er anders veelbelovend uit.
                  Helaas geen RAW en externe flitser.
                  Last edited by Drieberg; 5 april 2009, 16:37.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony Cyber-Shot DSC-HX1 in aantocht!!!

                    Thx. Heb meteen een account daar gemaakt zodat ik onmiddellijk op de hoogte ben als die beschikbaar komt. JMVB
                    Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen. Ik ben op mijn best als ik zwijg... nooit dus. Als u het niet doet, doe ik het wel. Als ik geliefd zou zijn, zou ik pas echt een slechte journalist zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony Cyber-Shot DSC-HX1 in aantocht!!!

                      Oorspronkelijk geplaatst door VAN BELLE Jean Marc Bekijk bericht
                      24 mm???? Je kunt deze camera zelfs voor

                      Je had het over de R1
                      Ik werk al zeer lang met de Sony R1 (voorloper met de Alfa) en daar vooral tevreden van een van de breedste hoeken
                      en niet over de nieuwe.


                      Oorspronkelijk geplaatst door VAN BELLE Jean Marc Bekijk bericht
                      ofte het hoogste gebouw ter wereld gewoon 'schudden' en het toestel maakt verschillende foto's die het zelf aan elkaar plakt zonder fouten.

                      Dus zal het eerder 10 mm zijn in de praktijk.
                      Toestel maakt een pano, dat heeft trouwens niks met de brandpuntsafstand te maken.

                      Mij lukt het wel om die toren met een 200mm lens te fotograferen zonder stitchen ed, daar heb ik geen groothoek voor nodig.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony Cyber-Shot DSC-HX1 in aantocht!!!

                        @hjanssens:
                        Bent u nieuw in fotografie?

                        200mm is een macro-opname en 24mm is een van de grootste breedhoeken die je vindt op een 'standaardlens' van een digitale reflexcamera. Dus hoe kun je met 200 mm een 800 meter hoog gebouw filmen als je niet kilometers achteruit gaat? Ik wil wiskundig wel eens de afstand uitrekenen als je 24 mm hebt hoever je van de Dubai toren moet staan om die er alsnog op te krijgen met gedraaid toestel. Wat wel klopt, is dat je nog rekening moet houden bij DSLR-camera's met de grootte van de sensor. Op http://forum.belgiumdigital.com/f9/b...mm-186471.html vind je daar mee uitleg over, maar net van de R1 gaat dit zeer ver. Ik zie dit gewoon als journalist dat ik niet achteruit moet als ergens een fotoverslag moet maken van een heel panel en de andere journalisten een breedhoeklens moeten monteren.

                        Dus de toren van Dubai kan met een superbreedhoeklens nog niet genomen worden en dat merk je ook op de site. Men doet het dus met 'stitchen' of met bijv. Panorama 360°-software die ik nu gebruik en een heleboel overlopende foto's samenvoeg, maar dan heb ik miserie met de automatische belichting.

                        De DSC-serie is totaal niet te vergelijken met de R1 of Alpha-reeks qua kwaliteit en qua beeldsensor. Vandaar het prijsgamma en de ingebouwde software die zelf foto's aan elkaar gaat hangen. De opmerking dat die 1000 pixels dus niet zo hoog zijn, is meer dan terecht. Maar de 7000 pixels in de andere zijde zorgen voor een gecombineerde foto verhouding waarbij zeven foto's in 1000 pixels op een foto geplaatst worden. Dus stel dat 1000 pixels 100 meter breedte geven, dan kan de toren 800 meter hoog zijn als de breedte erop kan.

                        Maar de HX1 koop je normaal niet echt om je R1 te vervangen, tenzij je die hogere kwaliteit en nachtmogelijkheden niet meer nodig hebt.

