Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony Alpha 200 doet vreemd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony Alpha 200 doet vreemd

    Hallo,

    Bijna een jaar ben ik nu in bezit van een Sony Alpha 200. Prima camera voor mij, heeft altijd netjes zijn best gedaan en vertoonde geen gebreken, tot gisteren.

    Ik heb de ochtend een fotoshoot gehouden die de gehele dag heeft geduurd, de camera heeft toen niets raars gedaan. Op een gegeven moment was de shoot afgelopen en ben ik weer naar huis gegaan. Mijn camera zit dan in de zogenaamde zwingrugzak die ik tijdens het fietsen op mijn rug houdt.

    's Avonds (tegen schemering meer) ben ik naar stal gegaan om foto's te maken van mijn paard. En toen begonnen de problemen. Bij het aanzetten heb ik altijd een lichte trilling in de camera gevoeld, dit is volgens de Sony de trilling die stofjes eraf doet trillen. Maar gister was die trilling behoorlijk hard en absoluut meer voelbaar dan normaal. Ook duurde het zeker een paar seconden voordat de camera echt aanstond, terwijl dit normaal echt maar 1 seconde duurt.

    Ook lijkt er iets met de spiegels niet in orde te zijn, om dit beter uit te leggen neem ik het volgende voorbeeld erbij:

    Er staat een kaars op tafel. Als je een foto hiervan maakt dan zorg je ervoor dat de kaars in het midden van je scherpstelveld komt, de kaars komt dan uiteindelijk oom in het midden van de foto te staan.

    Maar nu staat bij mij dus de kaars linksboven in de foto. M.a.w. de camera lijkt de foto te 'verplaatsen' tijdens het verwerken.

    Ik snap er niks meer van wat er nu gebeurt is. De camera is niet gevallen, er is niks tegen aan getikt of andere dingen die mogelijke oorzaken kunnen zijn.

    De bedoeling is om morgen of woensdag naar Dalsheim te gaan om te kijken of zij er meer van weten. Maar wellicht dat deze problemen hier bekend zijn?
    Last edited by MaKwa; 26 oktober 2009, 09:05. Reden: Typfout

  • #2
    Re: Sony Alpha 200 doet vreemd

    Gewoon binnen geven in de winkel waar je hem hebt gekocht.

    In de winkel waar ik werk, hebben we dit ook al voorgehad tevens ook met een sony 200 en die werd kostenloos herstelt maar wat er vervangen was, wouden ze niet mededelen.

    Dus het is geen losstaand geval, maar toch redelijk raar eigenlijk

    Comment


    • #3
      Re: Sony Alpha 200 doet vreemd

      de sensor is waarschijnlijk uit den haak gesprongen door trillingen opgevangen tijdens fietsrit. Misschien met swap of iets dergelijks eens licht drukken op de sensor. Waterkans dat die terug op zijn plaats komt, toch proberen waard.
      Schokvrije verpakking tijdens fietsrit is wel aangeraden.

      Comment


      • #4
        Re: Sony Alpha 200 doet vreemd

        Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn A350. In minder dan twee weken was deze echter 'hersteld' van dit euvel en had ik hem terug. Dat was pas een goede supportservice van Sony...

        Als dit nog binnen de garantie valt is het geen enkel probleem, dunkt me. Don't worry .
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

        Comment


        • #5
          Re: Sony Alpha 200 doet vreemd

          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          de sensor is waarschijnlijk uit den haak gesprongen door trillingen opgevangen tijdens fietsrit. Misschien met swap of iets dergelijks eens licht drukken op de sensor. Waterkans dat die terug op zijn plaats komt, toch proberen waard.
          Schokvrije verpakking tijdens fietsrit is wel aangeraden.
          De locaties bereik ik 9 van de 10 keer op de fiets, nooit problemen mee gehad. Volgens Dalsheim was die zwingrugzak daar dan ook uitstekend voor bedoeld.

