Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony (A6300) of Fujifilm (X-T20)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony (A6300) of Fujifilm (X-T20)

    Momenteel ben ik op zoek naar een vervanger voor mijn trouwe Sony A65 die zijn tijd toch heeft gehad en waarvoor ik momenteel toch geen deftig glas meer heb liggen.

    Momenteel twijfel ik tussen de Sony A6300 en de Fujifilm X-T20, beiden hebben hun (technische) voor & nadelen. De Sony is over het algemeen sneller (autofocus, aantal fps) terwijl de Fujifilm qua beeldkwaliteit marginaal beter is dan de Sony en tegelijk een pak goedkoper is.
    In vergelijking met mijn oude Sony A65 die ik nieuw voor nog geen €700 op de kop heb getikt is het wel jammer dat geen van beide beeldstabilisatie, gps of een tilt&swivelscherm hebben.

    Belangrijk bij mij keuze - en ook minder makkelijk online te vinden - is de kwaliteit van het lens- en accesoire aanbod. Voor de Fujifilm zijn er veel meer lenzen te vinden die schijnbaar van hogere kwaliteit zouden zijn dan die voor de Sony. Qua accessoires heb ik nog geen idee maar ook hier denk ik dat Fujifilm in het voordeel is doordat deze langer op de markt is (en de X-Pro's zeer geliefd zijn bij professionals). Daar tegenover staat dan weer dat de Sony A6300 betere ondersteuning heeft voor HSS, bij Fujifilm kan je eigenlijk alleen maar HSS schieten met de Cactus V6 II en zelfs dan is de ondersteuning niet officieel...

    Mijn vraag hierbij is dus: wat zijn jullie ervaringen met het Sony E-mount en Fuji X-mount lenzen aanbod en de ondersteuning van accesoires (zoals bv 3rd party TTL flitsers) bij beide merkgen ?
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

  • #2
    Re: Sony (A6300) of Fujifilm (X-T20)

    Is een Sony A6500 te duur ? Het kan natuurlijk maar dit model heeft tegenwoordige IBIS aan boord en een kompleet nieuwe sensor ... Die IBIS is ofwel over 5 assen voor lenzen met OSS of over 3 assen voor lenzen zonder OSS. Dat laatste open formidabele perspectieven voor het gebruik van vintage glas met OS !!
    Geruchten gaan echter dat Sony binnenkort met een nieuw model in deze reeks komt ...
    BTW ik heb een A6000 nu met een keur aan "oude lenzen" .. the sky is the limit als de portemonee dat al niet is ... JMHO

    Comment


    • #3
      Re: Sony (A6300) of Fujifilm (X-T20)

      het glaswerk van een fuji is top, zeker de prime lenzen. met de zooms heb ik zo geen ervaring. flitsen met een fuji is een beetje moeilijker. zelf deed ik het met cactus rf flash en v6 triggers. der zijn mogelijkheden maar wat beperkter in aanbod dan voor nikon of zo.
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: Sony (A6300) of Fujifilm (X-T20)

        Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
        het glaswerk van een fuji is top, zeker de prime lenzen. met de zooms heb ik zo geen ervaring. flitsen met een fuji is een beetje moeilijker. zelf deed ik het met cactus rf flash en v6 triggers. der zijn mogelijkheden maar wat beperkter in aanbod dan voor nikon of zo.
        Ik ben ondertussen al gewend dat de mogelijheden beperkter zijn dan bij Canon en Nikon . Zelf heb ik op mijn A65 ook altijd geflits met de Cactus v5

        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
        Is een Sony A6500 te duur ? Het kan natuurlijk maar dit model heeft tegenwoordige IBIS aan boord en een kompleet nieuwe sensor ... Die IBIS is ofwel over 5 assen voor lenzen met OSS of over 3 assen voor lenzen zonder OSS. Dat laatste open formidabele perspectieven voor het gebruik van vintage glas met OS !!
        Geruchten gaan echter dat Sony binnenkort met een nieuw model in deze reeks komt ...
        BTW ik heb een A6000 nu met een keur aan "oude lenzen" .. the sky is the limit als de portemonee dat al niet is ... JMHO
        Persoonlijk vind ik hem wel te duur ja, hij is bijna 2x zo duur als de X-T20 en dan blijft er niet echt veel ruimte in het budget over voor goede lenzen . Ik heb ook lang zitten denken aan de overstap naar de E-mount met de EA4 adapter zodat ik ook nog die oude lenzen zou kunnen gebruiken, maar naast het feit dat die adapter nog altijd redelijk duur is, goed Minolta glas nog altijd moeilijk te vinden is, lijkt het mij ook gewoon ongelofelijk onhanding om altijd die adapter mee te moeten sleuren. De reden dat ik van dSLR naar ILC overstap is omdat de techniek nu een pak beter is geworden en omdat ik liever wat compacter wil kunnen zijn
        Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
        Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
        Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

