Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony Alpha 900 24,6 mp FF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Sony Alpha 900 24,6 mp FF

    Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
    Ruis - in al zijn soorten - is nu eenmaal vaak het meest opvallend en onderscheidend kenmerk van een sensor. Kijk naar compactjes vs DSLR. Ik zie niemand schreeuwen dat DSLR gelukkig minder last heeft van moire. Waarom schakelen mensen over op FF? Omdat er minder moire is? 't Zou mij verbazen.

    Ook gaat een sensor met teveel ruis al gauw zodanig slechte beeldkwaliteit tonen dat het impact heeft op alle andere parameters die je aanhaalt: kleurweergave, detail, dynamisch bereik, moire... omgekeerd zie ik dat niet.

    Vroeger werd er toch ook gediscussieerd over de korrel van die en die film en vergeleken welke film je best gebruikt voor studio, welke voor lowlight, welk voor landschap etc..

    Ik zie niet in waarom we daar nu plots moeten over stoppen en meer kijken naar moire en kleurweergave.
    Met de huidige technologie hebben alle sensors ongeveer dezelfde hoeveelheid ruis, alhoewel dat de efficiëntie van de sensors te laatste jaren sterk gestegen is.

    Als je bvb de Nikon d70, wat ruisniveau betreft , vergelijkt met de nikon d40, dan zie je een groot verschil tussen beide alhoewel ze dezelfde 6mp Sony sensor gebruikten.
    Ruis heeft dus niet enkel te maken met sensor maar ook met de beeldverwerking.
    (Image processor+ firmware). Nikon heeft wat dat betreft heel veel vooruitgang gemaakt en is momenteel in staat ruis te verwijderen zonder teveel detail verlies. Sony heeft daar nog wat te leren maar toont met de a700 (v4) de nikon d300 te evenaren.
    Nu met CMOS wordt er ook ruis onderdrukt op de sensor zelf, wat dat betreft is Canon altijd vrij sterk geweest, maar niet iedereen houdt van het neveneffect, namelijk die plastiekachtige beelden. Op APS-C niveau kan het Canon systeem momenteel nog met moeite evenaren met Sony en Nikon.
    Het beste systeem blijft uiteraard ruisreductie via ruisreductie programmas op PC, niets kan dit evenaren en je kunt zelf doseren.

    Een producent moet keuzes maken, ga ik goed beeldkwaliteit leveren, wat kleur, tonaliteit, detail, contrast en DR betreft, of ga ik me concentreren op hoge ISO's.
    Nu DR en contrast gaan moeilijk samen met lage ruis.Heb hier velen van de daken horen schreeuwen (in het pre 5dmkii tijdperk) dat ze geen hoge mp's willen omwille van het verlies aan DR, en dat vinden ze o toch zo belangrijk. Ik geloof dat het DR van de A900 zelfs meer dan 1 stop hoger licht dan eender welk ander FF toestel. En ja dat is belangrijk, dat verschil kun je in contrastrijke opnames op een a5, of zelfs een pasfotoke zien.

    Merk op 80 a 90%, en misschien meer, van gemaakte beelden worden onder de 800 ISO gemaakt.
    (Je kunt het BD fotoalbum eens nagaan)
    Nu een gebruiker moet zelf maar uit maken wat voor hem belangrijk is, goede performantie op hoge ISO, met meestal verlies aan detail en mindere prestaties op lage ISO (DR), of een toestel dat op hoge ISO (tot 6400 ISO) presteert zoals de huidige 12mp FF, maar met een ontzettend grote toegevoegde waarde op de lagere ISO's.

    De a900 kan beter op hoge ISO, zekers jpeg, en dat zal verbeteren, maar hoe belangrijk is dat, niet commercieel gezien dan. Je moet eerlijk zijn, als je op 3200 ISO beelden kunt maken die kwalitatief gelijk zijn of beter dan van een D3, is dat niet voldoende om te spelen.
    En als je er wat ruisreductie software bijhaalt kun je zelfs verder gaan met behoud van nog meer detail dan de 12mp's.

    Leer eens te kijken naar de zovele plus punten van de a900, tracht eens te begrijpen wat beeldkwaliteit eigenlijk wel is.
    Daar staan tientallen RAW-beelden op het WEB, zowel lage als hoge ISO, en vergelijk die is met andere toestellen. Lees wat andere gebruikers te vertellen hebben. Je zult vlug tot andere inzichten komen en de a900 naar waarde leren schatten met zijn voor en zijn nadelen.
    Last edited by puerte; 1 november 2008, 19:29.