          Ik durf persoonlijk zelf niet binnen in mijn camera te zitten, ik ben veel te bang dat ik iets beschadig.

          JorisVdB, ik heb hem gekocht bij de MediaMarkt. Ik zal eens kijken hoe lang de garantie nog duurt en of ik deze nog heb. En anders gaat hij alsnog naar Dalsheim toe. Met hun ben ik ook vele malen tevredener dan met MediaMarkt.

          Bedankt voor jullie berichten. Hopelijk kan dit gerestaureerd worden. Nu is het zo mooi weer en dan kan ik dat niet vast leggen. Overigens, donderdag ga ik erheen! Ik houd jullie op de hoogte.

          Mochten er meerdere mensen ervaringen mee hebben dan hoor ik deze graag!

          Comment


          • #6
            Re: Sony Alpha 200 doet vreemd

            Ik heb hetzelfde probleem. Het is bij mij dus ook eens hoog tijd dat ik hem binnendoe, voor mijn garantie verloopt. Ik heb mijn camera echter gekocht bij Makro, en vroeg mij af of ik mijn garantie enkel daar kan opeisen, of bij eendert welke winkel, en of jullie weten waar in de buurt van Brussel ik dat dan best doe.

            Groeten,

            Klaas
            "The day we stop looking, Charlie, is the day we die" - Al Pacino, Scent of a Woman
            website fotoblog

            Comment


            • #7
              Re: Sony Alpha 200 doet vreemd

              In Brussel zelf, aan de City 2 'shopping mall' aan de Botanique (Kruidtuinlaan/Nieuwsstraat), is er een Sony Center; dat lijkt me een goede plaats om 'm binnen te doen.

              Voor andere weet ik het niet meteen, ik zou eens kijken op de site...
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

              Comment


              • #8
                Re: Sony Alpha 200 doet vreemd

                had deze week hetzelfde probleem, met mijn a200 met nu ongeveer 75000 clicks erop..

                reparatie was niet meer zinvol, daar het toestel nu al weer 2 jaar oud is, en de reparatiekosten te duur zouden worden..

                heb wel de body nog even laten neerlanden op de werkbank, en alles leek weer te werken zoals vanouds..

                2 dagen verder, in het veld, hetzelfde probleem..

                weer zware vibraties als je de camera aanzette, opnieuw het probleem, dat het beeld afwijkt van hetgeen je in de zoeker zag, en soms zelfs zo gekke dingen meegemaakt, dat het MF lampje begon te branden, terwijl alles op AF en continu AF en transportstand stond..

                anti-shake lampje bleef flikkeren, enz. enz..

                ik was het ineens zo beu, dat ik de camera met de 70-200 er nog op, een eind het weiland heb in gegooid..

                lens heeft de val overleefd, de camera gelukkig niet..

                ik ga op zoek naar iets anders.. ik heb niks aan een camera die maar half werkt, dan maar beter de hele zooi kapot..

                ik ben nu zover, dat ik klaar ben, voor een overstap naar canon..(was ik al een tijdje van plan, maar nu komt het wel erg dichtbij..)

                mijn voorkeur gaat eigenlijk naar een canon 5d of 5dmkII..

                wordt wel de hele zooi verkopen, maar ja, een mens moet wat nietwaar?

                FF a850 of a900 zijn mijn ding niet..

                doe mij dan maar een canon 5d of (5d mkII)

                kost wat, maar ik heb er alle vertrouwen in...

