Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overstap naar full frame.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: overstap naar full frame.

    Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
    P.S. Daar waar het tele bereik voor een FF een probleem kan vormen is hetzelfde waar voor het groothoek bereik van een APS-C.
    P.P.S. Als je een opname op een beeldscherm met resolutie 1920x1080 (hdmi formaat) bekijkt, heb je maar ca. 2.1Mpix voor nodig en maar ca. 4.1Mpix voor een 2560×1600 scherm. Voor een 20x30cm afdruk wordt gewoonlijk 300dpi ingesteld (fotokwaliteit) en heb je m.a.w. ca. 8,4Mpix nodig. Heb je er meer, dan worden deze samengevoegd en worden gemiddelden weergegeven. Eventuele foutjes verkleinen hierbij.
    PS: Probleem? Je hebt gewoon een langere lens nodig bij FF en een kortere op APS-C. Ik zie daar geen probleem, die lenzen bestaan en zijn vrij in de handel te verkrijgen. Een 300mm is niet zoveel duurder dan een 200mm. En een ultra wide zoom is voor DX zelfs een pak goedkoper.
    PPS: waar ik laat afdrukken maakt men een perfecte 60x45 van een bestand dat op 72 DPI staat.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #17
      Re: overstap naar full frame.

      Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
      d7000 bijhouden en betere lenzen kopen lijkt me meer winst te geven hier.
      Groot nadeel is dat goed glas bij nikon stukken van mensen kost... De nieuwe 80-400 staat wel op mijn wishlist maar gaat veel te ver over mijn budget heen. Heb zelfs al overwogen om alles weg te doen en naar canon over te stappen.. Bv 60D/7D met een 100-400L lens... ;-) naar het schijnt zowat de ideale spotterslens.. Maar ben dan absoluut geen canonman... :-)
      Last edited by marc1201; 7 mei 2013, 09:52.

      Comment


      • #18
        Re: overstap naar full frame.

        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        dan is je resultaat niet hetzelfde maar beter: scherper en gedetailleerder.

        De resolutie van een DX sensor mag eindeloos hoger zijn dan die van een FF sensor. Op een FF sensor produceert een lens waarvan de brandpuntsafstand is aangepast aan het formaat (zelfde beeldhoek dus) sowieso meer detail en scherpte. Kijk minder naar ppi en dpi en resolutie en meer naar de fysieke afmetingen van de projectie.
        Een soort van emo praat die kant noch wal raakt. Huur je een FF camera en kom met bewijzen en 100% uitsnedes.


        Walter
        D850

        Comment


        • #19
          Re: overstap naar full frame.

          Zijn een 24-70, 70-200 en dat soort lenzen geen goed glas dan? En die kosten bij Nikon aanzienlijk minder dan bij het dagelijks prijsoptrekkende Canon.

          Comment


          • #20
            Re: overstap naar full frame.

            Oorspronkelijk geplaatst door potloodslijper Bekijk bericht
            Zijn een 24-70, 70-200 en dat soort lenzen geen goed glas dan? En die kosten bij Nikon aanzienlijk minder dan bij het dagelijks prijsoptrekkende Canon.
            In deze topic gaat het over vliegtuigen spotten. Je zit dan al snel aan 300mm of meer. Een overstap naar FF vraagt dan om een 400mm lens of meer. Dan ben je wat budget betreft niet meer over een doorsnee hobby van jan modaal bezig. Anderzijds kost elke hobby geld en gaat een lens zeeeer lang mee.
            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

            Comment


            • #21
              Re: overstap naar full frame.

              Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
              In deze topic gaat het over vliegtuigen spotten. Je zit dan al snel aan 300mm of meer. Een overstap naar FF vraagt dan om een 400mm lens of meer. Dan ben je wat budget betreft niet meer over een doorsnee hobby van jan modaal bezig. Anderzijds kost elke hobby geld en gaat een lens zeeeer lang mee.
              Oh maar mijn foto's zitten gemiddeld tussen 130 en 200 mm, laat zeggen zo'n 80 procent en een 20 procent pas meer dan 200mm

              Comment


              • #22
                Re: overstap naar full frame.

                Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                Een soort van emo praat die kant noch wal raakt. Huur je een FF camera en kom met bewijzen en 100% uitsnedes.


                Walter
                Jij bent schilder, jij zou het sowieso moeten weten. Of kan jij op een kleiner canvas met dezelfde penselen even gedetailleerd schilderen?

                Als ppi/dpi echt belangrijker zouden zijn dan het opnameformaat vraag ik me af wat al die professionele mode- en productfotografen met hun middenformaatcamera's zitten te doen. De resolutie van een D7100 is bijna het dubbele. Je mag dat emo-onzin noemen, maar ik denk, en ik sta daar niet alleen in, dat je een scene beter projecteerd op een groot vlak dan een klein als je veel detail wil vastleggen. Een sensor met meer pixels zal het geprojecteerde detail beter vastleggen, maar zal nooit detail vastleggen dat er niet is.
                Last edited by putor; 7 mei 2013, 13:52.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #23
                  Re: overstap naar full frame.

