Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap naar DSLR

    Beste BD-ers,

    Zes jaar lang neem ik foto’s op een Fuji S602Z Pro, prachtig toestel maar het wordt tijd voor vernieuwing. Ik bots meer en meer op de beperkingen van dit compact-toestel.
    Ik zou willen overstappen op een DSLR en heb me dan ook ingeschreven op een cursus om snel vertrouwd te geraken met de aspecten van de digitale reflex-fotografie.

    Wekenlang ben ik dit forum aan het volgen en momenteel liggen een aantal mogelijke combinaties op tafel. (max. 2500 eu incl kleine accesoires) Graag had ik eens jullie mening alvorens mijn cursus start;

    Doel: fotografie van bloemsierkunst binnen en buiten / reisfotografie / in mindere mate portretten

    Deze 3 toestellen lagen me goed in de hand:

    1. Canon EOS50D + Canon 17-55 f2.8 (konijn: 1747 €)
    2. Nikon D300 + Tamron 17-50mm F 2,8 SP (konijn: 1636 €)
    3. Nikon D90 + Nikon 17-55 f2.8 DX VR (konijn 1930€)

    Of zou ik op de Nikons beter de 16-85 nemen in combinatie met een 50 1,4 prime lens ?

    Sowieso zou ik de 70-300 VR/IS lens (430 €) bijnemen maar ik vermoed dat dit op alle toestellen ongeveer dezelfde resultaten zal geven ??

    Andere lens-voorstellen (<2500 €) zijn zeker welkom
    www.davidbarbe.be

  • #2
    Re: Overstap naar DSLR

    waar ligt je interesse:
    landschap.
    portret.
    Macro/Close Up.
    enz...enz.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Overstap naar DSLR

      Ik zou graag kwaliteitsfoto's kunnen maken van stillevens (bloemen in combinatie met interieurs, zowel binnen als buiten) met veel scherpte/diepte:
      bijvoorbeeld http://www.queenofflowers.com/

      Daarnaast vind ik het ook belangrijk om een wandelcombinatie mee te kunnen nemen voor reisfotografie (landschap en portret)

      Sport/actie misschien later maar geen prioriteit
      www.davidbarbe.be

      Comment


      • #4
        Re: Overstap naar DSLR

        'k zou ook wat budget voorzien voor studiomateriaal (strobist of niet)

        Comment


        • #5
          Nikon D300

          Hmmmm ... weinig reactie


          Na wat verder uitzoeken, lezen en toestellen eens vast te houden kan ik al schrappen:

          - Canon EOS 50D - valt af wegens de 'genadeloze' 15 Mpixel sensor, waar ik toch niet altijd de beste commentaren van lees
          - Nikon D90 ligt mij net niet goed genoeg in de hand en volgens een verkoper géén rechtstreekse aansluiting voor studio-flits materiaal
          - Nikon D300 (zonder -s !) lijkt mij de best keuze maar dan terug het lenzen dilemma:

          Nikon D300 + 16-86 VR + 70-300 VR + Prime lens 50 1.4 G (2525 €)
          Nikon D300 + 17-55 2.8 + 70-300 (2800 €), maar een beetje boven mijn budget

          Graag had ik wat reacties van mensen die een bovenstaande combinatie bezitten ...
          www.davidbarbe.be

          Comment


          • #6
            Re: Overstap naar DSLR

            Als je de f2.8 van de 17-55 niet nodig hebt kan je eventueel ook voor deze combinatie gaan.

            - nikon D300

            - nikor 18-105 f3.5-5.6, deze is niet lichtsterk maar wel zeer goed volgens de test op www.slrgear.com. Al scherp vanaf vol open. En je hebt als wandel lens meer bereik.

            - nikor 50 f1.4 stond al op je lijst

            - nikor 85 f1.8, deze geeft je iets meer bereik dan de 50. Is al goed vanaf f1.8 en wordt extreem goed vanaf f2.8 volgens de tests op www.slrgear.com

            De combinatie van de 2 primes geeft je misschien iets meer vrijheid met je stilevens.

            Je zal echter wel je 70-300 moeten laten vallen om rond je 2500€ te blijven. Maar als ik je eerste berichtgeving lees was deze lens niet je prioriteit.


            Bovenstaande combinatie komt op +- 2520€ zonder 70-300. Met 70-300 komt ze op +-2900€. Heb de prijzen gebruikt van konijn.

            Edit, vergeten te melden:

            Je beide bovenstaande combinaties zijn Ik heb zelf geen enkel van de lenzen. Maar als je wat rondleest en de tests bekijkt zijn het allen glas. Al zou ik persoonlijk de 18-105 verkiezen boven de 16-85. Dit wegens het iets meer bereik. Prijs en kwalitiet zijn ze vrijwel gelijk. Heb je echter meer nood aan breedhoek en minder aan lengte moet je de 16-85 nemen.
            Last edited by Tunie; 31 augustus 2009, 19:48.