    Comment


    • Re: Sony Alpha 900 24,6 mp FF

      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      En wie heeft er momenteel al een A900? Het toestel is toch al volop op voorraad zie ik (Konijn/CameraExpress)? Het zou nu toch al volop overgelukkige nieuwe eigenaars moeten regenen?
      Deze van Puerte is bijna versleten.
      Last edited by Franciskine; 1 november 2008, 19:29.

      Comment


      • Re: Sony Alpha 900 24,6 mp FF

        Iedereen kan zien dat de A900 de slechtste camera op hoge iso is die de laatste jaren nog verschenen is maar puerte wil het niet zien. Je doet maar hoor dat is je volste recht maar je credibiliteit die al nihil was gaat daarmee zelfs negatief....

        En de 50D is voor canon eigenaars een teleurstelling maar er is wel geen enkele APS-c met een betere kwaliteit dus ook dat is weer van in fabeltjesland doe zo voort.

        Comment


        • Re: Sony Alpha 900 24,6 mp FF

          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          Ik geloof dat het DR van de A900 zelfs meer dan 1 stop hoger licht dan eender welk ander FF toestel. En ja dat is belangrijk, dat verschil kun je in contrastrijke opnames op een a5, of zelfs een pasfotoke zien.
          Ik begin te vermoeden dat sommige mensen FF interpreteren als Fun Factor .
          Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

          Comment


          • Re: Sony Alpha 900 24,6 mp FF

            Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
            Verschrikkelijk off topic,
            Ik zet mijn bassen en hoge tonen meestal een pak omhoog en laat de middentonen omgemoeid en da's toevallig net de omgekeerde curve van de gevoeligheid van het 'oor' voor de verschillende frekwenties.
            De perfecte stereo heeft dat allang uitgedocterd(denk ik), want ik heb eigenlijk aar één knop op mijn stereo: volume en het geluid blijft gewoon het zelfde hard of zacht.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • Re: Sony Alpha 900 24,6 mp FF

              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              Ik geloof dat het DR van de A900 zelfs meer dan 1 stop hoger licht dan eender welk ander FF toestel.
              ...dat nog altijd mijlen achterop hinkt tov het dynamisch bereik van de Fuji super CCD's (S3pro en S5pro.) Effe denken, hoe oud is die sensor nu al weer...? Van vooruitgang gesproken! Waarmee ik terugkom op mijn beginstelling: hoeveel beter had de A900 niet kunnen zijn als ze bij een menselijke MP count hadden gebleven?
              http://www.digifotofreak.nl

              Comment


              • Re: Sony Alpha 900 24,6 mp FF

                Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                En de 50D is voor canon eigenaars een teleurstelling maar er is wel geen enkele APS-c met een betere kwaliteit dus ook dat is weer van in fabeltjesland doe zo voort.
                Kev, ik heb een paginake voor jou:

                Almost exactly a year after the arrival of the EOS 40D, Canon has announced the 50D, which we're assured will be a sister-model, rather than a replacement. Recent history has seen Canon release new models every 18 months-or-so but it's been a busy year with newcomers such as the Nikon D300 getting a lot of attention in the 40D's keen-amateur/professional segment. The 50D is essentially a 40D body wrapped around a newly-developed 15 megapixel sensor that finally rectifies the situation in which Canon's XXD range trailed the company's entry-level line, in pixel terms. Canon is claiming that the new sensor's design (new manufacturing processes, redesigned photo diodes and micro lenses) mean that despite the higher resolution image noise has improved, something we'll be putting to the test later.


                Als ge nu nog durft beweren dat er geen APS-c camera's zijn met betere beeldkwaliteit, dan moet je dringend een bril kopen...!
                http://www.digifotofreak.nl

