Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap naar DSLR

    Hallo,

    Ik heb nu in het bezit van een Powershot S1. Op zich zeer tevreden van dit toestel, maar soms loop ik toch tegen de beperkingen aan.
    Wat mij vooral beperkt is de inzetbaarheid bij beperkt licht.
    - Hij heeft het zeer moeilijk met scherpstellen
    - Enkel ISO50 en 100 zijn bruikbaar, daarna treed er veel ruis op.

    Over het algemeen is de camera nogal traag in het scherpstellen trouwens.

    ik loop er al even mee in min hoofd van de overstap te maken naar een DSLR camera. Ik kijk dan vooral naar de 'kleinste' toestellen zoals de Canon 450D, Nikon D60, Olypmpus E-520, Sony A-200,...
    Hierbij stel ik me nog de volgende vragen:

    - Hoe groot is het verschil tussen een DSLR uit de lijst hierboven of gelijkwaardig en mijn S1 bij beperkt licht? ISO waarde haalbaar zonder teveel ruis, scherpstellen,...
    - Ik zie meestal een 18-55mm lens bijgeleverd staan. Hoeveel maal zoom is dat? Of wat is het equivalent van mijn S1?

    Alvast bedankt voor alle nuttige commentaar
    Canon 1000D / 18-55 IS / 55-250 IS

  • #2
    Re: Overstap naar DSLR

    als ik de modellen iets of wat gevolgd heb, presteert van de camera's die jij opnoemde, de 450D het beste op hogere ISO-waardes. Die is, denk ik, goed bruikbaar tot ISO800.

    Combineer daar dan lichtsterk glas bij (f/2.8) en je gaat in donkerdere omstandigheden goed je plan kunnen trekken qua AF & ruis.

    Die 18-55 is een peulschil qua bereik in vergelijking met je S1 IS (35mm film equivalent: 38- 380mm) dus je gaat sowieso lenzen moeten bijkopen aan het tele-eind voor zaken dichterbij te halen.
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Overstap naar DSLR

      Hoi daar,

      Een overstap maken naar een spiegelreflex is uiteraard een grote verbetering tegen wat je nu hebt. Maar ook een verandering op gebied van foto's nemen.
      Belangrijkste voordelen zijn

      -Er is geen vertraging;wanneer je afdrukt word de foto meteen gemaakt.
      -De optische zoeker toont precies wat er door de lens te zien is
      -De grote beeldsensor zorgt voor veel betere beeldkwaliteit(vooral bij weinig licht)
      -Je hebt meer creatieve mogelijkheden dan met een compact
      -Je kan kiezen uit een breed gama van verwisselbare lenzen.
      De meest gebruikte is de APS-sensorformaat 16x24mm.

      De brandpuntafstand van een lens word altijd uitgedrukt in het equivalent op 35mm formaat. Heb je een camera met een beeldsensor in APS-formaat,dan moet je die met een factor van bv 1,5x vermenigvuldigen. Dus een 18-55mm lens word dan 27-82mm;

      Plus in het begin moet je vooral veel oeffenen want het is even wennen met een DSLR!
      Succes

      Groet Dirk
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: Overstap naar DSLR

        Vergis je niet. De meeste (onwetende) mensen zijn teleurgesteld als ze van een compact of bridge naar DSLR overstappen (al meermaals vernomen) en dit is voornamelijk door de veel beperktere scherptediepte van DSLR's (door de grotere sensor), waardoor het lijkt dat de foto's minder scherp zijn dan voordien doordat ze op de volautomatische stand met alle focuspunten aan zitten te fotograferen (scherpsteling op dichtbijzijndste focuspunt).

        Erg belangrijk is het "gericht" scherpstellen bij DSLR's. Als je dit weet, zal een DSLR zeker een verbetering zijn.
        Greetz Geert.
        Canon gerief...

        Comment


        • #5
          Re: Overstap naar DSLR

          idd, hier kan ik nu GeertB zijn antwoord reeds beamen...
          zeer leuk die 'automatische' standen , maar niet echt ideaal..alleh ja in het begin leuk , maar achteraf gezien met handmatige instellingen veel mooier resultaat.

          Langs de andere kant , ik heb ook altijd compactjes gehad etc en nu dus ook de overstap gemaakt . (vorige maandag!)
          Is het de moeite? jazeker! maar je zal er toch even aan moeten wennen, veel lezen en met de tips van de mensen hier rekening houden , want de echte mooie foto's die hier gepost worden , verkrijg je puur met ervaring.
          Al vind ik persoonlijk dat voor gewone foto's , dus niet teveel op het geheel plaatje letten (wel op de kwaliteit heh) is vrij makkelijk te doen met wat basis kennis over je camera.
          Zo heb ik al mooiere en scherpere resultaten gehaald op mijn 2de dag dankzij de mensen hier en 'you tube' uitleg over mijn toestel.

          aanrader...mja ik zou je natuurlijk het liefste de 450d aanraden, mits ik er zelf voor heb gekozen.
          leuk toestel , licht in de hand, makkelijk en overzichtelijk menu...ik vind alleszins dat ik als pure beginner de beste keuze gemaakt heb. Canon ook wel omwille vd lenzen die ik later wil gaan gebruiken , al heeft nikon bv ook een zeer mooi aanbod.
          Canon lijkt me dan met die live-view een vd betere keuzes voor een beginner..leuke opties om je mee zoet te houden en tevens 1 groot voordeel : je ziet effectief wat je gaat krijgen .

