Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reistips ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reistips ...


    Omdat ik mijn ganse uitrusting heb meegenomen, kon ik uiteindelijk eens goed afwegen wat er nu belangrijk is bij het reizen, dwz je digitale SLR gebruiken wanneer je geen doelstelling voor ogen hebt.

    Wat is er dan belangrijk, wel je moet ervoor zorgen dat je met zo min mogelijk aan bagage (of zoveel mogelijk comfort) de beste foto's kan vastleggen.

    Compromissen moet je alijd maken, want al wat je thuislaat, kan je desgevalle ook niet gebruiken, da's logisch

    Enkele nuttige tips die echt ONONTBEERLIJK zijn voor reisfotografie:

    1) controle voor vertrek.

    2) reinigingsmateriaal (lenzen, sensor, etc...) Ik had een bus lucht mee, sensor swabs, lensvloeistof, doekjes ... In een vrij stoffige en warme omgeving heb je bij het minste een laag stof over je toestel (voorbijrijdende auto, spelende kinderen, wind ...) dus wees gewaarschuwd ! De D100 bewees een trouwe partner te zijn en in stoffige omgevingen gaf hij geen kick verkeerd.

    3) extra batterijen. Ik had er 4 bij, overkill, maar twee is een must, zeker als je de camera de ganse dag bij hebt en graag experimenteert. De D100 bewees hier een uitblinker te zijn.

    4) Lenzen. Moeilijk ... gewicht betekent ongemak maar kwaliteit. Ik heb het gedaan met 3 lenzen, een 15-30mm en een 24-85mm en een 70-300 mm. Ik kon de rugzak op hotel laten en had steeds twee lenzen + flits in een schoudertas. Hier toch even melden dat een ultragroothoek echt een must is, ELKE MM telt, neem het van me aan. Wat ben ik blij met de superprestaties van die Sigma 15-30mm, een topper, hard te kloppen en die 15mm, jawel hoor, die komen van pas. (Geeft 22,5 mm op de D100)
    Sleur je graag met een zware tele, ok, maar een 70-300 weegt een pak minder dan een 80-200 of 70-200 en kan meer, met inlevering van een beetje kwaliteit. De 70-300 van Nikkor met ED glass is een prachtige reisgenoot, licht van gewicht, en maakt mooie contrastrijke foto's een 'keeper' voor travel ! En de AFS 24-85 is een toplens, ideaal voor alle tussenliggende situaties, wat een kanjer van een lens.

    5) flash. Je kan natuurlijk met je onboardflash werken, en de meesten zullen het tijdens het verlof er wel mee genoegen nemen, want een externe kwalitatieve flash weegt snel 500 gr. Toch was ik zeer blij dat ik voor het verlof nog een topper van een flash ben gaan kopen, ik miste dat nog en terecht, de verschillen zijn enorm. Als je later op de dag uitstappen maakt, kan je prachtig invulflitsen, je behoudt details, en hebt een flexibele prof flash voor al het werk (vergeet geen batterijen !!) Ook tijdens de middagen wanneer het zonlicht het hardst is, komt een krachtige flash als geroepen voor moeilijke situaties bij te lichten en vervelende schaduwen weg te werken, en met een SB80DX of SB28DX kan je bijna alles subliem inflitsen. Ik kan niet meer zonder ...

    6)ELKE DAG ... een controle van je materiaal, batt. opladen indien nodig, en poetsen of stofblazen, het garandeert een goede werking van de apparatuur, en mooie foto's.

    7) ELKE DAG, backup maken van je foto's. Of riskeer je toch je mooiste herinneringen kwijt te spelen.

    8) Veiligheid. Denk eraan dat je met een kapitaal rondloopt, bewaak en beheer ! (en verzeker als je het echt wil)

    9) Bescherming. Bespaar niet op een tas, je materiaal waarvoor je zorg draagt, heeft protectie nodig bij verplaatsing, kies voor een degelijke tas, met goede vulling en partimentering.

    10) GENIET. Zeer belangrijk, zorg niet dat je foto's het doel van een reis worden, het irriteert je reisgezellen, maar als je op het juiste moment je materiaal bovenhaalt, dan zal iedereen gewillig op de foto willen ... Forceer niets, de mooiste herinneringen zijn eigenlijk de snapshots en niet de poses ...

