Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony Alpha DSLR-A100 of Canon 20D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony Alpha DSLR-A100 of Canon 20D?

    Ik zit met een dilemma... en een luxeprobleem.

    Ik krijg een canon EOS 20D met 1GB ultra II CF kaartje (+/- 2700 clicks) samen met 18-55 kitlens en Canon EF 28-135 IS USM tweedehands aangeboden van mijn tante voor 1000 euro. Alles is als nieuw en in perfecte staat.

    Tegelijk komt binnenkort de nieuwe Sony Alpha DSLR-A100 uit. Met kitlens komt die ook uit op ongeveer 1000 euro als ik het goed heb. Ik heb namelijk net een artikel in het EOS magazine gelezen waarin dit toestel geweldig blijkt te zijn.
    Van de EOS 20D weet ik dat het een geweldig toestel is. Maar de Sony Alpha DSLR-A100 lijkt me ook interessant omwille van vooral deze specifieke punten:

    - 10.2 Megapixel APS-C-sized CCD sensor
    - Anti-Shake system in de body
    - mogelijkheid om op termijn kwalitatieve zeiss lenzen te gebruiken
    - een Anti-Dust systeem (zou het efficiënt zijn?)
    - Bionz Image Processor (heeft de 20D zoiets? En wat doet het dan eigenelijk?)

    Eigenlijk dus een vraag richting THEORETISCHE pro en contra's van de toekomstige Sony Alpha DSLR-A100.

    Ik ben benieuwd!

    groeten,
    Siamambo

  • #2
    Re: Sony Alpha DSLR-A100 of Canon 20D?

    misschien nog even mijn bronnen meegeven:

    - http://www.dpreview.com/articles/sonydslra100/
    - http://www.dcresource.com/reviews/so...r_a100-review/

    grtz
    Siamambo

    Comment


    • #3
      Re: Sony Alpha DSLR-A100 of Canon 20D?

      Oorspronkelijk geplaatst door siamambo
      - 10.2 Megapixel APS-C-sized CCD sensor Laat dit je absoluut niet verleiden, verschil is te verwaarlozen
      - Anti-Shake system in de body Best wel interessant natuurlijk
      - mogelijkheid om op termijn kwalitatieve zeiss lenzen te gebruiken Canon heeft ook wel best goede lenzen, net zoals elk ander merk, is een kwestie van budget...
      - een Anti-Dust systeem (zou het efficiënt zijn?) Ook best wel interessant, maar ga er nu niet van uit dat stof op de sensor ZO een groot probleem is hoor, is vrij simel om te kuisen (en hoeft echt niet zo dikwijls dat het een ramp is)
      - Bionz Image Processor (heeft de 20D zoiets? En wat doet het dan eigenelijk?) Hmmm, geen idee wat dit is, maar aan de naam te zien, processor, denk ik dat het iets is wat in de canon ook wel zal zitten
      Wel nog even de bemerking dat de prijs die je tante ervoor vraagt zeker niet overdreven is, en dat je met een gelijkwaardige uitrusting waarschijnlijk duurder gaat uitvallen als je voor de sony kiest. Maar daar gaat het nu net allemaal om, keuzes maken. Als je tante de set aan mij wil verkopen, laat me dan maar iets weten, best wel geinteresseert!!

      Nog veel succes bij het kiezen... Heb het ooit ook moeilijk gehad
      Olympus OM-D EM-5 + wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Sony Alpha DSLR-A100 of Canon 20D?

        Uiteindelijk zul jij moeten kiezen.

        Hou alleen dit in gedachten: de 20D heeft zich al bewezen, de Sony nog niet... Ik ben ervan overtuigd dat de Sony heel goed gaat zijn, maar ik heb het gevoel dat de 20D hoogwaardiger is.

        O ja, Sony met kitlens kost eerder 850 euro ondertussen.
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: Sony Alpha DSLR-A100 of Canon 20D?

          Als ik jou was, zou ik proberen die keuze nog wat uit te stellen tot de a100 in de winkel ligt. Pas als je beide echt in de hand hebt gehad, kan je zo'n keuze maken, vind ik.
          Maar als je puur "theoretisch" vraagt, dan zou ik voor de Sony gaan, gewoon enkel vanwege de beeldstabilisatie. (bv: zelfs als ik nu een lens van slechts €250 koop, heeft ze toch beeldstabilisatie en daar heb ik echt al van genoten...)
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Sony Alpha DSLR-A100 of Canon 20D?

            Idd een luxeprobleem

            Erg goeie deal die 20D, daar kan je niet mis mee gaan..
            Als je het hele pakket nieuw koopt bij Fotokonijneberg.be dan kom je aan 1550,50 EURO....een voordeel van 550 Euro
            En je zegt dat ie maar 2700 clicks heeft das idd zo goed als nieuw...

            - De Sony ziet er heel aanlokkelijk uit met die specs, vooral de IS...
            - De extra 2 megapixels is imho te verwaarlozen..
            - Ivm met de Zeiss-lenzen : hou er rekening mee dat je die nog moet kunnen betalen
            - Canon-lenzen zijn makkelijker 2dehands te vinden dan KM-(Sony)-lenzen

            Maar toch zou ik ook afwachten op een deftige review van de Sony als ik jou was (als je tante haar bod geldig blijft ondertss ), to play it safe...

            Comment


            • #7
              Re: Sony Alpha DSLR-A100 of Canon 20D?

              Al heel hard bedankt voor de reacties...

              Dat de 20D een mooie deal is had ik al vast. En ik ging die ook zonder twijfel van mijn tante overnemen... Tot inderdaad dat artikel in de EOS van deze maand.

