Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor kuisen : Blood, sweat ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensor kuisen : Blood, sweat ...

    Beste BD'ers,

    Vandaag na lang aarzelen eindelijk begonnen aan een schoonmaakbeurt met het nieuwe sensor cleaning system waarvan ik zoveel verwacht(te).
    Ziehier mijn ervaringen en verschillende handelingen om een donker vlekje links bovenop een foto met blauwe hemel proberen te verwijderen :
    - 1ste poging met de minst ingrijpende handeling : een stofzuigbeurt met het nieuwe afzuigsysteem : VLEK NIET WEG !
    - 2de poging : met de bijgeleverde Wet & Dry tools : eerst een schoonmaakbeurt met Wet cleaner. Nadien over de sensor gegaan met de Dry cleaner. Eventuele reststofdeeltjes van de drycleaner opgezogen met het vacuum systeem : GROOT ALARM !!: een blauwe luchtfoto met tal van zwarte kleine donkere langwerpige vlekjes. Precies resterende stofdeeltje maar zeer intens zwart van kleur.
    - 3de poging : nieuwe stofzuigbeurt met het vacuumsysteem : NOG STEEDS DIE VLEKJES !! - Begin van paniek...
    - 4de poging : Mijn ultieme redding ?? Voor de eerste keer Sensor Swipe met Pec Pad klaargemaakt + Eclipse : sensor behandeld zoals beschreven. Nadien nog eens met de vacuum cleaner boven de sensor geweest maar zonder hem aan te raken: MINDER VLEKJES !!
    - 5de poging : een nieuwe kuisbeurt met Pec Pad en Eclipse en stofzuigbeurt nadien : Oef !!! SENSOR CLEAN en polsslag weer normaal...

    Mijn besluit uit gans deze belevenis : Het nieuwe Vac System is waardevol maar dan alleen voor wat betreft het stofzuigergedeelte. Imho zijn de Wet & Dry cleaner onderdelen waardeloos.
    De Wet Cleaner is een stofvrij voorverpakt spatelje zoals de Sensor Swipe, maar met bovenaan een mousse hoedje dat volledig doordrengt is met een schoonmaakvloeistof (geen idee dewelke).
    De Dry Cleaner is tevens een stofvrij verpakt spateltje met insparingen waartussen een doekje, dat licht vochtig aanvoelt, is vastgemaakt om de vochtresten op de sensor tgv de Wet Cleaner te verwijderen.
    Wil ook nog aannemen dat er, door het feit dat de sensor bij mij nog niet vochtig werd behandeld, misschien een vettige film op lag. Vandaar misschien dat er na de eerste natte behandeling met het nieuw systeem tal van resten overgebleven waren.

    Maar PEC PADS met ECLIPSE hebben mij dus uiteindelijk gered na twee beurten.
    Voor mij dus in de toekomst Pec Pads + Eclpse + Vacuum stofzuiger .

    Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

    Ik hou het op de Sensor Swabs + Eclipse en de blaaspeer, de pec-pads hebben het voordeel van de kostprijs maar het nadeel dat tijdens het bevestigen van de pec-pad op de spatel je der ten eerste met je handen aankomt wat en klein residu van huidvet kan achterlaten op de pecpad, twee dat het doekje omgevingsstof oppakt tijdens het aanbrengen op de spatel.

    my2cents, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

      Ppppppffffff zit met spanning op mijn volgende CCD clean te wachten met de nieuwe stofzuiger,had net mijn ccd schoon gemaakt met PEC PADS met ECLIPSE oke het ging deze keer wel met moeite,dus we wachten tot mijn ccd weer een poetsbeurt moet hebben,en dat doe ik dan met de nieuwe sensor cleaning system, en dan zet ik mijn verhaal hier neer
      D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
      www.langenacker.nl

      Comment


      • #4
        Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

        Yep, zo kennen we het..

        Ik moet ook steeds 2-3 en soms zelfs 4 x sweepen met Eclipse om een defig resultaat te krijgen, weet dat het een utopie is om de ccd 100% clean te krijgen!

