Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K3

    Ik heb deze zomer een nieuwe Pentax K3 gekocht , met Kit lens 18-55mm.,
    Maar wat blijkt; Ik kan er minder scherpe foto's mee maken dan met mijn vroegere Pentax K100 super. Hij is wel sneller in schepstellen en afrukken, maar ik had hem eigenlijk speciaal gekocht om scherpere foto's mee te maken,
    en dat blijkt nu niet het geval. Na discussies hier en daar, word gezegd, je kan er enkel scherpere foto's mee maken als je dure top lenzen gebruikt. Maar ik denk dat ge met de meegeleverde 18-55 toch even scherpe foto's moet kunnen maken als een toestelletje van 300€, en dat kan niet. Er is niets aan de lens, want met mijn andere lenzen lukt het ook niet beter; Pentax 50-200,4-5.6 en Sigma 18-200,3.5-6.3, die ook geen dure lenzen zijn.
    Ook de Pttl werkte niet goed, werkte enkel in de stand auto, maar is na een update van de Firmware in orde gekomen en werkt nu op ieder modus perfect.
    Ik denk aan terug sturen, voor herstel of vervanging, wat is jullie mening?

  • #2
    Re: Pentax K3

    De huidige 18-55 kitlenzen zijn over het algemeen zeer goed, zeker voor hun prijs, maar toch geen toplenzen. En een 24 Mpix sensor vraagt echt wel goed glas om er het beste uit te halen.
    Zet er eens een 50mm prime op, dan zal je al iets anders zien.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K3

      Ik geloof meer in problemen met scherpstelling dan problemen met scherpte. Ik zal niet beweren dat er geen slechte lenzen of slechte exemplaren van lenzen bestaan, maar de meeste problemen liggen elders: de electronica of degene die ze bedient.

      Van digitale Pentax bodies heb ik geen kaas gegeten, maar is dit een toestel dat fijnafregeling van de scherpstelling toelaat?
      Het is op zich geen slecht teken als al je lenzen consistent dezelfde afwijking vertonen. Heb je al eens een focus chart gedownload en afgeprint om te zien of de autofocus er misschien systematisch naast zit?
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Pentax K3

        Tja hoe erg is het?
        Kijk eens of het geen front of backfocus is, al mijn lenzen zijn afgeregeld op huidige body, anders waren mijn foto's ook niet scherper...

        Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Pentax K3

          Als je de scherpte beoordeelt, zoom je dan in tot 100% of bekijk je de foto in z'n geheel? In de K-3 (24MP) zitten 4x zoveel pixels als in de K100super (6MP), je zoomt dus een pak dichter op 100%, niet enkel op je onderwerp, ook op de eventuele imperfecties van je objectief. Er waren heel wat objectieven die in de 6MP-tijd perfect leken op 100% zoom, maar bij hogere megapixels toch wat onscherpte lieten merken. Maar dat verschil zie je natuurlijk niet als je het beeld schermvullend bekijkt, of afdrukt op 10x15cm. Wil je sterk kunnen bijsnijden of groot afdrukken, is in dat geval de boodschap inderdaad investeren in beter glas. Inderdaad zijn geen van je objectieven hoogvliegers... Een goedkope oplossing is even te testen op welk diafragma je objectieven het scherpste zijn, en je te beperken tot diafragma openingen rond die ideale waarde (meestal tussen f/5.6 en f/8 voor een kitlens).

          Maar bulke41 heeft ook een punt. Het kan zijn dat je body last heeft van front- of backfocus. Zeker niet de regel, maar best mogelijk. En zeker lastig als je vaak dichtbij en met grote diafragma openingen werkt. Je kan dit testen als je een meetlat van dichtbij fotografeert in de lengte en onder een hoek van 45 graden met je grootste diafragma (kleinste getal, vb f/3.5). Je kan dan bvb scherpstellen op het lijntje van 10cm. Als eerder een markering dichterbij scherp is, dan heb je front focus, en als eerder een markering verder weg scherp is, is het back focus. Je kan in het menu van de K-3 correcties tot 10 punten + of - instellen, ofwel per objectief ofwel algemeen. Ik heb dit nog maar eenmaal moeten doen op een body, maar de resultaten waren nadien wel perfect. Let wel dat dergelijke onscherpte meestal enkel merkbaar is bij vol open diafragma.

          Ander mogelijkheid (het andere uiterste) is dat je vaak kleine diafragma's gebruikt (f/22 enz). Op 24MP ga je bij dergelijke diafragma's snel diffractie merken, dat is een effect waarbij door de erg kleine opening een deel van het licht wordt verstrooid. Met de grote pixels van een 6MP zie je dat niet (de verstrooiing blijft binnen de grenzen van de pixel), maar op 24MP heb je een pak kleinere pixels en wilt die verstrooiing wel eens in de naburige pixel terecht komen en onscherpte veroorzaken. Niets aan te doen in dat geval, alleen vermijden dergelijke kleine diafragma openingen te gebruiken.

