Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar digitaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap naar digitaal

    Hi allen, dit is mijn eerste post hier.

    Ik heb zelf een Canon Prima super 115 compact camera( gewoon een automaatje met rolletje). Dat toestel bevalt in principe goed......
    Maar ik zie iedereen om me heen zo lekker wegklikken met die digitale zooi, dat lijkt mij ook wel wat.
    Nu heb ik onlangs het toestel van m'n vader geleend om eens wat indrukken te maken, een Sony DSC P72. Ik weet het is niet echt een top off the range toestel, maar ik kon er even mee spelen.

    Ik weet dat dit toestel nog niet half zoveel kost als mijn oude Canon toendertijd, maar dacht dat de techniek wel veel verbeterd zou zijn.

    Nou viel me dat toch eerlijk gezegd een partij tegen! Wat een waardeloos ding zeg! Ten eerste is het (optische) zoombereik niet te vergelijken met mijn oude trouwe 38-115mm Canon. Ten tweede kun je niet even snel een foto maken want tussen het drukken en het daadwerkelijk vastleggen van het plaatje zit denk ik bijna een halve seconde, en snel achter elkaar een foto maken kun je ook wel vergeten. Ten derde zijn de foto's gewoon van mindere kwaliteit! Als ik mijn oude opnames vergroote naar A3 formaat waren ze nog mooi......dat is met die 3.2Mpixels van Sony echt niet zo. Sterker nog met A4 formaat is het verschil zichtbaar. (ik weet niet of dit vaker voorkomt, maar als je bijvoorbeeld iemand met zwart haar fotografeerd tegen een witte achtergrond krijg je een soort gele rand om dat haar bij vergroting, dat heb ik met mijn oude toestel nooit gehad...ook niet als ik ze sterk liet vergroten)

    Goed dat vond ik dus niets....maar wat ik wel leuk vind aan die digitale camera's is dat je zo lekker raak kunt schieten en als het niet helemaal naar je zin is gooi je ze weg....je kan op je computer gelijk zin of het wat is en er met fotobewerkingprogramma's allerlei dingen mee doen.

    Ik wil dus een digitale camera, maar ik wil snel kunnen fotograferen, en ik wil er eigenlijk ook groothoek mee kunnen fotograferen (dat is een groot nadeel van mijn huidige Canon, 38mm is gewoon waardeloos als je in de woonkamer foto's wil maken).

    Als ik in een woonkamer een gezelschap wil fotograferen wat voor soort hoek heb ik dan nodig? Ik heb m'n oog laten vallen op de Canon eos300d, en daar dan bijvoorbeeld een 15mm (een hoek van 114 graden) lens op zetten (vaste lens).
    Nu heb ik nogal wat slechte berichten gehoord over de kwaliteit van dit type (plastic lenzen die niet goed zouden zijn en een beetje low budget behuizing). Is het voor de doelstelling die ik er op na hou echt noodzakelijk om voor een spiegelreflexcamera te gaan (qau groothoek)?
    Verder zit de Canon eigenlijk wel een beetje op de top van mijn budget, zijn er goedkopere goede alternatieven?

    alvast bedankt voor jullie advies....
    een vraag van één dwaas kan duizend geleerde zonder antwoord laten staan

  • #2
    Re: Overstap naar digitaal

    Oorspronkelijk geplaatst door richard74
    Als ik in een woonkamer een gezelschap wil fotograferen wat voor soort hoek heb ik dan nodig? Ik heb m'n oog laten vallen op de Canon eos300d, en daar dan bijvoorbeeld een 15mm (een hoek van 114 graden) lens op zetten (vaste lens).

    alvast bedankt voor jullie advies....
    Richard, je moet er wel rekening mee houden dat 15mm altijd naar 35mm formaat verwijst. De EOS 300D heeft echter een sensor die 1.6 x kleiner is dan een 35mm negatief. Dit heeft tot gevolg dat de 15mm geen 15mm meer is maar 24mm. Deze factor dis dikwijls voor telelenzen en zooms mooi meegepakt als een soort extra gratis teleconvertor maar bij breedhoek is het wel wat ambetant

