Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overstap naar full frame.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • overstap naar full frame.

    Allen,

    Ik zit met het idee om een overstap te maken naar een full frame body. Mijn hoofdfotografie is vliegtuigspotten. Heb momenteel nog een Bigma,welke een DG lens is dus die kan ik al gebruiken..Ik vroeg me af of deze overstap wel zin heeft voor dit soort fotografie. Verder wordt de camera gebruikt voor familiefoto's en een beetje natuurfotografie..
    De Nikon D600 spreekt me erg aan..
    Ik heb hier een Nikon 70-300 VR 1:4.5-5.6 G lens...kan die op een fx body..(zie daar nergens DX opstaan ofzo..)

    Thx,
    Marc


  • #2
    Re: overstap naar full frame.

    Ik ben zojuist overgestapt op full frame. Mijn overwegingen:
    1) betere ISO performance m.n. omdat ik vaak binnen foto's maak
    2) ik wil betere lenzen aanschaffen, en had al gekozen voor Canon's EF (ik zit op de Canon lijn)
    3) ik wilde iets meer groothoek omdat ik ook regelmatig bloemstukken en landschappen fotografeer...
    dus de Canon 6D is er gekomen. Geweldig, voldoet aan de bovengenoemde verwachtingen.
    m.b.t. Nikon ken ik niet goed de camera keuze maar opzich is voor lange tele onderwerpen een crop camera in het voordeel (bij Canon is dat de 7D) lijkt me een relevante afweging voor jou als spotter...

    Comment


    • #3
      Re: overstap naar full frame.

      Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
      Allen,

      Ik heb hier een Nikon 70-300 VR 1:4.5-5.6 G lens...kan die op een fx body..(zie daar nergens DX opstaan ofzo..)

      Thx,
      Marc
      Alleen,

      ja.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: overstap naar full frame.

        Welke body heb je nu?
        Je lens is ook geschikt voor een FF camera.

        Los van de betere fotografische kwaliteiten van een D600, o.a. iso-ruis prestaties meer dan 2x beter dan bvb D7100
        (1 stop winst in sluitertijd kan een voordeel zijn bij fotograferen van vliegtuigen bij valavond),
        kan je enkel nut hebben aan een overgang naar een FF als je kort genoeg bij je onderwerp kan geraken. Met onderwerp bedoel ik hier vliegtuig incl. kader dat je wil vastleggen. Met kort genoeg bij het onderwerp geraken bedoel ik het zoomen met een telelens. M.a.w. als je momenteel, op je DX met de 70-300, je onderwerp zo groot kan fotograferen dat deze de randen van je beeldkader overschreidt, dan kan je voordeel hebben aan een overgang naar FF.

        Ik zeg 'kan' aangezien je ook moet kijken naar het aantal pixels en ppi (pixels per inch) van de camera. Het aantal ppi bepaald hoe sterk je een beeld kan croppen en toch voldoende scherpte en detail overhoudt. M.a.w. wanneer je op een APS-C een onderwerp over het volledige beeldkader fotografeert, dan heb je maximale (pixel-) info vastgelegd. Om hetzelfde resultaat te bereiken op een FF met evenveel pixels als de APS-C, zoals bvb. D7100 vs D600, dan moet je eveneens het volledige beeldkader benutten en dus 1.5x meer kunnen inzoomen.
        Gebruik je in beide gevallen dezelfde brandpuntsafstand (maximale bereik telelens), dan is het beeldkader van de FF groter dan nodig en hou je minder nuttige (pixel-) info over. Heeft de FF meer pixels dan de APS-C, dan wordt het resultaat pas beter wanneer hij ook meer nudige (pixel-) info vastlegt. Zo legt zelfs een D800 met 36,2 Mpix maar evenveel nuttige info vast als een D7000 met 16,2 Mpix en minder dan een D7100 met 24,4Mpix.

        Binnen de DX camera's kan je je dus eventueel nog verbeteren door naar een D7100 over te stappen (meer pixels en scherper door ontbreken moiré filter). Om uit de 24,4Mpix van een D7100 het maximum uit te halen heb je trouwens al een toplens nodig. Met jou 70-300 op een D7100, zal bij het croppen eerder onscherpte als gevolg zijn van de kwaliteit van de lens optreden dan omdat je te weinig pixels overhoudt. M.a.w. je kan er het maximum uit die lens mee halen, maar niet het maximum uit de D7100.
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

        Comment


        • #5
          Re: overstap naar full frame.

          Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
          M.a.w. wanneer je op een APS-C een onderwerp over het volledige beeldkader fotografeert, dan heb je maximale (pixel-) info vastgelegd. Om hetzelfde resultaat te bereiken op een FF met evenveel pixels als de APS-C, zoals bvb. D7100 vs D600, dan moet je eveneens het volledige beeldkader benutten en dus 1.5x meer kunnen inzoomen.
          dan is je resultaat niet hetzelfde maar beter: scherper en gedetailleerder.

          De resolutie van een DX sensor mag eindeloos hoger zijn dan die van een FF sensor. Op een FF sensor produceert een lens waarvan de brandpuntsafstand is aangepast aan het formaat (zelfde beeldhoek dus) sowieso meer detail en scherpte. Kijk minder naar ppi en dpi en resolutie en meer naar de fysieke afmetingen van de projectie.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: overstap naar full frame.

            We hebben al eens een soortgelijke discutie gehad waaruit bleek dat je volledig gelijk hebt als je de vergelijking tussen beide maakt voor eenzelfde beeldhoek (verschillende brandpuntsafstand) en deze op eenzelfde fortmaat worden afgedrukt/bekeken.
            Om eenzelfde crop te maken (en evengroot af te drukken/te bekijken) uit een FF en APS-C beeld dat bij eenzelfde brandpuntsafstand werd gemaakt, moet je echter 1.5x meer croppen bij een FF. Daar ligt juist het grote voordeel van een APS-C. Met de resolutie van de D7100 is echter de limiet voor heel wat lenzen bereikt en kan het overgaan naar een sterkere lens en FF body op dit vlak wel voordeel gaan opleveren. Je moet dan wel al richting 40Mpix gaan voor een FF en een telelens met 1.5x langere brandpuntsafstand hebben.
            Last edited by cojon; 6 mei 2013, 16:14.
            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

            Comment


            • #7
              Re: overstap naar full frame.

              Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
              We hebben al eens een soortgelijke discutie gehad waaruit bleek dat je volledig gelijk hebt als je de vergelijking tussen beide maakt voor eenzelfde beeldhoek (verschillende brandpuntsafstand) en deze op eenzelfde fortmaat worden afgedrukt/bekeken.
              Om eenzelfde crop te maken (en evengroot af te drukken/te bekijken) uit een FF en APS-C beeld dat bij eenzelfde brandpuntsafstand werd gemaakt, moet je echter 1.5x meer croppen bij een FF. Daar ligt juist het grote voordeel van een APS-C. Met de resolutie van de D7100 is echter de limiet voor heel wat lenzen bereikt en kan het overgaan naar een sterkere lens en FF body op dit vlak wel voordeel gaan opleveren. Je moet dan wel al richting 40Mpix gaan voor een FF en een telelens met 1.5x langere brandpuntsafstand hebben.
              cropfactor² moet je croppen. Je snijdt zowel aan de lange als korte zijde een deel af. Een D600 houdt 10, een beetje mp over in DX mode en geen 16. Koren op jouw molen, maar ik hecht bijzonder weinig belang aan pixels en veel aan scherpte.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: overstap naar full frame.

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                cropfactor² moet je croppen. Je snijdt zowel aan de lange als korte zijde een deel af. Een D600 houdt 10, een beetje mp over in DX mode en geen 16. Koren op jouw molen, maar ik hecht bijzonder weinig belang aan pixels en veel aan scherpte.
                Pixels zijn wel belangrijk als je gaat printen, maar dan moeten ze inderdaad scherp zijn! Een print uit mijn D800e ziet er op elk formaat fantastisch uit, maar een bewogen foto zal er niet scherper uitzien met 36mp dan met 12mp.
                Maar met de juiste lens, haal je veel meer uit meer uit je lens met veel megapixels dan met weinig. Ook de autofocus is veelal veel beter bij fullframe camera's (zelfs D600 is stukken beter in autofocus dan de D7000, maar de D7100 ligt bijna op het niveau van de D800).