          Bij dit alles natuurlijk steeds opletten dat je sluitertijden snel genoeg blijven hé! We zitten immers in een donker seizoen, en dan wil je wel eens te lange sluitertijden gaan gebruiken...

          hth, Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment


          • #6
            Re: Pentax K3

            Ik heb ook al tests gedaan op statief, Sr uit , met de zelfontspanner op2s, om zeker geen druk beweging te maken met verschillende, f standen, schuin op een bakstenen muur, er is zeker geen sprake van front of backfoto's, weet van sommige foto's precies waar ik heb scherp gesteld, dan zou je ook wel zien of je front of backfoto's ziet, er is dan ergens wel een scherp punt, ik heb het met verschillende lenzen gedaan, dus aan die meegeleverde lens zal het ook niet liggen, nee het is eerder een algemene lichte onscherpte, ja ik let op snelheid, en je let op scherpstellen, fotografeer ook al 50 jaar met spiegelreflex , en 8 jaar met autofocus. Als ik met een top toestel Pentax K3 van ong. 1000 €, met de bijgeleverde lens nog geen scherpere foto's zie dan met mijn oude K100 , of moet vergelijken met een toestelletje van 200 €, dan is er toch iets mis .
            En dat is al te zien op het scherm, of op een afdruk en natuurlijk als je gaat inzoomen nog beter. Ofwel moet Pentax zijn reclame van toptoestel K3 veranderen: enkel scherpe foto's met toplens van 1000/ 2000 €,
            Ik denk nu eigenlijk aan terugsturen!

            Comment


            • #7
              Re: Pentax K3

              Kan een defect toestel zijn natuurlijk hé, daarvoor bestaat garantie natuurlijk...

              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Pentax K3

                Lijkt me inderdaad een defect toestel dan. Het is in elk geval niet normaal dat je K-3 steevast onscherpe resultaten geeft, zelfs met "instap"-optiek.

                Je kan eventueel hier nog eens een beeld posten om een indruk te geven van die onscherpte, maar allicht zal dat de conclusie niet veranderen.

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax K3

                  Ik heb dit even op de Nederlandse Pentax forum gevolgd,

                  en vroeg me af of je het toestel al terug stuurde.
                  Heb ook een k3, kom van k5IIs, ben heel tevreden, heb zeker een paar dagen nodig gehad om bij te leren, gelukkig vind je op internet veel informatie.

                  When in contimuous shooting mode the autofocus will intermittently lock up on my K-3. Sometimes when I press the shutter release button the focus

                  Willy geef je feedback hoe het afloopt?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax K3

                    Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                    Lijkt me inderdaad een defect toestel dan. Het is in elk geval niet normaal dat je K-3 steevast onscherpe resultaten geeft, zelfs met "instap"-optiek.

                    Je kan eventueel hier nog eens een beeld posten om een indruk te geven van die onscherpte, maar allicht zal dan de conclusie niet veranderen.

                    Wim
                    Net je beelden in het topic op de andere site bekeken. Natuurlijk zijn ze niet op volle grootte, maar ik zie er eigenlijk niet echt iets mis mee... Dus allicht scheelt er toch niets met je camera?

                    Het vergelijkende beeld van de kerkhofmuur geeft wel een piste aan, maar dat is wel bij verschillend licht genomen als de K100D versie, me dunkt? Je K-3 beelden hebben misschien wat minder contrast... Het is inderdaad zo dat de JPG's die uit de 6MP-generatie kwamen een pak meer gekookt waren (vooral contrast, saturatie, e.d.) om scherp te lijken(!), dan dat met modernere Pentax DSLR's het geval is. Die leveren standaard een wat vlakker beeld af, waar langs de andere kant wel een pak meer uit te halen is op PC. Zelfs bij RAW merkt je dat verschil enigszins. Ik ben zelf over de jaren dan ook steeds agressiever geworden in het toepassen van contrast op m'n beelden, zonder daarom veel contrastrijkere eindresultaten dan voorheen. Mss is het gewoon even je gewoontes aanpassen bij je naverwerking?

                    Je schrijft dat je niet zo sterk bent met PC's. Heb je je beelden al eens met een collega van je fotoclub op PC proberen bij te schaven om te zien wat die gasten eruit kunnen halen? Ik neem aan dat daar wel mensen bij zullen zijn die wat meer met PC vertrouwd zijn?