    Ik wil ook nog even kwijt dat ik eens te meer zeer maar dan ook zeer gelukkig ben met mijn keuze in apparatuur, buiten het feit dat ik ooit nog een degelijke f/2.8 tele of sterke zoom zal kopen (sparen kost tijd ) weet ik nu dat ik een goede balans hebt gevonden in zeer kwalitatieve lenzen, een belangrijk aspect. Nikon Blijft mijn trouwe partner, en het materiaal bewijst een robuste vriend te zijn in vele omstandigheden, en over de kwaliteit ben ik hoogst tevreden, wat mijn D100 met toebehoren heeft geleverd is voor mij TOP. Uiteraard gaat dit ook op voor de aanhangers van Fuji en Canon, uiteraard

    Greetings fellow BD members. C ya'll soon !


  • #2
    Phille
    Wat ik niet in je lijst ziet staan dat is een statief,ik zelf had er nog een 300mm lens erbij, maar dat nooit meer, ik ben ook altijd bang dat ik te weinig mee neem en dus alles in de rugtas.mijn gedachten is beter ermee verlegen dan er om verlegen
    D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
    www.langenacker.nl

    Comment


    • #3
      Hi Phille,

      Heel juist wat je allemaal neerpent. Vooral punt 10 !
      Nog 1 puntje misschien (meestal wel standaard op lenzen - enfin bij mij toch): lensfilters.
      Zeker een UV, al was het maar om de lens te beschermen tegen stof en een eventuele "ruwe behandeling" + een polarizer ( verbetert enorm de kwaliteit, vooral in zonnige omstandigheden).
      Geniet nog maar !
      Saluti,

      Pascal

      Comment


      • #4
        Phille, gij zijt nen echten, gij...

        Zelfs tijdens uw verlof kan je het niet laten om op dit forum te vertoeven.

        Jouw 10 reistips worden in dank aangenomen en wees gerust, voor ons vertrek, zal ik ze nog eens nalezen...

        Gegroet en geniet nog van je vakantie
        Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #5
          Phille,
          Bedankt voor je reistips. Zullen straks ook goed van komen. Je opsomming van je lenzen hebben mij aan het denken gezet om ook die sigma 15-30 te bestellen. Ik vermoed dat je die ook bij ac-foto besteld/afgehaald hebt?
          Hoe zit het met de autofocus bij die sigma 15-30/3.5-4.5 DG Asph. EX ?
          Als we wandelen heb ik last met mijn AF35-70/2.8D, altijd te weinig wide. Een 15-30 range zou een mooie aanvulling zijn op mijn AF35-70/2.8D
          Ik geloof dat de volledige omschrijving is: 15-30/3.5-4.5 DG Asph. EX prijs 727 euro?
          Ik sta te springen om die eventueel volgende week te gaan halen....

          edit:

          Ik heb even de review gelezen maar daar zijn de resultaten heel slecht
          http://www.cmpsolv.com/photozone/lsurveyNikkor.htm
          Terwijl de AF18-35/3.5-4.5 ED stukken beter aangeduid staat.
          Heb je dan die sigma gekozen voor die 15mm?

          Groetjes
          Frans

          Comment


          • #6
            Idd het statief was ik vergeten te melden, echter ik heb het steeds op de kamer gelaten, zoals hier vermeld, het blijft altijd een keuze tussen gewicht en comfort en de mogelijkheden met/zonder ...

            Frans, die Simga 15-30 is zondermeer een fijne lens. Ik durf te stellen dat ik de lat hoog leg als het aankomt op mijn materiaal, zo heb ik ondertussen reeds twee lenzen vervangen ... En geloof me ik heb de 18-35 en de 15-30 naast elkaar vergeleken, en die Sigma moet ZEKER niet onderdoen. Dat blijft dan ook steevast een Sigma EX tussen mijn Nikkor objectieven.

            Om je verder gerust te stellen, kijk eens naar beelden van deze heer, allen met de 15-30 genomen, en een vergelijk tss de twee lenzen.

            http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=5327596

            Besluit, met de Sigma kan je niet verkeerd, slechts één minpunt : filters, als dat een must is, ga dan voor de nikkor, maar 18 of 15 mm maakt een imens verschil, dat kan ik nu beamen. De 12-24 was toen nog niet uit, er zouden ook al 12-24 en 15-30 testen verschenen zijn op dpreview ...

            mvg

            Comment


            • #7
              Prachtig leerrijke topic Phille....
              bedankt!
              Luc

              Comment


              • #8
                nu binnenkort vertrek ik ok op reis, maar ik denk de 10D thuis te laten wegens te groot gesleur, ik neem dan wel mijn hp 850 mee, met die kan ik ook bredere hoeken aan dan de 10D
                visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                Comment


                • #9
                  Phille,
                  Hi bedankt voor de toelichting. Ik weet hoe je die dingen allemaal bekijkt en dat was dan ook de reden van mijn vraag. Ik zie echter dat je de beiden vergeleken hebt en dat stel me gerust. Voor die 12-24 heb ik dat bedrag niet voor over omdat mijn type fotografie minder in die richting gaat en we moeten ons buget nu eenmaal begrenzen.
                  Maar voor vakantie moet ik echt iets hebben in de lagere range dus zal die sigma 15-30 de keuze worden.

