Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem autofocus NIKON D700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem autofocus NIKON D700

    Hallo,

    Ik heb een dubbelprobleem, met de autofocus van mijn D700 en met mijn nikkorlens

    Gisteren wou ik een foto trekken met mijn nikon D700 (die ik nog geen maand heb) en de camera kon niet scherpstellen.
    Mijn objectief is een 28mm, f2.8 en ik merkte dat de focusring niet meer wou verschuiven (ook niet manueel)
    Dan heb ik een andere lens op mijn camera gezet en met die lens kon mijn camera ook niet scherpstellen.
    Mijn lens hebben we dan op een D90 gezet en daar nog steeds hetzelfde probleem dat de ring vastzit.

    Ik zou echt niet weten wat er mis is, want de laatste keer dat ik hem gebruikte (drie dagen geleden) ging alles nog perfect en dan heb ik hem gewoon in mijn fotorugzak opgeborgen.

    Ik vroeg me dus af of er iemand anders ook al eens dat probleem had of is er iemand die weet wat er mis is?

    Alvast bedankt!
    Fotoblog

  • #2
    Re: Probleem autofocus NIKON D700

    Ik zie dat je manueel ook al hebt geprobeerd.
    Sorry, niet goed gelezen toen ik reageerde.
    Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

    Comment


    • #3
      Re: Probleem autofocus NIKON D700

      Manueel of Automatisch moet ik instellen op mijn camera zelf en daar heb ik al alle mogelijkheden geprobeerd. Ik heb mijn lens ook al van mijn camera gehaald en zelf dan zit die ring vast..
      Fotoblog

      Comment


      • #4
        Re: Probleem autofocus NIKON D700

        staat de diaframaring niet geblokkeerd met het locktopje?

        Comment


        • #5
          Re: Probleem autofocus NIKON D700

          Ik wou dat het dat was, maar er zit geen slotknopje aan.
          Fotoblog

          Comment


          • #6
            Re: Probleem autofocus NIKON D700

            Oorspronkelijk geplaatst door SARAdg Bekijk bericht
            Hallo,

            Ik heb een dubbelprobleem, met de autofocus van mijn D700 en met mijn nikkorlens

            Gisteren wou ik een foto trekken met mijn nikon D700 (die ik nog geen maand heb) en de camera kon niet scherpstellen.
            Mijn objectief is een 28mm, f2.8 en ik merkte dat de focusring niet meer wou verschuiven (ook niet manueel)
            Dan heb ik een andere lens op mijn camera gezet en met die lens kon mijn camera ook niet scherpstellen.
            Mijn lens hebben we dan op een D90 gezet en daar nog steeds hetzelfde probleem dat de ring vastzit.

            Ik zou echt niet weten wat er mis is, want de laatste keer dat ik hem gebruikte (drie dagen geleden) ging alles nog perfect en dan heb ik hem gewoon in mijn fotorugzak opgeborgen.

            Ik vroeg me dus af of er iemand anders ook al eens dat probleem had of is er iemand die weet wat er mis is?

            Alvast bedankt!
            Ik begrijp van jou dat:

            - de focusring van de 28 mm F/2.8 niet meer verschuift
            - de D700 met een ander objectief ook niet scherpstelt

            Als dit het geval is vrees ik dat de combinatie van camera en objectief op de een of andere manier beschadigd is geraakt (val, stoten, ....). De kans dat beiden tegelijkertijd de geest geven zonder dat sprake is van een ongeluk, is volgens mij nihil. Mischien toch maar beter bij een servicecentrum van Nikon inleveren?

            Sterkte er mee !
            Last edited by hapa; 1 januari 2010, 15:27.

            Comment


            • #7
              Re: Probleem autofocus NIKON D700

              Naast een mogelijk lock knopje, staat er soms ook een schakelaar voor manueel/AF op de lens zelf. Kijk dat zeker eens na.

              Als ik het begrijp. Die 28 mm stelt niet meer scherp op de D700 en ook niet op de D90.
              Dus lijkt het probleem in de lens te zitten.

              Maar anderzijds heb je een 2de lens op de D700 getest en dat ging ook niet. Als die lens wel op de D90 werkt dan lijkt het een probleem van de D700 te zijn.

              Dat ziet er helaas niet goed uit.
              Haal eens een uur de batterijen uit de D700 om zeker te zijn dat er niet ergens een instelling op de een of andere manier geblokkeerd is geraakt. De kans is klein, maar het is een kleine moeite om te testen. Laadt de batterijen ondertussen even op, dan ben je ook meer zeker dat het geen probleem met power is.

              Bij Nikon is het wel iets moeilijker. Er zijn 2 scherpstelmotors mogelijk. Je hebt er eentje in de body en sommige lenzen hebben het ingebouwd. Dus je moet je licht eens opsteken of je lenzen hebt die zelf een motor hebben of niet. Dat zijn dan 2 varianten om eens te testen.

              Kan het zijn dat de lens en camera misschien toch te nat geworden zijn (ooit). Of gebruikt in een vochtig klimaat (bv Tailand of een tropische serre of een zwembad). Zeker als dat klimaat nog eens zout heeft (aan zee bv). Dan zou het kunnen dat er wat roest of vuil op de motor onderdelen (lens en of body) zijn of dat de contacten tussen lens en body daardoor niet meer optimaal zijn (die laatste kan je zelf eenvoudig reinigen).
              Tot sluitertijd, Dirk

              Comment


              • #8
                Re: Probleem autofocus NIKON D700

                kijk je "C S M"-hendeltje es na vooraan
                als ie op M staat kan je ni autofocussen
                Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem autofocus NIKON D700

                  Al een oplossing???

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem autofocus NIKON D700

                    Werkt een AF-S lens nog op de D700? Het klinkt alsof de 28mm kapot is (aangezien je de focusring niet kunt bewegen terwijl hij niet op een camera zit) en dat het 'schroevendraaiertje' van de D700 dat de AF van die lens moet sturen daardoor is beschadigd. Als dat het geval is dan zal elke AF-S en AF-I lens wel werken en elke andere lens zal niet meer automatisch scherpstellen. Binnen doen bij procirep (via je winkel of rechtstreeks) is in dat geval volgens mij de enige optie.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem autofocus NIKON D700

                      Ik heb nog niet gevonden wat het is, maar ik laat er morgen iemand naar kijken die zegt dat hij ook al eens dit probleem had.

                      En als hij het niet kan vinden dan ga ik naar Nikon met mijn garantiebewijzen.

                      Bedankt voor de reacties.
                      Fotoblog

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem autofocus NIKON D700

                        vermoedelijk is je lens defect vermits ze niet meer draait als ze niet op de bodyzit. Dit defect zou wel eens de oorzaak kunnen zijn dat je D700 is beschadigd.

                        Als dat zo is, zie dan maar wat je doet, want de waarborg op je D700 zou wel eens in twijfel kunnen getrokken worden.
                        Is die 28mm nog in waarborg? is er zichtbare schade van eventueel een val?

                        Comment

                        Working...
                        X