Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 180mm 5.6 macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma 180mm 5.6 macro


    iemand ervaring met deze lens ? of voorbeeldfoto's

    weet ook niet hoe oud deze lens is (hoe lang bestaat het nieuwe model al ?)

    gaat deze lens lichtsterk genoeg zijn voor macrofotografie ?
    of is deze 180mm teveel voor macro (rekeninghoudend met 1.6 factor)

    mark

  • #2
    Hij zal zeker lichtsterk zijn voor macrofotografie. Het probleem is wanneer je op de grootste opening werkt, er heeeeel weinig scherptediepte zal zijn. Dus je moet al een beetje je diafragma toeknijpen, om toch iets te hebben van scherptediepte. Het nadeel is dat je dan langere sluitertijden hebt, en al moeilijker is om uit de hand te fotograferen. Een oplossing is veel licht voor handen (en lens) te hebben (bijv. buiten of bijflashen) ofwel een statief gebruiken.

    Ikzelf heb deze lens, en je mag altijd langskomen om die eens te testen!
    http://www.vannecke.be
    Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
    Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

    Comment


    • #3
      Mark, weet je zeker dat het max. diafragma f5.6 is? De huidige versie van deze lens is f3.5 - Wunjo, jouw lens is toch f3.5?

      Als dit inderdaad een vroegere versie is van deze macrolens, is de kans groot dat de chip niet kan communiceren met je 10D. Of ze kan worden herchipt, weet ik ook niet, aangezien ze niet op de lijst staat van te herchippen lenzen. Als ik jou was, zou ik dat eerst testen en, in geval van error99, navragen bij Sigma.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Originally posted by Pieter G.
        Wunjo, jouw lens is toch f3.5?
        Is idd f3.5 . Wist niet dat Sigma vroeger ook al een 180mm had . Kvond het al raar, want dacht dat mijn lens lichtsterker was dan die f5.6
        http://www.vannecke.be
        Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
        Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

        Comment


        • #5
          In de praktijk zal deze lens als macrolens zeker goed werkbaar zijn. En 180mm f5.6 is eigenlijk nog zo slecht niet voor standaard tele-gebruik. De Sigma 50-500 is ook zoiets op die brandpuntsafstand. Wel moet je er rekening mee houden dat de lens fysiek vrij lang zal zijn, en dat je voor macro, meestal met diafragmawaarden boven f11, niet zonder externe flits zal kunnen.

          Lichtsterkte heeft zo zijn invloed op AF-prestaties bij minder dan ideale lichtomstandigheden, maar voor macro is dat eigenlijk geen factor. Je gebruikt kleine diafragma-openingen en veel MF, dus... als de lens maar scherp is.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment

          Working...
          X