                  En ja filters gebruik ik bijna nooit. Ik heb ze wel maar worden enkel in heel slechte omstandigheden gebruikt want iedere lens ertussen is verlies...

                  TNX Phille, en ja ik was vroeger ook radio amateur (ex ON5DK) maar met al dit internet is dit na 30 jaar gestopt. Maar mijn morse kan ik nog hoor.

                  Beste groetjes
                  Frans

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by fredericrom
                    nu binnenkort vertrek ik ok op reis, maar ik denk de 10D thuis te laten wegens te groot gesleur, ik neem dan wel mijn hp 850 mee, met die kan ik ook bredere hoeken aan dan de 10D
                    Dat snap ik toch niet hoor. Als er ergens de mooiste foto's te nemen valt, is het typisch wel op vakantie. Toegegeven, het gesleur is een... gesleur , maar dat weet je op voorhand. Was een van de redenen waarom ik nog een tijdje twijfelde. Maar nu ik een DSLR heb, gaat die heel zeker mee op vakantie.
                    Als je niet met lenzen e.d. wil sleuren, moet je m.i. niet beginnen aan reflex-camera's, want anders loop je de mooiste onderwerpen mis omdat die mooiste onderwerpen nu typisch niet bij je thuis te vinden zijn.
                    Ik zou dan eerder eens goed uitkijken naar een goede foto-rugzak waarin je alles kwijt kan. Zo een gesleur is dat dan ook niet want een rugzak neem je wellicht sowieso mee op vakantie.

                    Henk

                    Comment


                    • #11
                      Dat snap ik toch niet hoor. Als er ergens de mooiste foto's te nemen valt, is het typisch wel op vakantie. Toegegeven, het gesleur is een... gesleur , maar dat weet je op voorhand. Was een van de redenen waarom ik nog een tijdje twijfelde. Maar nu ik een DSLR heb, gaat die heel zeker mee op vakantie.
                      Als je niet met lenzen e.d. wil sleuren, moet je m.i. niet beginnen aan reflex-camera's, want anders loop je de mooiste onderwerpen mis omdat die mooiste onderwerpen nu typisch niet bij je thuis te vinden zijn.
                      Ik zou dan eerder eens goed uitkijken naar een goede foto-rugzak waarin je alles kwijt kan. Zo een gesleur is dat dan ook niet want een rugzak neem je wellicht sowieso mee op vakantie.

                      Henk
                      ik begrijp je standpunt henk, maar kijk ik heb mijn tas eens gewogen en die weegt zo'n 5 kg, plus de waarde aan materiaal die je meedraagd daar wil ik niet de hele tijd voor zorgen, op reis wil ik me zo weinig mogelijk zorgen maken en van zo weinig mogelijk aantrekken en als je daar dan met je 10D + sigma 70-200ex apo f2.8 + sigma 28-70 ex 2.8 + canon 50mm f1.8 + canon 100mm f2.8 macro rondloopt (maak maar eens een rekensommetje) krijg je al stres op voorhand.
                      Ook heb ik slechts 1 batterij en slechts 2 kaartjes van 256 mb dus daar kom ik ook al in tekort.

                      En die hp850 is ook een heel goede camera hoor (4mp), 't is niet alsof ik daar zonder camera zou rondlopen (dit zou wel onmogelijk zijn ).
                      en al bij al zullen het toch geen foto's zijn die op megaformaat moeten afgedrukt worden

                      tja
                      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by frans_vdm

                        TNX Phille, en ja ik was vroeger ook radio amateur (ex ON5DK) maar met al dit internet is dit na 30 jaar gestopt. Maar mijn morse kan ik nog hoor.

                        Beste groetjes
                        Frans

                        Leuk dat te horen Frans. Uit je reply kan ik verstaan dat je de radio vaarwel hebt gezegd, hier wordt er nog wel wat gedaan, voornamelijk decametrisch en ook op 13 cm (ATV).

                        Philippe (ON4VP)

                        Comment

                        Working...
                        X