    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Overstap naar digitaal

      Oorspronkelijk geplaatst door richard74
      Als ik in een woonkamer een gezelschap wil fotograferen wat voor soort hoek heb ik dan nodig? Ik heb m'n oog laten vallen op de Canon eos300d, en daar dan bijvoorbeeld een 15mm (een hoek van 114 graden) lens op zetten (vaste lens).
      Nu heb ik nogal wat slechte berichten gehoord over de kwaliteit van dit type (plastic lenzen die niet goed zouden zijn en een beetje low budget behuizing). Is het voor de doelstelling die ik er op na hou echt noodzakelijk om voor een spiegelreflexcamera te gaan (qau groothoek)?
      Verder zit de Canon eigenlijk wel een beetje op de top van mijn budget, zijn er goedkopere goede alternatieven?

      alvast bedankt voor jullie advies....
      Die canon fish-eye is optisch gezien absoluut geen waardeloos spul, uitstekende kwaliteit. Ik heb ze een tijdje geleden getest en dat was best OK.

      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
      Richard, je moet er wel rekening mee houden dat 15mm altijd naar 35mm formaat verwijst. De EOS 300D heeft echter een sensor die 1.6 x kleiner is dan een 35mm negatief. Dit heeft tot gevolg dat de 15mm geen 15mm meer is maar 24mm. Deze factor dis dikwijls voor telelenzen en zooms mooi meegepakt als een soort extra gratis teleconvertor maar bij breedhoek is het wel wat ambetant

      Hubert
      Als je beeld gaat defishen krijg je twee effecten : je verliest een deel van de resolutie (want de buitenkant van de foto is niet langer mooi recht, en dat zijn pixels die je er moet afsnijden. Blijkbaar klopt die conversiefactor voor de fish-eye niet, ik heb al een aantal keer gelezen dat je net door het feit dat je met een fish-eye werkt je uitendelijke beel toch nog iets breder uitvalt als 24 mm... Vraag me niet waarom

      sugar
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

      http://supermasj.zenfolio.com

      Comment


      • #4
        Re: Overstap naar digitaal

        Je zou als eerste stap ook gewoon een eenvoudig digitaal toestel kunnen kopen (in de Aldi bvb), daar een tijdje mee spelen en dan besluiten of de dure aankoopn van een professioneel toestel nodig is of niet...

        Je hebt trouwens geluk, vanaf 22 december is er dit in de Aldi: http://www.aldi.be/ALDI_BN/OFFER_BN/home.htm Er zullen hier ondertussen al wel voldoende threads opgestart zijn om de pros en cons ervan te bespreken

        mvg
        Bert
        mvg
        Bert

        Comment


        • #5
          Re: Overstap naar digitaal

          Tja dat verhaal over conversie faktoren dat volg ik niet helemaal, maar dat komt ook omdat ik niet volledig thuis ben fotografie. Als ik 15mm op een lens zie staan ga (ging) ik er van uit dat ik dus ook met een hoek van 114 graden (zo staat het op de Canonsite) ging fotograferen. Bij fish-eye lenzen hebben ze het over een kijkhoek van 180 graden dat leek mij nogal een bizar effect en niet echt geschikt voor normale foto's (meer iets voor trucage ofzo). Maar met wat voor soort camera of lenzen kun je dan wel leuk fotograferen binnenshuis zonder dat je een kamer van 8 m lang moet hebben? (stel ik wil van twee tot drie meter afstand iets fotograferen van drie bij drie)

          bert schreef :
          --------------------------------------------------------------------------------

          Je zou als eerste stap ook gewoon een eenvoudig digitaal toestel kunnen kopen (in de Aldi bvb), daar een tijdje mee spelen en dan besluiten of de dure aankoopn van een professioneel toestel nodig is of niet...