          Dus , ja de overstap is de moeite , maar je zal moeten bijleren over het correct gebruik vh toestel en instellingen . De Canon 450D of de Nikon D40 ..beide mooie keuzes al is de 450D toch echt wel mijn favoriet ..wil je toch een grotere zoomfactor , kan ik je de standaard canon efs 55-250mm IS lens aanrader, een hele mooie zowel voor beginners als gevorderden en kan je nog heel lang mee verder. Wel schroeft het de prijs wat omhoog..dat is je eigen keuze.
          Nu het is geen hele leerstof hoor, met wat enthousiasme geef ik je een paar dagen en je kent het vrijwel, enkel het toepassen kan/zal langer duren. Tevens heeft de 450D ook nog de halfautomatisch standen , iets waarmee ik nu aan het spelen ben en veel kan bijleren door het zien wat de camera doet met de automatische instellingen. Dit helpt me feitelijk enorm in het leren juist afstellen.
          Tevens moet je eraan denken dat zo'n toestel niet iets is waar je zo 'los' mee omspringt als met zo'n compact...vooral letten op vuiltjes etc , alleh ja je kan het je wel inbeelden , die lenzen demonteren geeft risico op inkomende stofjes ...dus ja je moet er wel ietsje voorzichtiger mee omspringen. Toch ook iets om rekening mee te houden. Maar eerlijkgezegd, je krijgt zoveel plezier en mooie foto's terug van zo'n aankoop , ik vind gewoon dat je er voor moet gaan feitelijk! En houd je ouder compactje bij voor de alledaagse snelle foto'tjes

          ivm keuze camera..ga ze eens in de shops bezien, neem ze eens inde hand, vraag desnoods eens om wat lensjes te zien..misschien wil je bv al meteen gewoon een zoomlens en geen 18-55mm , alleh ik bedoel mazar heh , je kan zoveel richtingen uit...zeker niets te snel beslissen!

          ps: ik kwam ook op het forum met de vraag achter de nieuwste canon cybershot sx1 ..en geeindigd met een 450D ... zegt genoeg denkik!? veel geluk in je keuze en aankoop!

          Mvg
          Last edited by looneycooney; 18 december 2008, 20:28.
          Canon EOS 450D (15/12/08)
          Lensen : EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
          Statief : Velbon Sherpa 450R

          Comment


          • #6
            Re: Overstap naar DSLR

            Misschien toch nog wel een tip waarop gelet moet worden vóór de aanschaf. Ik ben niet zeker of dit voor alle merken van toepassing is , maar bij Nikon in ieder geval wel.
            Sommige van de kleinere modellen hebben aangepaste lenzen nodig omdat de body de autofocus niet anders niet aanstuurd. Deze bepaalde lenzen hebben een ingebouwde motor. Op zich niet erg maar je kan er dan niet zomaar eender welke lens op plaatsen.

            En ik ken het hoor, in het begin lijkt dit allemaal niet echt belangrijk en niet nodig, maar geloof me , al heel snel heb je het virus te pakken en wil je uitbreiden.

            In dat geval ben je dikwijls beter dat je een beetje meer oplegd om net dat iets zwaardere modelletje te kopen.

            Zelf ben ik al aan m'n tweede Nikon en zeer tevreden. Wat de andere merken betreft heb ik niet zo veel ervaring.

            Grtz Tigo
            To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
            Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Overstap naar DSLR

              Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
              1)....heb je het virus te pakken en wil je uitbreiden.
              2)beter dat je een beetje meer oplegd om net dat iets zwaardere modelletje te kopen.
              Grtz Tigo
              1) ja heh! verdorie!
              2) ook mee eens....bij de 450D leek het interressanter om een lensje extra te nemen. Bij de Nikon idd vond ik de d80 ook leuker (opties die de d40 mistte) en helaas de reden waarom ik 'financieel gezien' dan voor de Canon gekozen heb..zo zie je maar.. goede opmerking
              en ingeval je dan twijfelt, maar je hebt geld voor een beter modelletje...dan was voor mij de kous af feitelijk : de D80 of zelfs de d90.

              ter illustratie : ik heb mijn setje met een canonbag en de filter gekocht voor 1089€ ik had een budget van 1000€...ietsje meer en de Nikon D80 vond ik het beste alternatief

              ohja btw de nikon komen toch ook met 'zoomsetjes' ..met bv de AF-S DX 18-135mm F3.5-5.6 of de AF-S DX VR 18-200 ...toch ook niet mis heh en je zit niet te sleuren met 2 verschillende objectieven(canon aanbod hierin is beperkt en met groot prijsverschil) ...daarmee ook dat de keuze moeilijk was vond ik en de prijzen liggen zo dicht opmekaar.