                Comment


                • #9
                  Re: overstap naar full frame.

                  zijn de stofproblemen dan al opgelost bij de D600 ??
                  canon of een sony

                  Comment


                  • #10
                    Re: overstap naar full frame.

                    Oorspronkelijk geplaatst door chipkenaas Bekijk bericht
                    zijn de stofproblemen dan al opgelost bij de D600 ??
                    Al een hele tijd hoor... Het waren zelfs slechts enkele series die er last van hadden (en dan nog is het niet merkbaar op foto's vanaf f/5.6).
                    Ik heb vorige maand enkele uurtjes ermee mogen spelen en deze had er geen last van (zelfs niet op f/22), wel zeer toffe camera (al is mijn D800E toch nog een stuk beter voor wat ik doe).

                    Als je een beperkter budget hebt en je wil naar fullframe gaan, is de D600 as good as it can get. Een D700 is ook nog degelijk, maar eenmaal dat je de nieuwe sensors gewoon bent, wil je gewoon niet terug. (en ja, het verschil is echt wel groot)
                    Weet wel dat je beter ook eens kijkt naar wat beter glas als je het maximum wil halen uit je D600 (300mm f/4 is uitstekend qua prijs/kwaliteit en werkt goed met TC's). Voor gewoon familie en zo kan je eens kijken naar de Sigma 35 1.4 en 24-85, beide fenomenale lenzen voor hun prijs. (zeker als je een prime wil, is de Sigma 35 echt onklopbaar door geen enkele lens op deze brandpuntsafstand, zelfs Zeiss maakt geen betere 35mm)

                    Comment


                    • #11
                      Re: overstap naar full frame.

                      Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                      Welke body heb je nu?
                      Je lens is ook geschikt voor een FF camera.

                      Los van de betere fotografische kwaliteiten van een D600, o.a. iso-ruis prestaties meer dan 2x beter dan bvb D7100
                      (1 stop winst in sluitertijd kan een voordeel zijn bij fotograferen van vliegtuigen bij valavond),
                      kan je enkel nut hebben aan een overgang naar een FF als je kort genoeg bij je onderwerp kan geraken. Met onderwerp bedoel ik hier vliegtuig incl. kader dat je wil vastleggen. Met kort genoeg bij het onderwerp geraken bedoel ik het zoomen met een telelens. M.a.w. als je momenteel, op je DX met de 70-300, je onderwerp zo groot kan fotograferen dat deze de randen van je beeldkader overschreidt, dan kan je voordeel hebben aan een overgang naar FF.

                      Ik zeg 'kan' aangezien je ook moet kijken naar het aantal pixels en ppi (pixels per inch) van de camera. Het aantal ppi bepaald hoe sterk je een beeld kan croppen en toch voldoende scherpte en detail overhoudt. M.a.w. wanneer je op een APS-C een onderwerp over het volledige beeldkader fotografeert, dan heb je maximale (pixel-) info vastgelegd. Om hetzelfde resultaat te bereiken op een FF met evenveel pixels als de APS-C, zoals bvb. D7100 vs D600, dan moet je eveneens het volledige beeldkader benutten en dus 1.5x meer kunnen inzoomen.
                      Gebruik je in beide gevallen dezelfde brandpuntsafstand (maximale bereik telelens), dan is het beeldkader van de FF groter dan nodig en hou je minder nuttige (pixel-) info over. Heeft de FF meer pixels dan de APS-C, dan wordt het resultaat pas beter wanneer hij ook meer nudige (pixel-) info vastlegt. Zo legt zelfs een D800 met 36,2 Mpix maar evenveel nuttige info vast als een D7000 met 16,2 Mpix en minder dan een D7100 met 24,4Mpix.

                      Binnen de DX camera's kan je je dus eventueel nog verbeteren door naar een D7100 over te stappen (meer pixels en scherper door ontbreken moiré filter). Om uit de 24,4Mpix van een D7100 het maximum uit te halen heb je trouwens al een toplens nodig. Met jou 70-300 op een D7100, zal bij het croppen eerder onscherpte als gevolg zijn van de kwaliteit van de lens optreden dan omdat je te weinig pixels overhoudt. M.a.w. je kan er het maximum uit die lens mee halen, maar niet het maximum uit de D7100.
                      Dit is nu eens een nuttige uitleg se ;-)
                      Btw huidige body is een D7000

                      Hmm de meningen zijn precies verdeeld hier..Volgens sommigen blijf ik beter bij APS-c en volgens anderen haal je toch winst uit een FF..Interesante discussie.. ;-)
                      Ik weet ook wel dat de cropfactor op aps-c een voordeel is voor mijn soort fotografie,maar zoals putor zegt hecht ik ook minder belang aan pixels,maar veel meer aan scherpte...
                      Last edited by marc1201; 6 mei 2013, 18:16.

