Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met Macro close-up lens +10: OPGELOST!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem met Macro close-up lens +10: OPGELOST!!

    Ik zit hier met een vervelend probleem waar ik geen weg mee weet.

    Misschien iemand onder jullie die dit snapt?

    Ik heb vandaag mijn Macro Close-up lens +10 ontvangen van Lensmate.
    Ik was dol enthousiast en ging onmiddelijk op insectenjacht.

    Nu wat blijkt. Normaal moest ik tussen de 6cm a 10 cm afstand gaan om een vlieg te kunnen fotograferen. Wat vrij dicht is, en moeilijk. (beestjes vliegen weg, en je kan nog geen echt mooie close-ups nemen.
    (en in macro stand)

    Daarom de aanschaf van die Macro Lens. Ik dacht dat ik nu verder van het insect ging kunnen staan om een mooie close-up te nemen. Niets is minder waar. Ik moest nog op een afstand van om en bij de 6 cm gaan, anders zag ik niets meer door die lens. (wazig, geen beeld).
    Dit zowel met macrostand aan als uit. En dit ook met de lens volledig ingezoomd.

    Als ik niet inzoom staat het beestje heel klein op mijn scherm.

    Kan iemand me een verklaring geven waarom ik nog steeds zo dicht moet gaan staan? Of welke settings ik moet gebruiken? Want ik snap er niets meer van.

    Hierbij een voorbeeld. Ik stond op ongeveer 6 cm van het onderwerp. Maar denk dat ik dit zou moeten kunnen verder afstaand ervan?


    Bedankt alvast om de lange uitleg te lezen, maar anders kon ik het onmogelijk uitleggen nietwaar

    Je moet niet op de kwaliteit van de foto letten, want ik moet het nog leren eh

    Ter info: dit is de site waar je die lens kan zien:http://www.lensmateonline.com/buy.html
    Nikon D7000 - Nikkor Zoom lens AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G

  • #2
    Nog even ter illustratie.

    De eerst op +- 25 cm afstand (een toetsenbord)


    De tweede op +- 6 cm afstand


    Allebei volledig ingezoomt en zonder macro stand op toestel.
    Nikon D7000 - Nikkor Zoom lens AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G

    Comment


    • #3
      hey Kwakske

      ik ken je probleem...vroeger bij mijn A40 had ik ook een B+W macro van +10 en ik moest dus effectief ook heel dicht bij mijn voorwerp komen.... je gaat met een macrolens dus niet het probleem oplossen als je verder af wil staan...

      daarvoor dient een tele dan weer he...dat brengt je onderwerpen dichterbij...

      allez...dat is wat ik indertijd ervaarde met mijn A40...

      er zijn er hier waarschijnlijk die een veel betere uitleg kunnen geven
      some toys 4 big boys
      http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

      Comment


      • #4
        Wel het rare is, ik heb net een tele ook getest, (tiffen megaplus 2x) en hierbij heb ik dit ook.

        Als ik gewoon kijk door de tele (volledig ingezoomt) dan zie ik niets. (behalve een wazig beeld)

        Als ik met de tele naar een bloem kijk (op een afstand van om en bij de 30 cm) dan zie ik wel heel goed die bloem op mijn schermpje.

        Dus dat is eigenlijk hetzelfde probleem dat ik heb.

        En nog straffer: als ik de tele op de macro lens plaats, kan ik ook van dichtbij nog alles goed zien. Van veraf nikske
        Nikon D7000 - Nikkor Zoom lens AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G

        Comment


        • #5
          Dat een close-up je per definitie meer vergroting zou geven, is eigenlijk een misvatting. De bedoeling van een dioptriefilter of -lens is je een vaste afstand te geven om dichtbij te fotograferen. De regel is dat je 1 meter deelt door de dioptrie van je voorzetlens. In jouw geval wordt dat dus 10cm; dat is je ideale afstand om close-ups te maken. Ik heb altijd aangenomen dat dat de afstand is tot het brandvlak; de precieze afstand tussen lens en onderwerp zal dus afhankelijk zijn van de combinatie van je toestel en voorzetlens.

          Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je de camera in macro zet, hoewel het bij sommige toestellen werkt. Het is door in te zoomen dat je het onderwerp dichterbij brengt, maar daarbij verkort je ook de afstand waarover je kan scherpstellen. Met de 6x zoom van mijn Fuji had ik het vroeger al vrij lastig als het onderwerp niet mooi stil zat/stond/hing.