                    Als je met JPG's uit de camera werkt (vermits je niet zo'n PC man bent), dan moet je misschien eens met de JPG-instellingen van de camera spelen. Probeer in de standaardmode "helder" de scherpte en contrast eens wat te verhogen. Of probeer de modes "levendig" of "diapositieffilm" eens. Mocht het niet mogelijk zijn foto's op PC te bewerken, zou ik allicht de "diapositieffilm" mode verkiezen...

                    hth, Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax K3

                      Ik volg deze discussie nu maar pas maar wil toch willytje65 graag gerust stellen met zijn aankoop. Ik ben een sedert zeer vele jaren een Pentax gebruiker en vind deze K3 wel een zeer goed toestel en een merkbare verbetering tegenover vorige toestellen die ik ook in stock heb staan. Het is echter een feit dat ik mij heb moeten aanpassen aan het gebruik van dit toestel. Het is echt een toestel waar je de echte veranderingen pas goed onder de knie krijgt door veel mee te werken. Het vraag veel meer correctie is het gebruik dan voorgaande maar het is zeker een kei goede camera die zeker perfect scherpe beelden geeft, bij correct gebruik. Natuurlijk valt het op dat het toestel nog beter welkt met betere lenzen. Een tip die ik misschien kan geven om uit te proberen is het knopje links vooraan naast de lens. AF . Druk dit eens in terwijl je aan het wieltje waar je het diafragma mee verzet draait. Dan zie je in je schermpje op welke plaats je op dat moment selecteert om scherp te stellen en naar alle waarschiijnlijkheid zit je er daar even naast en is het onderwerp dat jij wilt scherp hebben net buiten deze zone gelegen. Corrigeren doe je met de pijltjes rond de Ok knop. Zeker proberen.
                      GRTS
                      François

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax K3

                        Ik heb vandaag mijn nieuwe K3 terug gekregen (30 nov terug gestuurd) Ik heb enkel een paar flitsfoto's genomen, binnen dus , om nieuwe testen buiten is het jammer genoeg geen weer , somber en om het kwartier wat regen. Maar ik hou jullie op de hoogte. Verder kan ik Ishpuini bijtreden dat de K100S inderdaad veel meer contrast gaf en meer saturatie, die het beeld wel scherper doen lijken, maar dat kon ik op de K3 toch niet goed maken, met meer contrast en saturatie te geven.
                        Ben benieuwd hoe het nu is , maar wacht toch wat beter weer af, in kei somber weer kan je toch wat minder goed vergelijkingen maken , en ik wil dat eens doen met mijn verschillende lenzen, Ik weet niet of ik hier als eens gemeld heb welke lenzen ik heb .
                        de nieuwe 18-55mm 1.3,5-5.6 AL WR, van bij de K3; SMC Pentax -DA 1:4-5.6 - 50-200 ED, is al ietsje ouder; de nog maar 3jaar oude Sigma 18-200 1:3.5-6.3 II DC HSM; en die iets oudere Sigma EX DC macro 105mm. 1:2.8.
                        Allemaal dus geen dure lenzen , maar is dan met de K3 enkel mooie scherpe foto's te maken met dure lenzen? Eigenlijk is mijn budget wel beperkt, met mijn klein pensioentje, anders greep ik direct naar duurder glas, maar niet zo direct naar prime lenzen. vroeger analoog wilde ik geen zoom, ik had een 28mmm groothoek , de standaard 55mm; en een 135mm portretlens, maar was het wisselen meer dan moe, te dikwijls zat ik met de verkeerde lens op.
                        Ik heb nu een beetje oog op Sigma 17-70mm 2.8-4,macro "C" schijnt een goede lens te zijn, maar is wel al 420 € ... en ook eerst zien wat het toestel nu zegt, ze zeggen de autofocus te hebben bijgewerkt.
                        En ja Ishpuini ik toch wel wat mijn foto's wat bewerken op de Pc , maar heb toch wat simpele programma's, zoals Picasa , foto disigner van Magix, waar ik toch kan mee bijwerken, zoals bijsnijden contrast , helderheid , scherpte, wat klonen, of perpectief veranderen kleur aanpassen enzo, het is nu ook niet dat ik niets kan op de pc hoor, zeker wat foto's betreft, maar ik heb en kan geen Fotoshop.
                        Last edited by willytje65; 4 januari 2016, 15:11.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Pentax K3

                          Blijven zoeken op et toestel is de boodschap. De K3 is een steengoed toestel, maar je moet het allemaal goed onder de knie hebben wat waar voor dient. Het is niet zo maar wat klikken zoals veel andere toestellen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Pentax K3

                            Hallo,

                            Ik neem aan dat je in jpg werkt aangezien je het hebt over contrast & saturatie, want bij RAW speelt dat geen rol hoe je die instelt.
                            Voor je een opname maakt kan je de toets rechts van de OK knop induwen.
                            Daarmee kan je de jpg instellingen aanpassen zoals; Helder, Natuurlijk, etc.
                            Duw je de Info toets in dan kan je per instelling nog meer zaken regelen zoals o.a. contrast en saturatie.

                            En natuurlijk uitproberen.
                            Succes.
                            Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                            M.v.g. Marc

                            Comment

                            Working...
                            X