Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap van Canon naar Sony

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap van Canon naar Sony

    Zijn er hier mensen die overgestapt zijn van Canon naar Sony (A7RIII of A9 bvb) met behoudt van hun Canon lenzen?
    Zo ja: negatieve en/of positieve ervaringen met deze overstap en combinatie?

  • #2
    Re: Overstap van Canon naar Sony

    Het eerste wat je je moet afvragen Kurt is waarom
    Wat is er zogezegd zoveel beter bij de Sony ?
    Ik ken wel verschillende mensen die de stap teruggezet hebben van Sony naar Canon, dus om het met hun woorden te zeggen 'het was gewoon een hype'
    Zou niet weten wat je met een Sony wel kan en met een Canon/Nikon niet

    Je moet altijd in rekening houden dat het belangrijkste in je combinatie de lens is
    Als je dan persé met je Canon lenzen wil blijven werken zie ik totaal geen voordeel.

    Er staat trouwens een filmpje op YT waarbij een bekend Sony fotograaf zijn G master lens vergelijkt met een Sigma, Canon model met adapter
    Waaruit tot zijn grote verwondering de Sigma met adapter beter scoort dan zijn G master

    Ik bedoel maar ...

    Niemand maar dan ook niemand zal het verschil zien met welk merk te bepaalde foto's gemaakt hebt

    Trouwens als je al zoveel Canon lenzen hebt, omdat je ze wilt bijhouden, wacht dan nog enkele maanden af totdat Canon zijn nieuwe mirrorless op de markt gaat brengen, je zal verschieten ;-)

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Overstap van Canon naar Sony

      Dag Sieg,

      Ivm het waarom: veel beperktere body en gewicht in verhouding met een 1Dx toestel (maar natuurlijk ook tegelijkertijd de onbalans tussen body en bvb een 70-200 lens in acht nemend )
      'Recht uit de camera' resultaten vergeleken tussen Sony, Nikon en Canon ging mijn persoonlijke smaak uit naar de Sony beelden. Maar welke interne 'bewerkingen' zijn er al gebeurd voor deze eerste resultaten die op de video's getoond werden?...

      De prijzen van Sony lenzen swingen echt wel de pan uit vind ik. Dus het lenzen arsenaal (minstens 6 stuks) vervangen zie ik alvast niet zitten. Indien via een dure adapter ongeveer dezelfde resultaten (waarbij voor 2 lenzen ook qua AF) kunnen gehaald worden, kan ik met die extra optie zeker leven.

      Wat staat er dan 'kortelings' op het programma ivm nieuwe mirrorless camera van Canon? Wachten kan ik zeker nog wel even

      Maar misschien zijn er ook al mensen die met volle tevredenheid (en behoud van eigen lenzen) overgestapt zijn naar dit segment van Sony. En ik verneem zeker graag hun bevindingen.


      Grtz,
      Kurt
      Last edited by Kurrrt; 16 juni 2019, 15:28.

      Comment


      • #4
        Re: Overstap van Canon naar Sony

        Bekijk eens wat de convertoren van Sigma (mc11) en de Metabones voor u kunnen doen (er zijn nog chinezen, 'k weet't - die zijn goedkoop). Er staan genoeg beschrijvingen online waarop u zich kan baseren of uw lenzen afdoende gaan focussen of niet.

        Uiteraard zijn er Canon-fotografen die niet kunnen wennen aan een Sony - en die terugkeren naar de oude stal. Er zijn er genoeg die wel de oversteek gemaakt hebben en gebleven zijn - dat is iets wat elkeen voor zich moet beoordelen - en dat is ook de reden waarom u dat niet te snel moet beslissen.

        Meestal met conversies ga je toch wat AF-snelheid inleveren - soms gaat dat heel beperkt zijn, andere keren kan 't zwaar tegen vallen. Het is zelfs zo dat je dit voor elke lens/convertor/camera combo zou moeten uittesten (da's toch mijn ervaring - dan vooral binnen A-mount -> E-mount). Uittesten is zeker zinvol.