        Comment


        • #5
          Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

          Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
          Ik hou het op de Sensor Swabs + Eclipse en de blaaspeer, de pec-pads hebben het voordeel van de kostprijs maar het nadeel dat tijdens het bevestigen van de pec-pad op de spatel je der ten eerste met je handen aankomt wat en klein residu van huidvet kan achterlaten op de pecpad, twee dat het doekje omgevingsstof oppakt tijdens het aanbrengen op de spatel.

          my2cents, Jeff
          De Pec Pads moet je verwijderen uit hun verpakking met een pencet. Tevens rond de spatel plooien met het pencet.

          Groetjes,
          Pol.
          Last edited by enero; 16 juni 2005, 14:47.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

            Oorspronkelijk geplaatst door teddy-bear
            Yep, zo kennen we het..

            Ik moet ook steeds 2-3 en soms zelfs 4 x sweepen met Eclipse om een defig resultaat te krijgen, weet dat het een utopie is om de ccd 100% clean te krijgen!
            Inderdaad teddy-bear, een utopie ...
            Een van de voordelen van de prosumers, geen sensor te moeten cleanen. Maar dan wel eens één of andere hot- of andere slechte pixel zichtbaar.

            Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

              Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
              De Pec Pads moet je verwijderen uit hun verpakking met een pencet. Tevens rond de spatel plooien met het pencet.
              Wel eens geprobeerd

              Heel voorzichtig met je vingers kan ook. Zolang je maar niet het gedeelte waar je de sensor mee schoonmaakt aanraakt loopt het wel los.
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment


              • #8
                Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
                Beste BD'ers,

                Vandaag na lang aarzelen eindelijk begonnen aan een schoonmaakbeurt met het nieuwe sensor cleaning system waarvan ik zoveel verwacht(te).
                Ziehier mijn ervaringen en verschillende handelingen om een donker vlekje links bovenop een foto met blauwe hemel proberen te verwijderen :
                - 1ste poging met de minst ingrijpende handeling : een stofzuigbeurt met het nieuwe afzuigsysteem : VLEK NIET WEG !
                - 2de poging : met de bijgeleverde Wet & Dry tools : eerst een schoonmaakbeurt met Wet cleaner. Nadien over de sensor gegaan met de Dry cleaner. Eventuele reststofdeeltjes van de drycleaner opgezogen met het vacuum systeem : GROOT ALARM !!: een blauwe luchtfoto met tal van zwarte kleine donkere langwerpige vlekjes. Precies resterende stofdeeltje maar zeer intens zwart van kleur.
                - 3de poging : nieuwe stofzuigbeurt met het vacuumsysteem : NOG STEEDS DIE VLEKJES !! - Begin van paniek...
                - 4de poging : Mijn ultieme redding ?? Voor de eerste keer Sensor Swipe met Pec Pad klaargemaakt + Eclipse : sensor behandeld zoals beschreven. Nadien nog eens met de vacuum cleaner boven de sensor geweest maar zonder hem aan te raken: MINDER VLEKJES !!
                - 5de poging : een nieuwe kuisbeurt met Pec Pad en Eclipse en stofzuigbeurt nadien : Oef !!! SENSOR CLEAN en polsslag weer normaal...

                Mijn besluit uit gans deze belevenis : Het nieuwe Vac System is waardevol maar dan alleen voor wat betreft het stofzuigergedeelte. Imho zijn de Wet & Dry cleaner onderdelen waardeloos.
                De Wet Cleaner is een stofvrij voorverpakt spatelje zoals de Sensor Swipe, maar met bovenaan een mousse hoedje dat volledig doordrengt is met een schoonmaakvloeistof (geen idee dewelke).
                De Dry Cleaner is tevens een stofvrij verpakt spateltje met insparingen waartussen een doekje, dat licht vochtig aanvoelt, is vastgemaakt om de vochtresten op de sensor tgv de Wet Cleaner te verwijderen.
                Wil ook nog aannemen dat er, door het feit dat de sensor bij mij nog niet vochtig werd behandeld, misschien een vettige film op lag. Vandaar misschien dat er na de eerste natte behandeling met het nieuw systeem tal van resten overgebleven waren.

