Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor reinigen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Sensor reinigen

    Dus gewoon met doorzichtige tape?
    EMBLEMATA.BE
    http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

    Comment


    • #17
      Re: Sensor reinigen

      Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
      In de balg zit een filter die stof tegen houd met aanzuigen. Je kan daardoor nooit stof opzuigen. Heb nu net een andere camera dus ben voorlopig even van het stof probleem af (hoop ik)
      Nee, je zuigt het niet op, maar je blaast het aanwezige stof wel gewoon overal rond.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #18
        Re: Sensor reinigen

        Oorspronkelijk geplaatst door Neildewe Bekijk bericht
        Dus gewoon met doorzichtige tape?
        Heb mijn 40D nu al enkele jaren, sensor nog nooit proper gemaakt.
        EMBLEMATA.BE
        http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

        Comment


        • #19
          Re: Sensor reinigen

          Oorspronkelijk geplaatst door Neildewe Bekijk bericht
          Dus gewoon met doorzichtige tape?
          Tape met de kleur van mat glas, dus die die Spanjaart hierboven in zijn handleiding toont.

          En recente tape gebruiken. Tape die een paar jaar op het dashboard van de auto gelegen heeft, zal vrijwel zeker lijmrandjes achterlaten wanneer je hem weer van de sensor haalt.
          Op zich is dat ook weer geen probleem: kan je weer gewoon weg halen door het met goeie (recente) tape over te doen.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #20
            Re: Sensor reinigen

            Hier een lijstje voor wat je nodig hebt om een vuile sensor te reinigen van stof en olie

            -Pentax Imagesensor Cleaning Kit ( voor stofjes )

            Voor een sensor met olie
            -Sensor Swab Eclipse Optic Cleaner ( reinigings vloestof )

            -Pec Pads ( pluisvrijedoekjes ) een doekje in stukjes knippen ( 3op3cm )en daarna deze enkelemaal dubbelvouwen zodat je er een pinsetje kunt INSTEKEN =heelbelangrijk zodat je de sensor niet krast ,dan een druppel vloestof en zachtjes over de sensor gaan , controle met een loupe

            -Visible Dust Sensor Loupe 7x ( niet goedkoop )

            -Pinset met mooi afgeronde hoeken

            Totaal aan materiaal van deze uitzet +/-170€ ( de LOUPE is hier wel het duurste uit de lijst )

            Er zijn mischien beter opties , maar dat horen we hier zeker wel van andere lezers onder jullie

            Zippatje
            Aan u de keuze ?,, of dan toch eerst de tape gebruiken

            Moto

            Comment


            • #21
              Re: Sensor reinigen

              Net sensor bekeken, ziet er toch proper uit!
              EMBLEMATA.BE
              http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

              Comment


              • #22
                Re: Sensor reinigen

                Wat mij betreft: beste test om te weten of er stof op je sensor zit, is een blauwe lucht (of licht plafond in huis) te fotograferen met toegeknepen lens.
                Als je geen donkere vlekjes/vlekken hebt op je foto, is je sensor stofvrij.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #23
                  Re: Sensor reinigen

                  Oorspronkelijk geplaatst door moto Bekijk bericht
                  +/-170€
                  Gauw even een lens verkopen om een cleaningsetje of twee te financieren .
                  Ieder zijn ding, maar ik vind het er wat over .
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #24
                    Re: Sensor reinigen

                    Ik heb zonet het scotch tape systeem gebruikt.
                    Nadelen: op mijn sony A55 heb ik die halfdoorzichtige (kunststof) spiegel, en ik heb de indruk dat de tape hiervoor teveel "plakt".
                    Tevens zijn er toch wel wat lijmresten achtergebleven, zodat ik 4 à 5 maal opnieuw kon beginnen.
                    Heeft er soms iemand enige ervaring met iets dat minder kleeft (ikzelf denk hierbij bijvoorbeeld aan Post-it)?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Sensor reinigen

                      Ga ook even mijn recente persoonlijke ervaring meedelen.

                      Ik gebruik momenteel mijn MP-E65mm weer, en als je een foto neemt met een vergroting van 5:1 en je dat resultaat 100% inzoomt dan zie je pas of je sensor proper is of niet
                      Er zaten een aantal vlekjes en een paar stofdeeltjes op mijn sensor, dus ging ik die even proper maken.

                      - Eerst met een blaaspeertje uitgeblazen: geen verschil.
                      - Met swab en speciale vloeistof zoals voorgeschreven gekuist: de stofdeeltjes die erop plakten waren eraf maar ik had een massa sensorvlekjes vanwege de vloeistof
                      erbij gekregen. En dan bedoel ik echt veel hoor Ik dacht echt dat ik het toestel zou moeten binnen doen om weer terug deftige foto's te kunnen nemen met de MP-E65mm.