                  Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
                  Oh maar mijn foto's zitten gemiddeld tussen 130 en 200 mm, laat zeggen zo'n 80 procent en een 20 procent pas meer dan 200mm
                  In dat geval ga je er zeker voor 80% op vooruit wanneer je naar een FF overstapt. Voor die andere 20% zou je eens een TC kunnen lenen en kijken wat dat geeft.

                  Een andere optie is om bvb een 200mm f2.0 prime aan te schaffen (ik weet het, auwch, duur hé). Er zijn er gelukkig nog andere die wat minder duur zijn (AF-D 180mmf2,8@830€ of AF-S 300mmf4,0@1230€)
                  Een goeie 70-200mm f2,8 ligt waarschijnlijk ook nog binnen je budget. Je behoudt de voordelen van een zoomlens en wint toch wat scherpte t.o.v. de 70-300.

                  Waar je nu het best mee bent (FF, lens of D7100) durf ik zelf niet met zekerheid te zeggen. Mijn gevoel zegt dat je de 1stop winst in iso-ruis bij een FF ook kan winnen met de voorgestelde lenzen en mogelijk komen er in de toekomst nog betere betaalbare camera's uit. Ik zou dus eerst naar een betere lens overstappen en daarna een goeie prijs proberen te krijgen voor de D7000 en naar de D7100 overstappen (nog wat winst in scherpte, zeker bij de betere lenzen). Omgekeerd kan ook als je denkt nu een betere financiële zaak te kunnen doen met het omschakelen van body. Hoor eens welke deal ze in de winkel voorstellen voor het totale pakket (lens + D7100 + overnemen D7000).
                  D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                  Comment


                  • #24
                    Re: overstap naar full frame.

                    Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                    In dat geval ga je er zeker voor 80% op vooruit wanneer je naar een FF overstapt. Voor die andere 20% zou je eens een TC kunnen lenen en kijken wat dat geeft.

                    Een andere optie is om bvb een 200mm f2.0 prime aan te schaffen (ik weet het, auwch, duur hé). Er zijn er gelukkig nog andere die wat minder duur zijn (AF-D 180mmf2,8@830€ of AF-S 300mmf4,0@1230€)
                    Een goeie 70-200mm f2,8 ligt waarschijnlijk ook nog binnen je budget. Je behoudt de voordelen van een zoomlens en wint toch wat scherpte t.o.v. de 70-300.

                    Waar je nu het best mee bent (FF, lens of D7100) durf ik zelf niet met zekerheid te zeggen. Mijn gevoel zegt dat je de 1stop winst in iso-ruis bij een FF ook kan winnen met de voorgestelde lenzen en mogelijk komen er in de toekomst nog betere betaalbare camera's uit. Ik zou dus eerst naar een betere lens overstappen en daarna een goeie prijs proberen te krijgen voor de D7000 en naar de D7100 overstappen (nog wat winst in scherpte, zeker bij de betere lenzen). Omgekeerd kan ook als je denkt nu een betere financiële zaak te kunnen doen met het omschakelen van body. Hoor eens welke deal ze in de winkel voorstellen voor het totale pakket (lens + D7100 + overnemen D7000).
                    Ik heb nu de Sigma 50-500 OS,heb deze eigenlijk een beetje blind aangekocht..Mijn intentie was om de Sigma 70-200 2.8 aan te schaffen.(en dat had ik beter gedaan) De D7000 heb ik nog maar van februari dus daar moet nog wel wat van terug te krijgen zijn indien ik zou inwisselen. D7100 had ik liever gehad maar de prijs lag me toen wat boven budget.(ok ik weet het,de d600 is nog duurder..)In de winkels(bv konijn) zal je waarschijnlijk niet al te veel terugkrijgen van je materiaal..zij willen er immers ook zoveel mogelijk aan winnen..
                    Ik ga er nog eens heel goed moeten over nadenken,maar thanks voor alle comments so far ;-)

                    Comment


                    • #25
                      Re: overstap naar full frame.

                      Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
                      Ik heb nu de Sigma 50-500 OS,heb deze eigenlijk een beetje blind aangekocht..Mijn intentie was om de Sigma 70-200 2.8 aan te schaffen.(en dat had ik beter gedaan) De D7000 heb ik nog maar van februari dus daar moet nog wel wat van terug te krijgen zijn indien ik zou inwisselen. D7100 had ik liever gehad maar de prijs lag me toen wat boven budget.(ok ik weet het,de d600 is nog duurder..)In de winkels(bv konijn) zal je waarschijnlijk niet al te veel terugkrijgen van je materiaal..zij willen er immers ook zoveel mogelijk aan winnen..
                      Ik ga er nog eens heel goed moeten over nadenken,maar thanks voor alle comments so far ;-)
                      Waarin vind je dat jouw materiaal nu tekortschiet?
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #26
                        Re: overstap naar full frame.

