Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A7 IV is er!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony A7 IV is er!

    Na jarenlang met de A7III gewerkt te hebben, ben ik sinds gisteren de trotse eigenaar van de nieuwe Sony A7 IV. Vermoed dat ik bij één van de eerste ben, dus als er iemand twijfelt over upgrade of aankoop, stel dan gerust je vraag. Ik zal zien of ik daar dan een objectief antwoord op kan geven. Mijn eerste indrukken:

    * had al meteen wat moeite met openen van deurtje voor de memory cards, is anders (en sterker) mechanisme dan de A7III. Was dus al meteen 'idiot-mode' van minuut 1
    * grip is echt een ferm verschil met de A7III, is een stuk beter in de hand te houden zonder te groot of te zwaar aan te voelen (gebruik voornamelijk Tamron 28-75)
    * de camera voelt in algemeen 'solider' aan, niet dat de A7III rommel was maar je voelt bijv aan de knoppen en dials dat het allemaal een stuk steviger is
    * aparte instellingen voor foto/video en nieuw menu = zalig
    * de EVF en scherm zouden scherper zijn maar is echt miniem, daarvoor moet je het echt niet doen denk ik
    * scherm is 'anders', geen kantelscherm meer maar een flip-out. ben geen fan maar ook niet tegen, zal wel zien
    * shutter klinkt veel zachter
    * nog geen raw support bij adobe
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

  • #2
    Re: Sony A7 IV is er!

    Beste Lapino,
    Ik ben vooral benieuwd naar de werking van de LA-EA5 en de oude minolta-schroefaangedreven lenzen. Voor mij is het niet meteen een probleem daar we de LA-EA4r hebben (2 ex. gebouwd), maar als we betere prestaties met die lenzen kunnen oogsten - dan zie ik 't wel zitten om voor een upgrade te gaan.
    Hoeveel is het touchscreen beter geworden?

    Comment


    • #3
      Re: Sony A7 IV is er!

      Ik wacht op een goedkopere A7III.De IV is te duur voor mij.

      Comment


      • #4
        Re: Sony A7 IV is er!

        Gefeliciteerd met de nieuwe camera !

        Ik blijf nog wel een tijdje bij de a7Riii. Tot ik een keer een relatief betaalbare Riv tegen het lijf loop denk ik [emoji6]

        Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Sony A7 IV is er!

          Adobe ondersteunt nu ook RAW voor a7IV
          www.polartha.com

          Comment


          • #6
            Re: Sony A7 IV is er!

            Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
            Na jarenlang met de A7III gewerkt te hebben, ben ik sinds gisteren de trotse eigenaar van de nieuwe Sony A7 IV. Vermoed dat ik bij één van de eerste ben, dus als er iemand twijfelt over upgrade of aankoop, stel dan gerust je vraag. Ik zal zien of ik daar dan een objectief antwoord op kan geven. Mijn eerste indrukken:

            * had al meteen wat moeite met openen van deurtje voor de memory cards, is anders (en sterker) mechanisme dan de A7III. Was dus al meteen 'idiot-mode' van minuut 1
            * grip is echt een ferm verschil met de A7III, is een stuk beter in de hand te houden zonder te groot of te zwaar aan te voelen (gebruik voornamelijk Tamron 28-75)
            * de camera voelt in algemeen 'solider' aan, niet dat de A7III rommel was maar je voelt bijv aan de knoppen en dials dat het allemaal een stuk steviger is
            * aparte instellingen voor foto/video en nieuw menu = zalig
            * de EVF en scherm zouden scherper zijn maar is echt miniem, daarvoor moet je het echt niet doen denk ik
            * scherm is 'anders', geen kantelscherm meer maar een flip-out. ben geen fan maar ook niet tegen, zal wel zien
            * shutter klinkt veel zachter
            * nog geen raw support bij adobe
            Dag Lapino,
            Ten eerste mijn beste wensen en veel plezier met je nieuwe Sony.