                Comment


                • #9
                  Re: Sony Alpha 200 doet vreemd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                  had deze week hetzelfde probleem, met mijn a200 met nu ongeveer 75000 clicks erop..
                  75 000 is ook al wel niet erg mis e Veel clicks voor 300 euro

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony Alpha 200 doet vreemd

                    Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                    75 000 is ook al wel niet erg mis e Veel clicks voor 300 euro
                    daar heb je volledig gelijk in!

                    het toestel zelf is niets mis mee hoor, alleen het was niet bestand tegen het gebruik, waarvoor ik hem gebruikt heb..

                    de mijne kostte toendertijd btw 500 euro+ de 18-70 kitlens, en het was geen slechte deal toendertijd..

                    maar ja he? als de boel eenmaal kapotgaat, tgv zoiets, dan baal je wel ff..

                    de rest werkte allemaal nog prima, sluiter had m.i. nog een keer zoveel kunnen doen, daar ben ik van overtuigd..
                    het rottige is, dat er momenteel zoveel nieuwe modelletjes uitkomen, ieder half jaar zowat, dat het de moeite gewoon niet loont, om eea te laten repareren..

                    en da's jammer voor het toestel, hij zou evt. nog langer kunnen meegaan, alleen hij is economisch total-loss..

                    grip+batterijen is ook nog zgan, en ik heb een hele zooi lenzen en 2 flitsers, afstandsbediening, waar ik nu toch echt mee in mijn maag zit..

                    da's weer de keerzijde van zoiets.. als ik de grip kon overzetten op een nieuwer model...?

                    maar helaas pindakaas.. ze waren wel zo slim om de boel voor ieder model afwijkend te laten zijn..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony Alpha 200 doet vreemd

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                      daar heb je volledig gelijk in!

                      het toestel zelf is niets mis mee hoor,

                      grip+batterijen is ook nog zgan, en ik heb een hele zooi lenzen en 2 flitsers, afstandsbediening, waar ik nu toch echt mee in mijn maag zit..
                      Op marktplaats en zo zijn er regelmatig te koop.
                      Als je tevreden bent van het toestel is dat onder meer de meest economische oplossing . Er zijn erbij die nauwelijks 5.000 op de teller hebben...
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony Alpha 200 doet vreemd

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                        de rest werkte allemaal nog prima, sluiter had m.i. nog een keer zoveel kunnen doen, daar ben ik van overtuigd..
                        Volgens mij is de sluiter van zelfs de A900 maar voor 100.000 kliks gemaakt. De D300S zo'n 150.000. En voor (veel) minder dan de helft van de prijs van de D300S 75.000 kliks, klinkt als een goede deal, toch (verschillende klasses van camera's er even tussenuit gelaten) ?
                        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony Alpha 200 doet vreemd

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht

                          grip+batterijen is ook nog zgan, en ik heb een hele zooi lenzen en 2 flitsers, afstandsbediening, waar ik nu toch echt mee in mijn maag zit..

                          da's weer de keerzijde van zoiets.. als ik de grip kon overzetten op een nieuwer model...?

                          maar helaas pindakaas.. ze waren wel zo slim om de boel voor ieder model afwijkend te laten zijn..
                          Bij cameranu.nl kon je tot voor kort de A500 voor 420 euro (!) kopen, dat is minder dan de A450 en ook VEEL camera voor z'n geld...Maar bij Foka hebben ze die nog aan die prijs in voorraad Je batterij en dergelijke (grip nu niet) kunnen dan gewoon mee Hoewel de A500 ook niet tegen een worp in de weide kan wellicht Misschien toch maar ales verkopen en overstappen naar canon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony Alpha 200 doet vreemd

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                            daar heb je volledig gelijk in!

                            het toestel zelf is niets mis mee hoor, alleen het was niet bestand tegen het gebruik, waarvoor ik hem gebruikt heb..

                            de mijne kostte toendertijd btw 500 euro+ de 18-70 kitlens, en het was geen slechte deal toendertijd..

                            maar ja he? als de boel eenmaal kapotgaat, tgv zoiets, dan baal je wel ff..

                            de rest werkte allemaal nog prima, sluiter had m.i. nog een keer zoveel kunnen doen, daar ben ik van overtuigd..
                            het rottige is, dat er momenteel zoveel nieuwe modelletjes uitkomen, ieder half jaar zowat, dat het de moeite gewoon niet loont, om eea te laten repareren..