              Wat me ook bezighoudt is die zogenaamde BIONZ-beeldprocessor.
              In een review lees ik: "De BIONZ-beeldprocessor in de Alpha DSLR-A100W heeft niet meteen de best gekozen naam, maar het ding doet wel zijn job. De camera produceert levensechte, aangename kleuren met een tikkeltje meer oranje."

              In het EOS tijdschrift zegt men:"... Deze software analyseert het beeld onmiddellijk na de opname en zal op basis van een aantal voorgeprogrammeerde curves inzake contrast, licht, kleurbalans enz. het beeld optimaliseren en dan wegschrijven. DRO (Dynamic Range Optimiser) heeft twee standen: standaard wordt het beeld als één geheel behandeld, maar in de geavenceerde modus wordt de opname in een groot aantal segmenten verdeeld die elk apart worden geanalyseerd en geoptimaliseerd. Het is, met andere woorden, alsof in de camera een automatische Photoshop is ingebouwd die, als hij ingeschakeld is, van elke opname de best mogelijke maakt, vooraleer ze op te slaan."

              Zit zoiets ook in de 20D? Is dit wereklijk iets 'nieuw'? Is dit iets dat het achteraf bewerken totaal overhoop gooit?

              Ik blijf benieuwd!

              groet,
              Siamambo

              Comment


              • #8
                Re: Sony Alpha DSLR-A100 of Canon 20D?

                Ik denk dat heel wat mensen even benieuwd zijn als jij, aangezien diegenen het ding echt kunnen proberen hebben tot nu toe bijzonder dun gezaaid zijn .
                Dus als je tante dat goed vindt, zou ik in elk geval nog even wachten, bv. tot je reviews vindt op dpreview.com en co. (en/of tot je echt eentje zelf hebt kunnen proberen).

                Als ze je niet die tijd geeft, koop dan maar snel die 20D. Een slechte zaak kan je er nooit aan doen, en als je daarna toch nog een Sony wil, dan verkoop je die 20D gewoon weer...
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Sony Alpha DSLR-A100 of Canon 20D?

                  BIONZ is de equivalent van de Canon Digic II processor.
                  Persoonlijk denk ik dat Canons processor wel sterker is... dat is nu eenmaal hun absolute troef.
                  Nogmaals: afwachten.

                  Ook de Dynamic Range Optimizer is interessant natuurlijk, en die werkt naar behoren uit de preview samples af te leiden.

                  Hou gewoon in je achterhoofd: alle camera's van die klasse zijn goed, sommigen zijn dan weer supergoed.
                  Afwachten of Sony supergoed wordt !
                  flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony Alpha DSLR-A100 of Canon 20D?

                    "Ik denk dat heel wat mensen even benieuwd zijn als jij, aangezien diegenen het ding echt kunnen proberen hebben tot nu toe bijzonder dun gezaaid zijn"

                    "Persoonlijk denk ik dat Canons processor wel sterker is... dat is nu eenmaal hun absolute troef."

                    Welke van beide posters heeft het nu bij het rechte eind? Kunnen we de processor persoonlijk al ergens uittesten of niet?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony Alpha DSLR-A100 of Canon 20D?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rigel
                      Kunnen we de processor persoonlijk al ergens uittesten of niet?
                      Nee, dat kan je niet, tenzij je heel goeie contacten binnen Sony hebt .

                      guRuh geeft wel aan wat zijn persoonlijke verwachting is, maar zegt ook: "afwachten", net als ik... In de loop van juli zouden we meer moeten gaan weten...
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony Alpha DSLR-A100 of Canon 20D?

                        Als je een gevoel wilt hebben hoe de Sony in de hand ligt, kun je al eens een KM 5D vastnemen en "voelen". De verschillen tussen beide zijn qua vorm niet zo groot en de plaats voor quasi alle bedieningen is identiek. Als de vormgeving jou niet ligt (Deze is voor mij trouwens zeer goed), moet je ook niet langer wachten.

                        De ingebouwde AS (of heet het nu SSS) is inderdaad enorm handig, de Sony zou nog beter zijn dan de KM 5D.

                        Alain

                        PS. Het Zeiss glas zal wel zeer goed zijn, maar het prijskaartje is ook niet mis.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony Alpha DSLR-A100 of Canon 20D?

                          Die Sony processor heeft alleen zin als je in automaat trekt. Dan zorgt die ervoor dat je een meer levendigere foto krijgt dan bij de Canon. Ook de voorbeelden van die dynamische range optimizer tonen dat deze SW zijn werk doet.

                          Maar vanaf je naar de M-stand gaat (zelf sluiter en opening instellen) of je RAW gaat schieten, dan wordt die SW niet meer gebruikt. Dan verwacht men dat je eventueel achteraf op je PC met andere SW het beeld bijwerkt. Dan kies je zelf om eventueel meer of minder contrast, saturatie, scherpte.... in te stellen of niet.

                          Als je het zelf in de hand wilt hebben, dan heb je niets aan die processor extra's. Als je niet wilt bewerken achteraf, dan ga je daar plezier aan hebben.
                          Tot sluitertijd, Dirk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony Alpha DSLR-A100 of Canon 20D?

                            bedankt allemaal!

                            De kogel is door de kerk.
                            Ik ben de trotse bezitter geworden van een Canon 20D.
                            En dat we nu maar snel vriendjes worden...

                            groet,
                            siamambo

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony Alpha DSLR-A100 of Canon 20D?

                              Oorspronkelijk geplaatst door siamambo
                              bedankt allemaal!

                              De kogel is door de kerk.
                              Ik ben de trotse bezitter geworden van een Canon 20D.
                              En dat we nu maar snel vriendjes worden...

                              groet,
                              siamambo
                              Veel plezier ermee.

                              Comment

                              Working...
                              X