Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

programmakeuzewiel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • programmakeuzewiel

    Tijdens een safari meermaals het volgende meegemaakt:
    Je ziet plots een leeuw of ander interessant beest, je haalt de kamera uit je fototas en begint als een gek foto's te nemen.
    Na een tijdje merk je dat je foto's toch niet zijn zoals je wil en blijkt het programmakeuzewiel staat niet meer op de gewenste ( P ) stand. Door de camera uit de tas te halen staat deze nu op AV of TV

    Zo heb ik een heleboel foto's genomen op f8.Zolang er licht genoeg was geen probleem maar bij valavond dook er plots een leeuw op en die foto's zijn natuurlijk niet scherp meer

    Stom van mij,is niet de eerste keer dat ik dit tegenkom.
    Waarom zetten ze geen lock functie op die draaiknop.Bvb een knopje bovenaan die knop diej e eerst moet indrukken voordat je het wieltje kan verdraaien.
    Of ben ik de enige die zo stom is ? Je moet al op zoveel letten, vroeger had ik dat voor met de iso, maar deze zie ik nu in de zoeker

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: programmakeuzewiel

    Nu weet ik niet wat voor toestel je hebt, maar door de zoeker zie je toch ook de belangrijkste info van hoe je belichting is ingesteld? sluitertijd, diafragma, iso, lichtmeter... Ik bedoel, ik snap wel waarover je het hebt, mijn camera staat ook vaak in een andere programmastand als hij in mijn tas gezeten heeft, maar ik kan me moeilijk inbeelden hoe je daardoor toch een shot kan missen als al de info die je nodig hebt om juist te fotograferen in het venstertje staat waar je per definitie door moet kijken.

    Van een lock daarop ben ik geen voorstander. Maakt het alleen maar moeilijker om van programmavoorkeur te veranderen zonder op te hoeven kijken.

    Comment


    • #3
      Re: programmakeuzewiel

      Voor mij ook geen lock!
      Normaal weet ik wel naar wat ik 'op zoek' ben en kijk ik de instellingen van tevoren na!!!
      Weet wat je gaat fotograferen!
      Natuurlijk vergis ik mij ook al eens in witbalans of belichting, maar niet tussen Av, Tv, P, enz!
      Meestal blijft ie trouwens op Av (diafragmavoorkeuze) staan.

      Danny
      SeALbe

      Comment


      • #4
        Re: programmakeuzewiel

        Bij Nikon zat op de F80 zo'n knopje en heb dat nooit als een beperking gevonden, je hoeft dit ook niet te zoeken, maar op de D70(zelfde body), was het verdwenen en die knop draaide nog lichter als de F80 ook. Ik heb ook wat verkeerd gefotografeerd.

        Ik ben blij dat ik nu niet meer zo'n draaiknop heb en de enige draaischijf die nog op Dxxx/x zit is ook geblokkeerd.

        Waarom laten ze het weg: €€€€€€€€€
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: programmakeuzewiel

          ik heb heel veel exact hetzelfde voor: op voorhand alles perfect ingesteld en op het moment van snelle actie vlug toestel uit de tas moeten halen met 2 seconden tijd klik klik klik klik vlug vlug... achteraf, dju allemaal onderbelicht omdat mijn wiel naar M is verschoven
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: programmakeuzewiel

            op de D700 moet je op knopje drukken en aan scrollwiel draaien
            op die manier kan da ni zo maar veranderen
            en de meeste zaken zijn zo


            ni voor C S en M (continue focus, single focus en manuele focus)
            is gewoon een hendeltje en da kan al es veranderen van stand
            en dan ist alé waarom focust da ding ier ni meer ?
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #7
              Re: programmakeuzewiel

              Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
              ni voor C S en M (continue focus, single focus en manuele focus)
              is gewoon een hendeltje en da kan al es veranderen van stand
              en dan ist alé waarom focust da ding ier ni meer ?
              vooral dat je daar met je vingers dichtbij komt als je van lens verandert...
              erik, Nikon materiaal

              'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

              Comment


              • #8
                Re: programmakeuzewiel

                Mijn toestel is een Canon 50D.
                Zal nu mijn lesje hopelijk wel geleerd hebben.

                mir
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                Comment


                • #9
                  Re: programmakeuzewiel

                  Speciaal op letten zal het enige zijn denk ik, je kan er toch slecht nen plakband over plakken he.
                  D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: programmakeuzewiel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
                    Speciaal op letten zal het enige zijn denk ik, je kan er toch slecht nen plakband over plakken he.
                    Je cam gewoon standaard op M zetten. Dan zie je toch meteen dat er iets verkeerd is en
                    kan je dit makkelijk aanpassen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: programmakeuzewiel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                      op de D700 moet je op knopje drukken en aan scrollwiel draaien
                      op die manier kan da ni zo maar veranderen
                      en de meeste zaken zijn zo


                      ni voor C S en M (continue focus, single focus en manuele focus)
                      is gewoon een hendeltje en da kan al es veranderen van stand
                      en dan ist alé waarom focust da ding ier ni meer ?
                      Op D300 werkt dit ook zo. Dat was zelfs één van de doorslaggevende redenen dat ik de D300 verkozen heb boven de D90! Die functie alleen is mij een paar honderd euro waard.

                      Wat het knopje voor C-S-M betreft, daar heb ik geen problemen mee, als dat verschuift is dat altijd van M naar S naar C en nooit omgekeerd. M naar C naar S was nog net ietsjes beter geweest, maar ik mag niet klagen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: programmakeuzewiel

                        met de 1DmkIII heb je dit ook nooit. zoals bij de D700 knopje induwen en scrollwiel verdraaien... veel beter systeem...
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: programmakeuzewiel

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          met de 1DmkIII heb je dit ook nooit. zoals bij de D700 knopje induwen en scrollwiel verdraaien... veel beter systeem...

                          Dat bedoel ik dus matthias.

                          mir
                          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: programmakeuzewiel

                            Ergerlijker vind ik de witbalans of iso die je vergeet terug te zetten, dat merk je niet meteen in de zoeker. Nu is dat eerste met raw niet zo'n probleem, maar ik schiet niet altijd alles in raw.

                            Comment


                            • #15
                              Re: programmakeuzewiel

                              Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                              Mijn toestel is een Canon 50D.
                              Zal nu mijn lesje hopelijk wel geleerd hebben.

                              mir
                              Het grote voordeel van de 50D (die ik ook heb) t.o.v. mijn oude 350D is dat je onmiddellijk de ISO ziet in het LCD-schermpje bovenaan. Met mijn 350D had ik het regelmatig voor dat het toestel in een te hoge ISO was blijven staan.
                              Wat ik vorige week wel meemaakte met de 50D was dat de belichtingscompensatie van de vorige shoot was blijven opstaan (+1,5!). Maar na de eerste foto op het prachtige LCD-scherm achteraan gezien te hebben, was dat probleem snel van de baan.
                              Persoonlijk schiet ik nooit in P-stand. Maar: >80% in Av, ±10% in Tv (enkel bij gebruik telelens), rest in M (ofwel moeilijke lichtomstandigheden, ofwel gebruik van flits).
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X