Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

robuustheid DSLR's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • robuustheid DSLR's

    Ik ben volop bezig een DSLR aan het kiezen (prijsklasse D100 – 10D - S2). Om eerlijk te zijn, hoe meer meningen ik lees of hoor, des te moeilijker wordt de keuze. Ik denk dat de toestellen aan elkander gewaagd zijn en de verschillen in specificaties voor mij niet echt kritisch zijn.

    Toch is er één grote vraag waar ik moeilijk een antwoord op kan vinden: Zijn deze DLSR’s voldoende robuust om te gebruiken op avontuurlijke reizen?

    Ik heb in de nabije toekomst een paar grote fietstochten gepland naar o.a. Ijsland & Patagonië. Tijdens zo’n reis wordt mijn toestel bewaard in een waterdichte fietszak die onderhevig is aan de continue trillingen veroorzaakt door het fietsen. Sommige plaatjes kan je niet voorbij rijden zonder ze te fotograferen: dus ook in regen en wind durf ik wel eens een foto maken (zie mijn G2 verhaal elders in dit forum). M.a.w. mijn materiaal is meer onderhevig aan trillingen, stof, wind en vocht dan bij een gemiddelde gebruiker.

    Heeft er iemand ervaring met het gebruik van DSLR’s in ongunstige omstandigheden? Welk toestel zou het meest geschikt zijn? Of zijn er tips/accesoires beschikbaar?

    Groeten

    Chappie
    Chappie

  • #2

    Eerlijk gezegd denk ik dat alleen de high-end DSLRs (D1x,1Ds,..) gemaakt zijn voor de omstandigheden die je hier aanhaalt.
    Dat wil niet zeggen dat de entry-level DSLRs niet geschikt zijn. Wel dat de kans op defecten/schade groter zal zijn. Natuurlijk kun je die kans wel reduceren door heel goed je toestel in te duffelen in je rugzak en je toestel te beschermen in doorzichtig plastic als je wil fotograferen in regen en/of stof.

    Henk

    Comment


    • #3
      Originally posted by chappie
      Ik ben volop bezig een DSLR aan het kiezen (prijsklasse D100 – 10D - S2). Om eerlijk te zijn, hoe meer meningen ik lees of hoor, des te moeilijker wordt de keuze. Ik denk dat de toestellen aan elkander gewaagd zijn en de verschillen in specificaties voor mij niet echt kritisch zijn.

      Toch is er één grote vraag waar ik moeilijk een antwoord op kan vinden: Zijn deze DLSR’s voldoende robuust om te gebruiken op avontuurlijke reizen?

      Ik heb in de nabije toekomst een paar grote fietstochten gepland naar o.a. Ijsland & Patagonië. Tijdens zo’n reis wordt mijn toestel bewaard in een waterdichte fietszak die onderhevig is aan de continue trillingen veroorzaakt door het fietsen. Sommige plaatjes kan je niet voorbij rijden zonder ze te fotograferen: dus ook in regen en wind durf ik wel eens een foto maken (zie mijn G2 verhaal elders in dit forum). M.a.w. mijn materiaal is meer onderhevig aan trillingen, stof, wind en vocht dan bij een gemiddelde gebruiker.

      Heeft er iemand ervaring met het gebruik van DSLR’s in ongunstige omstandigheden? Welk toestel zou het meest geschikt zijn? Of zijn er tips/accesoires beschikbaar?

      Groeten

      Chappie
      wat voor toestel heb je nu?
      www.vildaphoto.net

      Comment


      • #4
        heb canon 1D.

        Reeds meerdere malen in hevige regen gebruikt. Zonder problemen. Wel steeds een "leerke" bij de hand om regelmatig te ontdoen van water en toch wat bescherming te bieden.

        Ook hevige vriestemperaturen hebben geen invloed gehad op mijn machien.

        Je moet echter niet alleen aan uw toestel denken, ook lenzen zijn belangrijk. En de goedkopere zullen al wat meer onderhevig zijn slechte weersomstandigheden.


        Hans
        http://www.sportfotos.be

        Comment


        • #5
          Momenteel heb ik geen toestel meer. Mijn G2 sneuvelde onlangs tijdens een fietstocht doorheen de Schotse Highlands. Een hevige rukwind smakte statief met toestel tegen een rotsblok... Hier is waarschijnlijk geen enkel toestel tegen bestand.

          De D1 reeks had ik niet onmiddellijk in gedachte wegens andere prijsklasse en nóg zwaarder.
          Chappie

          Comment


          • #6
            Misschien een tweedehands A1 van Canon op de kop tikken? Niet kapot te krijgen en werkt onder de meest extreme omstandigheden, zelfs zonder batterijen ...

            mvg,
            Giant Pat
            Do or Do Not - There is no try ...
            www.giantpat.be

            Comment


            • #7
              Hoi Chappie,

              Als de kamera werkelijk weer en wind moet trotseren, geen van deze drie.

              Nikon D1... serie, Canon 1D... serie en natuurlijk Pro lens/lenzen, daar alles gesealed dient te zijn.

              Wel wat je uitspaart door te fietsen, kan je misschien in de apparatuur steken. ;-)

              Die Pro uitvoeringen zullen er ook niet echt op vooruit gaan bij gebruik in weer en wind,

              jacques.




              Comment


              • #9
                Originally posted by chappie

                Ik heb in de nabije toekomst een paar grote fietstochten gepland naar o.a. Ijsland & Patagonië.
                Dat is dan zeker een waterfiets?
                <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

                Comment

                Working...
                X