                Comment


                • Re: Sony Alpha 900 24,6 mp FF

                  Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                  ...dat nog altijd mijlen achterop hinkt tov het dynamisch bereik van de Fuji super CCD's (S3pro en S5pro.) Effe denken, hoe oud is die sensor nu al weer...? Van vooruitgang gesproken! Waarmee ik terugkom op mijn beginstelling: hoeveel beter had de A900 niet kunnen zijn als ze bij een menselijke MP count hadden gebleven?
                  Yep, het FF toestel dat mij op dit moment het meeste aanspreekt is de D700. De beelden die ik al gezien heb die uit dit toestel komen... jawadde (zeker als je zijn AF-systeem en build-quality mee in beschouwing neemt). Daar kan de a900 nog niet aan tippen. Afwachten wat Canon met zijn 5dII tevoorschijn brengt met zijn 21 mpix, maar eerlijk gezegd, ik vrees er een beetje voor. Maar we zullen dus moeten afwachten. Ik vind het alleen jammer dat het lensaanbod van Nikon toch nog altijd achterop hinkt tov van Canon, want dan zou ik een switch durven overwegen. Maar de situatie zoals ze nu is, neen, maar daar kan natuurlijk verandering in komen.
                  Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                  Comment


                  • Re: Sony Alpha 900 24,6 mp FF

                    Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                    Yep, het FF toestel dat mij op dit moment het meeste aanspreekt is de D700. De beelden die ik al gezien heb die uit dit toestel komen... jawadde (zeker als je zijn AF-systeem en build-quality mee in beschouwing neemt). Daar kan de a900 nog niet aan tippen. Afwachten wat Canon met zijn 5dII tevoorschijn brengt met zijn 21 mpix, maar eerlijk gezegd, ik vrees er een beetje voor. Maar we zullen dus moeten afwachten. Ik vind het alleen jammer dat het lensaanbod van Nikon toch nog altijd achterop hinkt tov van Canon, want dan zou ik een switch durven overwegen. Maar de situatie zoals ze nu is, neen, maar daar kan natuurlijk verandering in komen.
                    Pray tell, wat kom je te kort in het Nikon aanbod. Voor zowat alle objectieven die in je onderschrift staan is er een Nikon alternatief...
                    http://www.digifotofreak.nl

                    Comment


                    • Re: Sony Alpha 900 24,6 mp FF

                      Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                      Pray tell, wat kom je te kort in het Nikon aanbod. Voor zowat alle objectieven die in je onderschrift staan is er een Nikon alternatief...
                      No way !!. Het enige dat ook wordt aangeboden is de 50 1.4 (Sigma, Nikon : maakt niet uit).

                      17-40 F4, wat is het alternatief ??? Zelfde kwaliteit, prijs en gewicht ???
                      70-300 DO : zelfde vraag ????
                      300 F4 IS, met nadruk op de laatste 2 letters !!!

                      Ik maak veel natuurwandelingen, dus gewicht en afmetingen speelt een rol (maar dit kon je niet weten).
                      Wat mij dan ook vooral aanspreekt bij de Canon FF, is de beschikbaarheid van de 24-105 IS. Een heel degelijke lens, goed inzetbaar, niet te zwaar, degelijk gebouwd, scherp en gestabiliseerd.
                      En kom nou aub niet af met de 24-120 VR, want dit is geen vergelijk met de 24-105 !!

                      Ik heb dus geen zin om met de 24-70 2.8 rond te lopen (zowel van Canon als Nikon).

                      Trouwens, als je af en toe ook eens ga kijken op de Nikonforums, daar wordt al lang gevraagd (jaaaaren bedoel ik) naar de F4 alternatieven van Canon met L-kwaliteit (17-40, 24-105, 70-200, 300).
                      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                      Comment


                      • Re: Sony Alpha 900 24,6 mp FF

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        En wie heeft er momenteel al een A900? Het toestel is toch al volop op voorraad zie ik (Konijn/CameraExpress)? Het zou nu toch al volop overgelukkige nieuwe eigenaars moeten regenen?
                        Er is voldoende voorraad.

                        De A900 is een heel goed en degelijk toestel.
                        Maar dat zijn de Canons en de Nikons ook.

                        En ik wil ook wel weten wie hier 2500 euro had (*). Ik denk dat we nog lang kunnen wachten

                        (*) verleden tijd van heeft

                        Jan.

                        Comment


                        • Re: Sony Alpha 900 24,6 mp FF

                          Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                          Kev, ik heb een paginake voor jou:

                          Almost exactly a year after the arrival of the EOS 40D, Canon has announced the 50D, which we're assured will be a sister-model, rather than a replacement. Recent history has seen Canon release new models every 18 months-or-so but it's been a busy year with newcomers such as the Nikon D300 getting a lot of attention in the 40D's keen-amateur/professional segment. The 50D is essentially a 40D body wrapped around a newly-developed 15 megapixel sensor that finally rectifies the situation in which Canon's XXD range trailed the company's entry-level line, in pixel terms. Canon is claiming that the new sensor's design (new manufacturing processes, redesigned photo diodes and micro lenses) mean that despite the higher resolution image noise has improved, something we'll be putting to the test later.