                      Comment


                      • #12
                        Re: overstap naar full frame.

                        In de eerste plaats moet je uiteraard voldoende pixels in je crop overhouden om een scherp beeld te kunnen produceren (hoe groter je afdruk, hoe meer pixels je nodig hebt / hoe kleiner je afdrukt, hoe minder pixels je nodig hebt).

                        Daarnaast is het grote voordeel van de FF dat hij van een grotere beeldopname (sensorafmetingen) vertrekt en dus minder vergroting nodig heeft om tot een afdruk van een bepaald formaat te komen. De fouten (onscherpte, ...) in een opname van APS-C formaat zijn niet groter dan deze op een FF, maar worden bij het afdrukken wel meer uitvergroot dan bij een FF. Hierbij is echter de kanttekening dat je 2x hetzelfde beeldkader hebt vastgelegd of m.a.w. bij een FF een brandpuntsafstand van 300mm hebt gebruikt en bij een APS-C een brandpuntsafstand van 200mm hebt gebruikt. Gebruik je voor beide dezelfde brandpuntsafstand, dan moet je de opname van een FF croppen tot APS-C formaat om eenzelfde beeldkader te hebben en is er uiteindelijk geen verschil in scherpte. De kwaliteit (vooral op het vlak van ruis) van de FF opname blijft uiteraard wel in alle gevallen beter.

                        De grote 'maar'is dus, in jou geval zeker, of je het volledige beeldkader van een FF kan benutten (volstaat je 70-300 hiervoor ???). Als je bij een APS-C een opname met brandpuntsafstand 300mm maakt, heb je daar op een FF al een 450mm lens voor nodig. Anders moet je beginnen croppen en verlies je het voordeel van de grotere sensor (en hou je sneller te weinig pixels over).
                        Gebruik maken van een 1.4 TC om op een FF tot die grotere brandpuntsafstand te komen veranderd daar niets aan, in die zin, dat de TC ook de fouten vergroot en je op het vlak van scherpte dus een nuloperatie overhoudt.

                        P.S. Daar waar het tele bereik voor een FF een probleem kan vormen is hetzelfde waar voor het groothoek bereik van een APS-C.
                        P.P.S. Als je een opname op een beeldscherm met resolutie 1920x1080 (hdmi formaat) bekijkt, heb je maar ca. 2.1Mpix voor nodig en maar ca. 4.1Mpix voor een 2560×1600 scherm. Voor een 20x30cm afdruk wordt gewoonlijk 300dpi ingesteld (fotokwaliteit) en heb je m.a.w. ca. 8,4Mpix nodig. Heb je er meer, dan worden deze samengevoegd en worden gemiddelden weergegeven. Eventuele foutjes verkleinen hierbij.
                        Last edited by cojon; 7 mei 2013, 02:14.
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                        Comment


                        • #13
                          Re: overstap naar full frame.

                          Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                          ............

                          P.S. Daar waar het tele bereik voor een FF een probleem kan vormen is hetzelfde waar voor het groothoek bereik van een APS-C.
                          mee eens.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: overstap naar full frame.

                            Zoals eerder aangehaald zou de verhouding iso-ruis beter zijn bij de D600 dan bij de D7000.Dat vind ik toch wel belangrijk, daar ik de D7000 een redelijke ruisbak vindt eens je iso 800 passeert. Daar was mijn D90 zelfs een stuk beter in. Anderzijds, als ik het zo begrijp blijf ik beter bij het APS-C formaat en ergens besef ik dat ook wel. Toch twijfels alom nog....

                            Comment


                            • #15
                              Re: overstap naar full frame.

                              d7000 bijhouden en betere lenzen kopen lijkt me meer winst te geven hier.
                              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                              Comment

                              Working...
                              X