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        Jij bent schilder, jij zou het sowieso moeten weten. Of kan jij op een kleiner canvas met dezelfde penselen even gedetailleerd schilderen?

                        Als ppi/dpi echt belangrijker zouden zijn dan het opnameformaat vraag ik me af wat al die professionele mode- en productfotografen met hun middenformaatcamera's zitten te doen. De resolutie van een D7100 is bijna het dubbele. Je mag dat emo-onzin noemen, maar ik denk, en ik sta daar niet alleen in, dat je een scene beter projecteerd op een groot vlak dan een klein als je veel detail wil vastleggen. Een sensor met meer pixels zal het geprojecteerde detail beter vastleggen, maar zal nooit detail vastleggen dat er niet is.
                        Bewijzen, bewijzen, bewijzen! En de bewijslast is aan jou, jij bent degene die hier deze controversiële theorie oppert. Overigens is het bewijs van het tegendeel zo, overal, te vinden op het net. Ga maar eens naar comparometer, download daar een beeld van de Nikon D7100, en doe dan hetzelfde met een beeld van de D700. Om beide beelden correct met elkaar te kunnen vergelijken, moet je het D700beeld upsizen naar het aantal pixels van het D7100beeld. Zelfs als je het omgedraaide doet, het beeld van de D7100 downsizen naar dat van de D700, kun je niet anders dan vaststellen dat het beeld van de eerste scherper is.
                        Wat doen mensen met medium format camera's als het met kleinbeeld ook kan? Inderdaad, voor sommige toepassingen zal een 36MP kleinbeeld evengoed zijn als een medium format met ongeveer evenveel pixels. Maar een ander sensorformaat is zoveel meer dan alleen maar pixels natuurlijk. Kleur ( met name huidskleur van blanken ) schijnt veel beter weergegeven te worden door medium format dan door kleinbeeld, met minder neiging tot magentazweem. Ook een veel sterker 3D gevoel naarmate de sensor groter is, eigenlijk een soort van contrastperspectief dat sterker is. ( Iets dat je al ziet als je APS-C vergelijkt met FF kleinbeeld )
                        Maar(!) het ging hier specifiek over scherpte, en dan is de boude bewering dat een FF sowieso scherper is dan een cropcamera gewoon, sorry, fout!

                        Walter
                        D850

                        Comment


                        • #27
                          Re: overstap naar full frame.

                          Bewijzen, beqijzen....vorige maand een 70-200 op een statief gezet en een D800 en D700 erachter, afgedrukt op A4 geeen verschil in detail en scherpte zichtbaar en zolng je geen gedeelte van een foto gaat bekijken zal dit tot zeer grote formaten zo blijven.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #28
                            Re: overstap naar full frame.

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Bewijzen, beqijzen....vorige maand een 70-200 op een statief gezet en een D800 en D700 erachter, afgedrukt op A4 geeen verschil in detail en scherpte zichtbaar en zolng je geen gedeelte van een foto gaat bekijken zal dit tot zeer grote formaten zo blijven.
                            Op A3 (en zelfs op A4, maar dan moet je al een stuk dichter staan) merk ik nochtans grote verschillen tussen een D7000 en D800E.

                            Comment


                            • #29
                              Re: overstap naar full frame.

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              Waarin vind je dat jouw materiaal nu tekortschiet?
                              Scherpte en ruis is wat me het meest stoort..vooral scherpte. Ook het feit dat ik met mijn huidige lenzen meer last heb van backfocus dan op mijn vroegere D90,daar waren die spot on..

                              Comment


                              • #30
                                Re: overstap naar full frame.

                                Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
                                Ik heb nu de Sigma 50-500 OS,heb deze eigenlijk een beetje blind aangekocht..Mijn intentie was om de Sigma 70-200 2.8 aan te schaffen.(en dat had ik beter gedaan) De D7000 heb ik nog maar van februari dus daar moet nog wel wat van terug te krijgen zijn indien ik zou inwisselen. D7100 had ik liever gehad maar de prijs lag me toen wat boven budget.(ok ik weet het,de d600 is nog duurder..)In de winkels(bv konijn) zal je waarschijnlijk niet al te veel terugkrijgen van je materiaal..zij willen er immers ook zoveel mogelijk aan winnen..
                                Ik ga er nog eens heel goed moeten over nadenken,maar thanks voor alle comments so far ;-)
                                Soms moet je gewoon je verlies nemen (50-500 verkopen). Met hem in de kast te steken is je verlies nog groter.
                                Met het mooie weer voor de boeg (op dit ogenblik begint het hier wel te regenen) zijn er wellicht mensen die nu in deze lens geïnteresserd zijn.
                                Ik zou het niet uitstellen en deze te koop zetten.
                                D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                                Comment

                                Working...
                                X