Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sensor cleaning D700-D750

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sensor cleaning D700-D750

    Misschien domme vraag, ik reinig steeds de sensor van mijn D700 zelf, eerst Giottos Rocket Blaster, dan visible dust arctic butterfly en swabs indien nodig. Verandert er nu iets voor de D750 of is dit volledig hetzelfde?
    Bedankt!
    Flickr

  • #2
    Re: sensor cleaning D700-D750

    Maakt het bij het ramen zemen uit wat er zich achter de ruit bevindt? Dus waarom zou het bij een camera dan wel uitmaken?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: sensor cleaning D700-D750

      Bij die toestellen zitten er AA filters voor je sensor, dus kan je de sensor zelf eigenlijk niet reinigen (en dat is ook niet nodig) maar reinig je eigenlijk het glaasje dat er net voor zit.

      Maar voor zover ik weet hebben de toestellen zonder AA filter ook een glaasje voor de sensor zitten trouwens.
      Dus finaal zit je gewoon een glaasje te kuisen.

      Er is geen verschil tussen jouw toestellen wat dat betreft dus ik zou ook niet veranderen van methode. Je werkmethode lijkt me goed. (is ongeveer het zelfde als de meeste hier doen) Gebruik gekende betrouwbare producten en er komen geen problemen van.

      Comment


      • #4
        Re: sensor cleaning D700-D750

        Bedankt. Meen mij nog iets van vroeger te herinneren dat er verschillende soorten eclipse bestonden afhankelijk van het toestel, vandaar mijn vraag.
        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: sensor cleaning D700-D750

          Oorspronkelijk geplaatst door saintlambert Bekijk bericht
          Bedankt. Meen mij nog iets van vroeger te herinneren dat er verschillende soorten eclipse bestonden afhankelijk van het toestel, vandaar mijn vraag.
          klopt. Als ik me niet vergis is de gewone eclipse op basis van methanol-pro-analyse (zeer zuiver methanol dus) en de eclipse-e2 (dacht ik) op basis van een isopropanol mengeling.
          Neem mijn woord niet voor wet aan hoor, ik kan ook verkeerd zijn.

          De e2 zou "veiliger" zijn doch ik heb het niemand ooit weten gebruiken en ook nooit iemand horen klagen over het gebruik van methanol voor het reinigen van sensors.
          Wel opletten dat je geen huishoudelijk methanol in de gewoon winkel gaat kopen want daar zit een braakmiddel en kleurstof in die aanslaat op je glas.

          Zelf gebruik ik methanol-pro-analyse van de grote fles (is wel de versie die enkel voor laboranten verkrijgbaar is) en dat werkt super.

          Methanol is wel extreem hydrofiel en trekt water uit de lucht terwijl je er op staat te kijken. Dus je moet snel werken.
          Isopropanol heeft een langere "open tijd", ik vind het lastiger om het op te drogen.

          Ik gebruik wel isopropanol voor mijn lenzen. En daar zitten ook coatings op.

          Wil je heel zeker zijn dan kan je misschien eens een berichtje sturen naar nikon naar wat zij aanbevelen.
          Last edited by xafke; 22 januari 2015, 01:58.

          Comment


          • #6
            Re: sensor cleaning D700-D750

            Heb er nog wat over zitten nadenken en wat zitten opzoeken ook.

            Jij hebt het dus over de indium tin oxide coating die ergens in het jaar 2004 in omloop is gekomen +-
            Doel van de coating is blijkbaar het glas anti-statisch te maken.

            En als je er op rondleest op het net dan is er veel fuss over het gebruik van eclipse in combinatie met die coatings. Er is potentieel gevaar op schade!!
            Dus iedereen moest overstappen op eclipse e2 die idd een mengeling is van methanol, isopropanol en nog iets.

            Maar we zijn nu 10 jaar verder en eclipse e2 bestaat zelfs al niet meer LOL, desondanks de prijs de zelfde was moest niemand het hebben blijkbaar.
            Ze maken nu wel iets anders. Kind een ander naam gegeven denk ik. Wat er in zit weet ik niet.

            Nog wat verder zitten zoeken en van die coating is niets meer te horen of te vinden als je zoekt op de nieuwste modellen van bodys.
            Passen ze die nog toe op nieuw toestellen? Geen idee. Ik denk het wel maar niemand kraaid er nog om.

            Wel zie ik dat ze toestellen uitbrengen zonder AA filter at all omdat de AA filter voor onscherpte zorgd.

            Maar desondanks er zoveel over te doen is geweest in de tijd toen die tin oxide uitkwam is er na 10 jaar nog geen schade vastgesteld blijkbaar.
            Zal allemaal beetje overroepen geweest zijn zeker?

            Comment

            Working...
            X