              Mvg
              Last edited by looneycooney; 18 december 2008, 20:45.
              Canon EOS 450D (15/12/08)
              Lensen : EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
              Statief : Velbon Sherpa 450R

              Comment


              • #8
                Re: Overstap naar DSLR

                ohja btw de nikon komen toch ook met 'zoomsetjes' ..met bv de AF-S DX 18-135mm F3.5-5.6 of de AF-S DX VR 18-200 ...toch ook niet mis heh en je zit niet te sleuren met 2 verschillende objectieven(canon aanbod hierin is beperkt en met groot prijsverschil) ...daarmee ook dat de keuze moeilijk was vond ik en de prijzen liggen zo dicht opmekaar.
                Ook niet vergeten, de 18-105VR. Dit is voor mij een ideale lens. Een mooi bereik, optisch zeker niet slecht voor een kitlens (beter dan de 18-135) en met stabilisatie. Het is ook nog eens geen dure lens. De D90 + 18-105VR heb je voor +/- €1000. Op hoge ISO's zijn de prestaties van de D90 ook . Een paar voorbeeldjes die ik gemaakt heb staan hier. Allemaal genomen met de D90 + 18-105VR, de ISO-waarden staan in de tag van de foto's.

                De D60 heb ik zelf gehad maar ik kan helaas niet vergelijken tov de 450D. Ik was heel tevreden van de D60, snel, compact...kortom een heel goed instap-DSLR. Hij heeft geen ingebouwde AF-motor maar dat heb ik nooit een beperking gevonden (zat in de lens).

                Nog een laatste tip: kijk misschien eens op Pbase waar je foto's kan vergelijken van verschillende camera's. Helpt misschien bij het maken van een besluit

                Comment


                • #9
                  Re: Overstap naar DSLR

                  Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                  De D60 heb ik zelf gehad maar ik kan helaas niet vergelijken tov de 450D. Ik was heel tevreden van de D60, snel, compact...kortom een heel goed instap-DSLR. Hij heeft geen ingebouwde AF-motor maar dat heb ik nooit een beperking gevonden (zat in de lens).

                  klopt zolang je bij diezelfde lens( lenzen ) blijft. Maar je zit zeer beperkt in keuze omdat je er niet zomaar eender welke lens kan voor gebruiken.

                  grtz tigo
                  To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                  Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap naar DSLR

                    Alvast bedankt voor de goede reacties, ik ben al een hel stuk wijzer geworden.
                    Om even te verduidelijk waar ik vooral de beperkingen van mijn toestel merk even volgende foto.


                    Foto is genomen met 1/50 f/3,1 en ik denk ISO400 (kan ik niet zien in de samenvatting van de foto)

                    Hier zie je duidelijk de hoeveelheid ruis bij ISO400. Lager kan ik bijna niet gaan aangezien dit op volle zoom is en je nu reeds wat onscherpte krijgt door mijn bewegen en zijn bewegen.
                    Canon 1000D / 18-55 IS / 55-250 IS

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstap naar DSLR

                      aha! idd dat ken ik..ook mijn reden om over te stappen idd.
                      Zo ga ik altijd dolgraag nr het circuit en werk ook aan een gaming-project hierrond. Toen ik terugkwam van mijn eerst shoot met een compact viel het zwaar tegen en zijn we moeten teruggaan met een ander 'reflex' toestel van een kameraad.
                      Ingeval van jouw foto hier , zou ik je idd een reflex aanraden alsook toch een lens met stabilisatie..gaat je het makkelijker maken om scherpere foto's te trekken, vooral uit de hand
                      Blijf nog even rustig rondkijken, neem de info in je op en laat ons weten welke mooie keuze je gemaakt hebt , zou ik zeggen
                      Vooral ook verschillende winkels afschuimen..heb al gemerkt dat sommigen samengestelde kits hebben die wel eens heel interressant kunnen zijn. Dus goed vergelijken en opzoeken is de boodschap.
                      Ivm lenzen vooral trouwens! Lees reviews , vragen en antwoorden vd lenzen hier op forum etc..werd ik alleszins ook heel goed mee geholpen.
                      Veel genot en geluk met je nieuwe aankoop gewenst !

                      ps: aardig goede canon-reviews had ik hier gevonden : ook ivm accessoires en lenzen : http://www.the-digital-picture.com/
                      spijtig genoeg vergelijken ze niets met Nikon's tegenhangers..maar alleszins heel goede reviews.

                      Mvg
                      Last edited by looneycooney; 19 december 2008, 19:08.
                      Canon EOS 450D (15/12/08)
                      Lensen : EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
                      Statief : Velbon Sherpa 450R

                      Comment

                      Working...
                      X