          In combinatie met je teleconverter zou je in principe de afstand tussen jou en je onderwerp moeten kunnen vergroten. Of je daarmee ook meer vergroting krijgt, hangt ook weer van je hardware af, want misschien kan je dan niet dicht genoeg meer komen om voldoende beeldvulling te krijgen. By the way, 10cm is toch zo slecht nog niet? Een beetje geduld en je zal wel een paar vliegjes en dergelijke vastleggen. Beestjes dicht genoeg benaderen is veel moeilijker dan het fotograferen zelf.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Pieter G,

            Kan je mij soms uitleggen hoe het komt dat wanneer ik een telelens op mijn toestel plaats, ik veraf niets kan zien? Met een telelens moet je toch niet op 30 cm van het onderwerp af staan dacht ik?

            Is er soms iemand die me meer uitleg kan geven, of iemand die ook een canon G2 heeft, en waarbij het wel lukt?

            Ik begin echt te denken dat er iets met mijn toestel is???

            Alvast bedankt
            Nikon D7000 - Nikkor Zoom lens AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G

            Comment


            • #7
              Er is zeker niets mis met je toestel; ik heb ook een Tiffen 2x en die laat mijn G3 scherpstellen vanaf ~30 cm tot oneindig. De convertor verlengt de brandpuntafstand van de lens met een factor 2; in de praktijk betekent dat dat je ook iets verder weg moet zijn om te kunnen focussen. Een +10 doet volgens mij het tegenovergestelde.

              En inderdaad 10 cm is zeker goed te doen. Als ik mijn omgekeerde 50 mm lens gebruik voor macro dan moet ik op ~3 cm zijn. Da's pas moeilijk!

              Zal effe kijken of ik nog wat voorbeeldjes heb van deze vakantie.
              Canon 500D, 18-55 IS kit, sigma 30mm 1.4, sigma 70mm macro, 70-200L IS. En veel geduld...

              Comment


              • #8
                zeg Sofieke...

                met mijn coolpixke trek ik macro's op 2 à 3 cm afstand van een vlieg of van een libel ed.... blijf volharden en kweek geduld....het lukt uiteindelijk wel !

                ten tweede moet je echt eens proberen met je telelens opgeschroefd en je camera in macro-mode, macro's te schieten...dan kan je dus WEL verder af van je onderwerp blijven...

                Stef

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Kaveman
                  Er is zeker niets mis met je toestel; ik heb ook een Tiffen 2x en die laat mijn G3 scherpstellen vanaf ~30 cm tot oneindig. De convertor verlengt de brandpuntafstand van de lens met een factor 2; in de praktijk betekent dat dat je ook iets verder weg moet zijn om te kunnen focussen. Een +10 doet volgens mij het tegenovergestelde.

                  En inderdaad 10 cm is zeker goed te doen. Als ik mijn omgekeerde 50 mm lens gebruik voor macro dan moet ik op ~3 cm zijn. Da's pas moeilijk!

                  Zal effe kijken of ik nog wat voorbeeldjes heb van deze vakantie.
                  Je zegt dat je met die tele vanaf ~30 cm tot oneindig kan scherpstellen. Dus als ik het goed begrijp, als jij door je tele kijkt naar een ver iets, zie je het op je schermpje toch scherp? Welke settings gebruik je dan op je toestel?
                  Want ik kan met mijn tele van 30 cm, tot 6 cm iets zien, maar als ik bijvoorbeeld op 40 cm afstand sta van iets, of 1 meter zie ik echt niets op mijn schermpje. (behalve dan wazig beeld). En die tele wil ik hebben om echt verre beelden dichterbij te kunnen nemen. Is niet bedoeld voor macro eh

                  Dus met die macro lens is niets mis mee. Maar van die tele ben ik toch nog echt niet zeker hoor.

                  Nochtans ik iemand ken die vanaf 25 cm met een +4 een goeie close-up kan nemen. Dan moet ik dit toch kunnen met een +10?
                  Nikon D7000 - Nikkor Zoom lens AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G

                  Comment


                  • #10
                    Hallo kwakkwak,

                    Waarom heb je die macro voorzetlens gekocht?........
                    Ik neem aan om een meer beeldvullend (meer close-up) van bv. een diertje in beeld te krijgen? Toch ? Om dat te verwezelijken zul je met je camera dichterbij moeten, maar zonder macro voorzetlens zul je (de camera) dan niet meer scherp kunnen stellen (de interne lensconstructie laat dit nou eenmaal niet toe).
                    Met een macro voorzetlens kun je wel dichter op een onderwerp komen, zodat de camera nog scherp kan stellen. (daarvoor is deze (voorzetlens) dus in wezen bedoeld).
                    Zodoende krijg je dus "meer in beeld".

                    Stel dat je voorheen een macro kon nemen van 6-20cm, zul je dat met voorzetlens kunnen van zeg 3-14cm. (zijn maar voorbeelden die getallen he).

