Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panoramafoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panoramafoto's

    Hallo allemaal,

    ik worstel met het volgende probleem:

    heb recent een panoramatoestel aangeschaft wat me 24*58 mm negatieven oplevert (dus gewone 35mm film). Ik bezit eveneens een Minolta Scan Dual III negatievenscanner.

    Hoe kan ik die negatieven die mijn pano-toestel spuugt digitaliseren ?

    Niet direct een "all digital" topic, maar kan er me toch iemand een oplossing aanreiken ?

    Van harte bedankt !

    Lambert
    "Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
    Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !

  • #2
    Re: Panoramafoto's

    bij mijn Minolta Scal Dual II zit ook een negatiefhouder voor APS formaat. Als dit bij de III ook zit kan je hiervan een vertikaal stukje van de kader wegzagen.
    Dan het negatief inscannen in 2 stukken van 24X36mm.
    Via een pano programma (bv cool 360) de 2 stukken van 24x36 terug aan mekaar zetten. Vermits de negatiefhelften mekaar 7mm perfect overlapppen zou je dit foutloos moeten kunnen doen.
    Andere oplossing is een 6x6 scanner, maar die zijn verschrikkelijk duur.
    Last edited by notex; 18 december 2004, 23:36.

    Comment


    • #3
      Re: Panoramafoto's

      Met je huidige negatiefscanner ga je tweemaal moeten scannen en dan de scan aan mekaar plakken in Photoshop of een ander bewerkingsprogramma.

      Mogelijkheid 2 je laat van het negatief een scan doen bij een prof. lab en laat die daar op CD plaatsen.

      Mogelijkheid 3 je laat een afdruk maken van je negatief in een prof. lab en fotografeerd deze afdruk beeldvullend met een macrolens en een DSLR toestel.

      Mogelijkheid 4 je koopt een nieuwe scanner van middenformaat.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Panoramafoto's

        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
        Mogelijkheid 3 je laat een afdruk maken van je negatief in een prof. lab en fotografeerd deze afdruk beeldvullend met een macrolens en een DSLR toestel.
        1° Nogal moeilijk om een panoramafoto beeldvullend op je DSLR te krijgen.

        2° Waarom met een macrolens ?

        3° Als een proffessioneel labo ze al heeft afgedrukt, waarom dan nog al die moeite ?


        Mogelijkheid 5 : Zet die Horizont in de Koopjeshoek en neem in 't vervolg ineens met je DSLR 3 overlappende foto's die je met photoshop aan mekaar plakt.
        Last edited by notex; 20 december 2004, 14:22.

        Comment


        • #5
          Re: Panoramafoto's

          Bedankt allemaal voor jullie reactie !

          Voor iedere mogelijkheid is er natuurlijk wel iets van voor en tegen te vinden. De reden waarom ik voor dat panoramatoestel heb gekozen is dat het een zekere charme heeft. Je kan perfect met alle mogelijke digitale toepassingen (fototoestel en het zaligmakende Photoshop en andere programma's) tot het zelfde resultaat komen, maar het resulaat is uiteraard totaal verschillend. Over smaak en ... kan je uren redetwisten ;-)
          Mijn betrachting is om de negatieven op een zo vlug en efficient mogelijke manier te verwerken. Uren spenderen aan het bewerken, knippen, plakken, en andere behandelingen in diverse programma's is financieël niet te verantwoorden naar klanten toe.
          Snelheid is in mijn geval de grootste prioriteit. De negatieven door een prof lab op cd laten zetten kost me al gauw 2-3 dagen, vandaar dat ik uiteraard zoek naar een "vluggere" oplossing.
          Het toestel van de hand doen ? Hmmm nog nooit met dergelijk toestel gewerkt ? Probeer dat resultaat maar eens te evenaren met allerlei digi-toepassingen, maarja, zoals ik reeds zei... smaak etc..
          Bij de Scan Dual III zit dus geen APS houder, zal dus eens uitkijken naar een andere scanner...

          Nogmaals bedankt allemaal met de al dan niet constructieve oplossingen/suggesties voor mijn "probleem"

          Lambert
          "Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
          Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !

          Comment

          Working...
          X