          Je hebt trouwens geluk, vanaf 22 december is er dit in de Aldi: http://www.aldi.be/ALDI_BN/OFFER_BN/home.htm Er zullen hier ondertussen al wel voldoende threads opgestart zijn om de pros en cons ervan te bespreken

          mvg
          Bert
          ----------------------------------------------------------------------
          Maar is dat cameratje dan niet te vergelijken met de sony P72? En de Canon eos300d is toch verre van een profesioneel toestel? Lijkt mij meer gewoon een wat beter digitaal toestel, maar is naar mijn weten de aller goedkoopste spiegelreflex op de markt.....
          Last edited by richard74; 18 december 2004, 09:43.
          een vraag van één dwaas kan duizend geleerde zonder antwoord laten staan

          Comment


          • #6
            Re: Overstap naar digitaal

            Oorspronkelijk geplaatst door richard74
            Maar is dat cameratje dan niet te vergelijken met de sony P72?
            Sorry Richard, volgens mij niet... om maar 2 verschillen te noemen: de P72 is 3MP, het Aldi ding 6.3MP en de P72 kost 309 Euro, het Aldi ding 239 Euro.
            Ik heb het Aldi toestel nog niet vastgehad maar dat lijken me toch al twee serieuze verschillen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de sony bijna 2 jaar oud is en zelfs op de sony.be website als verouderd bestempeld wordt.

            Oorspronkelijk geplaatst door richard74
            En de Canon eos300d is toch verre van een profesioneel toestel? Lijkt mij meer gewoon een wat beter digitaal toestel, maar is naar mijn weten de aller goedkoopste spiegelreflex op de markt.....
            Volledig mee eens.... Maar ik heb toch niet beweerd dat de eos300 een professioneel toestel is?
            mvg
            Bert

            Comment


            • #7
              Re: Overstap naar digitaal

              Richard,

              Ik heb het snel even uitgeprobeerd, en vanop ongeveer 3 meter afstand dekt mijn 17mm lens (op 300D) een vlak van ongeveer 3x2 meter.
              Let wel, ik heb het niet nagemeten, het is een schatting om je een idee te geven.
              Die 17mm wordt een 27mm door de cropfactor, stel dat je een compact toestel koopt dan moet je een 28mm nemen om ongeveer hetzelfde te kunnen dekken.
              De meeste compacte digitaaltjes beginnen pas op 35 of 38mm en voldoen vermoedelijk niet aan je eisen.
              Mark (300D)

              Comment


              • #8
                Re: Overstap naar digitaal

                Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb
                Je zou als eerste stap ook gewoon een eenvoudig digitaal toestel kunnen kopen (in de Aldi bvb), daar een tijdje mee spelen en dan besluiten of de dure aankoopn van een professioneel toestel nodig is of niet...

                mvg
                Bert
                Wat betreft professioneel, maar dat maakt me verder weinig uit......

                Ik zal eens een plaatje opzoeken wat een beetje mijn probleem aangeeft mbt op de kijkhoek.

                (let niet op de foto verder, het gaat even puur om het feit dat ik het hier niet voor elkaar kreeg om dit fitnesstoestel volledig op de foto te zetten)

                Het fitness toestel is 2.2m hoog en ook 2.2m lang. Ik sta in de deuropening van de kamer op een afstand van ongeveer 2m. Naar wat voor soort lens moet je gaan om dit volledig in beeld te brengen?
                een vraag van één dwaas kan duizend geleerde zonder antwoord laten staan

                Comment


                • #9
                  Re: Overstap naar digitaal

                  Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb
                  Sorry Richard, volgens mij niet... om maar 2 verschillen te noemen: de P72 is 3MP, het Aldi ding 6.3MP en de P72 kost 309 Euro, het Aldi ding 239 Euro.
                  Ik heb het Aldi toestel nog niet vastgehad maar dat lijken me toch al twee serieuze verschillen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de sony bijna 2 jaar oud is en zelfs op de sony.be website als verouderd bestempeld wordt.
                  En ik ben er zeker van de dat de foto's die uit die P72 komen stukken beter zijn dan dat Aldi ding. Die toestellen zijn steeds van onbekende merken (bvb trust) en zijn gewoon té duur voor wat ze bieden. Mijn zus heeft ook een 4MP Trust gekocht in de Aldi , dat is gewoon rotzooi van de bovenste plank. Het LCD is obruikbaar, de kleurweergave is niet juist, ruiskonijn eerste klasse...

                  sugar
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                  http://supermasj.zenfolio.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap naar digitaal

                    Ik heb even wat toestellen gezocht met een vrij grote breedhoek.
                    Canon: Powershot S60 ->28-100mm
                    Powershot S70 ->28-100mm
                    PRO 1 ->28-200mm

                    Nikon: Coolpix 8400 ->24-85mm

                    Dat zijn de brandpuntsafstanden, omgerekend naar een gewone camera. Een Sony DSCP-72 heeft een bereik van 39-117mm.