        Zelf heb ik een MC11 liggen - en wat Sony E-mount camera's - zodat u daar evt. kan mee komen spelen (als't u interesseert). Zelf wil ik ook wel 's wat spelen met Canon glas op mijn Sony E-mounts (inderdaad vaak een stukje betaalbaarder met die oude EF-mount).

        Wat Sieg betreft wens ik te verwijzen naar de verkoopscijfers Q1/2019 - iedereen gaat achteruit, Canon en Nikon daar is 't met - en dubbele cijfers, Sony een paar procent en de enige die echt aandeel wint is Fuji. Ook dat is een momentopname - volgend kwartaal kan't weer anders worden. Het feit is dat ook Canon en Nikon met de nieuwe mounts en de lagere verkoopsscijfers de prijzen aanzienlijk optrekken voor 't nieuwe glas.

        Comment


        • #5
          Re: Overstap van Canon naar Sony

          Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
          Bekijk eens wat de convertoren van Sigma (mc11) en de Metabones voor u kunnen doen (er zijn nog chinezen, 'k weet't - die zijn goedkoop). Er staan genoeg beschrijvingen online waarop u zich kan baseren of uw lenzen afdoende gaan focussen of niet.

          Uiteraard zijn er Canon-fotografen die niet kunnen wennen aan een Sony - en die terugkeren naar de oude stal. Er zijn er genoeg die wel de oversteek gemaakt hebben en gebleven zijn - dat is iets wat elkeen voor zich moet beoordelen - en dat is ook de reden waarom u dat niet te snel moet beslissen.

          Meestal met conversies ga je toch wat AF-snelheid inleveren - soms gaat dat heel beperkt zijn, andere keren kan 't zwaar tegen vallen. Het is zelfs zo dat je dit voor elke lens/convertor/camera combo zou moeten uittesten (da's toch mijn ervaring - dan vooral binnen A-mount -> E-mount). Uittesten is zeker zinvol.

          Zelf heb ik een MC11 liggen - en wat Sony E-mount camera's - zodat u daar evt. kan mee komen spelen (als't u interesseert). Zelf wil ik ook wel 's wat spelen met Canon glas op mijn Sony E-mounts (inderdaad vaak een stukje betaalbaarder met die oude EF-mount).

          Wat Sieg betreft wens ik te verwijzen naar de verkoopscijfers Q1/2019 - iedereen gaat achteruit, Canon en Nikon daar is 't met - en dubbele cijfers, Sony een paar procent en de enige die echt aandeel wint is Fuji. Ook dat is een momentopname - volgend kwartaal kan't weer anders worden. Het feit is dat ook Canon en Nikon met de nieuwe mounts en de lagere verkoopsscijfers de prijzen aanzienlijk optrekken voor 't nieuwe glas.

          Om eens te komen spelen en testen in beider voordeel en interesse wil ik zeker tijd vrijmaken. Maar dan moet de Sony Body een beetje vergelijkbaar zijn met mijn huidige Canon body's (1D IV en 1 Dx II). Dus dan denk ik aan de A7R III of een A9 icm met een geschikte adapter om de Canon lenzen te gebruiken.
          Ik maak zowel statische macro foto's met de MP E65mm op 2 - 5x vergroting icm met een twinflash als actie foto's van rennende honden met AI Servo en AF tracking met een 70-200mm lens.

          Momenteel kan ik fysiek de zware dslr-body en telezoomlens combinatie wel aan. Maar eerlijk is eerlijk: het is een hele brok om een tijd mee rond te zeulen. Zeker als je met de MP E65mm nog eens de twinflash op je body nodig hebt.
          Op video reviews lijkt een A9 Sony Body met Canon lenzen het vrij goed te doen, ook wat AF tracking betreft. Maar een test uit eigen ervaring is nog altijd wat anders hé

          Maar Canon is misschien kortelings evengoed mee in het spiegel-loze segment. De evolutie gaat zo snel tegenwoordig dat eventjes afwachten vaak loont.
          Ik heb (op computerscherm) al macro foto's gezien van smartphones met optionele lenzen waarvan je mond bijna openvalt en je je afvraagt waarom je nog een echte camera in huis houdt...