                        Beide camera's mag je op zich niet echt vergelijken of je zit op andere topics hier en je zult met de professionals erg in ruzie komen (let wel: ik beschouw mezelf niet als een professional, maar dit is basiskennis vanuit mijn jeugd toen er nog niets digitaals bestond en we alles nog zelf moesten instellen, zelfs op goedekope toestellen, volgens mijn bescheiden mening natuurlijk). Tenzij je iets anders bedoelt en je raar uitdrukt.

                        No hard fealings however en niets persoonlijks nemen. Dit is een technisch forum.
                        Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen. Ik ben op mijn best als ik zwijg... nooit dus. Als u het niet doet, doe ik het wel. Als ik geliefd zou zijn, zou ik pas echt een slechte journalist zijn.

                        Comment


                        • #13
                          Sony Cyber-Shot DSC-HX1 is binnen!

                          Net ontvangen en ik ben hem al een beetje aan het uittesten.

                          Zag in elk geval al in de instellingen dat ik panorama op wide-panorama moest zetten om 180° rond te trekken en dat gaat inderdaad zo simpel als iets.

                          De foto uit mijn tuin achteraan met een oud betonnen kotje vind je op:

                          http://logocom.be/temp/20090507-test...n-DSC00020.JPG

                          En je kunt er nog steeds inzoomen en blijft verrast van de kwaliteit. Blijkbaar doet die stabilisatiefunctie zeer goed zijn (haar?) werk.

                          Video-opnamen in Full HD lijken ook goed, maar te groot om hier te zetten: 45 MB in (patentbeveiligd!) MP4-formaat (zoals mijne Nokia E71 of E90) voor 29 seconden... Gelukkig zit er een 8 GB memory duo in (Mark 2), want SD-kaartjes worden NIET ondersteund.

                          Omgekeerd: zoomen in Makro lijkt beperkt te zijn, maar zoomen op afstand (boven de 20 X optisch) gaat uitmuntend goed. Je neemt bijna close-ups van bloemen. En het menu is uitermate rijk, maar ik mis... de datumfunctie in de foto's van mijn R1 op de HX1!

                          Ook zeer verrassend is dat het zo'n klein toestel is, maar dat is dan wel handig weer vergeleken met mijn R1. Het zou zelfs kunnen dat ik mijn R1 te koop aan bied binnenkort, want ik wil nog de Olympus Tough 8000 ook testen door ermee anderhalve salto te maken van de vijf meter toren in het zwembad van Brugge...
                          Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen. Ik ben op mijn best als ik zwijg... nooit dus. Als u het niet doet, doe ik het wel. Als ik geliefd zou zijn, zou ik pas echt een slechte journalist zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony Cyber-Shot DSC-HX1 is binnen!

                            Oorspronkelijk geplaatst door VAN BELLE Jean Marc Bekijk bericht
                            Net ontvangen en ik ben hem al een beetje aan het uittesten.
                            Waar heb je hem al gevonden? Want ik vind hem nergens op stock in de buurt...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony Cyber-Shot DSC-HX1 in aantocht!!!

                              Bij mijn computerleverancier TechData die Sony ook verdeelt (ik ben al sinds 1991 zelf verdeler van elektronisch materiaal). Normale end user prijs is 499 EUR inclusief BTW, maar ik heb 469 EUR betaald + 60 EUR voor extende Warranty op mijn naam tot 5 jaar ipv 2 jaar.

                              Als je wil, kun je deze ook bestellen bij Sonycenter Kortrijk, ik dacht: http://www.sony-center.be/kortrijk/nl/ aan 499 EUR, maar omdat Xavier mij kent, kan ik daar ook een voor jou laten klaarleggen aan dezelfde prijs (contantprijs natuurlijk).

                              Ben je van ver?

                              Groetjes,

                              JMVB
                              Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen. Ik ben op mijn best als ik zwijg... nooit dus. Als u het niet doet, doe ik het wel. Als ik geliefd zou zijn, zou ik pas echt een slechte journalist zijn.

                              Comment

                              Working...
                              X