Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad gevraagd bij het kiezen van een lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raad gevraagd bij het kiezen van een lens

    Hallo,

    Ik heb onlangs een tweedehands Canon EOS D30 gekocht. Ik ga de camera binnen een drietal weken ontvangen, en ben ondertussen aan het uitkijken voor een lens.

    Tot mijn spijt vind ik echter nergens een site met uitgebreide reviews (zo iets alla dpreview, maar dan voor objectieven). Sites met 'user reviews' zijn er bij de vleet, maar die reviews beperken zich meestal tot "ik ben zeer tevreden!", waarop iem anders dan antwoordt "Ik ben niet tevreden!".

    Weet er iemand een goede review-site? Zo iets met objectieve criteria en testbeelden en zo?


    En misschien kunnen jullie mij ook wat algemene raad geven:
    Vermits ik nogal veel belang hecht aan gebruiksgemak, denk ik erover een 28-200mm of 28-300mm lens te kopen, bv van Sigma, Tamron of Tokina. Lenzen van Canon zelf sluit ik een beetje uit, omwille van het prijsverschil. Of is dat een slecht idee?
    Nu, is er eigenlijk veel verschil tussen die merken? En wat zouden jullie verkiezen tussen 200 of 300mm? Trouwens, is het nog mogelijk foto's te maken op 300mm zonder statief? (Want met de focal multiplier van 1.6 van de D30 wordt dat al 480mm. Of maakt dat niets uit naar stabiliteit toe?)

    Of lijkt het jullie beter om voor bv. een 28-135mm lens te gaan, omdat die, weet ik veel, lichter zijn, kleiner, goedkoper,... en op de D30 toch ook al overeenkomt met 45-216mm ?


    Groeten, en bedankt!

    Johan

  • #2
    Hallo johrut,

    Als eerste lens zou ik opteren voor een goede, maar betaalbare lens.
    En de EF 28-135mm van Canon is er zo eentje ... zelfs met I(mage) S(tabilisation).
    Het was mijn allereerste lens en het is nog steeds m'n "standaardlens".
    Ze is niet extreem lichtsterk (f3.5-5.6), maar de IS maakt heel veel goed en tot 1/15 sec kan je eigenlijk meestal probleemloos foto's maken.

    Naast m'n hele "gamma" aan lenzen heb ik onlangs een Sigma 28-300mm f3.5-6.3 Compact IF ASF Hyperzoom aangeschaft als allround lens.
    O.a. voor het aantrekkelijke bereik, het geringere gewicht en de gunstige prijs.
    Met deze lens zijn prima resultaten te behalen - maar er is een verschil met bv. de duurdere EX lenzen van Sigma.
    Het geringere gewicht van de lens zorgt er bv. voor dat ze makkelijk draagbaar is, maar maakt superscherpe foto's maken ook moeilijker dan bv. met de Sigma 50-500mm.
    Daar zorgt het extra gewicht voor een betere stabiliteit.
    Je zal dus moeten zorgen voor een snelle sluitertijd op 300mm.

    Als ik persoonlijk zou moeten kiezen, dan zou ik voor de Canon 28-135mm gaan.
    Die is ook prima te gebruiken voor close-ups en kan dichter focussen dan bv. de Sigma 28-300mm.

    Groeten,
    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Ik ga helemaal met Jaja mee. Ik heb ook de 28-135IS als standaardlens. Goede kleuren,goed contrast en die IS is super, vaak goed om net ff de flitser niet te hoeven gebruiken ivm sluitertijd. Verder is de lens niet zo licht als een gewone 28-1xx en daardoor lekker stabiel icm met de D serie.
      Canon EOS-10D
      Tamron 70-210 f2.8 +2x convertor
      Canon 28-135 IS
      Canon 50mm f1.8 mk 1
      Cosina 19-35 voor de benodigde groothoek
      2x Metz MZ54-3 flash

      Comment


      • #4
        Hoi Johan,



        Ik volg de rest...

        Deze zomer heb ik 2 jaar m'n D30, waarbij ik de 28-135 IS gekocht heb.
        Ben geen echte fotograaf, maar kan wel stellen dat ik behoorlijk tevreden
        ben over deze combinatie.

        Heb nu pas ook de Canon 75-300 IS in bestelling.

        Ondanks de hype over de D60 / 10D, ben ik overigens nog behoorlijk tevreden
        van m'n D30.



        Groeten !
        Canon D30 / EF 28-135 IS USM / EF 75-300 IS USM / EX 420

        Comment


        • #5
          Hallo forumleden

          Ik zit een beetje met dezelfde vraag als Johan. Ook ik ben van plan om een digitale reflex aan te schaffen (waarschijnlijk 10D), maar vind het kiezen van een lens niet makkelijk. Mijn budget laat momenteel maar één lens toe... maar welke?

          Boven gebruiksgemak, vind ik kwaliteit de voornaamste eigenschap. Jullie raden de 'Canon 28-135 IS' aan. Moet men inboeten op kwaliteit wanneer men de 'Canon 28-135 IS' aanschaft? Of kies ik beter voor de 'Sigma 28-70 2.8 EX'? Ik stelde vast dat verschillende leden beide lenzen in hun bezit hebben. Wat zijn de verschillen, buiten de lichtsterkte?

          Gezien de geringe kostprijs ben ik wel van plan om een standaard 50 1.8 bij te kopen. Uit mijn ervaring met analoge fotografie weet ik dat dit een 'zeer goede' lens is... Of is dat weggesmeten geld, gezien 50 mm ook in het bereik van de standaard zoomlenzen valt?

          Dank voor jullie advies

          Rohalt
          Chappie

          Comment


          • #6
            Hier ben ik nog eens:

            Op Johans eerste vraag kan ik het volgende antwoorden: De volgende site geeft scores voor zowat alle bestaande lenzen. Misschien handig om even een aantal lenzen te vergelijken. Toch mis ik hier becommentariëerde testrapporten.

            http://www.photozone.de/bindex2.html

            Groeten

            Rohalt
            Chappie

            Comment

            Working...
            X