            Ik ben ook geïnteresseerd in de nieuwe A7 IV ..om eerlijk te zijn heb ik zelf meer interesse in de A7R IV die een vervanging zou kunnen worden voor mijn GFX.
            Alles wat de A7R aan boord heeft is beter dan de GFX.. behalve beeldkwaliteit (voor mij belangrijkste)
            Ondanks de 62 Mp van de Sony .. kan de beeldkwaliteit mij niet echt overtuigen in verhouding tot de GFX van Fuji. Color science van Sony ben ik ook niet onder de indruk. (misschien verbeterd in de nieuwe A7 en A7R ? )
            Die oude Sensor in de GFX doet het nog altijd goed, heel goed zelfs.. en in combinatie met de GF lenzen niks anders dan lof.
            Maar om kort te zijn GFX = Trage Fotografie en niet optimaal voor video (maar wist ik van tevoren) en Lenzen zijn niet goedkoop (maar wel voor MF lenzen)

            Sony spreekt mij aan.
            Heer en meester in AF
            Zeer interessant en uitgebreid lenzen aanbod (35 1.4, 85 1.4, 135 1.8 enz..)
            Prijzen High end lenzen dus relatief redelijk en 1.8 budget lenzen komen er ook goed uit.

            Dus ik vraag mij af hoe de SOOC jpegs zijn ? (voor mij kan dit een dealbreaker zijn ook al kan je perfect bewerken)
            Ik vraag me ook af in hoeverre de Sony camera's nog altijd stof aantrekken op de sensor .. een regelmatig terugkomend issue van de gebruikers.

            Met de zogezegde (in het verleden) lastige menu's heb ik geen problemen.. eenmaal gewend loop je er zo door.
            Flip scherm ben ik geen fan van ... Tony Northrup maakte er ooit een grapje van door te beweren dat een flipscreen geen big deal is en dat de handeling maar een paar tiende/sec scheelt tegenover een tiltscreen.. niet mijn mening dus.
            Alleen is een flipscreen het beste compromis als je hem zowel voor video als foto gebruikt.

            Voor de rest is de A7(R) licht en compact en dat geldt ook voor de objectieven.

            Uiteraard heb ik veel interesse wat je van jouw nieuwe Camera vindt .. dus shoot je ervaringen als je er zin in hebt (ook al heb ik iets meer voorkeur voor de A7R IV)
            Last edited by Funcky; 3 januari 2022, 10:14.
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Sony A7 IV is er!

              Ben geen reviewer, dus denk dat er op internet meer duidelijke info te vinden is. Kan wel zeggen dat de JPG's bij elke generatie een stap vooruit zijn, durf bijna zeggen dat de JPG kwaliteit van mijn A7IV zeer dicht bij de XT3 zit. Heb in elk geval zéér weinig reden om met de kleuren te gaan prutsen, foto's zien er gewoon goed uit. Qua stof op sensor is de A7IV ook een verbetering, want die heeft nu zoals de Canon's zo'n mechaniek waarbij de sensor beschermd wordt als je lens verwijdert.
              Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

              Comment


              • #8
                Re: Sony A7 IV is er!

                Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                Ben geen reviewer, dus denk dat er op internet meer duidelijke info te vinden is. Kan wel zeggen dat de JPG's bij elke generatie een stap vooruit zijn, durf bijna zeggen dat de JPG kwaliteit van mijn A7IV zeer dicht bij de XT3 zit. Heb in elk geval zéér weinig reden om met de kleuren te gaan prutsen, foto's zien er gewoon goed uit. Qua stof op sensor is de A7IV ook een verbetering, want die heeft nu zoals de Canon's zo'n mechaniek waarbij de sensor beschermd wordt als je lens verwijdert.
                Hallo Lapino,
                Misschien ben je geen reviewer .. maar zoals je schreef in je post "stel je vraag" .. dus bij deze heb ik dat gedaan
                Blij te horen dat foto's er al goed uitzien SOOC.
                Ik denk dat je A74 ook op sommige vlakken weer eens iets verbeterd is tegenover de R4.
                Zoals de dichtklappende sluiter tegen stof bij het afnemen van het objectief is volgens mij niet aanwezig op de R4 (weet het niet zeker)
                Of dit gaat helpen bij Sony weet ik ook niet...
                Ik zie heel dikwijls stofvlekken op voorbijkomende foto's (o.a DPreview)
                Maar het was maar iets dat ik wou meegeven, maar eigenlijk is het hier nog te vroeg voor gezien de jonge leeftijd van het toestel.
                Veel plezier nog met je toestel en als je iets wil posten .. het is hier met plezier gelezen
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Sony A7 IV is er!