            Comment


            • #7
              Re: Overstap naar DSLR

              Hi,
              Zit toch wel prijsverschil tussen (konijnenberg):
              Nikkor AF-S 16-85mm DX f/3.5-5.6 G ED VR € 537,89 en de
              Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR € 198,28
              Kwalitatief is de 16-85mm toch een stuk beter, meer bereik de 70-300mm dan erbij en je kan al vooruit. De primekes dan wat later.
              In he Duitse tijdschrift Chip Foto - Video Digital staat dat de lens Sigma 17-70mm/2,8-4,5 DC Asp. IF Macro er als beste standaardzoom uitkomt, direct gevolg dooor de Nikon 16-85mm VR.
              De meerprijs van de Nikon werd gerechtvaardigd door de beeldstabilisatie en de Silent Wave Motor.
              In de buurlanden kan de prijs nog lager, kijk dus ook even daar.
              bvb: topdeals.nl , ......
              Succes.
              Update: Bij Topdeals Nikon D300S (1585,50) + 16-85 (477,70) + 70-300 (388,80) = 2452 Euro! Het is maar dat je het weet - afhaling is daar mogelijk.
              Last edited by willydp; 31 augustus 2009, 20:50. Reden: update info
              Canon IXUS95IS + wenslijst :)

              Comment


              • #8
                Re: Overstap naar DSLR

                Ter info: er bestaat ook nog Sony, Pentax....
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: Overstap naar DSLR

                  Oorspronkelijk geplaatst door willydp Bekijk bericht
                  Hi,
                  Zit toch wel prijsverschil tussen (konijnenberg):
                  Nikkor AF-S 16-85mm DX f/3.5-5.6 G ED VR € 537,89 en de
                  Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR € 198,28
                  Kwalitatief is de 16-85mm toch een stuk beter, meer bereik de 70-300mm dan erbij en je kan al vooruit. De primekes dan wat later.
                  In he Duitse tijdschrift Chip Foto - Video Digital staat dat de lens Sigma 17-70mm/2,8-4,5 DC Asp. IF Macro er als beste standaardzoom uitkomt, direct gevolg dooor de Nikon 16-85mm VR.
                  De meerprijs van de Nikon werd gerechtvaardigd door de beeldstabilisatie en de Silent Wave Motor.
                  In de buurlanden kan de prijs nog lager, kijk dus ook even daar.
                  bvb: topdeals.nl , ......
                  Succes.
                  Update: Bij Topdeals Nikon D300S (1585,50) + 16-85 (477,70) + 70-300 (388,80) = 2452 Euro! Het is maar dat je het weet - afhaling is daar mogelijk.
                  Wow Bedankt voor de prijs rechtzetting. Weet niet waar ik verkeerd gezien heb, maar het was in ieder geval deftig verkeerd.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap naar DSLR

                    Alvast bedankt voor jullie waardevolle reacties !
                    De kogel is door de kerk, heb het volgende besteld:

                    Nikon D300s
                    16-85 Vr lens Nikon
                    50 mm Prime f1.4

                    Voor een pakketprijs van 2329 € (Belgische winkel)

                    Vrijdag zou hij binnen komen en kan ik beginnen spelen

                    Volgende aankoop wordt een een tele-zoom-lens...
                    www.davidbarbe.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstap naar DSLR

                      Zeer goede keuze
                      Veel succes ermee
                      Canon IXUS95IS + wenslijst :)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstap naar DSLR

                        Mooie set.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstap naar DSLR

                          Proficiat met uw aankoop, en veel plezier ermee.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overstap naar DSLR

                            Er wordt hier met duizenden Euro's gegoocheld.
                            Als ik van jou was zou ik toch ook eens de tweedehandsmarkt opzoeken.
                            Op Marktplaats.nl staan zeer veel lenzen te koop.
                            Het is maar een tip, he.
                            Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                            Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                            Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D300

                              Oorspronkelijk geplaatst door dbar Bekijk bericht
                              Hmmmm ... weinig reactie


                              Na wat verder uitzoeken, lezen en toestellen eens vast te houden kan ik al schrappen:

                              - Canon EOS 50D - valt af wegens de 'genadeloze' 15 Mpixel sensor, waar ik toch niet altijd de beste commentaren van lees
                              Daaraan zie je dat te veel lezen ook niet altijd goed is. De Canon 50D met de 17-55 2.8
                              IS USM is een prachtige combinatie, die je heel veel "fotoplezier" zou kunnen bezorgen.
                              In tegenstelling wat je zoal leest geeft die 15 Mpixel prachtige beelden, zelfs op hogere
                              iso. Bovendien geeft het je de mogelijkheid om volop te croppen.

                              Comment

                              Working...
                              X