Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherp stellen Nikon D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherp stellen Nikon D70

    Hallo ,

    Van alle sportopnames die ik tot nu toe gemaakt heb is er nog geen enkele vlijmscherp uitgekomen .( zie Beginners : Waterski )
    Ik heb de instellingen AF-S gebruikt , de instelling AF-C maar geen van beiden schenkt voldoening .
    Bij het waterskiën heb ik AF-C gebruikt , dynamisch veld .Zou het kunnen dat de camera scherp heeft gesteld op de waterdruppels i.p.v.van op de skiër .
    Ik heb éénmaal een scherpe foto gehad v.e. cyclocrosser en de reden was dat ik de camera toen op manueel had gezet en op voorhand scherp had gesteld op een boom waar die crosser zou passeren .
    Zijn er nog mensen met die problemen ?

  • #2
    Re: Scherp stellen Nikon D70

    Hangt van de situatie af maar als de afstand tot je onderwerp niet veranderd dan kun je natuurlijk ook manueel scherpstellen wat de snalheid van het afdrukken ook weer zal versnellen...

    Groetjes,
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

    Comment


    • #3
      Re: Scherp stellen Nikon D70

      Hallo ,

      Veel sportfoto's ed. maak ik niet
      Je zou een snelle lens moeten hebben (vooral bij minder goed weer of binnen)
      waardoor je een snelle sluitertijd kan instellen bij een verantwoord diafragma.

      Met een huidige DSLR kan je ook gebruiken maken van een hogere ISO-waarde
      zonder noemenswaardige ruis over te houden, plus je kan dan een snellere
      sluitertijd kiezen.

      Een andere mogelijkheid is je object volgen tijdens de actie.
      Je krijgt dan een wazige achtergrond met een scherp (hopelijk) object.
      Vraagt wat oefening.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: Scherp stellen Nikon D70

        Moi,

        heb hetzelfde probleem gehad.
        Probeer eens met AF-S of AF-C maar wel single field.
        Bij dynamish, ook al heb je een bepaalde sensor gekozen wordt de beslissing nog steeds genomen door de camera.
        Dit is ook een beetje beschreven in de handleiding maar dacht ook niet dat Dit het probleem was.
        Ik gebruik nu deze instellingen en geen problemen meer.

        Gr
        Risto
        Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

        Comment


        • #5
          Re: Scherp stellen Nikon D70

          Probeer eens met AF-S of AF-C maar wel single field.
          Bij dynamish, ook al heb je een bepaalde sensor gekozen wordt de beslissing nog steeds genomen door de camera.
          Dit is ook een beetje beschreven in de handleiding maar dacht ook niet dat Dit het probleem was.
          Ik gebruik nu deze instellingen en geen problemen meer.
          Ik vermoed dat dit wel veel oplost; staat hier ook 99% van de tijd op single field...
          Peter

          http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
          http://www.photoblog.be/peterwarson

          Comment


          • #6
            Re: Scherp stellen Nikon D70

            Ik denk ook dat dat de beste keuze is . Nu heb ik de indruk dat er door het dynamisch veld ( dus 5 scherpstelpunten) AF-C , meer is scherp gesteld op het water voor de skiër dan op de persoon zelf .

            Comment


            • #7
              Re: Scherp stellen Nikon D70

              vertel eerst eens wat voor lens je gebruikt.
              Voor snelle aktie foto`s zal je toch ook een snelle lens moeten hebben.

              Gr. John
              www.sportactiefoto.nl

              Comment


              • #8
                Re: Scherp stellen Nikon D70

                Ook hier staat hij 95% op 'single field'.
                Zelf maak ik nogal veel foto's van vinzwemmers. Deze kan je moeilijk stilstaande objecten in het water noemen.
                Wanneer je voldoende licht hebt is het geen probleem om een prachtige scherpe foto te maken. Maar in een zwembad is de belichting ronduit slecht
                Toch lukt het om scherpe foto's te maken met m'n AF-S 70-200VR het de scherpstellingsveld op 'enkel veld', wanneer ik 'dynamisch' neem loopt het steeds verkeerd af
                Goed opletten dat je je object meevolgt, want ik kan me voorstellen dat zo'n waterskier zich niet eenvoudig op een plaatje laatvastleggen
                Last edited by Ludo; 21 september 2005, 22:27.
                Groeten,
                Ludo

                Comment


                • #9
                  Re: Scherp stellen Nikon D70

                  ...............
                  Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 16:59.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherp stellen Nikon D70

                    De lens die ik gebruik heb is de APO 70-200mmF2.8 EX van Sigma .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherp stellen Nikon D70

                      wat is het verschil dat tussen dynamisch en single field?
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherp stellen Nikon D70

                        Bij afs:
                        Single: Camera focused op het object in het geselecteerde focus punt
                        Dynamic: Zelfde maar wanneer het object beweegd voor de camera heeft gefocust de camera zal focussen op de gegevens gebaseerd van andere focuspunten...

                        Heb dezelfde lens en sinds een tip vaan een ander BD heb ik dit naar single gezet zijn bijna alle foto's scherp.
                        Buj dynamic had ik alles behalve het object scherp..
                        Ook oppassen met een apereture van 2.8 best iets hoger bv F8 voor skieers.

                        Greetz
                        Risto

                        PS meer uitleg in je handleiding pag 68 en 69
                        Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherp stellen Nikon D70

                          Bij dynamisch veld zijn er 5 verschillende scherpstelvelden . De camera volgt dan het onderwerp als dit zich van het ene scherpstelveld naar het andere verplaatst.
                          Enkel veld heeft maar één scherpstelveld waarop de camera continu blijft scherpstellen .

                          Comment

                          Working...
                          X