Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony a65 panoramafoto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony a65 panoramafoto

    Sinds enkele dagen in bezit van A65.
    Ondertussen veelbelovende testen gedaan.
    Ik slaag er echter niet in om een panoramafoto te maken.
    Ik volg nauwkeurig de handleiding (scherpstellen, ontspanknop indrukken, pannen in de richting van het pijltje, ontspanknop lossen).
    Toch krijg ik steeds de melding:
    Panoramafoto niet mogelijk
    Beweeg recht in de richting van het pijltje
    (wat ik dus wel degelijk doe).
    Heb ook verschillende pan snelheden geprobeerd.
    Wat is het geheim?
    Eddy

  • #2
    Re: Sony a65 panoramafoto

    Het is nochtans erg eenvoudig!

    Hoor je de camera meerdere foto's nemen? Na hoeveeltijd/foto's stopt de camera? Zie je een stuk van je pano, of lukt helemaal niets?
    Probeer eerst buiten in goed licht een pano te maken om ermee vertrouwd te raken...In totaal heb je ongeveer 3-4 seconden om je pano te maken, dus doseer je snelheid!
    Probeer ook eerst horizontaal (naar rechts bijvoorbeeld)...zou moeten lukken :-)

    Je krijgt een expliciete melding als je te snel zou bewegen...dus te snel is het wellicht niet, misschien nog steeds te traag?

    Comment


    • #3
      Re: Sony a65 panoramafoto

      Je mag ook niet teveel inzoemen voor een pano foto te maken. Staat het toestel op de panofunctie?

      Comment


      • #4
        Re: Sony a65 panoramafoto

        Oorspronkelijk geplaatst door denisdm Bekijk bericht
        Je mag ook niet teveel inzoemen voor een pano foto te maken. Staat het toestel op de panofunctie?
        Welke geheugenkaart steekt in je toestel ? Heb sedert paar dagen de A57 en panorama lukt perfect.
        Canon Eos 400D / BG E3 / Canon EF-S 18-55 / Sigma 18-200 DC OS / Speedlite 430EX II / Manfrotto 055XDB-804RC2

        Comment


        • #5
          Re: Sony a65 panoramafoto

          Oorspronkelijk geplaatst door denisdm Bekijk bericht
          Je mag ook niet teveel inzoemen voor een pano foto te maken. Staat het toestel op de panofunctie?
          Dit is inderdaad essentieel...:-) Had ik mogen aan denken bij m'n eerste post ;-)

          Probeer je pano met je breedste lens eerst...bv iets van 16-20mm!

          Comment


          • #6
            Re: Sony a65 panoramafoto

            Antwoorden op hints:
            - camera neemt foto's als . . . mitraillette
            - verschillende pan snelheden geprobeerd maar normaal zo een 3 à 4 seconden met een rustige continue beweging.
            - camera stopt met opnemen als beweging stopt en dan laat ik ontspanner los of ik los ontspanner direct na indrukken en camera stopt met opnemen als beweging stopt.
            Staat niet in de handleiding en weet dus niet wat de juiste handeling is maar beide methoden lossen probleem niet op.
            - niet ingezoomd, brandpunt staat op 18 mm
            - kaart: SanDisk Ultra 30MB/s classe 10 32 GB

            Heb ook verschillende beeldformaten geprobeerd maar niets helpt, steeds scherm: panoramafoto niet mogelijk.

            Berichtcorrectie: ook breed en normaal geprobeerd (ken eigenlijk het verschil niet)
            Last edited by ed97; 30 maart 2013, 11:40.

            Comment


            • #7
              Re: Sony a65 panoramafoto

              gaat misschien niet in RAW, alleen jpg ???

              Comment


              • #8
                Re: Sony a65 panoramafoto

                Inderdaad, waarschijnlijk staat de camera op RAW of RAW + JPG, en dan werken deze features niet.
                Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

                Comment


                • #9
                  Re: Sony a65 panoramafoto

                  Neen hoor, camera staat wel degelijk op JPG.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony a65 panoramafoto

                    De faq. van Sony zelf bevat al een aantal antwoorden, waaronder wat men aanhaalt de zoom en te snel bewogen - links/rechts maar ook up/down (je moet maw. mooi horizontaal kunnen blijven).


                    Zelf gebruik ik de pano functie regelmatig zowel op A55 als op nex - maar dat dient dan eerder als referentiefoto om de detailfoto's in terug te kunnen plaatsen (je zit op een plein, en je maakt veel foto's dan is dat nadien erg handig om zaken te localiseren - ook al hebben we GPS). Vb. met belichting in een bos kan je problemen krijgen bij volle zon en schaduwplekken. Dan komt het er in feite op neer dat je focus en belichting tussen de 2 moet gaan instellen (door de knop half ingedrukt te houden).

                    Op zich is 't niet meteen een functie waarvan ik echt wakker lig, maar 't is wel leuk om te hebben.

                    Welke firmware draait er op je A77?

                    Ondertussen zitten we al aan 1.07 merk ik bij Sony (da's wat anders dan voor de a55 - daar is er niet veel meer voor uitgekomen) - misschien zit je nog met een relatief oude firmware waarin een foutje zit/zat. Haal de firmware wel af op de sony.be site (zeker als ie in de EU gekocht is - Sony's firmware's zijn regio-afhankelijk! Ik heb een asiatische A900 - die kent ook engels, maar je moet die patchen met de japanse firmware - niet met die uit de EU).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony a65 panoramafoto

                      Heb ondertussen zowat alles geprobeerd: langzaam, snel, van op statief, 18 mm tot 55 mm, nieuwste firmware, initialiseren .... niets helpt.
                      De camera schiet wel beelden in hoog tempo maar steeds als de beweging stopt komt dat rotscherm: "Panoramafoto niet mogelijk".
                      De handeling is in wezen zo simpel dat ik er langzaam van overtuigd ben dat er iets mis is met het toestel.
                      Heb mail gestuurd naar Sony (waar ik niet zoveel van verwacht) en neem contact op met Coolblue (winkel).

                      Comment

                      Working...
                      X