                          Als ge nu nog durft beweren dat er geen APS-c camera's zijn met betere beeldkwaliteit, dan moet je dringend een bril kopen...!
                          Ik heb er al 1 en hij is nog recentelijk gecheckt geweest ook. Op die pagina staat er alvast geen die beter is. Heb je misschien een verkeerde link doorgegeven. FYI ruis is geen detail he!

                          Ik zal zelfs nog meer zeggen de beste 40D gevolgd door in volgorde 50D, D300, A700 en K20D als je die pagina bekijkt.

                          Voor mij is de 50D een enorme teleurstelling en ik zal hem nooit kopen. Maar dat maakt de andere niet plotseling beter. Ga maar eens wat beelden processen en doe er dan mee wat jij ervan verwacht. En doe dan een blindtest voor jezelf met je resultaten. Dat doe ik steeds en dan kan je jezelf zelfs niet bedriegen.

                          Comment


                          • Re: Sony Alpha 900 24,6 mp FF

                            @sugar
                            Nog even over pixels:

                            Als nu 1 pixel uit een 5D vervangen wordt door 2 pixels op een 'moderne' FF à la 5DII, sony of nikon, met de vooruitgang in technologie (correctere voorspanning enz), stijgt dan de ruis noodzakelijk? En als de jongens van de marketing naar 50Mp gaan (en dat zullen ze zeker, want vorig jaar al aangekondigd), dan wordt 1 5D pixel vervangen door 4 pixels op een, zeg maar 5DmarkIV. Is er dan wel kans op vooruitgang?

                            Sowieso is 50Mpixels onzin voor de meeste toepassingen. Het enig nut zou kunnen zijn om het depixelatie algoritme meer info te geven om een betere RGB omzetting te doen naar een lagere outputresolutie. En dan moet er direct een heleboel software en psychologie aangepast worden. Zou dat verkoopbaar zijn, 50Mp in en 12Mp uit?

                            Ik heb trouwens nog nergens gelezen hoe die Sraw of raw2 en raw3 worden gedownsampled...
                            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                            Comment


                            • Re: Sony Alpha 900 24,6 mp FF

                              Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                              @sugar
                              Nog even over pixels:

                              Als nu 1 pixel uit een 5D vervangen wordt door 2 pixels op een 'moderne' FF à la 5DII, sony of nikon, met de vooruitgang in technologie (correctere voorspanning enz), stijgt dan de ruis noodzakelijk? En als de jongens van de marketing naar 50Mp gaan (en dat zullen ze zeker, want vorig jaar al aangekondigd), dan wordt 1 5D pixel vervangen door 4 pixels op een, zeg maar 5DmarkIV. Is er dan wel kans op vooruitgang?
                              Bij het gebruik van dezelfde technologie zou de ruis op de volledige zowiezo stijgen vanaf een bepaalde 'treshhold' (zodra de ruis echt storend wordt op pixelniveau).
                              Maar de techniek staat niet stil. De sensor-producenten zijn al een tijdje bezig met het vergroten van de effectieve pixelgrootte (zodat het oppervlak van de sensor voor een steeds groter deel uit 'sensor' bestaat). Verder zijn er nog een aantal andere verbeteringen in ontwikkeling ( black silicon, backlight CMOS,...)

                              Sowieso is 50Mpixels onzin voor de meeste toepassingen. Het enig nut zou kunnen zijn om het depixelatie algoritme meer info te geven om een betere RGB omzetting te doen naar een lagere outputresolutie. En dan moet er direct een heleboel software en psychologie aangepast worden. Zou dat verkoopbaar zijn, 50Mp in en 12Mp uit?
                              Als er 50MP opstaat zal het zeker verkopen. Op sommige compacts doen ze voor hogere ISO ook al aan 'pixelbinding' (samenvoegen van enkele pixels om ruis te verbeteren)
                              Maar ik denk dat er niet veel lenzen zijn die deze resolutie op een 36*24 mm sensor aankunnen
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                              http://supermasj.zenfolio.com

                              Comment


                              • Re: Sony Alpha 900 24,6 mp FF

                                Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

                                Comment

                                Working...
                                X