                  Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                  Na jarenlang met de A7III gewerkt te hebben, ben ik sinds gisteren de trotse eigenaar van de nieuwe Sony A7 IV. Vermoed dat ik bij één van de eerste ben, dus als er iemand twijfelt over upgrade of aankoop, stel dan gerust je vraag. Ik zal zien of ik daar dan een objectief antwoord op kan geven. Mijn eerste indrukken:

                  * had al meteen wat moeite met openen van deurtje voor de memory cards, is anders (en sterker) mechanisme dan de A7III. Was dus al meteen 'idiot-mode' van minuut 1
                  * grip is echt een ferm verschil met de A7III, is een stuk beter in de hand te houden zonder te groot of te zwaar aan te voelen (gebruik voornamelijk Tamron 28-75)
                  * de camera voelt in algemeen 'solider' aan, niet dat de A7III rommel was maar je voelt bijv aan de knoppen en dials dat het allemaal een stuk steviger is
                  * aparte instellingen voor foto/video en nieuw menu = zalig
                  * de EVF en scherm zouden scherper zijn maar is echt miniem, daarvoor moet je het echt niet doen denk ik
                  * scherm is 'anders', geen kantelscherm meer maar een flip-out. ben geen fan maar ook niet tegen, zal wel zien
                  * shutter klinkt veel zachter
                  * nog geen raw support bij adobe
                  Wat ga je nu meer kunnen met de sony dan met jouw X-t3 ?
                  canon of een sony

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony A7 IV is er!

                    Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                    Beste Lapino,
                    Ik ben vooral benieuwd naar de werking van de LA-EA5 en de oude minolta-schroefaangedreven lenzen. Voor mij is het niet meteen een probleem daar we de LA-EA4r hebben (2 ex. gebouwd), maar als we betere prestaties met die lenzen kunnen oogsten - dan zie ik 't wel zitten om voor een upgrade te gaan.
                    Hoeveel is het touchscreen beter geworden?
                    Dag Mutley,

                    We hebben dit laatst getest tijdens de a7iv roadshow bij Kamera Express te Turnhout.
                    Ik kan dus bevestigen dat zelfs continuous AF met eye-AF zeer goed werkt voor zowel mensen als dieren. Enkel niet wanneer je extenders gebruikt of in video mode.

                    Getest met Sony a7iv + Sony LA-EA5 en Minolta APO speed 300mm f/2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony A7 IV is er!

                      Beste Bobb,

                      Heel erg bedankt voor die info, dan gaan we "sparen" voor ene A7IV (en onze A7III proberen van de hand te doen - ook al ben ik daar erg tevreden over).

                      Ik heb nl. een paar stukjes glas die ik echt wil blijven gebruiken. De 100mmf2.8 SF, een 80-200f2.8 HS en nog iets wat eerder een bazooka is dan een lens.

                      Als reserve heb ik ook nog een LA-EA4r (dat is in feite een gehackte LA-EA4 met een ander bordje er in) - waarmee ik op de A7-reeksen vanaf de A7II prima gebruik kan maken van die oude lenzen.
                      Alleen is het toch ietsje trager dan met de LA-EA5 en een SSM-aangedreven lens (lens met motor ipv. met die mechanische aansturing).

                      Uit wat ik gelezen heb over de A7RIV en die LA-EA5 zou dat in die combo beter zijn - en dat komt overeen met wat u schrijft over de A7IV. Zelf vind ik een A7RIV een mooi toestel, maar buiten mijn budget.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony A7 IV is er!

                        A7iv is weer een topper prijs/kwaliteit en er zijn zelfs al kortingsacties

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony A7 IV is er!

                          Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                          en nog iets wat eerder een bazooka is dan een lens.
                          Ben wel benieuwd welke je hiermee bedoelt

                          Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                          onze A7III proberen van de hand te doen - ook al ben ik daar erg tevreden over).
                          Ja, begrijp ik helemaal...
                          Sinds in 2019 mijn A7Rii door een A7Riii vervangen is, volg ik eigenlijk ook helemaal niet meer wat er aan nieuws uitgebracht wordt. Voordien volgde ik SAR en andere websites om te volgen wanneer de volgende betere release uit zo komen want ik merkte hier en daar nog wel redelijk wat ruimte voor verbetering. Met het huidige toestel is die behoefte/honger naar nog beter gewoon verdwenen (maar ik heb eerder dan ook al alles met a-vatting vervangen).

                          Als er eens een Riv tegen een belachelijke prijs mijn pad kruist, dan kan het zijn dat ik dat nog wel eens overweeg. Eigenlijk heb ik nu vooral zin om te zien hoeveel jaar de Riii mee zal gaan. 10 jaar, of 20 misschien wel .
                          Last edited by K-2; 31 mei 2022, 20:31.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment

                          Working...
                          X