          Comment


          • #6
            Re: Overstap van Canon naar Sony

            Binnen afzienbare tijd dus een vergelijkende test met een A7RII Bedankt Mutley69!
            De bevindingen zullen hier gepost worden.

            Grtz,
            Kurt

            Comment


            • #7
              Re: Overstap van Canon naar Sony

              A7RII... Geniet ik echt wel van. Aangezien ik geen supersportfotografie nodig heb, is deze ruim voldoende, en voor gewone actie ook ruim ok. Surfen, ju-jitsu e.d.m. vind ik perfect te doen.
              Probeer zeker ook de eye-AF. Vind ik zelf bijzonder handig, ook in combinatie met via de LCD werken ipv via zoeker waardoor ongemerkt mooie portretfoto's te nemen zijn.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Overstap van Canon naar Sony

                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                A7RII... Geniet ik echt wel van. Aangezien ik geen supersportfotografie nodig heb, is deze ruim voldoende, en voor gewone actie ook ruim ok. Surfen, ju-jitsu e.d.m. vind ik perfect te doen.
                Probeer zeker ook de eye-AF. Vind ik zelf bijzonder handig, ook in combinatie met via de LCD werken ipv via zoeker waardoor ongemerkt mooie portretfoto's te nemen zijn.
                We zullen de tijd nemen om alles uit te testen icm mijn Canon lenzen
                Ben benieuwd

                Comment


                • #9
                  Re: Overstap van Canon naar Sony

                  Juist, icm Canon-lenzen... gaat eye-AF niet werken vrees ik.

                  Maar met een kleine e-mount prime erbij is dat snel opgelost ;-)
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap van Canon naar Sony

                    Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                    Juist, icm Canon-lenzen... gaat eye-AF niet werken vrees ik.
                    Uiteraard werkt dit wel, zou niet weten waarom niet
                    Of het nut heeft bij fotografie moet ieder voor zichzelf uitmaken uiteraard

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstap van Canon naar Sony

                      Ik heb het niet getest maar wel gehoord van collega's.
                      En nut heeft het inderdaad als men iets met portret doet.

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstap van Canon naar Sony

                        Zoi die oog-af ook werken bij insecten?Dat zou wel fantastisch zijn.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstap van Canon naar Sony

                          Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                          Zoi die oog-af ook werken bij insecten?Dat zou wel fantastisch zijn.
                          Ik vermoed dat de oog-AF zoals die op dit ogenblik in de camera's is ingebouwd geen insectenogen herkent (een insectenoog ziet er totaal anders uit).
                          Misschien dat de camerafabrikanten in de toekomst wel die mogelijkheid bij in de camera's steken, maar ik denk dat daar veel minder vraag naar is dan de oog-af die mensenogen herkent.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overstap van Canon naar Sony

                            A7iii, Riii en A9 herkennen wel dierenogen, maar ik vermoed dat dat dan eerder voor zoogdieren en vogels werkt.

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overstap van Canon naar Sony

                              Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                              A7iii, Riii en A9 herkennen wel dierenogen, maar ik vermoed dat dat dan eerder voor zoogdieren en vogels werkt.

                              Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                              Inderdaad, ze herkennen wel de ogen van dieren
                              Maar als wildlifefotograaf heb je daar niks aan, het oog is dan veel te klein in beeld
                              Of je moet uiteraard in een zoo bij de grote zoogdieren gaan
                              Bij snel rennende honden bvb werkt het ook niet
                              Maar zoals je zegt, voor een portretfotograaf werkt dit perfect en daarvoor zal het dan grotendeels gebruikt worden.
                              En ik stel me eigenlijk inderdaad ook wel de vraag of het niet zou werken bij insecten, hmm goeie vraag van jozef.

                              Maar zoals Bart schrijft, wie weet waar we staan binnen enkele jaren

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X