        Comment


        • #5
          Re: Sony (A6300) of Fujifilm (X-T20)

          wellicht kan onderstaande je keuze helpen

          http://cameradecision.com/compare/Fu...ny-Alpha-a6500 - bij Lens Type klik op het blauw cijfer onderaan rechts en zie de ganse reeks lenzen

          As of early 2017, there are three mirrorless APS-C models that best balance the latest advanced features and affordability: the brand new Fujifilm X-T20 and the Sony a6300 / a6500. The a6300, released in early 2016, was followed only a few months later by the a6500. Barring a few features ... Read more

          Comment


          • #6
            Re: Sony (A6300) of Fujifilm (X-T20)

            Persoonlijk vind ik hem wel te duur ja, hij is bijna 2x zo duur als de X-T20 en dan blijft er niet echt veel ruimte in het budget over voor goede lenzen
            Kijk eens hier en hier. Of de A6300 hier.

            Enkele triggers voor Sony (als het dat is wat je bedoelt):

            Phottix
            Godox
            Nissin
            Sony
            Cactus
            Last edited by alex606; 7 maart 2017, 09:41.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Sony (A6300) of Fujifilm (X-T20)

              Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
              ... goed Minolta glas nog altijd moeilijk te vinden is, lijkt het mij ook gewoon ongelofelijk onhanding om altijd die adapter mee te moeten sleuren. De reden dat ik van dSLR naar ILC overstap is omdat de techniek nu een pak beter is geworden en omdat ik liever wat compacter wil kunnen zijn
              Heb een aantal geselecteerde manuele Minolta lenzen gekocht voor een prikje .. de adapter MD-NEX laat je gewoon op de lens zitten ;-) .. ok je moet er een paar kopen maar voor €20 heb je er een hele goede ... die met AF werken toch voor geen meter ! JFWIW

              Comment


              • #8
                Re: Sony (A6300) of Fujifilm (X-T20)

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Heb een aantal geselecteerde manuele Minolta lenzen gekocht voor een prikje .. de adapter MD-NEX laat je gewoon op de lens zitten ;-) .. ok je moet er een paar kopen maar voor €20 heb je er een hele goede ... die met AF werken toch voor geen meter ! JFWIW
                Aaaah, ok, met manuele focus . Nou ja, voor een ultra-wideangle is manueel geen probleem maar op een 50mm f1.8 zie ik toch liever auto-focus.


                Oorspronkelijk geplaatst door ASA 400 Bekijk bericht
                wellicht kan onderstaande je keuze helpen

                http://cameradecision.com/compare/Fu...ny-Alpha-a6500 - bij Lens Type klik op het blauw cijfer onderaan rechts en zie de ganse reeks lenzen

                http://mirrorlesscomparison.com/prev...y-a6300-a6500/

                Hmm, dus toch meer lenzen voor Sony, maar de prijs van de goeie lenzen is wel navenant ... en van de reviews die ik indertijd van de goedkopere heb gelezen kan ik ook alleen maar concluderen dat die maar gemiddeld zijn van scherpte.
                Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                Comment


                • #9
                  Re: Sony (A6300) of Fujifilm (X-T20)

                  Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                  Hmm, dus toch meer lenzen voor Sony, maar de prijs van de goeie lenzen is wel navenant ... en van de reviews die ik indertijd van de goedkopere heb gelezen kan ik ook alleen maar concluderen dat die maar gemiddeld zijn van scherpte.
                  Houd er rekening mee dat in dat lijstje ook de lenzen voor de full frame A7 zitten... die zijn logisch gezien iets zwaarder, en voor bijvoorbeeld de standaard zoomlenzen is het bereik dan ook niet bijster interessant (24-70, 28-70 en 28-135 zijn niet bepaald handig op een APS-C denk ik )
                  Voor de rest heeft Sony wel een aantal goeie lenzen, maar de prijzen zijn er dan inderdaad ook naar.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony (A6300) of Fujifilm (X-T20)