                            en da's jammer voor het toestel, hij zou evt. nog langer kunnen meegaan, alleen hij is economisch total-loss..

                            grip+batterijen is ook nog zgan, en ik heb een hele zooi lenzen en 2 flitsers, afstandsbediening, waar ik nu toch echt mee in mijn maag zit..

                            da's weer de keerzijde van zoiets.. als ik de grip kon overzetten op een nieuwer model...?

                            maar helaas pindakaas.. ze waren wel zo slim om de boel voor ieder model afwijkend te laten zijn..
                            Welke lenzen heb je daar soms nog zitten?
                            "The day we stop looking, Charlie, is the day we die" - Al Pacino, Scent of a Woman
                            website fotoblog

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony Alpha 200 doet vreemd

                              sluiter was niets mis mee, het grote probleem was de sensor icm de SSS, schijnbaar komt dit probleem vaker voor, dat de sensor ahw ´off-set´ gerakt, wat zich uit in behoorlijk heftige vibraties, als je de camera aan of uit zet, en in mijn geval gebeurde het zelfs tijdens het scherpstellen in het veld..afdrukknop half ingedrukt houden, en meteen ging de SSS als een razende tekeer.. heb eea uitgetest, om een onderwerp precies ´centered´ te zetten, en het bleek, dat eea nogal uit beeld stond..

                              ik heb dit probleem op dyxum voorgelegd, en daar zijn meerdere gevallen bekend.. reparatie zou om en nabij de 200 euro liggen, en dat is de moeite niet meer, met een camera van iets meer dan 2 jaar oud, met zoveel clicks erop..

                              ik vermoed, dat de constructie, c.q. de manier, waarop de sensor in de body ´opgehangen´ is, hier een oorzaak van kan zijn, maar zeker weten doe ik het niet..

                              het gebeurt bij camera´s met weinig clicks erop, maar ook met afgeragde camera´s zoals de mijne..

                              ik heb wat nieuwere alpha´s bekeken, die weliswaar beter zijn, maar de grip blijft voor mij het grootste hekelpunt.. het ligt voor mij echt niet lekker in de hand..

                              wellicht zijn mijn handen wat te groot, plus, ik wil niet al teveel ´features´ op een dslr..

                              daarna wat rondgesnuffeld op marktplaats of e-bay, en de prijzen lopen erg uiteen..

                              wat men soms nog voor een gebruikte a200 durft te vragen, sorry hoor, maar 350 euro voor seulement een body, vind ik echt te gek voor woorden..

                              paar tientjes erbij, en je hebt een nieuwere alpha, maar.. zoals gezegd, de grip vind ik niet lekker..en ergonomie is voor mij erg belangrijk..

                              uiteindelijk een leuke a200 body gevonden, voor niet al te duur, incl. accu´s, lader, en wat CF/kaartjes erbij, voor om en nabij de 200 euri..

                              for the time being, heb ik hem gekocht, en toen viel op, hoezeer mijn ´ouwe´ a200 eigenlijk versleten was.. was mij nooit zozeer opgevallen, maar als je een wat ´nieuwere´ vasthebt, valt eea gewoon op..

                              de 5dmkII blijft lonken, wordt nog even doorsparen, want die staat zeer hoog op het verlanglijstje....

                              niet omdat sony nu ineens slecht zou zijn, maar af en toe wil ik wel es wat anders..

                              ik denk dan aan een 5dmkII met enkele primes, alleen voor landschappen bedoeld..

                              sparen, sparen, en nog es sparen... (en zo hou je altijd wat te wensen over.. )

                              de ouwe a200 hou ik btw voor onderdelen, je weet maar nooit..LOL!

                              p.s. en ik heb plechig beloofd, om voorzichtiger met deze a200 om te gaan, en zeker niet eea het veld in te gooien.. gelukkig heeft de 70-200 de val overleefd, en werkt nog steeds als tevoren..




                              Last edited by Sjinouck; 16 juni 2010, 13:36.

                              Comment

                              Working...
                              X