                      Wanneer ik de test met het witte blad deed met een gewone macro (of andere) lens zag het resultaat er goed uit. Zelfs met inzoomen naar 100% viel het wel mee. Met de MP-E65mm erop met een serieuze vergrotingsfactor was het echter huilen met de pet op.
                      Het leek alsof de vloeistof in de poriën van de sensorcoating vlekjes had achtergelaten. Opnieuw erover gaan met een minder vochtige swab maakte geen verschil. Voor alle duidelijkheid: de eerste swab was ook niet kletsnat hé

                      Ik weet dat de sensor niet zo fragiel is zoals de producenten graag laten uitschijnen. Ik heb dan uiteindelijk een zuiver wattenstaafje genomen, daar 2 druppels van de reinigingsvloeistof opgedaan en krachtiger het sensor oppervlak afgeveegd. Onmiddellijk daarna met de droge tip achterna geveegd om weer geen vloeistofresidu vlekken te laten veroorzaken.
                      Tot mijn opluchting was het resultaat zeer goed en heb ik de massa vlekjes weg gekregen zodat ik zelfs met die lens en volledig inzoomen een zuivere sensor verkregen heb.

                      Die dure swabs die je maar één keer mag gebruiken schaf ik al zeker niet meer aan. Met de juiste reinigingsvloeistof en een paar zuivere wattenstaafjes kan je je sensor echt mooi 'diepreinigen' zonder risico als je een beetje uitkijkt. En het kost weinig in verhouding.
                      Wanneer je je toestel binnen doet om de sensor te laten reinigen gaan ze die daar ook niet bekijken door een MP-E65mm hoor. En ik kan je nu verzekeren dat er een verschil is tussen proper en écht proper

                      De sensor zelf is beschermt door een coating en je doet er echt niet zo snel iets aan stuk. Hoe banger de mensen zijn om iets stuk te maken des te meer kunnen ze verdienen aan die sensor reinigingen natuurlijk

                      En ik, ik kan weer 'propere' foto's maken met de MP-E65mm
                      Moet er wel bij vermelden dat er verscheidene pogingen nodig waren alvorens het resultaat echt goed was.

                      Mijn raad aan TS: gewoon zelf aan beginnen
                      Ik had de eerste keer ook schrik iets fout te doen of schade te veroorzaken. Maar het valt reuze mee hoor.

                      Grtz,
                      Kurt
                      Last edited by Kurrrt; 25 november 2012, 17:13.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Sensor reinigen

                        Ik doe dat ook zelf, geen probleem met isopropanol, voor een flesje van 25ml rond de 5€ dit is nogal eigen aan de apotheek, dus het kan eventueel nog goedkoper, wel het onverdund spul van 99% gebruiken.
                        En dan nog even dit, de mythe wil en het word zo genoegzaam genoemd " de sensor reinigen " wel aan de sensor kom je niet aan, er ligt nog een glaasje voor - de laagdoorlaatfilter- die reinigt men. En niet de sensor. En dan nog bestaat deze filter uit twee gedeelten het voorste gedeelte is bedoeld als stofwering, welke kan geactiveerd worden met de instellingen in de camera, en tegelijk een IR en Anti aliasing filter is. het tweede deel is bevestigd met een echtmiddel op de sensor zelf. En is de filter zelf, zie de nieuwe Mark III en de D800E waar men het voorste gedeelte vervangen heeft door een neutraal stukje glas. Om minder of weinig of geen moire te bekomen.
                        Bron van de schuine tekst Klik
                        Zo kom je bij een reiniging dus nooit aan de sensor zelf.
                        https://ggpics.be/

                        Comment


                        • #27
                          Re: Sensor reinigen

                          Hey Moto,

                          Prachtige uitleg. Ik geloof wel dat het mogelijk is om met deze middelen de sensor degelijk te reiningen. Ik durf er alleen niet aan te beginnen! Het gebruik van een 'pincet', ik durf er niet aan denken.
                          Vandaar ook mijn vraag (21/09) of er ergens een workshop omtrent sensorreinigen kan worden gevolgd...
                          Het systeem met de tape... daar durf ik al helemaal niet aan te beginnen. Kijk eens in de cataloog van Scotch: honderden soorten tape, voor allerlei verschillende toepassingen... welke kies je er dan uit? Alleen daarom al durf ik het niet doen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Sensor reinigen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Zippatje Bekijk bericht
                            welke kies je er dan uit?
                            Het doosje zoals getoond in de handleiding van Spanjaart .
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #29
                              Re: Sensor reinigen

                              Guido g en ikzelf halen een eenvoudige, goedkope en doeltreffende manier aan waar je zonder schrik mee aan de slag kan...
                              Anders best maar gewoon blijven binnen doen bij uw handelaar

                              Guido legt trouwens heel goed uit hoe de eigenlijke sensor wordt beschermd. Als er zijn die er met tape op loos gaan zal die wel iets kunnen verdragen hé.
                              Met tape zou ik er zelf nooit aan beginnen vanwege de lijm. Gewoon oppervlakkig stof zal je er zo zeker wel mee afkrijgen, maar dan is de manipulatie van het aanbrengen van de tape toch groter dan er met een swab of wattenstaafje over te gaan. En vlekjes van bvb een condensaatdruppeltje zullen niet met tape verdwijnen.

                              Grtz,
                              Kurt
                              Last edited by Kurrrt; 26 november 2012, 16:34.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Sensor reinigen

                                Ik heb ook al gelezen van eerst het meeste stof wegblazen, en nadien met hoogwaardige oorstaafjes eventuele vlekjes wegwerken.
                                Nog mensen die dit systeem gebruiken, en voldoet dit?

                                Comment

                                Working...
                                X