                    Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                    Aaaah, ok, met manuele focus . Nou ja, voor een ultra-wideangle is manueel geen probleem maar op een 50mm f1.8 zie ik toch liever auto-focus.
                    Sony cameras hebben al jaaaren "focus peaking" en de A6xxx serie (de anderen waaschijnlijk ook) heeft daarbij nog "focus magnifying" ... als men daarmee niet manueel kan scherpstellen dan is men werkelijk maar een kneusje hoor

                    Dit gaat wel over de A7 reeks maar is niettemin ook geldig voor de A6xxx

                    manual-lenses-sony-a7-series-smart-choice-phillip-reeve

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony (A6300) of Fujifilm (X-T20)

                      Ik neem aan dat je deze toch wel kent ? (E-mount lenzen)

                      http://kurtmunger.com/nex_lens_chartid324.html

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony (A6300) of Fujifilm (X-T20)

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Sony cameras hebben al jaaaren "focus peaking" en de A6xxx serie (de anderen waaschijnlijk ook) heeft daarbij nog "focus magnifying" ... als men daarmee niet manueel kan scherpstellen dan is men werkelijk maar een kneusje hoor

                        Dit gaat wel over de A7 reeks maar is niettemin ook geldig voor de A6xxx

                        manual-lenses-sony-a7-series-smart-choice-phillip-reeve
                        Mja, focus peaking is tof maar voor snelle actie is dat niet echt handig en in het donker moet al sjaans hebben dat hij 2-3 pixels in het rood aanduid


                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Ik neem aan dat je deze toch wel kent ? (E-mount lenzen)

                        http://kurtmunger.com/nex_lens_chartid324.html

                        Nope, wel handig, thx


                        Ik ben toch nog steeds geneigd om voor de x-t20 te gaan. Goedkopere body en de €700 kostende kitlens krijg je er voor €300 bij ofzo . En er bestaat een 10mm lens voor :P
                        Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                        Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                        Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony (A6300) of Fujifilm (X-T20)

                          Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                          Mja, focus peaking is tof maar voor snelle actie is dat niet echt handig en in het donker moet al sjaans hebben dat hij 2-3 pixels in het rood aanduid
                          bof dat geldt voor elke manuele lens behalve dan mischien voor de UWA's, de vraag is: wil men fotograferen of enkel maar wat klikken op de sluiter ... en het geldt zelfs voor AF lenzen als camera en lens niet al te snel reageren .. in het donker is er weinig probleem omdat de nieuwere cameras een WYSIWYG scherm/EVF hebben ergo ik heb er nog geen problemen mee gehad maar alles hangt af van wat men als "donker" wenst te definieren ..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony (A6300) of Fujifilm (X-T20)

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Sony cameras hebben al jaaaren "focus peaking" en de A6xxx serie (de anderen waaschijnlijk ook) heeft daarbij nog "focus magnifying" ... als men daarmee niet manueel kan scherpstellen dan is men werkelijk maar een kneusje hoor

                            Dit gaat wel over de A7 reeks maar is niettemin ook geldig voor de A6xxx

                            manual-lenses-sony-a7-series-smart-choice-phillip-reeve
                            Zeer interessant, heb nog een paar ouwe lenzen liggen maar van nikon, manueel. Ik ga een adapterke zoeken want dit interesseert me wel.
                            "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony (A6300) of Fujifilm (X-T20)

                              Ik ben toch nog steeds geneigd om voor de x-t20 te gaan. Goedkopere body en de €700 kostende kitlens krijg je er voor €300 bij ofzo . En er bestaat een 10mm lens voor :P
                              En die kitlens is dan ook nog eens een toplens

                              Fuji X-T20, Fuji X-T1, Fuji X100, Sony RX100
                              Fuji 56mm f1.2, Fuji 16mm f1.4, Fuji 35mm f1.4, Fuji 18-55mm f2.8-4.0, Fuji 55-200mm f3.5-4.8, Samyang 12mm f2

                              Comment

                              Working...
                              X