Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstelling Nikon D700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpstelling Nikon D700

    Ik ben de eigenaar geworden van een splinternieuwe D700 ter vervanging van mijn D70s. Een wereld van verschil, alhoewel de D70s nog steeds een prima toestel blijft.

    Dit betekent dus opnieuw alles leren en leren instellen.
    De D700 heeft ook verschillende opties voor de automatische scherpstelling. Nu ga ik deze camera voornamelijk gebruiken voor modelfotografie. Scherpstelling op de ogen is dus belangrijk. Maar hoe deze camera het beste instellen: Enkelpunts of 9-puntsafstelling? Is enkepunts niet te beperkt of te gevoelig?
    De dynamische en 51-punts afstelling lijken me sowieso niet geschikt.

    Alvast bedankt.
    Last edited by Traveler; 10 juni 2010, 16:39. Reden: typefouten

  • #2
    Re: Scherpstelling Nikon D700

    alle 51 aan 1 punts en dan het goede op het oog zetten. Niks dynamisch oid gebruiken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Scherpstelling Nikon D700

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      alle 51 aan 1 punts en dan het goede op het oog zetten. Niks dynamisch oid gebruiken.
      Ook mijn mening. +1

      Comment


      • #4
        Re: Scherpstelling Nikon D700

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        alle 51 aan 1 punts en dan het goede op het oog zetten. Niks dynamisch oid gebruiken.
        Maar allé.. Een beetje meer zelfzekerheid aub

        Ik gebruik vlotjes 51p3D en ben super tevreden met de resultaten (héél weinig missers )

        Comment


        • #5
          Re: Scherpstelling Nikon D700

          Volgens de theorie heb je danwel het puntje van de neus en niet het oog. Behalve met bewegende dingen of vogels in de lucht gebruik ik dit nooit.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Scherpstelling Nikon D700

            Ik gebruik er enkel één, nl. het middelste scherpstelpunt.
            Ik richt ermee naar een oog (het dichtst bij de cam), druk half zodat ie zal scherpstellen. Blijf halfingedrukt en verander dan je compositie (niet meer aan de lens draaien hé!) en druk je knop volledig door.

            grtz
            Piet
            Piet Cosaert
            http://kepsfotografie.wordpress.com

            Comment


            • #7
              Re: Scherpstelling Nikon D700

              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Maar allé.. Een beetje meer zelfzekerheid aub

              Ik gebruik vlotjes 51p3D en ben super tevreden met de resultaten (héél weinig missers )
              Het gaat hier in dit geval over model/studio. 3D tracking is dan helemaal niet nodig, kan alleen maar de camera verwarren.

              Hendeltje staat dan bij helemaal omlaag, logischerwijs. Eén focuspunt dus.


              En voor de volledigheid ook de sluiterknop AF uitschakelen, zodat je met AF-ON knop de focus kan kiezen. Eenmaal goed bevonden, AF-ON knop lossen, kan je nog vrij van zonder je beeld aan passen, foto nemen, beeld aanpassen etc.... zonder dat de focus wijzigt.

              Wat dus niet het geval is met de halfingedrukt methode van Keps - daar focust de camera elke keer opnieuw bij sluiterknop indrukken...
              Was ook eerst mijn methode, maar eenmaal de AF-ON-knop ontdekken kan niet meer zonder.

              Comment


              • #8
                Re: Scherpstelling Nikon D700

                Oorspronkelijk geplaatst door Keps Bekijk bericht
                Ik gebruik er enkel één, nl. het middelste scherpstelpunt.
                Ik richt ermee naar een oog (het dichtst bij de cam), druk half zodat ie zal scherpstellen. Blijf halfingedrukt en verander dan je compositie (niet meer aan de lens draaien hé!) en druk je knop volledig door.

                grtz
                Piet
                Volgens mij de goede, beproefde, methode!
                https://waltertalboom.be-
                Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpstelling Nikon D700

                  Oorspronkelijk geplaatst door Walt Bekijk bericht
                  Volgens mij de goede, beproefde, methode!
                  Heb je de andere methode dan al gebruikt?

                  Die vind je alleen op pro en semi-pro bodies natuurlijk, die AF-ON knop. Met reden.