                    Dit alles is afhankelij kvan de gebruikte zoomstand (ten minste bij de E-10 is dat zo, neem aan ook bij de G2)

                    mvg,
                    Z900
                    Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                    Comment


                    • #11
                      Z900,

                      Bedankt voor de uitleg. Nu heb ik het gesnapt van die Macro lens.

                      Kan je mij misschien ook ene duidelijk antwoord geven over het gebruik van een tele?

                      Waarom dit bij mij zo niet echt werkt?

                      Groetjes, en nogmaals bedankt voor de zeer duidelijk en verstaanbare uitleg. (ben nog een leek eh )
                      Nikon D7000 - Nikkor Zoom lens AF-S DX VR 18-200mm f/3.5-5.6G

                      Comment


                      • #12
                        Graag gedaan,

                        Nog even over die macro voorzetlens, zoals je bij die vlieg van jou al ziet heb
                        je een zeer gering gebied wat "scherp" is, eigenlijk alleen het ('t gebied gezien van "voor naar "achteren") rechtermidden pootje.
                        Dit is eigen aan de macro-fotografie. (neem daarom een zo groot mogelijk F-getal, voor
                        de meeste scherptediepte), indien je dat natuurlijk wilt en je sluitertijd dit toelaat ivm bewegingsonscherpte. (ook kun je overwegen om een statief te gebruiken en evt. je
                        ISO waarde te vergroten, indien je sluitertijd te traag is).

                        ps. ik denk dat je toch de macrostand in combinatie met de voorzetlens moet gebruiken.

                        mvg,
                        Z900
                        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by kwakkwak
                          Wel het rare is, ik heb net een tele ook getest, (tiffen megaplus 2x) en hierbij heb ik dit ook.

                          Als ik gewoon kijk door de tele (volledig ingezoomt) dan zie ik niets. (behalve een wazig beeld)

                          Als ik met de tele naar een bloem kijk (op een afstand van om en bij de 30 cm) dan zie ik wel heel goed die bloem op mijn schermpje.

                          Dus dat is eigenlijk hetzelfde probleem dat ik heb.

                          En nog straffer: als ik de tele op de macro lens plaats, kan ik ook van dichtbij nog alles goed zien. Van veraf nikske
                          Ten eerste, ik weet niet of je de camera in een bepaalde "tele-voorzet" stand moet zetten?
                          Met de teleconvertor is het juist omgekeerd als met de macrovoorzetlens qua afstanden.

                          Stel dat de camera zonder voorzetlens van 60cm - oneindig kan scherpstellen,
                          dan zul je met de teleconvertor erop van zeg 1meter - oneindig kunnen scherpstellen.

                          Je minimale onderwerpsafstand zal dus meer moeten bedragen dan zonder tele-convertor.

                          Probeer eens met een onderwerp op zeg 10 meter, gaat dat goed? camera in juiste stand ?

                          mvg,
                          Z900
                          Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                          Comment


                          • #14
                            Je zegt dat je met die tele vanaf ~30 cm tot oneindig kan scherpstellen. Dus als ik het goed begrijp, als jij door je tele kijkt naar een ver iets, zie je het op je schermpje toch scherp? Welke settings gebruik je dan op je toestel?
                            Want ik kan met mijn tele van 30 cm, tot 6 cm iets zien, maar als ik bijvoorbeeld op 40 cm afstand sta van iets, of 1 meter zie ik echt niets op mijn schermpje. (behalve dan wazig beeld). En die tele wil ik hebben om echt verre beelden dichterbij te kunnen nemen. Is niet bedoeld voor macro eh
                            Als je je toestel in macrostand zet, dan kun je inderdaad alleen nog maar dichtbij scherpstellen. Ook met teleconvertor.
                            Dus als ik mijn toestel niet in macrostand heb staan kan het met teleconvertor tot oneindig scherpstellen.

                            Alleen kun je met convertor ook bij macro van minder dichtbij scherpstellen dan zonder. Je hebt dan wel ongeveer hetzelfde beeldvullend als zonder convertor, dus het heeft wel degelijk zin om een 2x convertor te gebruiken, zodat je van iets verderweg van je insecten toch beeldvullend kunt fotograferen.
                            Canon 500D, 18-55 IS kit, sigma 30mm 1.4, sigma 70mm macro, 70-200L IS. En veel geduld...

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by kwakkwak
                              Pieter G, Kan je mij soms uitleggen hoe het komt dat wanneer ik een telelens op mijn toestel plaats, ik veraf niets kan zien? Met een telelens moet je toch niet op 30 cm van het onderwerp af staan dacht ik?
                              Met de tele erop moet je toestel functioneren zoals in normale omstandigheden. Misschien heb je hem op macrostand gezet?
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X