Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen autofocus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen autofocus

    Ik heb vorige week een shoot met een model gehad en ondanks dat de foto's in het toestel-schermpje scherp leken, bleken ze thuis vaak niet scherp, dat was echt balen!
    Ik heb een Sony DSC-H2.
    Ik heb steeds op het hoofd van het model scherpgesteld (midden-autofocus), autofocus vergrendeld door knop half in te drukken, dus in principe heb ik niets fout gedaan geloof ik.
    Ik ben vandaag mijn camera eens een beetje gaan testen, en wat bleek? Als ik het kadertje van de stand "midden-autofocus" precies op een onderwerp richtte, dan werd alijd juist gefocused, maar als het kadertje er ook maar een beetje naast zat, hoewel grotendeels toch op het onderwerp gericht, dan ging het vaak mis met de autofocus.
    Ik denk erover een nieuwe camera te kopen en vraag me af of spiegelreflexen dit probleem ook hebben of toch niet.
    Ben benieuwd anar jullie antwoorden!

  • #2
    Re: Problemen autofocus

    Oorspronkelijk geplaatst door yuri7474 Bekijk bericht
    Ik heb vorige week een shoot met een model gehad en ondanks dat de foto's in het toestel-schermpje scherp leken, bleken ze thuis vaak niet scherp, dat was echt balen!
    is er dan iets anders scherp? want het zou ook bewegings onscherpte kunnen zijn...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Problemen autofocus

      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      is er dan iets anders scherp? want het zou ook bewegings onscherpte kunnen zijn...
      bewegingsonscherpte was het niet, want vaak was alles scherp behalve het model zelf.

      Comment


      • #4
        Re: Problemen autofocus

        Heb je mogelijk een groot diafragma gebruikt, waardoor er weinig scherptediepte in de foto's zit?
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: Problemen autofocus

          Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
          Heb je mogelijk een groot diafragma gebruikt, waardoor er weinig scherptediepte in de foto's zit?
          Dat vaak wel, maar dat verklaart niet waarom het model niet in focus was (waar ik op scherpgesteld had) en de ruimte erachter vaak wel.

          Comment


          • #6
            Re: Problemen autofocus

            kan je een voorbeeld tonen?
            EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
            https://sites.google.com/view/pdh65/

            Comment


            • #7
              Re: Problemen autofocus

              Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
              kan je een voorbeeld tonen?
              Voorbeelden genoeg, maar het probleem is opgelost denk ik:

              Ik heb wat getest en ontdekt dat als het autofocus-kader volledig op het onderwerp valt, er altijd goed gefocused wordt, maar dat als het autofocus-kader bijvoorbeeld voor 80% op het onderwerp gericht is en 20% ernaast, dat het dan al mis kan gaan.
              Het autofocuskadertje (midden scherm) is bij de Sony DSC-h2 vrij groot en zeker als je op een hoofd op afstand moet richten, zit je algauw niet helemaal precies op het hoofd, en dan gaat het al mis. Ik heb begrepen dat een spiegelreflex veel kleinere puntjes/vlaggetjes heeft en daarmee zal de scherpstelling waarschijnlijk veel preciezer gaan, vermoed ik toch.

              Comment

              Working...
              X