                  Stel, je wilt foto's nemen van een model dat poseert met verschillende composities.

                  Met jouw methode wordt dit:

                  1/focuspunt op gewenste plaats zetten
                  2/sluiterknop half indrukken en camera focust
                  3/sluiterknop doordrukken en foto nemen
                  4/camera bewegen, model anders plaatsen in beeld
                  5/focuspunt terug op die plaats zetten omdat camera bewogen is
                  6/sluiterknop half indrukken en camera focust
                  7/sluiterknopdoordrukken & foto nemen

                  etc....
                  Dit is maar voor 2 foto's.

                  Mijn methode (en door velen gebruikt):
                  1/met middelste focuspunt (het sterkste en snelste punt) naar gewenste plaats
                  2/AF-ON knop indrukken en camera focust
                  3/AF-ON knop lossen
                  4/foto 1 nemen & compositie aanpassen
                  5/foto 2 nemen & compositie aanpassen
                  6/foto 3 nemen & compositie aanpassen
                  7/foto 4 nemen & compositie aanpassen

                  etc....

                  Omdat er niet gefocust wordt met de sluiterknop en omdat de focus niet wijzigt, kan je blijven foto's nemen, zonder opnieuw te moeten focussen op dezelfde plaats en zonder je vinger gespannen te moeten houden, halverwege op de sluiterknop.

                  De sluiter en AF worden losgekoppeld van elkaar. Wat logisch is - zeker bij model en studiofotografie - meestal moet de focus op dezelfde plaats blijven (het gezicht/de ogen). Eenmaal gefocust, kan je je concentreren op je compositie en foto's nemen, wetend dat de focust vastligt.

                  Welke is de meest efficienste methode denk je?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpstelling Nikon D700

                    Oorspronkelijk geplaatst door Walt Bekijk bericht
                    Volgens mij de goede, beproefde, methode!
                    Als je je camera perfect in het vlak kan bewegen en als je model ook niet beweegt en beide zijn bijna onmogelijk, zeker de eerste.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpstelling Nikon D700

                      Bedankt voor de informatie.

                      Dus zeker de eenpuntsmeting gebruiken voor modelfotografie.

                      En ik ga die tip van caleido eens uitproberen...

                      Herbert

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherpstelling Nikon D700

                        Een goede tip van Caleido. 'k Ga nog eens mijn manual van mijn D90 moeten uithalen om daarnaar te zoeken
                        Nikon Df

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherpstelling Nikon D700

                          Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                          ... Mijn methode (en door velen gebruikt):
                          1/met middelste focuspunt (het sterkste en snelste punt) naar gewenste plaats
                          2/AF-ON knop indrukken en camera focust
                          3/AF-ON knop lossen
                          4/foto 1 nemen & compositie aanpassen
                          5/foto 2 nemen & compositie aanpassen
                          6/foto 3 nemen & compositie aanpassen
                          7/foto 4 nemen & compositie aanpassen

                          etc....
                          Enkele vraagjes bij deze techniek:
                          - Moet de autofocus dan niet ingesteld staan op "continu focussen" (dynamisch veld of 3D?), zodat de scherpstelling blijft volgen als de afstand gewijzigd wordt (bijvoorbeeld door bewegingen van model of fotograaf)?
                          - Blijft de focus volgen over het hele zoekeroppervlak?
                          Waarschijnlijk zal je rekening moeten houden met de zone waarin zich die 51 focuspunten bevinden. Of zijn het enkel de 15 gevoeligste focuspunten (cross-type) die dit aankunnen?
                          Vriendelijke groet,

                          Jos

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherpstelling Nikon D700

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Volgens de theorie heb je danwel het puntje van de neus en niet het oog. Behalve met bewegende dingen of vogels in de lucht gebruik ik dit nooit.
                            Ik heb altijd de ogen in focus. Werkt bij mij perfect

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scherpstelling Nikon D700

                              Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                              Het gaat hier in dit geval over model/studio. 3D tracking is dan helemaal niet nodig, kan alleen maar de camera verwarren.
                              Een noodzaak is het inderdaad niet, maar mijn ervaring is toch dat die 51pt3D zeer accuraat werkt zonder te moeten herkadreren en zelfs bij stilstaande modellen

                              Comment

                              Working...
                              X