Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sensorvlekken op compactcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sensorvlekken op compactcamera

    Hallo,

    Op mijn spiegelreflex camera vind ik regelmatig sensorvlekken die ik ofwel door de ingebouwde reiniger van de camera ofwel manueel verwijder.

    Maar hoe gaat dat bij een compactcamera waar geen spiegel is die je kunt omhoog houden?
    Ik heb onlangs een occasie toestelletje gekocht (Olympus mju 750 All weather) dat handig is om mee te nemen op wandelingen en met de fiets. Bij het inladen van de foto's zie ik echter een hele reeks grote vlekken. Hoe kan ik die verwijderen? Wegpoetsen in LR is onbegonnen werk want ze staan heel dicht op elkaar. In de handleiding vind ik natuurlijk ook niets daarover. Ik wist niet dat er sensorvlekken mogelijk waren bij die kleine dingetjes.
    Iemand een idee?

    Grts,
    Raf.

  • #2
    Re: sensorvlekken op compactcamera

    Om bij de sensor te geraken zal die camera open moeten, bij een DSLR of mirrorless camera kan je altijd gemakkelijk aan de sensor om die te reinigen, bij een compactje zal de behuizing open moeten om op een of andere manier tot bij de sensor te geraken.
    In een all weather compact camera zou normaalgezien niet gemakkelijk stof mogen komen, maar het kan er al van het begin in zitten, of het kunnen slijtagedeeltjes zijn van bijvoorbeeld het lensmechanisme.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: sensorvlekken op compactcamera

      Bedankt voor de reactie.
      Dacht ik al dat de camera daarvoor open moet. Maar zal een secuur werkje zijn met al die hele kleine vijsjes en onderdelen.
      Ik heb wat op google gezocht en dit gevonden: https://nl.ifixit.com/Guide/How+to+c...nd+sensor/8371
      Iets voor een regenachtige dag en heel veel geduld dus.
      grts,
      Raf.

      Comment


      • #4
        Re: sensorvlekken op compactcamera

        Hou er ook rekening mee dat er tijdens het uit elkaar halen en het terug in elkaar steken nog meer stofjes in de camera terecht kunnen komen.
        Op een kleinere sensor zal zelfs het kleinste stofje al een redelijk grote vlek maken op de foto's.
        Je zal die heel goed zuiver moeten maken.

        Voor zo'n secuur werkje is een soldeermat erg handig, dan rollen de schroefjes niet alle kanten op terwijl je aan het werk bent (je kan alles sorteren in de vakjes).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: sensorvlekken op compactcamera

          Bedankt voor de tips!
          grts,
          Raf.

          Comment


          • #6
            Re: sensorvlekken op compactcamera

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            In een all weather compact camera zou normaalgezien niet gemakkelijk stof mogen komen, maar het kan er al van het begin in zitten, of het kunnen slijtagedeeltjes zijn van bijvoorbeeld het lensmechanisme.
            Fijne stofdeeltjes worden bij dit soort camera's naar binnen gezogen door de uitschuifbare zoomlens die werk als een pompje. Compactcamera's met een interne zoom heb je dat probleem niet.

            Comment

            Working...
            X