                Maar PEC PADS met ECLIPSE hebben mij dus uiteindelijk gered na twee beurten.
                Voor mij dus in de toekomst Pec Pads + Eclpse + Vacuum stofzuiger .

                Groetjes,
                Pol.
                Graag wil ik hier nog aan toevoegen :

                - Doordat de sensor bij de D70 in een soort kadertje steekt (steekt dieper) en dus omringt is door een randje is de Vacuum pomp zeer welkom om de materiaalrestjes die je door het swipen naar de randen en hoeken veegt, op te zuigen.
                Bij de Canons schijnt de sensor op gelijke hoogte te liggen met de omgeving en komt dit ongemak dus niet voor ??
                - ik de indruk heb dat je best niet al te lang wacht om je sensor eens grondig te reinigen omdat er na verloop van tijd blijkbaar een soort vette film op komt. Dit zal wellicht de reden zijn waarom ik bij de eerste poetsbeurt een pak meer van die resten op de sensor vond.
                - in de toekomst ben ik zinnens de volgende ingrepen toe te passen :
                ° regelmatig na een aantal lenswissels de blaaspeer hanteren.
                ° af en toe eens met de stofzuiger en rond hulpstuk in de bodyopening juist voorbij de lensvatting passeren.
                ° en in laatste instantie Pec Pads en Eclipse aanwenden.

                Groetjes,
                Pol.
                Last edited by enero; 18 juni 2005, 22:16.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                  In verband met huidvet gebruik ik altijd plastic handschoenen die ze ook in het ziekenhuis gebruiken. Dan kun je rustig met je vingers aan de doekjes komen om die om de spatel te doen.
                  Van te voren goed je handen wassen scheelt ook al.
                  Ik moet het vaak ook meerdere keren doen
                  Had gehoopt dat dit nieuwe systeem beter zou werken.
                  Ik wacht andere ervaringen af.
                  Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jofeltje
                    In verband met huidvet gebruik ik altijd plastic handschoenen die ze ook in het ziekenhuis gebruiken. Dan kun je rustig met je vingers aan de doekjes komen om die om de spatel te doen.
                    Van te voren goed je handen wassen scheelt ook al.
                    Ik moet het vaak ook meerdere keren doen
                    Had gehoopt dat dit nieuwe systeem beter zou werken.
                    Ik wacht andere ervaringen af.
                    Nieuw systeem heeft volgens mij als meerwaarde de stofzuiger, die je tot dicht bij de sensor kan brengen zonder risico.

                    Groetjes,
                    Pol.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                      hoe doe je dat met eclips?

                      ik gebruik dat liever niet: dat heeft me al eens strepen opgeleverd :-/
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                        Dan heb je het misschien te nat gedaan.
                        Maximaal 3 druppels eclipse gebruiken op een swap.
                        Desnoods nog eens doen.
                        Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                          3 druppeltjes en dat ding is nat!
                          foto als spiegel of als venster?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                            In de handleiding bij de Pec Pads met Eclipse spreekt men van 2 druppeltjes, maar het zal toch niet op dat één druppeltje aankomen zeker. Zal wellicht dan iets meer tijd nodig hebben om op te drogen. Alhoewel, het verdampt zeer snel hoor. Als je direct gaat testen kan het wel zijn dat je strepen hebt. Dus best een beetje wachten. Geduld, maar dit schijnt, zelfs bij mij niet zo eenvoudig te zijn. Je bent immers wel bezig met de ziel van je camera. Dus als die ter ziele gaat mag je het vergeten. Een nieuwe sensor zal wellicht de prijs zijn van een nieuwe camera zeker ?

                            Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sensor kuisen : Blood, sweat ...

                              dat laatste klopt dus echt door men hoofd als ik hem aant kuisen ben!

                              en dan ziet ge ineens streepjes... gelukkig niets gemerkt op testfotos.
                              foto als spiegel of als venster?

                              Comment

                              Working...
                              X