                    Die Aldi of Lidl-camera zou ik toch maar niet kopen, want die vallen meestal erg tegen, en dan moet je achteraf nog eens geld uitgeven om een degelijk toestel te kopen.

                    Een Canon 300D heeft met de kitlens een omgerekende brandpuntsafstand van 28,8-88mm.

                    Let er ook op dat, als je een nog kortere lens (meer breedhoek) op die 300D zet, dat dan de flitser alleen het midden van de foto zal belichten.
                    Bij Canon hebben ze nu zelfs een 10-22mm (wordt 16-35,2mm op een 300D), speciaal ontworpen om op een 300D en 20D te gebruiken, maar die is vrij duur.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstap naar digitaal

                      Ik werk zelf met een canon 17-35 mm L,maar dan nog analoog.Deze zeer grote breedhoek gebruik je echt niet zoveel.Geeft trouwens ook vervorming,typisch breedhoekeffect..
                      Vanaf 24 of 28 mm in analoog dan wel zeer bruikbaar.
                      Wat de fameuze shutterlag betreft,dat is iets dat mij ook enorm irriteert,en buiten een digitale reflex,zal er waarschijnlijk geen oplossing zijn voor dit probleem.Ook niet in den Aldi.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstap naar digitaal

                        DSLR is the way to go

                        kan van 1000€ tot 5000€ en dan nog goeie lenzen

                        laat de briefkes maar al wapperen
                        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstap naar digitaal

                          Je kan toch ook prima een 300d kopen met de kitlens. Het bereik is dat niet super groot, maar je bent dan wel even gered totdat je meer eisen gaat stellen aan de kwaliteit en/of bereik. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe serieus je wilt fotograferen. Want let wel, een DSLR is wel weer een stukje groter dan een compactje (helemaal als je meerdere lenzen koopt).

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overstap naar digitaal

                            Tja...zoals ik al in m'n eerste post zei zit de Canon eos300d wel aan de bovenkant van m'n budget....momenteel kost deze camera hier ongeveer 750-800 euro (met 18-55 lens). Dat soort bedragen kan en wil ik niet neerleggen om er voorlopige even mee gered te zijn en vervolgens naar wat beters uit te kijken. Moet wel leuk blijven hé?
                            Ben echt een leek op het gebied van fotografie, en verwacht niet dat ik er opeens mijn hobbie van zal maken.

                            Maar ik erger me voorral aan de slechte mogenlijkheden om binnenshuis een leuke overzichtsfoto te kunnen maken (te weinig groothoek) en het verlate "klikmoment" en het feit dat men niet echt vlot achter elkaar foto's kan maken met de meeste digitale compact camera's.

                            Ik heb er geen haast mee, maar wil me voor een dergelijke aankoop wel eens goed orienteren op de markt. Ik wil voor de zomervakantie (juni 2005) in ieder geval een camera aanschaffen en misschien ligt de winkelprijs van bijvoorbeeld de Canon dan wel zo rond de 650 á 700 euro.
                            En het hoeft van mij ook helemaal niet de Canon te zijn, maar noemde deze alleen maar op als één van de mogenlijke kandidaten.

                            Weten jullie misschien nog goede vergelijkingssites over digitale camera's?
                            een vraag van één dwaas kan duizend geleerde zonder antwoord laten staan

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overstap naar digitaal

                              Oorspronkelijk geplaatst door richard74
                              Weten jullie misschien nog goede vergelijkingssites over digitale camera's?
                              www.dpreview.com al geprobeerd? Je kunt daar ook 2 of meer cams naast elkaar vergelijken... Vb.: http://www.dpreview.com/reviews/comp...n_s70&show=all
                              Canon 10D, glass, flashes & extra's
                              Fuji S602Z & extra's
                              www.CooMa.be BD0176BE

                              Comment

                              Working...
                              X